اعتراض به سیاست های آبی دولت فرانسه با دوچرخه و تراکتور

صدها تن از مخالفان طرح دولتی حوضه‌های عظیم ذخیره آب در فرانسه، برای شرکت در یک تظاهرات با دوچرخه و تراکتور به سمت پاریس عازم شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فرانس ۲۴، صدها تن از مخالفان این طرح هم اینک در نزدیک بخش سنت-سولین (Sainte-Soline) واقع در غرب فرانسه گردهم آمده و به سمت پاریس در حرکت هستند.

این شبکه تلویزیونی یادآوری می‌کند که این تظاهرات پنج ماه پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز در ماه مارس بین چند صد تن از مخالفان این طرح با نیروهای پلیس فرانسه سازماندهی شده است.

بر اساس این گزارش، در بخش لوزه (Lezay) که در همسایگی سنت-سولین واقع شده است نیز ۷۰۰ تظاهرکننده سوار بر دوچرخه و ده‌ها تراکتور با وجود گرمای ماه اوت در یک مزرعه جمع شده‌اند.

یکی از معترضان به این طرح که با بودجه عمومی و از طرف دولت حمایت می‌شود، با تاکید بر اینکه "آب یک کالای عمومی است"، مدیریت منابع آبی برای کشاورزی را در قالب حوضه‌های عظیم ذخیره آب به شدت زیر سوال برده و به عواقب زیست محیطی آن اشاره می‌کند.

به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، مسیر برنامه‌ریزی‌شده برای رسیدن معترضان به پاریس از پنج بخش شامل دو-سِور (Deux-Sèvres)، وییِن (Vienne)، ایندر-اِ-لوآر (Indre-et-Loire)، لوآر-اِ-شِر (Loir-et-Cher) و لوآره (Loiret) عبور می‌کند.

اعتراض به سیاست های آبی دولت فرانسه با دوچرخه و تراکتور

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، هم اینک تحرکات معترضان توسط بالگردی که در آسمان در حال گشت‌زنی است، رصد می‌شود.

این شبکه تلویزیونی یادآوری می‌کند که پس از درگیری‌های شدید بین تظاهرکنندگان و پلیس در ماه مارس که به کما رفتن ۲ نفر منجر شد، مقام‌های امنیتی راهبرد بستن جاده‌ها به روی ترافیک و استفاده از پهپاد را دنبال می‌کنند.

ژولین لُ گِ (Julien Le Guet) رهبر یک جنبش از معترضان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که ما خواستار توقف تمام طرح‌های حوضه‌های ذخیره آب در سراسر کشور هستیم.

وی می‌افزاید: این خواسته به معنای توقف تمام فعالیت‌های ساخت‌وساز در حال انجام، به ویژه در سنت-سولین و مسدود کردن تمام بودجه عمومی برای حوضه‌ها است.

فرانس ۲۴ یادآوری می‌کند که ذخیره‌گاه سنت-سولین دومین مورد از ۱۶ حوضه‌ برنامه‌ریزی شده در منطقه مَرِه پواتُوَن (Marais poitevin) در غرب فرانسه است. هدف این طرح این است که تا ۶ میلیون متر مکعب آب برداشت شده از آب‌های زیرزمینی در فصل زمستان، به منظور آبیاری محصولات کشاورزی در تابستان، در هوای آزاد ذخیره شود.

گسترش خشکسالی در فرانسه تاکنون خسارت های هنگفتی به کشاورزان این کشور زده و حتی اعتراض فعالان محیط زیستی را به سیاست‌های دولت معطوف کرده است؛ اعتراضاتی که با سرکوب نیروهای پلیس خشن این کشور پاسخ داده می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بخشی از بهای خشکسالی در فرانسه به قیمت پرداخت افزون بر ۷۶ میلیون دلار خسارت به کشاورزان آسیب دیده از تنش‌های آبی در تابستان سال گذشته رقم خورد.

کشاورزان محلی برخلاف برخی از هم‌صنفان خود که از ایده احداث مخازن مصنوعی به عنوان روش بهینه استفاده از آب حمایت می‌کنند، از اجرای راهبردهای دیگری برای تقسیم بهتر و حفظ آب دفاع می‌کنند و تاکید دارند که فقط کشاورزان و مزرعه‌داران بزرگ قادر به استفاده از ظرفیت این حوزه‌های آبی هستند. حوزه‌های آبی که در حقیقت محلی با دهانه‌های باز در هوای آزاد هستند که با ورقه‌های پلاستیکی پوشانده می‌شوند و با پمپاژ آب از منابع زیرزمینی و سطحی در فصل زمستان پُر شده و قادرند تا ۶۵۰ هزار مترمکعب معادل ۲۶۰ استخر شنای المپیک، آب را برای آبیاری در تابستان ذخیره کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    غربگدا : خوش بحالشون، آب ندارن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس