اسرائیل

رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در تلاش است با گسترش راه آهن سرزمین های اشغالی، ارتباط زمینی با عربستان سعودی را در آینده فراهم کند.

سرویس جهان مشرق - بنیامین نتانیاهو، از زمان برگشت خود به قدرت، تا به امروز درگیر مسائل و مشکلات داخلی بوده است، مسئله ای که برای رژیم صهیونیستی تبعات جدی تا به امروز داشته است. در کنار این مسئله، بر خلاف پیش بینی ها مبنی بر جان گرفتن روند توافقات ابراهیمی با برگشت وی به قدرت، ‌ در مدت زمانی که وی به قدرت بازگشته است، رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در حوزه منطقه ای تا به امروز نداشته است. در حال حاضر نظر سنجی ها نشان میدهد که موقعیت نتانیاهو در سرزمین های اشغالی در مقابل رقیبان خود متزلزل شده و جایگاه سابق را ندارد.

همچنین، با توافق میان ایران و عربستان سعودی و از سر گیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، منتقدان نتانیاهو، حملات زیادی به وی کرده و نتانیاهو را به دلیل ایجاد مشکلات داخلی به سبب پیشبرد طرح اصلاحات قضائی، عامل عقب ماندن اسرائیل از تحولات منطقه دانستند. لازم به ذکر است که پس از توافق ایران و عربستان و کاهش تنش ها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ضربه شدیدی به برنامه رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک ناتوی منطقه ای علیه ایران وارد شد، ضربه ای که تاکنون صهیونیست ها نتوانستند آن را جبران کنند.

در حال حاضر گفت گو و مذاکرات بر سر عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ادامه دارد. علی‌رغم اینکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به مرحله عادی‌سازی نرسیده‌اند، اما روابط غیررسمی اسرائیل و عربستان سعودی هفت سال است که ادامه دارد و عمدتاً شامل همکاری عربستان سعودی با موساد و دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی بوده است. همچنین، صهیونیست‌ها این روزها در حال تلاش برای شروع برخی همکاری‌ها با عربستان سعودی هستند.

تلاش برای تحقق یک طرح بلند پروازانه

در روزهای اخیر مسئله دیگری مطرح‌شده است که عبارت است از اتصال ریلی سرزمین‌های اشغالی به عربستان سعودی. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم پروژه خط راه‌آهنی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را برای اتصال مناطق دوردست به تل‌آویو و اتصال خطوط ریلی به عربستان آغاز خواهد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل پروژه راه‌آهنی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را برای گسترش شبکه راه‌آهن کنونی و اتصال مناطق دوردست اطراف، به تل‌آویو آغاز خواهد کرد. این خط راه‌آهن می‌تواند ارتباط زمینی را با عربستان در آینده فراهم کند.

تقلای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای یک دستاورد بزرگ/ آیا قطار صهیونیست‌ها به ایستگاه ریاض خواهد رسید؟

سال‌ها قبل، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در جریان سفر خود به ابوظبی، پایتخت امارات، طرحی برای احداث یک خط راه‌آهن جدید ارائه کرد که سرزمین اشغالی فلسطین و عربستان را از طریق اردن و کشورهای عربی خلیج‌فارس به یکدیگر متصل می‌کند و نامش نیز «راه‌آهن برای صلح اقتصادی منطقه‌ای» است.

وبگاه خبری الخلیج انلاین در سال ۹۸ در یادداشتی به قلم نادر الصفدی با عنوان «از حیفا تا خلیج‌فارس... ریاض و ابوظبی رؤیای اسرائیل را با قطار عادی‌سازی برآورده می‌کنند» نوشت: رژیم صهیونیستی اکنون از مهم‌ترین پروژه جدید عادی‌سازی خود با برخی از دولت‌های عربی پرده برداشت تا قطار آن با حرکت روی ریل روابط با کشورهای به‌اصطلاح میانه‌رو از ایستگاه نخست خود در تل‌آویو به راه افتد و با عبور از امارات به ریاض، پایتخت عربستان برسد و از دوران جدیدی از روابط اسرائیل با کشورهای عربی خبر بدهد که در آن مسئله فلسطین بیشترین زیان را خواهد بُرد.

تقلای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای یک دستاورد بزرگ/ آیا قطار صهیونیست‌ها به ایستگاه ریاض خواهد رسید؟

همچنین دو سال بعد، روزنامه صهیونیستی معاریو در مصاحبه‌ای با آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک و در راس آن، احداث خط آهن ریلی که امارات متحده عربی را به بندر حیفا در متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند.

به گفته این مقام صهیونیست، خط راه آهنی که رژیم صهیونیستی و امارات در حال بررسی افتتاح آن بودند، از اردن و عربستان می‌گذرد. به گفته وی، این پروژه منجر به انتقال کالاها از اسرائیل به امارات ظرف یک یا دو روز می‌شود در حالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

مسیر کوتاه تر تجارت با شرق

اکنون نتانیاهو در تلاش است تا این طرح را محقق کند تا تحولی بسیار بزرگ در راستای اقدامات برای عادی‌سازی با عربستان سعودی صورت دهد. تحقق این طرح هم برای رژیم صهیونیستی و هم برای سعودی ها منافع قابل توجهی در پی خواهد داشت. با این طرح دسترسی صهیونیست ها به شرق آسیا برای تجارت و مبادلات اقتصادی آسان تر راحت تر خواهد شد. تحقق این طرح برای نتانیاهو میتواند یک دستاورد قابل توجه باشد.

تقلای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای یک دستاورد بزرگ/ آیا قطار صهیونیست‌ها به ایستگاه ریاض خواهد رسید؟

همچنین، اتصال خط ریلی از سرزمین‌های اشغالی به عربستان سعودی، مزیت‌های اقتصادی قابل‌توجهی برای عربستان سعودی خواهد داشت. این طرح همچنین عربستان را به کشورهای اروپایی متصل می‌کند که یکی از آرزوهای عربستان سعودی است. در کنار اهمیت مسائل اقتصادی برای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، این طرح به کشورهای عربی و صهیونیست ها کمک می کند تنگه باب المندب و تنگه هرمز را دور بزنند.

شروط سخت ریاض برای عادی سازی

نتانیاهو در تلاش است تا به یک موفقیت تاریخی دست پیدا کند که همان عادی سازی با عربستان سعودی است، صهیونیست ها توافقات ابراهیمی را به تاجی تشبیه می کنند که عربستان سعودی حکم نگین اصلی روی تاج را دارد. عادی سازی با عربستان سعودی، برای نتانیاهو میتواند منافع زیادی داشته باشد و بحران داخلی در سرزمین های اشغالی را تا حدی به حاشیه ببرد.

اما بن سلمان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چندین شرط تعیین کرده است که کار را برای رژیم صهیونیستی به سمت دشواری برده است. بن سلمان برای عادی سازی با صهیونیست ها خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین، ‌ امضاء قرار داد امنیتی با آمریکا و خرید تسلیحات مدرن از جمله اف۳۵ و بدست آوردن برنامه هسته ای شده است.

تقلای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای یک دستاورد بزرگ/ آیا قطار صهیونیست‌ها به ایستگاه ریاض خواهد رسید؟

در حال حاضر و با شرایط فعلی که عربستان برای عادی‌سازی مطرح کرده‌اند، احتمال وقوع عادی‌سازی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بعید است، در نگاه صهیونیست ها، قبول این شرایط به‌هیچ‌عنوان به سود منافع اسرائیل نیست. رژیم صهیونیستی در دهه های اخیر همواره مخالف دست یابی کشورهای عربی منطقه به توانایی هسته ای بوده و مراکز هسته ای عراق و سوریه را نیز بمباران کرده است. همچنین، صهیونیست ها با داشتن جنگنده های اف۳۵ و تسلیحات مدرن آمریکایی، ادعای برتری نظامی در میان ارتش های منطقه را دارند و دوست ندارند عربستان سعودی نیز با در اختیار داشتن این تسلیحات، این برتری تسلیحاتی را از آنها بگیرد.

از همه مهم تر، قبول شرط عربستان در رابطه با مسئله فلسطین، به سقوط دولت ائتلافی نتانیاهو منجر خواهد شد. صهیونیست ها هرگز راضی به رسمیت شناخته شدن کشوری به نام فلسطین نخواهند شد. لازم به ذکر است که پیشتر سعودی‌ها نارضایتی خود را از دولت راست‌گرای فعلی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

شاید شاهزاده کوتاه بیاید

یکی از اهداف اصلی نتانیاهو برای تحقق اتصال خط ریلی میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و بهره‌مندی اقتصادی ریاض از این طرح، نرم تر کردن عربستان سعودی در خصوص شروط عادی سازی است. می‌توان ارزیابی کرد که رژیم صهیونیستی امیدوار است که با اجرای این طرح و دیگر طرح‌های همکاری مشترک اقتصادی، تجاری و احتمالاً امنیتی میان ریاض و تل‌آویو، دولتمردان سعودی از شرایط سختگیرانه خود که در حال حاضر مانع برقراری روابط رسمی شده کوتاه بیایند و به توافق برای عادی‌سازی تن دهند.

اما باید دید باتوجه به وقایع داخلی در سرزمین های اشغالی و همچنین تحولات منطقه ای در آینده نزدیک، قطار عادی سازی رژیم صهیونیستی به ایستگاه ریاض خواهد رسید یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 2
    چرا عربستان که هم دین و هم مذهب با فلسطینیان هست و فلسطینی ها اتفاقا همیشه عربستانی و عربستان سعودی رو به ایرانی جماعت ترجیح میدن، با حفظ منافعش میخواد با رژیم صهیونسیتی عادی سازی کنه اما ایران نیم قرن بخاطر تهدید اسرائیل از سوی جامعه جهانی محکوم و تحریم؟!!!
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      5 4
      چون کل خاپرمیانه خاک جدا شده ایران است و باید پس بگیریم.
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      0 3
      مگه شاخ یا دم داره
  • خخخ IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 1
    چه ربطی به موضوع مبحث داشت
  • جهان بی مرز DE ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    دارن برا فلسطینیها میسازن. ایول
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 1
    محمد رسول الله بزنه تو کمر محمد بن سلمان اگر مرتکب همچنین غلطی بشه
    • US ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      3 5
      تو تعیین تکلیف نکن
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 1
    کوریدور شمال-جنوب و کوریدور جاده ابریشم شرق-غرب باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 1
    (کوریدور شمال-جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    رسانه های آنجا اینقدر آزادی دارند که این صحنه ها یا دیگر وقایع آنجا را پوشش بدهند و کسی به آنها کاری نداشته باشد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    حتی توران که آرزویشان است هم یک امپراطوری ایرانی بوده است. عجیبه آرزوهایشان هم دزدی از ایران است. ________/ تورج موسس توران، پسر دوم فریدون امپراطور ایران بود / نام مادر تورج، شهرناز بود و همه نامهای آنها ایرانی است./ ____ آذری اریایی است ازبک نیست
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    حتی توران که آرزویشان است هم یک امپراطوری ایرانی بوده است. عجیبه آرزوهایشان هم دزدی از ایران است. ________/ تورج موسس توران، پسر دوم فریدون امپراطور ایران بود / نام مادر تورج، شهرناز بود و همه نامهای آنها ایرانی است./ ____ آذری اریایی است ازبک نیست
  • CA ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 0
    صهیونیستها برای تحقق رویای از نیل تا فرات دست ب دامن آلسعود.
  • سعید اصفهان IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    و این از بی خردی مسولان رژیم
  • US ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 0
    حتی اگر خود فلسطینی ها هم بیخیال بشوند و با اسرائیل دوست بشوند ما دست از تلاش برای نجات فلسطینی ها و اعراب از شر اسرائیل غاصب و ظالم نخواهیم کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس