کد خبر 1520587
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
نقش پررنگ این بیماری در ابتلا به فشار خون بالا

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کووید-۱۹ ممکن است نقش بزرگی در ابتلای افراد به فشار خون بالا ایفا کند.

به گزارش مشرق،گزارشی ازاین تحقیق که به تازگی در مجله پزشکی (فشار خون) منتشر شده، نشان می‌دهد که بیش از ۱ نفر از هر ۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، شش ماه بعد به فشار خون بالا مبتلا شدند. در مقایسه با افرادی که به آنفلوانزا (یکی دیگر از ویروس‌های دستگاه تنفسی فوقانی) مبتلا بودند، افرادی که با کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شدند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بودند.

به گزارش سی ان ان، «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریک گزارش داده است که فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها علت اصلی مرگ و میر در این کشور هستند. نزدیک به نیمی از بزرگسالان در آمریکا به فشار خون بالا مبتلا هستند و «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» اعلام کرده که در سال ۲۰۲۱ فشار خون بالا باعث مرگ ۷۰۰ هزار نفر در آمریکا شده است.

در این مطالعه جدید، محققان سوابق پزشکی بیش از ۴۵ هزار بیمار کووید-۱۹ و نزدیک به ۱۴ هزار بیمار آنفلوانزا را در منطقه برونکس شهر نیویورک بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بررسی کردند. قبل از عفونت ویروسی، هیچ یک از این بیماران سابقه ابتلا به فشار خون را نداشتند. پس از شش ماه، محققان بررسی کردند که کدام یک از آن‌ها جدیدا به فشار خون یا بیماری قلبی ناشی از آن مبتلا شده است.

نقش پررنگ این بیماری در ابتلا به فشار خون بالا

در مجموع، افرادی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، تقریبا دو برابر بیشتر از مبتلایان به آنفلوانزا به فشار خون بالا مبتلا شده بودند. به طور دقیق تر حدود ۲۱ درصد از بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان، ۶ ماه بعد فشار خون داشتند، در حالی که تنها ۱۱ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری نشده بودند، طی این مدت به فشار خون مبتلا شده بودند.

از بین بیماران کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان، بیش از ۱ نفر از هر ۵ نفر در طول مدتی که در بیمارستان بودند، علیرغم اینکه سابقه فشار خون بالا نداشتند به این بیماری مبتلا شدند. با این حال، در مقایسه با بیمارانی که به آنفولانزا مبتلا شده بودند، بیماران کووید-۱۹ پیامدهای فشار خون بدتری داشتند.

احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بیماران کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، ۲.۲۳ برابر بیشتر از بیماران آنفلوانزای بستری در بیمارستان بود. حتی بیماران کووید-۱۹ که در بیمارستان نبودند بیش از ۵۰ درصد بیشتر از بیماران آنفلوانزای غیر بیمارستانی در معرض ابتلا به فشار خون بودند.

در این گزارش آمده است که آمار بالای ابتلا به فشار خون در افراد مبتلا به کرونا با توجه به تعداد زیاد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، نگران کننده است.

منبع : همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس