ساروگیت

اوکراین از یک دهه‌ی گذشته، شاید به طور دقیق از زمانی که با کودتای ۲۰۱۴ یورومیدان عملا تحت تیول واشینگتن درآمد، بستری برای رویدادهای عجیب و عمدتا غیرانسانی بوده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، فارغ از همه مسایل سیاسی که در باب نزاع نظامی میان روسیه و اوکراین در حدود دوسال گذشته وجود دارد و همه‌ی اختلاف‌نظرهایی که می تواند درباره‌ی مُحِق بودن یا نبودن طرفین درگیری مطرح باشد، در یک نکته تردیدی نیست و آن این که، اوکراین از یک دهه‌ی گذشته، شاید به طور دقیق از زمانی که با کودتای ۲۰۱۴ یورومیدان عملا تحت تیول واشینگتن درآمد، بستری برای رویدادهای عجیب و عمدتا غیرانسانی بوده است.

وجود ده‌های آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیک و زیستی در این کشور، تحت هدایت و حمایت سیا و ناتو؛ فسادهای عظیم در سیستم اداری و مالی این کشور که آن را به یکی از هاب‌های پولشویی برای گروه‌ها و کمپانی‌های غربی تبدیل کرده است؛ جولان و یکه‌تازی الیگارک‌ها یا همان ابرسرمایه‌داران فاسد و مافیایی؛ تبلیغ و ترویج رویکردهای افراطی نئونازیستی و نژادپرستانه؛ مخالفت سیستمیک با کلیسای ارتدوکس و مظاهر اعتقادی؛ تبدیل اوکراین به یکی از آلوده‌ترین معابر قاچاق انسانی به ویژه قاچاق با هدف فحشاء و قاچاق کودکان برای بردگی جسنی و اعضای بدن و...

برخی گزارش‌های پیشین مشرق درباره اوکراین:

پشت پرده انگیزه‌های پوتین برای اجرای عملیات ویژه اوکراین/ چرا اوکراین ناموس زرسالاران جهانی است؟ +عکس و فیلم

از «فائوچی» و «شواب» تا «هانتر بایدن» و «ناتان ولف» / با شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی آشنا شوید+عکس و سند

ابرشرکت صهیونیستی در سکوت مالک اوکراین شد/ حراج دارایی‌های ملی اوکراین توسط زرسالاران جهانی +عکس

آنجلینا جولی: سفیر صلح در اوکراین یا نماینده‌ شیطان؟ / نگاهی به کارنامه‌ انحرافات اخلاقی خانم انسان‌دوست! +تصاویر

آیا جنگ اوکراین استراتژی «چاباد» برای نسل کشی اسلاوها است؟ +عکس و فیلم

افشاگری نماینده پارلمان روسیه درباره‌ شبکه‌ آمریکا برای کنترل جمعیت/ وقتی دبیرکل کنونی ناتو رییس موسسه‌ مطالعات واکسن بیل گیتس بود!

اما اخیرا، روزنامه‌ی بریتانیایی «گاردین» در گزارشی به یک مساله‌ی شایع و گسترده غیرعادی در اوکراین پرداخته است. اوکراین به واقع بزرگ‌ترین مرکز «رحم اجاره‌ای» در اروپا و به نوعی کارخانه‌ی تولید کودک برای متقاضیان خارج از اوکراین است.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

شاید نخستین بار، شبکه‌ی الجزیره بود که در گزارشی در سال ۲۰۱۸، به گستردگی شیوع پدیده‌ی استحصال کودک از رحم‌های اجاره‌ای یا «مادران جایگزین» پرداخت. [۱] در گزارش الجزیره در آن مقطع(۵ سال پیش) اشاره شد که در سرتاسر اوکراین به ویژه کیف، تبلیغات «رحم اجاره‌ای» و پیشنهادات وسوسه‌کننده برای تبدیل شدن به «مادر جایگزین» در حمل و نقل شهری و معابر عمومی قابل مشاهده بود، چرا که در اوکراین، برخلاف بیشتر کشورهای اروپایی، «رحم اجاره‌ای» در سطح تجاری و اصطلاحا «تولید انبوه»، قانونی و مجاز است.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

اوکراین از زمانی که در سال ۲۰۰۲ مساله رحم اجاره‌ای قانونی شد به مقصدی فزاینده برای زوج‌های خارجی که به دنبال خدمات رحم جایگزین مقرون به صرفه هستند، تبدیل شده است. طبق گزارش الجزیره، میانگین هزینه بسته به شرایط حدود ۳۰۰۰۰ دلار بود، در حالی که قیمت آن در ایالات متحده در همان زمان، بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ دلار بود. قطعا در حال حاضر(۲۰۲۳)، و با توجه به وقوع شرایط جنگی، هزینه‌ها و در نتیجه عایدات شرکت‌های دخیل در این کسب و کار به نحوی قابل ملاحظه افزایش یافته است.

در گزارش الجزیره با محوریت تجربیات تلخ زنی اوکراینی به نام مستعار «آلینا» از این کسب و کار، مساله‌ی استثمار و سوءاستفاده از زنان مطرح شد.

آلینا در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت یک مادر جایگزین شود، زیرا او برای کسب درآمد کافی به عنوان یک آرایشگر در زادگاهش Donets در خارکف تلاش می کرد.

او گفت:

"پیدا کردن شغلی با درآمد خوب در اوکراین سخت است. من می‌خواستم خانه را بازسازی کنم و برای هزینه‌های دانشگاه پسرم پول کنار بگذارم - آنها بسیار گران هستند. مادرم هرگز این امکان را نداشت که از من در این راه حمایت کند، اما می‌خواهم پسرم تحصیلات خوبی داشته باشد. "

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

آلینا تاکید کرد که شرایط برای مادران جایگزین وحشتناک است.

او گفت که BioTexCom او را در یک آپارتمان کوچک در هفته ۳۲ بارداری با چهار زن دیگر قرار داد، جایی که او مجبور شد با یک مادر جایگزین دیگر در یک تخت مشترک باشد.

"همه ما خیلی استرس داشتیم. بیشتر زنان از روستاهای کوچک می آیند و در شرایط ناامیدکننده ای به سر می برند. ما هفته اول را صرف دراز کشیدن و گریه کردیم. نتوانستیم غذا بخوریم این یک وضعیت معمولی برای زنان حامل است. "

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

آلینا گفت که سرپرست بیشتر روزها از آپارتمان بازدید می کرد تا سبک زندگی زنان را بررسی کند.

"اگر بعد از ساعت ۴ بعدازظهر در خانه نبودیم، ۱۰۰ یورو جریمه می شدیم. همچنین تهدید می‌شدیم که اگر هر یک از ما آشکارا از شرکت انتقاد کند یا مستقیماً با والدین بیولوژیکی ارتباط برقرار کند، جریمه خواهد شد. "

آلینا تاکید کرد:

"با ما مانند گاو رفتار می شد و پزشکان ما را مسخره می کردند. آب گرم وجود نداشت، ما با بطری های پلاستیکی روی توالت را با آبی که در یک کتری از قبل گرم شده بود، شستیم. من می خواستم به بیمارستان دیگری منتقل شوم، اما کارکنان تهدید کردند که اگر از آن‌ها شکایت کنم، اصلاً پولی به من نمی دهند. "

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

سه روز پس از زایمان آلینا گفت که خونریزی شدیدی شروع شد و به سرعت به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد، جایی که پزشکان بر سر او فریاد زدند: "ما از همه مشکلات شما خسته شده ایم. "

جفت باقی مانده - جفتی که بیش از یک ساعت پس از تولد در یک زن باقی می ماند - می تواند تهدید کننده زندگی باشد زیرا می تواند باعث خونریزی و عفونت شود. پزشکان این قطعه را پنج روز پس از تولد نوزاد برداشتند.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

در گزارش الجزیره به این اشاره شد که معمولا زنان حامل، در شرایط نامساعد نگه‌داری می شدند و شرکت‌های واسطه، قراردادها را طوری با ایشان تنظیم می کردند که در صورت آسیب دیدن، نتوانند وارد روند قضایی شوند. در بسیاری از مواقع، وقتی جنین سقط می شد، حتی اگر چند ماه از بارداری گذشته بود، هیچ پولی به مادر حامل داده نمی شد. بسیاری از این زنان، یا در حین بارداری یا بعد از زایمان دچار عفونت و بیماری‌های زنانگی شدند و البته آسیب‌های روانی جدا شدن از فرزند تازه به دنیا آمده، یکی دیگر از وجوه تاریک این کسب و کار، در گزارش الجزیره بود.

اصلی‌ترین شرکتی که در زمینه «رحم اجاری» درمقیاس تجاری در اوکراین فعال است، یک شرکت سوئیسی به نام « BioTexCom» است. در وبسایت این شرکت می خوانیم:

" مرکز پزشکی BioTexCom در پایتخت اوکراین، کیف، توسط یک شهروند آلمانی، آقای آلبرت توچیلوفسکی، تأسیس شد.

او تجربیات غنی اروپایی را جمع آوری کرده و آن را با مهارت های منحصر به فرد متخصصان اوکراینی ترکیب کرده است.

پزشکان مرکز BioTexCom حتی با ناامیدکننده ترین موارد ناباروری با موفقیت کار می کنند.

خدمات کلینیک ما لذت والدین را به هزاران زوج نابارور از سراسر جهان می دهد. پس از تلاش های ناموفق متعدد IVF، مشتریان ما ما را پیدا می کنند زیرا برای متخصصان BioTexCom ناباروری مطلق وجود ندارد! "[۲]

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

در سال ۲۰۲۰ و در پی اعلام به اصطلاح «همه‌گیری» کووید ۱۹ و برقراری قرنطینه و محدودیت‌های تردد در مرزها، مشکلات بسیاری در گردش این صنعت در اوکراین ایجاد شد و بسیاری از سفارش‌دهندگان کودک به زنان اوکراینی نتوانستند برای تحویل گرفتن نوزادان تولدیافته به کیف بیایند و شرایط نگه‌داری مادران حامل هم به خاطر محدودیت‌های کرونایی، وخیم‌تر شد. در همین مقطع، یعنی در ژوئیه ۲۰۲۰ روزنامه گاردین گزارش تفصیلی در این مورد منتشر کرد. [۳]

در این گزارش چنین آمده بود:

" قرنطینه مقیاس تجارت تجاری نوزادان در اوکراین را آشکار کرد و اکنون زنانی که برای رحم خود استخدام شده‌اند به حرف آمده‌اند

برخی در تختخواب خود گریه می کنند. دیگران توسط دایه ها در گهواره یا با بطری تغذیه می شوند. این نوزادان در مهدکودک یک زایشگاه نیستند، آنها در دو اتاق پذیرایی بزرگ هتل ونیز در حومه کیف که با دیوارهای بیرونی و سیم خاردار محافظت می‌شود، کنار هم ردیف شده‌اند.

آنها فرزندان زوج های خارجی هستند که از مادران اجاره ای اوکراینی در مرکز تولید مثل انسانی BioTexCom مستقر در کیف، بزرگترین کلینیک رحم اجاره‌ای در جهان، متولد شده اند. آن‌ها در هتل گیر افتاده اند زیرا والدین بیولوژیکی آنها از زمان بسته شدن مرزها در ماه مارس به دلیل همه گیری کووید-۱۹ قادر به سفر به داخل یا خارج از اوکراین نبوده اند. "

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

گرچه درباره این صنعت در اوکراین آمار رسمی و دولتی وجود ندارد، اما تخمین زده می شود که سالانه چندین هزار کودک در اوکراین از طریق مادر جایگزین به دنیا می آیند. ۸۰ درصد از این نوزادان برای زوج های خارجی است که اوکراین را انتخاب می کنند زیرا این روند قانونی و ارزان است. سرگی آنتونوف، یک وکیل باروری، می‌گوید آژانس‌های جانشین اوکراینی هر از گاهی سازمان‌دهی می‌کنند تا نوزادان در خارج از کشور به دنیا بیایند، زیرا این امر می‌تواند روند ثبت تولد را آسان‌تر کند.

طبق گزارش ۲۰۲۰ گاردین، قیمت رحم اجاره ای در اوکراین از ۲۵۰۰۰ پوند شروع می شود و مادر جایگزین حداقل ۱۰۰۰۰ پوند دریافت می کند. عموماً والدینی که قصد دارند باید زوج های دگرجنس‌گرا باشند و مدرکی دال بر تشخیص ناباروری خود داشته باشند. کلینیک ها و آژانس های رحم جایگزین آگهی های خود را در روزنامه ها، در وسایل نقلیه عمومی یا در گروه های رسانه های اجتماعی قرار می دهند.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

در این گزارش، از قول تتیانا شولژینسکا، مادر ۳۸ ساله اوکراینی سرنوشت تلخ او و ابتلایش به سرطان پیشرفته‌ی رحم به دلیل بارداری پشت هم و نبود مراقبت‌های لازم مطرح شد. پیگیری و سماجت تتیانا باعث شد تا در نهایت تحقیقات جنایی درباره عملکرد شرکت‌های فعال در بیزینس رحم اجاره‌ای رقم بخورد.

یوری کوالچوک، دادستان سابق ایالتی که دفترش بر یک سری تحقیقات جنایی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در مورد BioTexCom نظارت داشت، می‌گوید که حداقل سه زن دیگر پس از برداشتن رحم‌هایشان پس از حاملگی‌های جایگزین سازمان‌دهی شده توسط این شرکت، به مجریان قانون مراجعه کردند.

او می‌گوید تحقیقات دیگر شامل اتهامات کلاهبرداری و حتی تحقیق در مورد قاچاق انسان در سال ۲۰۱۶ هم بود، پس از این که یک زوج ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ متوجه شدند کودکانی که به خانه برده‌اند از نظر ژنتیکی با آن‌ها مرتبط نیستند. کوالچوک در سال ۲۰۱۹ از سمت خود برکنار شد و معتقد است که تحقیقات در مورد آن شرکت سوئیسی با رفتن او، متوقف شده است.

اما در همین روزهای اخیر، روزنامه گاردین گزارش تحقیق دیگری درباره وضعیت صنعت «رحم اجاره‌ای» در اوکراین منتشر کرده که نشان از رونق بیشتر آن در شرایط جنگی می دهد! [۴] با این تفاوت که نسبت به سال ۲۰۲۰، متوسط مبلغ خریداری کودک از کلینیک‌های تحت پوشش شرکت سوئیسی بیوتکس‌کام از ۲۵۰۰۰ پوند به ۴۰۰۰۰ پوند رسیده است.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

به گزارش گاردین، رمو و آمالیا، زوج میانسال ایتالیایی، یکی از مشتریان کلینیک در همین شرایط ظاهرا جنگی هستند. رمو، ۵۵ ساله، که روند رحم جایگزین برای او ادامه دارد، گفت: "ما ۱۰ سال است که سعی کرده‌ایم رویای داشتن فرزند خود را محقق کنیم. " این بمب یا جنگ که ما را متوقف نخواهد کرد. "

کلینیک‌های رحم اجاره‌ای که به لطف چارچوب قانونی لیبرال در اوکراین رشد کرده‌اند، هنوز هم به سرعت تجارت می‌کنند و صدها خارجی با وجود جنگ به کیف می‌آیند، عمدتاً از ایتالیا، رومانی، آلمان و بریتانیا.

بر اساس داده‌های کلینیک‌های رحم اجاره‌ای در اوکراین، از آغاز حمله روسیه، بیش از ۱۰۰۰ کودک در اوکراین برای مادران جایگزین متولد شده‌اند که ۶۰۰ نفر از آن‌ها در کلینیک BiotexCom در کیف، یکی از بزرگترین کلینیک‌های رحم اجاره‌ای اروپا به دنیا آمده‌اند.

ایهور پچنوها، مدیر امور پزشکی در BiotexCom به گاردین گفت:

"حتی در ماه‌های اول جنگ، زوج‌های خارجی هنوز از سراسر جهان به اینجا می‌آمدند تا فرزندان خود را تحویل بگیرند. تعداد درخواست‌های امروز در سطح قبل از جنگ است و ما بیشتر از آنچه می‌توانیم درخواست دریافت می‌کنیم. "

در اوایل فوریه سال گذشته، قبل از حمله روسیه، پچنوها درمانگاه خود را برای شرایط وقوع جنگ آماده کرده بود.

او می‌گوید:

"ما یک پناهگاه بمب با تمام وسایل لازم برای نوزادان و جنین‌ها راه‌اندازی کردیم. ما با انتقاداتی مواجه شدیم زیرا برخی دیگر از رقبا می‌گویند، چرا این کار را می‌کنید؟ شما فقط مشتریان را می ترسانید. اما همه گیری کووید به ما آموخت که برای همه چیز آماده باشیم. و زمانی که پوتین شروع به ترساندن اوکراین کرد، ما این تهدید را بسیار جدی گرفتیم. "

رمو و آمالیا، مانند بسیاری از زوج‌ها، قبل از رفتن به کیف، درمان‌های مختلف را پشت سر گذاشته بودند. اکثریت محافظه‌کار حاکم بر پارلمان ایتالیا می‌خواهند زوج‌هایی را که برای داشتن فرزند از طریق رحم اجاره‌ای به خارج از کشور می‌روند، تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

رمو می‌گوید:

"به نظر می‌رسید که همه چیز برخلاف چیزی است که ما همیشه آرزویش را داشتیم. به علاوه افزایش سن برای هر دو. این آخرین تلاش ما خواهد بود. و برای انجام این کار، ما حاضر به انجام هر کاری بودیم، حتی برای به خطر انداختن جان خود. "

حمل فرزند برای افراد دیگر کار ساده ای نیست و اگر شرایط جنگی هم باشد، دردناک‌تر می شود. در ماه‌های اول جنگ، مادران اجاره‌ای اوکراینی در بلاتکلیفی زندگی می‌کردند و بسیاری از آن‌ها مجبور به زایمان در پناهگاه‌های حمله هوایی کلینیک‌ها شدند.

اوکراین: کارخانه‌ی کودک‌سازی و معدن رحم‌های اجاره‌ای+فیلم و عکس

شوهران و شرکای بسیاری از مادران اجاره ای اوکراینی در خط مقدم می جنگند و در بسیاری از موارد روستاها و خانه های آنها توسط روس ها ویران شده است. به همین دلیل بسیاری از آنها در طول دوران بارداری خود در آپارتمان های متعلق به درمانگاه پذیرایی می کردند.

تامیلا، ۳۶ ساله، که انتظار دارد در اواسط ژوئیه برای یک زوج رومانیایی نوزادی به دنیا بیاورد، می گوید:

"من به تازگی با سربازی ازدواج کردم که ۹ سال با او رابطه داشتم. او در نزدیکی کوراخوف (دنباس) زخمی شد و تحت عمل جراحی قرار دارد. "

او برای خودش چهار فرزند دارد و اولین رحم اجاره ای خود را برای یک زوج ایتالیایی انجام می دهد.

رحم اجاره ای تجاری در اوکراین قانونی است، اما این صنعت با انتقاد شدید از داخل و خارج از کشور مواجه شده است، زیرا کلینیک ها به عنوان "کارخانه‌های تولید کودکان" توصیف می شوند. چندین تحقیق ژورنالیستی طی سال‌ها از رفتار غیرانسانی و توهین‌آمیز با مادران اجاره‌ای خبر داده است. در طول جنگ، مخالفت ها شکل فزاینده گرفته است. مارس گذشته، نمایندگان پارلمان اوکراین پیشنهاد کردند که خارجی ها از استفاده از خدمات مادران اجاره ای اوکراینی در دوره حکومت نظامی منع شوند.

به گفته ویکتوریا وانیر، عضو کمیته، عضو حزب خادم مردم به ریاست ولودیمیر زلنسکی، جمعیت اوکراین به دلیل جنگ در حال کاهش است و تا سال ۲۰۳۰ ممکن است ۱۰ میلیون نفر کاهش یابد. به طور خلاصه، مخالفان رحم اجاره‌ای می گویند کودکانی که از مادران اجاره ای اوکراینی متولد می شوند باید در اوکراین بمانند.

پچنوها می‌گوید:

"مادرهای جایگزین برای پول این کار را انجام می‌دهند. آنها نمی خواهند فرزندان بیشتری داشته باشند، آنها فقط می خواهند از بچه هایی که قبلاً دارند حمایت کنند. "

در ماه می گذشته، این قانون توسط پارلمان اوکراین رد شد.

اما مادران جایگزین در رسانه‌های اجتماعی در حال سازماندهی خودجوش هستند، جایی که آنها توصیه‌ها و هشدارهایی را در مورد آژانس های رحم جایگزین به اشتراک می گذارند. سویتلانا سوکولووا، مادر جایگزین سابق و اکنون یک فعال در سازمان غیردولتی Strength of Mothers که به مادران جایگزین کمک می کند، می گوید که او شروع به دریافت شکایات بیشتری در مورد بدرفتاری های ادعایی در طول قرنطینه کووید کرده است. گروهی از زنان گفتند که قراردادشان آن‌ها را موظف می‌کند تا یک سال تا باردار شدن، کاشت جنین را در رحم خود ادامه دهند. او می گوید: «از طریق این نوع قراردادها زنان تبدیل به نوعی مایملک یا کالای سرمایه‌ای شده‌اند.


[۱] https://www.aljazeera.com/features/۲۰۱۸/۹/۱۳/ukraines-baby-factories-the-human-cost-of-surrogacy

[۲] https://biotexcom.com/

[۳] https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۰/jun/۱۵/the-stranded-babies-of-kyiv-and-the-women-who-give-birth-for-money

[۴] https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۳/jul/۲۶/the-bombs-wont-stop-us-business-brisk-at-ukraines-surrogacy-clinics

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    چه فشاری آورده بهتون اوکراین. دمشون گرم و خدا پشت و پناهشون
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      86 20
      طبق این گزارش انگار فشارها داره به اوکراینیها و غربگداهایی مثل شماها میاد!! خخخخخخ
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      64 13
      مشرق جان دمت گرم، یه گزارش منتشر کردی هرچی غربگدا و اغتشاشو و مزدور یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش بود از تو سوراخ کشیدی بیرون بوی دودشون هم میاد ، واقعأ ایول داره!!! خخخخخخخخ
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      39 6
      معلومه از صادرت فاحشه های اکراین به غرب خیل خوشت اومده
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      27 6
      همه نظرها رو در دفاع از کثافت کاریهای اوکراین یه نفر نوشته خخخخخخخخخخخخخخخخخخ بدبخت همجنسباز کثافت
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      29 5
      این مقاله بجز اینکه واقعیتی از وضعیت قابل انتظار یک کشور جنگ زده رو بیان کرد ، چه چیز دیگری گفت که تو فشار میخوری !؟ خدا لعنت کنه آمریکای جنایتکار رو که برای فروختن اونهمه تسلیحات خودش زیر پای دلقک دست خودش زلنسکی نشست تا به طمع یمشت وعده پوچ با همسایه خودش درگیر بشه و مردم بیچاره اوکراین رو بدبخت بکنه
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      29 6
      این خبر برای روزنامه گاردین است، خیلی به خودت فشار نیار
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      20 1
      بعدا از جنگ هم تبدیل میشه به تایلند اروپا
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      7 0
      یا خیلی بیشعور و یا منافق هستی
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      2 2
      آره
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      9 2
      البته تایلند شده اوکراین دوم. چون اینها همین بودند منتها زلنسکی بدبخت ترشان کرد.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 0
      اگر به حرف تو بود که دنیا نابود میشد! سرنوشت قوم گناهکار و دور از خدا جزء نابودی نیست!
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      5 0
      به تولد کودکان نامشروع افتخار می‌کنید؟میخوای از لج خودتو بکش تا راحت شی
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      2 0
      غربیا با خانواده هم سلام علیک کنن باز میگید دمشون گرم! اینقدر بدبختید شما غربگداها! نادون گاردین مال انگلیسه که این گزارشو نوشته! خدا یکم عقل و شعور بهت بده
  • 1 IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    42 30
    کاش از امار سقط جنین و روابط پنهانی و میزان خیانت کشور هم امار میدادید
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      25 6
      در بین غربگداها حدود 90%، بقیهٔ مردم چند دهم در صد، سوال بعدی!!!
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      15 2
      آمار کدوم کشور رو میگی ؟آلبانی رو میگی یا امریکا رو؟!تو بگو کدومش تا منم آمارشو بدم کرک و پرت کلن بریزه تا یه هفته مخت سوت بکشه بفهمی توی وطن جدیدت چخبره ، اگه مثل الان طاقت و ظرفیتی برای شنیدن واقعیت ها رو نداری که نداری ، پس بشین سر جات و سکوت کن جرج سوروس
  • عمیر IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    45 20
    وضعیت برخی از حامیان روس 😉
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      17 8
      چن بار نظر میدی عمیر بیکار برا اینها پولم میگیری یا مفتیه خخخخخ
    • FR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      27 20
      از نظر روسوفیل ها انقلاب مردمی اوکراین علیه نوچه پوتین کودتاست
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      78 75
      22:15 انقلاب مردمی؟!نه واقعا فکر کردی همه مثل خودت دراز گوشن کودتا رو میگید انقلاب مردمی شما انگل غرب حقیرترین ادمایی هستید که دیدم :)
    • FR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      8 4
      یه نمونه از این بچه ها که میبینید کلا مغزش برعکس میخونه همه چیو خخخخخ
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      13 5
      از نظر غربگداهای بی ناموس خود خوانده که نوکری یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش رو میکنن ،هرکی همجنس باز و کوکائینی و اینا باشه آدم خوبیه، این عمیر و اون پناهنده هم از همین دارو دسته هستند.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      11 5
      حالا آروم بگیر فعلا که تو داری زیر کامنتا خودت رو برای اوکراین پاره می‌کنی
  • رضا IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    18 28
    اوکراین چه هیزم تری به ما فروخته؟کم کم دارم به هدف قرار گرفتن سهوی هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران مشکوک می شوم.
    • FR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      11 3
      درخواست تحریم سوازندن قران توهین به مردم ایران دیگه باید چکار کنه فکر کنه باورت بشه ؟ !!!
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      12 5
      امام حسین گفت وقتی شکم از مال حروم پر بشه حقیقت را انکار میکنن. الان این گزارش چه ربطی به روسیه یا پوتین داشت. حقیقت اینه هر ملتی دل بست به امریکا و‌... همه ارزش هاشو از دست میده حتی مادر و زنهاشو.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      15 5
      اول تو بگو ایران اوکراین رو چکار کرده؟!؟!؟!؟!؟که زلنسکی یهودی دلقک معتاد همجنس‌باز هرجا میشینه و بلند میشه برای خوشآمد آمریکا بر علیه ایران حرف میزنه،این جنگ الان به ایران چه؟؟؟،سربازانش قرآن میسوزونن و علیرغم ادعای قاطع وزیر دفاع کشور خودش(!!!) و بدون نشون دادن هیچ مدرکی،فقط و فقط برای همدهنی با اسراییل و خوش خدمتی به اربابانش همچنان به ایران تهمت فرستادن موشک به روسیه میزنه !
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      1 0
      نمیدونم شماها مغز دارید یا واقعا آدم میتونه اینقدر از مغزش استفاده نکنه؟؟؟!!! اصل گزارش مال گاردینه! یکم از توهم بیا بیرون
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      1 1
      اولا خبر نداری از پشت پرده که چه همکاری گسترده ای با صهیونیستها و آمریکایی ها داشته برای ساقط کردن جمهوری اسلامی و تکه پاره کردن ایران. ثانیا بیان واقعیتها برای روشن شدن اذهان ساده لوحانی که فکر میکنند جمهوری اسلامی بدون منطق و بدون در نظر گرفتن منافع کشور سیاست نگاه به شرق (و نه وابسته شدن به شرق) را در پیش گرفته ضروری است. شرح جزئیات بیشتر وصت و موقعیت بهتری میخواهد . فعلا همین قدر رو تو ذهنت داشته باش تا بعد. گر چه بعید مدانم اذهان ساده لوح گرفتار غرب پرستی با این توضیحات به مسیر درست بازگردد.
  • پدی ازپیج همسایه IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    15 17
    اخه توی خودتون چی دیدید که درمورد ملت متمدن و مظلوم اکراین بد میگید؟
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      11 6
      متمدن؟ مظلوم؟ منظورت یه مشت مزدور نازی کوکائینی نوکر یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشونه ؟؟!!
    • US ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      7 2
      مثل تو متمدن هستند
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 5
      اره مثل من متمدن و اروپایی فکر میکنن،مگه من چمه؟
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      23:25 اشتباهی منفی دادم
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    16 23
    فشار بخورید. جانم فدای اوکراین
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      14 5
      زودتر فداشو عمیر برو اکراین بجنگ واقعا اینجا دیگه از دست جفگیاتت و این حجم از بیکاریت خسته شدن ۲۴ ساعته پلاسی کار زندگی نداری خرجیت احتمالا بابا ننه بیچارت میدن یا زلنسکی خخخخخ
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      11 3
      فشار رو فعلا زنهای اوکراینی و غربگداهای بدبختی مثل تو دارن میخورن، جانت فدای اوکراین!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • سروش IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      7 3
      الهی زودتر به جهنم فدا شوی برای کشور بی بند و بار اکراین در عذاب الهی که برای این جماعت غیر مذهبی و بی دین در نظر گرفته شده گرفتار آیی جانت فدای اکراین مفت چنگت به درک.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      یعنی حاضری واسه اوکراین بمیری؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    55 40
    درود بیکران بر ملت قهرمان اوکراین
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      34 28
      😂😂😂😂😂 هر چی کثافت کاری هاشون بیشتر رو میشه شماها بیشتر درود می فرستید
  • DE ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    6 21
    که چی؟؟ همین چند روز پیش بودا روسیه گند زد بهتون. مرگ بر روسیه. درود بر ایران اسلامی بزرگ
  • عمیر IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    13 12
    من مسکو رفتم از روی دیوار کرملین خیلی قشنگ میشه این دود رو دید، البته اگه پوتین توی سوراخ موش قایم نشده باشه دوستان،چه قد یاد اون بلوفش قبل از حمله به اکراین افتادم: سربازان اکراین تفنگها را زمین بگذارید و به خانه هایتان بروید..🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      5 5
      راست گفت، اما آمریکا و ناتو اومدن کمکش وگرنه چند روزه سوسک شده بود شما هم بجای این لودگی ها برو کمک زلنسکی دلقک هم جنس باز معتاد، برای یه بارم شده به درد بخورید و از روی مبل و راحتی و زیر باد کولر برید وسط میدون 😂😂😂😂😂😂
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      4 2
      منم شنیدم یه ایرانیه رفته بود مسکو به جرم همجنس بازی اخراجش کرده بودن پس تو بودی!!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • عمیر IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    20 13
    خدا ازت نگذره پوتین ملعون !
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 2
      اشتباه مثبت دادم ربطی به پوتین نداره رحم اجاره ای بگو مرگ بر آمریکا که با اون کودتاش اوکراین کرد آزمایشگاه
  • حسن IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    4 1
    کشورهای جدا شده از شوروی در صورت نداشتن منابع کافی دچار مشکلات شدیدی شده اند و این در سایه تمرکز گرایی و نگاه استعماری و ویرانگر روس ها به سایر نواحی شوروی می باشد که در اقوام فاشیستی و تمامیت خواه در سایر نقاط جهان نیز نمونه هایی کم و بیش وجود دارد که با تمرکز ثروت و امکانات در مرکز باعث نابودی شهرها و مناطق دورتر از آن می گردد هر چند منابع ثروت در مناطق پیرامونی باشد. این استعمار و حرام زادگی روس ها و سایر استکبار است
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 0
      البته روس قدیم
  • US ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 3
    کامنت های همه تون بی ربط
  • US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    5 2
    کاش تو ایران هم فراوان باشه ک ما بدون بچه نمونیم ارزو بدل نمیریم من الان نیاز دارم یکی برام تخمک اهدا کنه میگن دولت بچه دار شدنو هزینه هاشو کم کرده ولی کووووووو تو رویان ادمو سرکیسه میکنن
  • FR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    30 5
    یعنی شیطان هم نمیتونه به این قشنگی جای ظالم و مظلوم عوض کنه. این چیزایی که نوشتید همش از عوارض تجاوز روسیه به اوکراینه .
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      1 1
      احسن.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    4 4
    اروپا نگو بگو سگدونی !
  • میثم IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    4 1
    در ایران هم رحم اجاره ای و جایگزین برای زوج های نابارور قانونی هست و متاسفانه مشکلاتی هم وجود دارد.اول یک سوزن به خودمان بزنید بعد....البته ما بسیار پیشرفته تر عمل کردیم چه از نظر حقوقی و چه از نظر شرعی
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    3 2
    اقغان های پشتون هرچی هم که بگویند ولی یک قوم ایرانی تبار به حساب می آیند و زبان پشتونی یکی از زبان های باستانی ایرانی است. زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      فرا نژادی نه فرا قومی
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    3 20
    ادم برای کشوری که تا دندان مصلح هست و همه دنیا پشتش تستند ولی نمیتواند یک نفر را شکست دهد دلسوزی نمیکند اتفاقا اگر قرار است دلمون واسه کسی بسوزه این پوتینه که بایدبیسوزه که تک نفره ریختن سرش
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 3
    خخخ معلومه پهبادها کار خودشون را کردن. افتادید به هزینه گویی خخخ.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    8 3
    زنده باد اوکراین
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    9 4
    مرگ بر پوتین خوشم میاد اوکراین خوب داغ گذاشت رو دلتون
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 2
    وقتی جامعه ای از دستورات انسان ساز اسمانی فاصله بگیره از این بهتره نمیشه ،دنیا چه جای وحشتناکی داره میشه خدایا خودت رحم کن ودستمون روبگیر .بدبخت بچه ای که نه ماه با صدای قلب یه مادر کرایه ای ارامش میگیره ویکباره این ارامش ازش گرفته میشه این بچه چی می خواد بشه ؟!
  • سید مهدی US ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 0
    گودرز و شقایق، آسمان و ریسمان...
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 2
    مرگ بر پوتین.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 1
    امار سقط جنین ایران رو هم میگفتی که حتی رئیسی صداش در اومده، سقط غیر قانونی جنین در ایران چه فرقی با رحم اجاره ای قانونی در اوکراین داره؟
  • ع IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 0
    هر انسانی اختیار رو داره
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 1
    آمریکا که داره تلاش میکنه کلا انسانیت و اخلاق رو در جهان نابود کنه،چیزی که خودمون در شبکه های مجازی میبینیم،ترویج همجنس بازی،رابطه جنسی با چند نفر،تغییر جنسیت،خشونت و ‌... تا کجا میخواد پیش بره الله اعلم. همونقدر که تو علم پیشرفت میکنه تو اخلاق پسرفت میکنه و از علم هم متاسفانه در راستای ترویج بی اخلاقی استفاده میکنه
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 0
    آقا فهمیدیم اکراینی ها بد ،فاسد، دلقک ،دزد، نژاد پرست ،فقط روسها خوبند شماها خوبید
  • عمیر IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 3
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی !
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 1
    قبل از جنگ هم مرکز تولید و صادرات فا....های اکراینی به اروپا بود
  • لی لی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    کلا خوب نیست و قبیح است
  • هانا IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    رحم اجاره و برخورد بدی پزشکان در کشور ما هم وجود دارد اتفاقا ۳۰۰۰۰ دلار میشه یک میلیارد و نیم منم حاضرم این کار را انجام دهم
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    5 1
    چطور شد که کشورهای کمونیستی ضد دین شدند رفیق شماهایی که ادعای دین کامل را دارید علتش اینه که افراط در دین در نهایت به بی دینی ختم میشه
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 1
    صهیونیست ها برای زندگی به همچین کشوری و کشورهایی نیاز دارند. اوکراین، افغانستان و بعضی کشورهای آفریقایی.
  • عجب IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 2
    جماعت سایبری همه بد دهن
  • مهدی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 1
    کمی هم از روسیه فاسد هم بنویسید روسیه پوشالی تقریبا در ذهن مردم ایران فروریخت که می گفتند دارای سلاح های هسته ای و نظامی و.. است حریف اورکاین نمی شود این ابرقدرت پوشالی
  • قلی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 1
    قصه رستم نوشتی...یه دو خط هم از مشکلات و بدبختی مردم بنویس خب
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 2
    اوکراین قبل از 2016 خوب و عالی بود . دوستانی که به عنوان دانشجو رفته بودند ، از وضع الان اوکراین به شدت ناراضی هستند . نفوذ سیاستهای آمریکا باعث از هم پاشیدن اوکراین شده است . از وقتی زلنسکی وارد سیاست شد و دستورات آمریکا را انجام می داد ، از آن زندگی خوب و شاد دور شدند . زلنسکی بهتر بود که بازیگر باقی بماند تا سیاستمدار .
  • مالک IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 2
    مشرق جان از میلیون مشکل داخل کشور تیتر و خبر بزن . اونا که دارن زندگیشونو میکنن.دلت به حال مردم ایران بسوزه که دارن توی بدبختی دست و پا میزنن جز عده ای خاص
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ببین تا به حال چه چنایتهایی که نکردن
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 0
    اصل کارشون خوبه اما روش کارشون بده. توی کشور ما خیلی زوج ها ناباروند و خیلی دخترها هم مجردند. خداوند برای بقای نسل اجازه داده مردها بیشتر از یک زن داشته باشند‌ تا بعدش دچار این فلاکتها نشند
  • طیبه IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    5 0
    مشرق میدونم دل جرات نداری اینم سانسور میکنی! اوکراین و زلنسکی هرچی بودن مردونه پای کشورش مردمش وایستاد!!نه مثل بعضی ها سری فراربرقرار ترجیح دادن
  • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 1
    این است در امد زدایی مد نظر اصلاح طلبان
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 4
    ادم یاد زن زندکی ازادی میفته 😄 حامییان این مکتب بروند اوکراین از مواهب این ازادی ها بهره‌مند بشوند
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      زن زندگی آزادی مرد میهن آبادی خوب ولی سوختین
  • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 1
    اکراین شده کارخانه تولید نوزاد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 1
    عجب عکس بدی گذاشتی
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خخخخ خیلی احمق
  • سعید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 0
    اینقدر به بقیه ایراد نگیرید مگه وضعیت خودمون خیلی بهتره؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 0
    چرا از شاهکارا نمیگید که مادرای معتاد بدونِ حامی،برای اموراتشون بچه هاشونو میفروشن؟!
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 1
    اکراینی ها هم مثل اسراییلی ها شروع کرده اند به تولید بچه های حرامزاده که معلوم نیست باباشان کیست .
  • ایرانی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    بنده کاری به این ندارم که حق با روس یا اوکراین.
  • مهدی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 0
    غرب توسط رفتارهای خودش نابود خواهد شد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 1
    پس بخاطر همین افساد طلبان ایران حامی اکراین هستنذ
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 2
    مردم اوکراین فقیرن و بخاطر پول رو آوردن به رحم اجاره ای
  • کوروش IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 2
    اوکراین چه فشاری آورده بهتون خدا پشت وپناهش باشه انشالله حق برناحق قلبه میکنه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    تمام زنان و دختران اکراین همگی بدلیل فقر و فلاکت اقدام به وطتن فروشی کامل روی آورده اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس