کد خبر 1516482
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
نَخُست‌وزیر هند از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد

نارندرا مودی نخست وزیر هند پنجشنبه از رای عدم اعتماد در پارلمان این کشور جان سالم برد و این فرصت را یافت تا به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش مشرق، نمایندگان اپوزیسیون خواستار سلب اعتماد از دولت هند به دلیل مقابله مرگبار با ناآرامی‌های قومی در ایالت مانیپور شده بودند.

اما مودی در یک سخنرانی دو ساعته در پارلمان هند این رای‌گیری را تلاشی بیهوده برای «بدنام کردن هند» خواند.

ناآرامی‌های قومی در ایالت مانیپور از ماه می تاکنون بیش از ۱۸۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته و هزاران نفر را نیز آواره کرده است. اپوزیسیون پارلمانی در هند معتقد است که دولت مودی نتوانسته است عملکرد مناسبی در مقابله با این ناآرامی‌ها داشته باشد.

پس از آنکه طرح عدم اعتماد به دولت مودی به رای‌گیری گذاشته شود نمایندگان اپوزیسیون جلسه را ترک کردند و بدین ترتیب، دولت هند توانست از رای عدم اعتماد جان سالم به در ببرد.

منتقدان مودی می‌گویند حزب بهاراتیا جاناتا وابسته به نخست وزیر که اداره ایالت مانیپور را بر عهده دارد صرفا به دنبال منافع حزبی و ملی‌گرایان هندو است.

اما مودی در واکنش به این منتقدان گفت: آنها دوست دارند که هند را بدنام کنند. آنها به مردم هند و توانایی‌های این کشور ایمان ندارند.

وی افزود: آنها تلاش بیهوده‌ای کردند تا اعتماد به نفس هندی‌ها را با رای عدم اعتماد از بین ببرند.

گروه‌های قومی در مانیپور با خواسته‌های قوم «می‌تی» مخالف هستند. قوم می‌تی اکثریت را در مانیپور دارد و خواهان آن است که طبق قانون در مقوله «قبیله جزو برنامه» قرار بگیرد.

قبایلی که ذیل این قانون قرار می‌گیرند از سهمیه‌های مشخص در سمت‌های دولتی و صندلی‌های دانشگاهی قرار می‌گیرند. این رویکرد، روشی برای کاهش نابرابری و تبعیض در قبال قبایلی است که کم‌برخوردار شناخته می‌شوند.

مانیپور در دوردست‌ترین مناطق هند قرار دارد و در دهه‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های قومی و گروه‌های جدایی‌طلب بوده است.

از دهه ۱۹۵۰ تاکنون دستکم ۵۰ هزار نفر در مناقشه‌ها و درگیری‌های قومی و جدایی‌طلبانه در مانیپور جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس