هم‌میهن: دولت روحانی خدمت بزرگی به قاچاقچیان سوخت کرد

روزنامه هم‌میهن می‌گوید آقای زنگنه وزیر نفت دولت روحانی با حذف کارت سوخت، خدمت بزرگی به قاچاق سوخت کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه از قول جواد نوفرستی کارشناس اقتصاد نوشت: من در تابستان سال ۱۳۹۷ آمادگی داشتم با وزیر نفت دولت حسن روحانی یا یکی از معاونان او مناظره کنم و با آمار خودشان ثابت کنم که روزی حداقل حدود ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم. اگر کل سوخت تولیدی صرف مصرف واقعی داخل شود فعلاً نیاز به دستکاری قیمت بنزین نداریم چون در این فشار اقتصادی و کاهش قدرت خرید، کوچکترین افزایش، یک اشتباه بزرگ محض و فاجعه‌بار خواهد بود.

ایجاد سامانه کارت سوخت در سال ۱۳۸۶ باعث کاهش فروش ۱۰ میلیون لیتری بنزین در روز شد. قبل از کارت سوخت، رقم ۷۳ میلیون لیتر بود که به سرعت به حدود ۶۴ میلیون لیتر رسید و این یعنی ۱۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت کم شد، مردم تردد و سفر خود را کاهش ندادند بلکه خیلی شفاف مشخص شد که این مقدار بنزین قاچاق می‌شده است. دولت روحانی اشتباه کرد و کارت سوخت را حذف کرد که باعث شد فروش ۶۴ میلیون لیتر بنزین در روز، بعد از ۸ سال یعنی در سال ۱۳۹۴ که کارت سوخت وجود داشت به ۷۳ میلیون لیتر برسد.

در سال ۱۳۹۷ آقای زنگنه وزیر نفت دولت وقت، کارت سوخت را حذف کرد و این‌چنین خدمت بزرگی به قاچاق کردند، فروش روزانه بنزین ظرف سه سال از ۷۳ میلیون به ۹۳ میلیون لیتر رسید. چرا از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ به فروش بنزین فقط ۸ میلیون لیتر اضافه شد اما ظرف سه سال به فروش روزانه ۱۹میلیون لیتر اضافه شد؟ علت فقط قاچاق بود. وقتی کارت سوخت حذف شود در حقیقت سامانه پایش و نظارت حذف می‌شود پس سوخت به‌جای این‌که به جایگاه‌دار تحویل داده شود در بین راه تغییر مسیر داده و در جای دیگر تخلیه می‌شود.

هم میهن همچنین از قول علی سعدوندی نوشت: وقتی قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند اما قیمت یک کالا که در اینجا بنزین است ثابت می‌ماند، دچار کمبود شده و بازار به هم می‌ریزد و درنهایت دیر یا زود با مشکلات امنیتی مواجه خواهیم شد. متاسفانه افرادی با تحکم این رویه را پیش می‌برند که ادعای اصلاح وضعیت کشور را دارند اما نتیجه آن اوضاع وضع فعلی است.

مطلقاً قیمت بنزین در حال حاضر منطقی نیست و باید به‌صورت تدریجی آن را اصلاح می‌کردند. کل زنجیره ارزش حامل‌های انرژی باید اصلاح شود تا قیمت واقعی خود را پیدا کند. از طرف دیگر باید سیاست‌های جبرانی گذاشته شود و یارانه نقدی پرداخت شود.

از تبعات اصلاح نشدن قیمت بنزین، افزایش مصرف و آلودگی هوا خواهد بود اما در نهایت باید پذیرفت که این روند باید تغییر کند. متاسفانه همیشه در مورد بنزین با شوک‌درمانی مواجه بوده‌ایم و به‌جای این‌که قیمت را به تدریج بالا ببرند قیمت را ثابت نگه می‌دارند تا در نهایت به بن‌بست برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    اساساً سیاست آگاهانه اصلاح طلبان تهوع آور ایجاد مشکلات بزرگ اقتصادی در ایران است تا مقاومت انقلابیون و رهبری در برابر فشارهای غربی ها و به خصوص یانکیستان تاب نیاورد و بشکند !!
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      1 0
      خیانتهای آشکارومردان آزاد؟!کدومشون محاکمه ومحازات شدند؟فریدون بابرجام؟زنگنه باکرسنت؟....باباولمون کنین تاجمعیت بیشتری نگفتن ایناهمشون دستشون تو ی کاسه ست.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    فریدون به جز مردم به همه خدمت کرده برادر خودش برادر جهانگیری و جان کری و ترامپ و مورینیو.......
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    خوشم میاد خائنهاهمدیگه روخیلی مجلسی وتمیز کنف میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس