به گزارش مشرق، در هفتهای که گذشت گزارشی میدانی از دلایل افزایش صف مقابل جایگاههای سوخت تهیه کردیم که مهمترین عامل سختگیری در سوختگیری بود.
به این صورت که سقف سوختگیری ۴۰لیتر عنوان شده و کارت مخصوص جایگاهها کاهش یافته است. البته نمیتوان موضوع افزایش مصرف سوخت را نادیده گرفت. افزایش مصرف بنزین در روزهای گذشته، با فشار بر شبکه توزیع، انتقال بنزین تولیدی از پالایشگاههای جنوب به شمال کشور و مدیریت توزیع آن را با چالش مواجه کرده که براساس اعلام وزارت نفت به زودی برطرف میشود. در دو سال گذشته اخبار متعددی درباره افزایش قیمت بنزین در برهههای زمانی مختلف منتشر شده است، بهعنوان مثال در ماجرای هک سامانه سوخت ایران در آبان ۱۴۰۰، شایعه افزایش قیمت بنزین با هدایت رسانههای فارسیزبان منتشر و اینگونه روایت شد که خبر هک سامانه سوخت واقعیت نداشته و دولت بهدنبال افزایش قیمت بنزین است، ولی حالا مشخص شده که چقدر آن خبرها دروغ بوده است.براساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، از ابتدای امسال تاکنون میانگین مصرف بنزین روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بوده است و پیشبینی میشود در ادامه رقم میانگین افزایش یافته و عدد مصرف ۱۱۸میلیون لیتر در روز محقق شود.افزایش مصرف بنزین به ۱۱۴میلیون لیتر در روز در واقع به معنای سربهسر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور است. ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایشی در این باره گفت: روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۱۵میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود که تاکنون پاسخگوی تقاضا بوده است، تولید بنزین نسبت به گذشته افزایش یافته است.اما نکته اینجاست که تراز بنزین در حال حاضر کاملا شکننده است و اتفاقاتی نظیر اورهال و توقف تولید یک پالایشگاه یا جهش مصرف به مناسبتهای مختلف، این تراز را به حالت منفی درمیآورد. در این شرایط دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت تهاتر و سوآپ بنزین با کشورهای خارجی یا استفاده از ظرفیت ذخایر استراتژیک بنزین یا استفاده از ظرفیت پتروشیمیها در تامین مشتقات بنزینی این ناترازی را مدیریت میکند.
پدیده ناترازی منطقهای بنزین چیست؟
در شرایط فعلی ایران نه با پدیده «ناترازی کلی بنزین»، بلکه ممکن است با پدیده «ناترازی منطقهای بنزین» مواجه شود. به این معنا که هر چند در کشور بنزین کافی برای توزیع وجود دارد اما به ناگهان افزایش تقاضا در برخی نقاط، آن شهرستان یا منطقه را وارد حالت ناترازی میکند. این موضوع را در نظر بگیرید که تراز کلی بنزین نیز هماکنون در شرایط شکنندهای قرار دارد.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش توضیح میدهد: مصرف بنزین در سالهای گذشته روند صعودی گرفته و جهش یافته است. هماکنون مصرف بنزین در شمال غرب کشور حدود ۱۰میلیون لیتر در روز است درحالی که تولید بنزین پالایشگاه تبریز فقط چهارمیلیون لیتر است. مصرف بنزین در تهران بهشدت افزایش یافته و به ۲۱میلیون لیتر در روز رسیده و مصرف بنزین کل منطقه شمال و تهران روی عدد ۴۳میلیون لیتر در روز قرار گرفته است.وی توضیح داد: مصرف بنزین کشور حتی تا ۱۴۲میلیون لیتر در روز نیز در برخی روزها افزایش یافته و تولید بنزین در مناطق جنوبی است، مثلا پالایشگاه ستاره خلیجفارس روزانه ۴۲میلیون لیتر و پالایشگاه بندرعباس و آبادان نیز هرکدام حدود ۱۲میلیون لیتر بنزین تولید میکنند و انتقال بنزین از جنوب به شمال بهشدت مشکل شده ولی بدون خلل انجام میشود.
شایعات صحت ندارد
علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درخصوص دلیل شلوغی پمپبنزینها و کاهش کارتهای سوخت در جایگاههای سوخت، بیان کرد: در ارتباط با توزیع فرآوردههای نفتی در جایگاههای عرضه سوخت به میزان مناسب براساس برنامه تدارکاتی میزان فرآورده به جایگاهها عرضه میشود و درحالحاضر هم جایگاهها به میزان مناسب سوخت دارند و میزان ذخیره هم مناسب است.وی با بیان اینکه کمبود سوخت نداریم و مردم به شایعات توجهی نکنند، افزود: اطمینانخاطر به مردم میدهیم که بنزین به میزان کافی در جایگاهها و انبارهای نفت وجود دارد و تمام شایعات مطرح شده درخصوص بنزین را رد میکنیم.
نژادعلی با بیان اینکه برخی شایعات مطرحشده را تکذیب میکنیم، افزود: ما بهدنبال رسیدن میزان مناسب سوخت به داخل جایگاهها هستیم و عرضه مناسب هم داریم. به میزان مناسب سهمیه روی کارتهای مالکان خودرو وجود دارد و هیچ تغییری در سهمیه سوخت افراد ایجاد نشده است. ۶۰لیتر به قیمت ۱۵۰۰تومان و ۱۵۰لیتر به قیمت ۳۰۰۰تومان در کارت سوخت افراد وجود دارد.
منبع: روزنامه جام جم