درخواست ایران از شورای امنیت برای محکومیت حادثه تروریستی شاهچراغ

جمهوری اسلامی ایران با درخواست رسمی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار شد تا این شورا اقدام شنیع حمله تروریستی به شاهچراغ را صریح و با قوی‌ترین عبارات محکوم کند.

به گزارش مشرق، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن هم به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارسال شد، درخواست کرد: شورای امنیت در چارچوب تعهد خود به مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و صلح بین‌المللی، اقدام شنیع حمله تروریستی به شاهچراغ را صریح و با قوی‌ترین عبارات محکوم کند.

امیر سعید ایروانی در این نامه رسمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اینگونه اقدامات شنیع و فجیع را به شدت محکوم و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولان آن تاکید می‌کند، اضافه کرد: مأیوس کننده است که شورای امنیت در برابر این حادثه تلخ سکوت اختیار کرده است. این سکوت به ویژه با توجه به به رسمیت شناختن و تأیید مجدد تروریسم توسط شورای امنیت به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی از طریق قطعنامه‌هایش، هم ناامیدکننده و هم غیرقابل قبول است.

در ابتدای این نامه آمده است: با اندوه عمیق، شما را از یک حمله تروریستی غم انگیز دیگر به کشورم مطلع می‌کنم. این اقدام تروریستی، دومین اقدام تروریستی در ۱۰ ماه گذشته، غیرنظامیان و زائران بیگناهی را که به زیارت حرم مطهر شاه چراغ در شیراز می‌رفتند، هدف قرار داد.

در این نامه آمده است: در ۱۳ اوت ۲۰۲۳، یکی از مهاجمان حمله‌ای بدخواهانه به دروازه باب المهدی، ورودی مقدس حرم مطهر انجام داد. ضارب با خونسردی رگبار گلوله‌ای را به سوی مردم بیگناه داخل محوطه حرم شلیک کرد که منجر به شهادت و مجروح شدن هشت نفر از مردم بیگناه ایرانی شد که حال برخی از آن‌ها وخیم است. بلافاصله پس از این حمله مرگبار، داعش، یک سازمان تروریستی بین المللی، مسئولیت این اقدام مذموم را بر عهده گرفت.

سفیر کشورمان در ادامه افزود: نیروهای امنیتی ایران به سرعت و قاطعانه وارد عمل شدند و در نتیجه بلافاصله عامل اصلی تیراندازی بی رویه در داخل حرم که طبق اطلاعات اولیه یک تبعه تاجیک به نام «رحمت الله نوروزوف» بود، دستگیر شد. در ادامه، تحقیقات مقدماتی و عملیات جستجوی همه جانبه وزارت اطلاعات ایران منجر به دستگیری ۱۰ نفر از افراد مرتبط با این اقدام تروریستی شد که هر ده نفر از این مظنونان دستگیر شده اتباع خارجی هستند.

در نامه رسمی نمایندگی دائم کشورمان آمده است: متأسفانه، حرم شاهچراغ پیش از این نیز هدف چنین خشونت‌های وحشتناکی بوده است. یک سال پیش، در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲، تروریست‌های مسلح همان سازمان داعش، به حرم هجوم بردند که منجر به شهادت ۱۵ زائر از جمله زن و کودک و مجروح شدن ۳۰ نفر دیگر شد. ایران در نامه‌ای به تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۲ خطاب به جناب عالی و رئیس شورای امنیت (A/۷۷/۵۸۱-S/۲۰۲۲/۸۳۱)، حملات تروریستی غم‌انگیز شیراز را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا آن را محکوم کند.

این نامه رسمی می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران که مستقیم پیامدهای فاجعه بار تروریسم را متحمل شده است، همچنان بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای رهبری مبارزه با این بلای خانمان سوز استوار است. عزم ما این است که از مردم سرافراز و نجیب ایران محافظت کنیم و امنیت کشورهای همسایه را از خطرات این گروه‌های تروریستی بدخواه حفظ کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    یعنی برای جمهوری اسلامی زشت و قبیح نیست که بیاد از یک نهاد بخواد و پول بهش بده که یک حمله تروریستی را محکوم کند آخه خود سارمان ملل و راس آن شورای امنیت خوابند نمیبینند که یک کار ناجوانمردانه و تروریستی در یک جای دنیا واقع شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس