کد خبر 1518137
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
نشست رهبران نظامی اکواس برای مداخله در نیجر

رهبران نظامی «اکواس» درصدد هستند در جریان نشست دو روزه‌ای در پایتخت غنا در خصوص مداخله احتمالی برای حل تحولات اخیر در نیجر گفت‌وگو کنند.

به گزارش مشرق، رهبران نظامی جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) در صدد هستند در جریان نشست ۱۷ و ۱۸ آگوست (۲۶ و ۲۷ مرداد ماه) خود در «غنا» در خصوص مداخله احتمالی برای حل کودتا در «نیجر» بحث و گفت‌وگو کنند.

شبکه «یورونیوز» گزارش کرد، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر به همراه همسر و پسرش از ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) پس از آن‌که در کودتای گارد ریاست‌جمهوری از قدرت خلع شد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، اکوواس تحت حمایت فرانسه و ایالات متحده اعلام کرده است که رهبران شورای نظامی نیجر می‌بایست هرچه سریع‌تر مجدداً بازوم را به قدرت بازگردانند.

طبق گفته منابع نظامی منطقه‌ای و منبعی در اکوواس، نشست غنا در ابتدا قرار بود ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ماه) برگزار شود که به تعویق افتاد و هم‌اکنون قرار است ۱۷ و ۱۸ آگوست در «آکرا» پایتخت غنا برگزار شود.

نشست اکواس یک هفته پس از تصمیم این سازمان برای استقرار «نیروهای آماده‌باش» برای بازگرداندن بازوم به قدرت برگزار می‌شود.

نشست اکوواس در غنا در حالی برگزار می‌شود که وزارت دفاع نیجر اعلام کرد که ۱۷ سرباز نیجر در حمله گروههای افراطی در نزدیکی مرز مالی کشته شدند.

وزارت دفاع نیجر در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «یگانی از نیروهای مسلح، قربانی حمله تروریستی در نزدیکی شهر کوتوگو قرار گرفتند که ۱۷ نفر کشته شدند و ۲۰ سرباز دیگر زخمی شدند که حال ۶ نفر وخیم است».

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که روز گذشته، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «آسیمی گویتا» رئیس‌جمهور مالی در جریان یک تماس تلفنی بر اهمیت حل اوضاع نیجر «تنها از طریق ابزار صلح‌آمیز سیاسی و دیپلماتیک» تأکید کردند.

پیش‌تر، دولت‌های نظامی در مالی و بورکینافاسو تهدید اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر را بلوف خوانده و تأکید کرده‌اند هرگونه اقدام نظامی با واکنش آن‌ها مواجه خواهد شد. گینه نیز در طرف رهبران شورای نظامی نیجر قرار گرفته است. هر سه این کشورها به اضافه نیجر پیش از این از عضویت در اکواس تعلیق شده‌اند و یک کمربند نظامی را در ساحل آفریقا از گینه در غرب تا سودان در شرق تشکیل داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تحلیلگران می‌گویند که در حال حاضر نیجر بزرگترین چالش اکوواس طی ۳۰ سال گذشته است که موجب شکاف در بین اعضای این کشورها در خصوص نحوه رسیدگی به مسئله نیجر شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس