کد خبر 1516732
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
اوکراین تا یک سال دیگر هم خلبان اف۱۶ نخواهد داشت

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که آموزش اولین خلبانان اوکراینی تا تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات ارشد دولت و ارتش اوکراین گزارش داد که انتظار نمی‌رود اولین گروه متشکل از شش خلبان اوکراینی قبل از تابستان آینده و تا حداقل پیش از یک سال دیگر آموزش خلبانی هواپیماهای جنگنده F-۱۶ را تکمیل کنند.

به نوشته این روزنامه، «دو خلبان دیگر به عنوان کاندیدای ذخیره شناسایی شده‌اند». واشنگتن پست افزود: گروه دوم تقریباً به همان اندازه شش ماه پس از آن یا تقریباً پایان سال آینده آماده خواهد شد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: اگرچه خلبانان در حال حاضر به زبان انگلیسی مسلط هستند، مقامات گفتند، آنها ابتدا باید چهار ماه در کلاس‌های انگلیسی در بریتانیا شرکت کنند تا اصطلاحات مرتبط با جت‌ها را بیاموزند.

اگرچه تعدادی از رهبران غربی در اجلاس سران ناتو در ماه ژوئیه اعلام کردند که آموزش خلبانان اوکراینی در ماه اوت آغاز خواهد شد، اما روشن است که برنامه‌ها هنوز در حال شکل‌گیری هستند و هنوز پیرامون آموزش خلبانان اوکراینی یک جمع بندی کلی صورت نگرفته است.

پیش از این پولیتیکو در ۴ آگوست گزارش داده بود که هشت خلبان اوکراینی آماده آموزش با اف -۱۶ هستند.

پیشتر نیز «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین ابراز امیدواری کرده بود که آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت‌های F-۱۶ در ماه اوت آغاز شود. در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن همچنان منتظر است تا مقامات اروپایی طرح نهایی را برای آموزش خلبانان اوکراینی در F-۱۶ ارائه کنند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیش‌تر اعلام کرد که اوکراین هواپیماهای F-۱۶ را قبل از پایان سال دریافت خواهد کرد.

چند روز پیش نیز، پولیتیکو به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تلاش‌های کشورهای غربی برای آموزش خلبانان اوکراینی جهت پرواز با جنگنده‌های اف -۱۶ ساخت آمریکا، با مشکل مهارت‌های زبانی آنها مواجه شده است!

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکا نوشت که گروه هشت نفره خلبانان که به زبان انگلیسی مسلط هستند، بلافاصله پس از تدوین طرح آموزش رسمی از سوی کشورهای اروپایی و تأیید آمریکا، آماده آغاز آموزش‌ها هستند.

با این حال، به گفته منابع، «مهارت و تسلط به زبان انگلیسی مشکل و مانع بحث‌برانگیزی است» که ۳۲ خلبان اوکراینیِ دیگر که برای این دوره معرفی شده‌اند، با آن مواجه هستند. در نتیجه، ۲۰ خلبان دارای مهارت اولیه انگلیسی، احتمالاً این ماه دوره آموزش زبان را آغاز خواهند کرد.

کی‌یف ماه‌هاست که از حامیان غربی خود خواسته تا برایش اف -۱۶ تأمین کنند و مدعی شده است که این جنگنده‌ها برای «پیروزی در جنگ با روسیه» به اوکراین کمک خواهند کرد. البته واشنگتن با این نظر موافق نبوده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که با توجه به استفاده گسترده اوکراین از سامانه پدافند هوایی، این جنگنده‌ها چندان تأثیرگذار نخواهند بود.

البته تلاش غربی‌ها ظاهراً با چندین مانع روبه‌رو شده که از جمله تازه‌ترین آنها می‌توان به عدم توافق آمریکا و متحدانش بر سر کشور آموزش‌دهنده یا مکان برگزاری دوره‌ها اشاره کرد. واشنگتن پست در گزارشی مجزا مدعی شد که واشنگتن با درخواست کشورهای اروپایی موافقت نکرده است و مسائلی همچون انتقال دفترچه‌های آموزشی، شبیه‌سازهای پروازی و سایر دستورالعمل‌ها در هاله‌ای از ابهام مانده‌اند.

مقامات روسیه همواره درباره تحویل اف -۱۶ به اوکراین هشدار داده و تاکید کرده‌اند که این اقدام نه تنها تغییری در نتیجه جنگ ایجاد نمی‌کند، بلکه به طولانی شدن آن نیز منجر خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    چقدر خوب بود یک دوره فارسی هم یاد می گرفتند بدردشون میخوره.
  • ایرانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    کلاهی که سر اکراین رفت سر هیچ کشوری نرفت تجهیزات کافی نداشتن اموزش هم ندیده بودن اروپا و امریکا راحت هلشون دادن ته دره درس عبرت واسه کل ساکنان کره زمین.
  • عمیر IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    عجیبه هرروز تعداد بیشتری از خلبانای اوکراینی توی امریکا فارغ‌الآموزش میشن ولی اینجا میگن دستشون بهش نمیرسه 😂😂😂 بزودی با موشک و جت میریم بالای سر مزدورای روسی ! 👿
  • عمیر IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    بزودی موشک های بیشتری بر فرق سر متجاوز خواهیم کوباند ! 💛💙
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اوکراین تا یکسال دیگه وجود نخواهد دشت که بخواد F-16 داشته باشه یا نه!!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • رضا IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    مرگ بر امریقا Death To usa الموت لأمریقا مرگ بر اسرائیل מוות לישראל الموت لإسرائیل
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    سوخو ۳۰ روسیه سقوط کرد تعداد هواپیماهای سقوط کرده روسیه خیلی زیاد شده
    • عمیر IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      🔥🔥🔥🔥🔥

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس