فاصله جغرافیایی مانع همکاری تهران - هانوی نیست

رییس مجلس ویتنام با بیان اینکه فاصله جغرافیایی مانع از همکاری تهران و هانوی نشده است، خواستار توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف شد.

به گزارش مشرق، وونگ دین هوئه رئیس مجلس ویتنام در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام ضمن تبریک این روز خجسته گفت: به رغم اینکه ایران و ویتنام ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند، فاصله جغرافیایی بین دو کشور نتوانسته مانع از همکاری ایران و ویتنام شود. بلکه ما برای ایجاد صلح در منطقه و دنیا روابط با ایران را گسترش خواهیم داد.

رئیس مجلس ویتنام با اشاره به تحولات گسترده در قرن اخیر افزود: تغییر قدرت‌ها، فراگیر شدن بیماری‌ها و نابرابری‌های اجتماعی از جمله این تغییرات است. از سوی دیگر منابع بین المللی برای مقابله با چنین پدیده‌هایی کافی نیست و باید همکاری‌های بین المللی ارتقاء پیدا کند.

وونگ دین با اشاره به اینکه اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ویتنام از سال ۱۹۶۸ که با جنگ و تحریم و انزوا مواجه بود، تصریح کرد: پس از این برهه ویتنام از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۱ به دستاوردهای بزرگی دست یافت و GDP کشور به ۴۱۰ میلیارد دلار رسید و در جایگاه ۴۸ دنیا قرار گرفت. همچنین رشد اقتصادی ویتنام طی سال‌های گذشته به ۶ تا ۸ درصد رسیده است.

رئیس مجلس ویتنام با بیان اینکه هانوی با بیش از ۲۲۰ کشور روابط تجاری دارد، گفت: میزان فقر در کشور ویتنام نیز به ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده که این مسئله با وجود فراگیری بیماری کرونا در ویتنام بوده است. همچنین نرخ تورم در کرونا طی چند سال گذشته حدود ۳۰ درصد ثابت نگه داشته شده است.

وی با بیان اینکه پارلمان ویتنام برای روابط مردم با مردم بین کشورهای مختلف ارزش بالایی قائل است، تصریح کرد: ویتنام یک کشور جمهوری سوسیالیستی بوده و اصلاحات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این کشور ادامه دارد و ما در این فضا به دنبال توسعه نیروی انسانی، علم و فناوری و استفاده از روابط خارجی هستیم.

وونگ دین هوئه تاکید کرد: ویتنام در راستای توافقات بین المللی در مجامع و سازمان های بین المللی صادق خواهد بود و به استقلال کشورها احترام می‌گذارد برهمین مبنا باید اذعان کرد که ایران نقش غیرقابل انکار و استراتژیک در منطقه دارد و در خاورمیانه نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس مجلس ویتنام ادامه داد: امنیت غذایی، انرژی و حوزه‌های کشاورزی از جمله مواردی است که دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. ایران و ویتنام کشورهایی هستند که هر دو دارای حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت بوده و اقتصاد پویا و فعال دارند که می‌توانند در راستای تبادل نیروی کار و تحصیل نخبگان در دو کشور تعامل داشته باشند.

وی حمایت از مواضع دو کشور در مجامع بین المللی را یکی دیگر از موارد مشترک بین ایران و ویتنام دانست و عنوان کرد: در حوزه گردشگری نیز ایران ۲۷ مورد و ویتنام ۸ مورد میراث ثبت شده در یونسکو دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

رئیس مجلس ویتنام خواستار توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور و همکاری های مشترک شد و گفت: در صورت تداوم و توسعه همکاری ها می توانیم آینده خوبی را برای دو کشور متصور باشیم.

ایران و ویتنام به دنبال چندجانبه‌گرایی هستند

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مراسم گفت: ایران و ویتنام از دو منظر استراتژیک در روابط بین الملل به یکدیگر شباهت دارند و هر دو به دنبال روابط چندجانبه و منصفانه بین‌المللی هستند.

وی عنوان کرد: این روابط باید بر مبنای سیاست خارجی منصفانه و چندجانبه در مقابل جریان‌های غربی تمامیت‌خواه و یکجانبه باشد و در این مسیر ایران و ویتنام هر دو کشورهایی هستند که به دنبال تنوع‌بخشی به شرکای تجاری خود هستند. این دو اشتراک مهم بستری برای توسعه روابط ایران و ویتنام است.

عمویی با بیان اینکه مردم ایران بارها داستان استقامت ملت ویتنام در برابر زورگویی‌ها و حملات آمریکا را شنیده‌اند، گفت: اما داستان توسعه ویتنام موضوع جدیدی بود که می‌تواند الگوی بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد.

وی با بیان اینکه شناخت نخبگان و پارلمان‌های دو کشور از یکدیگر می‌تواند منجر به توسعه روابط ایران و ویتنام شود، یادآور شد: اشاره رئیس مجلس ویتنام به لزوم توسعه روابط در محورهای تقویت مسیرهای مبادلاتی بین دو کشور، همکاری علمی و فناوری، گسترش همکاری بخش خصوصی و مردم با مردم و توسعه همکاری‌های گردشگری می‌تواند در توسعه روابط دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیدن کشور ویتنام به ۴۱۰GDP میلیارد دلاری را نکته ارزنده‌ای در اقتصاد ویتنام دانست و عنوان کرد: با توجه به سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با کشورهای شرق عالم، ایران نیز می‌تواند سهم مهمی در تحقق این GDP ایفا کند.

راه‌اندازی پرواز مستقیم از ملزومات گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام است

جلیل رحیمی جهان آبادی در این نشست گفت: ایران کشوری دارای منابع عظیم نفت و ذخایر گاز است، همچنین ایران یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و تعامل اقتصادی با تمام کشورها است، افزود: سیاست نگاه به شرق و اهمیت جایگاه آسیا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای همه ما مشخص است. ویتنام نیز در شرق آسیا کشوری است که با رشد ۸.۲ درصدی یکی از برترین رشدهای اقتصادی جهان را دارا است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس با اشاره به جمعیت صد میلیون نفری ویتنام و حجم مبادله تجاری ۷۵۰ میلیارد دلاری بیان کرد: برای ما که کشوری هستیم که به دنبال نگرش به شرق و آسیا و هم تعامل با کشورهایی که با ما روابط حسنه سیاسی دارند، ویتنام کشوری ارزشمند و مهم است.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه تهران پرواز مستقیم به هانوی ندارد، افزود: اگر قرار باشد با کشوری تعامل اقتصادی داشته باشیم باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم یعنی راه‌اندازی پرواز مستقیم از ایران به ویتنام جزء ملزومات کار است. موضوع قرنطینه نباتی و کشاورزی که از سوی مجلس ویتنام و دکتر قالیباف در روز گذشته مطرح شد باید به نحوی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای توسعه تعاملات اقتصادی فراهم نشود نمی‌توان میزان همکاری‌های اقتصادی را افزایش داد.

به کارگیری ظرفیت تهاتر می تواند به توسعه همکاری های تجاری ایران و ویتنام کمک کند

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در این نشست با اشاره به رشد ۸.۲ درصدی اقتصادی ویتنام، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در اقتصاد ویتنام شکل گرفته و امیدواریم این رشد بتواند استمرار داشته باشد و در همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران نیز بتواند مثمرثمر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق به ویژه ویتنام از جمله اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، مقامات عالیرتبه ایران و ویتنام همواره بر گسترش روابط در زمینه های تجاری و حوزه های مختلف تاکید داشتند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: دو کشور دارای ظرفیت مکمل اقتصادی هستند و موافقتنامه های اقتصادی از جمله موافقتنامه گمرکی، حمایت متقابل از سرمایه گذاری، اجتناب از مالیات مضاعف بین دو کشور امضا شده است، گفت: با توجه به ظرفیت ها و بهره گیری از مکانیزم های همکاری نظیر کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته بانکی و دیگر نشست های تخصصی می توانیم ضمن تسهیل، همکاری های تجاری را افزایش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ما محدودیت هایی به دلیل تحریم در حوزه مسائل بانکی داریم پیشنهاد می شود از ظرفیت تهاتر کالا بین دو کشور استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: با وجود اقدامات یک جانبه آمریکا و اعمال تحریم های غیرقانونی خوشبختانه جمهوری اسلامی با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف دست یافته است، ما به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی و با موقعیت ممتاز مواصلاتی و ترانزیتی و امکانات بندری آماده ایم همه ظرفیت ها و توانمندی های خود را با کشورهای دوست نظیر ویتنام به اشتراک بگذاریم.

وی بیان کرد: آمادگی داریم بخش های خصوصی را در حوزه انرژی، فناوری های پیشرفته، صنعت، کشاورزی، خدمات مهندسی، تجهیزات پزشکی، صنعت حلال و ... فعال کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه برای همکاری با ویتنام هیچ محدودیتی نداریم، افزود: مکانیسم تهاتر به عنوان ساز وکار جایگزین در شرایط ناشی از اعمال تحریم ها برای مبادلات تجاری موثر است و در سال های اخیر ما با برخی از کشورها موضوعات همکاری را جلو بردیم و تجربه تهاتر با کشورهای دیگر را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس