چین قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد

نیروی دریایی چین اعلام کرد که سریع‌ترین و قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش مشرق، نیروی دریایی چین امروز (یکشنبه) از آزمایش سریع‌ترین و قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان با توانایی شلیک بسیار دقیق و سریع پرتابه، خبر داد.

به نوشته روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» این توپخانه قادر است گلوله‌ای به وزن ۱۲۴ کیلوگرم را با سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت و در عرض ۰.۰۵ ثانیه شلیک کند؛ که نشان می‌دهد بسیار سریع‌تر از مدل آمریکایی است.

طبق گزارش این روزنامه، این سامانه یک پرتابه ۱۲۴ کیلوگرمی را با سرعت ۴۳۵ مایل در ساعت شلیک کرد و این سنگین ترین پرتابه‌ای است که تاکنون از یک توپخانه شلیک شده است. سنگین‌ترین گلوله توپی که تاکنون شلیک شده ۱۲۰ کیلوگرم بود.

تنها رقیب این توپخانه الکترومغناطیسی چین، نمونه آمریکایی آن است که در آزمایشگاه ملی «ساندیا» در این کشور آزمایش شده و توانسته یک گلوله ۱۸ کیلوگرمی را شلیک کند که نشان می‌دهد توپخانه چینی به مراتب قوی‌تر از نمونه آمریکایی است.

چین قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد
نمونه آمریکایی توپخانه الکترومغناطیسی

این توپخانه با سرعت جابه‌جایی سریع، می‌تواند اهداف را در چندین کیلومتری با دقت هدف قرار دهد. نام دیگر این نوع توپخانه‌ها «کویل گان» یا «تفنگ با محرک الکترومغناطیسی» است.

در این توپخانه‌ها از تماس پرتابه با دیواره جلوگیری می‌شود و اجازه شلیک سریع و مکرر را بدون ایجاد ساییدگی روی قطعات ارائه می‌دهد. این ویژگی از پتانسیل بالایی برای ایجاد تحول در جنگ مدرن با امکان حملات سریع‌تر، دقیق‌تر و ویرانگرتر به اهداف دشمن برخوردار است.

این سلاح همچنین دارای یک سری سیم پیچ است که در امتداد لوله توپخانه قرار گرفته‌اند و روند کار آن اینگونه است که هر سیم پیچ یکی پس از دیگری فعال می‌شود تا میدان مغناطیسی ایجاد کند و بتواند پرتابه را بلند کرده و به جلو شلیک کند.

چین قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد
طرز کار توپخانه الکترومغناطیسی

بنابراین گلوله توپ معمولاً در هنگام شلیک در مرکز سیم پیچ معلق می‌ماند و باعث می‌شود تا گلوله بدون تماس با بدنه لوله توپخانه به طور دقیق به شکل مستقیم شلیک شود.

بر پایه این تکنولوژی همچنین می‌توان اقدام به شلیک موشک یا پرتاب ماهواره‌ها به فضا کرد؛ هرچند این تکنولوژی جدید نیست، اما تاکنون صرفا در محیط آزمایشگاهی و در علوم مواد محصور مانده و در نمونه‌های بزرگ‌تر و قوی‌ تر پیاده‌سازی نشده بود.

از دیگر مزایای این توپخانه شامل سرعت پرتاب بالاتر، هزینه ساخت پایین‌تر و زمان آماده‌سازی کوتاه‌تر در مقایسه با سایر سیستم‌های توپخانه‌ها را می‌توان ذکر کرد.

تفاوت راکت‌ها و موشک‌ها با توپخانه در این است که که راکت و موشک درون خود دارای سوخت است که آن را به جلو پیش می‌برد؛ اما در توپخانه، گلوله توپ مجهز به سوخت نیست و دستگاه کنترلی ندارد و نمی تواند سرعت خود را کنترل کند.

چین قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد
تنها تصویر منتشر شده از توپخانه چینی

در این راستا ارتش چین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در توسعه یک توپخانه ۳۰ مرحله‌ای بزرگ‌تر کرده که در حال حاضر مراحل آزمایش را طی می‌کند. «ما ویمینگ»، دانشمند ارشد برنامه پرتاب الکترومغناطیسی ارتش چین، در این باره توضیح داده که دانشگاه مهندسی نیروی دریایی این کشور با موفقیت چندین چالش را در ساخت توپخانه الکترومغناطیسی بزرگ‌ تر حل کرده است.

چین همچنین در حال کار بر روی یک توپخانه الکترومغناطیسی بسیار قوی‌تر با توانایی شلیک توپ با سرعت ۳۶۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    8 8
    باز تصویر الکی گذاشتین..این فیلمشو من دیدم و ربطی به چین نداشت..بعد این تصویر مشخصه پرتابه کوچک پرتاب میکنه نه پرتابه 124 کیلیویی..توپخانه چین یکیش که رو کشتی کار گذاشته بودن برای تست..
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      3 2
      اتفاقأ این تصاویر کاملا درست بود و فیلمش رو هم دیدم که نمونه چینی پرتابه 124 کیلویی پرتاب میکنه، فقط اون عکس مربوط به توپ آمریکایی دراومده که فتوشاپه و فیلم‌های شلیکشونم پرتابه اش کلا نیم کیلو هست!!! قبول نداری برو متر کن!!!
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      برد مفیدش رو نزدین
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      ,ولش کن دق نکن
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    5 6
    خدات مگاوات برق مصرف میکنه. فکر گرمایش زمین باشید. هوا گرم‌تر بشه کشاورزی از بین میره. قحطی میاد.
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      8 1
      ناراحت اون نباش، یدونه میزنه یه ناو آمریکایی که ده برابر این گرمای زمین رو میبره بالا غرق میشه پس این توپ کلی به خنک شدن کرهٔ زمین کمک میکنه!! خخخخخخخ
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      11 4
      عوضش اونی که آمریکا ساخته با انرژی خورشیدی کار میکنه! اونی که امریکا میسازه باعث پیشرفت "بشر" میشه اما اونی که بقیه میسازن باعث گرمایش زمین میشه! نوکری غرب تا کجا آخه؟!
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    9 10
    ساخت هر کجا میخواد باشه ،تو برد ۲۵۰۰ کیلومتری شاهد۱۳۶ قرار بگیره پودر میشه
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      شما که هیچوقت استفاده نمیکنی ،میخوای چیکاد
  • BG ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    50 1
    به امید خدا در ایران هم خواهیم داشت
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 2
    اسلحه بسیار گران و پیچیده ایست که با بمب مغناطیسی هم پنچر میشود پس دو شاهی ارزش نداره
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    حالا ایران بدلش رو میزنه که گلوله ۵۰۰ کیلویی رو با سرعت مافوق صوت میزنه !
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    از این سیستم باید دراسلحه تیربار سنگین استفاده کرد یا ضد تانگ
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 2
    اولین بار آلمان ساخت برا قطار مسافربری بدون استکاک
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 0
    این خیلی تاثیرش ناچیز تر از تخلیه رادیو اکتیو تو دریا ژاپنی هاست
  • ... IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    پرتابه دیگه ابهت موشک رو با این کلمات مسخره پایین نیارید
  • AU ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    از حاجی زاده فرمانده نیرو هوا و فضا خواستیم یک توپخانه الکترو مغناطیسی بسازد برای آزمایش کند اگر آن موفقیت باشد ما توانستیم هزاران غراده توپخانه الکترو مغناطیسی تولید کنیم تا به سر اسرائیل بمباران کنیم دیگر موشک نیاز نداریم.
  • حمید IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 1
    به خیلی قدیمه مشکلشم منبع یا باتری هاییست که دوباره بخوان شارژ کنن توپ رو رو کشتی یجوری افتخار میکنن به فناوری چین انگار مال خودمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس