به گزارش مشرق، از زمان حفر نخستین حلقه چاه در میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون ۲۷ سال میگذرد؛ حوالی سال ۱۳۷۵ بود که شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از دستگاه حفاری مدرس و تجهیزات سایر پروژهها و با وجود محدودیتهای بودجهای، نخستین حلقه چاه اکتشافی پارس جنوبی را حفر کرد و درست بعد از ۲۷۰ روز انجام عملیات حفاری، وجود حجم عظیم ذخایر گاز و میعانات گازی در این میدان محرز شد و برای نخستین مرحله فاز ۱ توسعه و تولید از این میدان مشترک تعریف شد.
اواسط سال ۱۳۷۹ بود که شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز ۱۱ پارس جنوبی و همچنین ساخت یک کارخانه حدود ۱۰ میلیون تنی تولید الانجی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
پس از امضای این تفاهمنامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیشقدم شد و با توافق سهجانبه، شرکت ملی نفت ایران (۵۰ درصد)، شرکت توتال فرانسه (۴۰ درصد) و پتروناس مالزی (۱۰ درصد)، توسعه بخش بالادستی و همچنین پایین دستی فاز ۱۱ پارس جنوبی را در اختیار گرفتند.
در فاصله سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷، شرکت توتال فرانسه عهدشکنی و وقتکشی کرد و بعد از انجام مذاکرات طولانی و مخالفت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود ۱۰ میلیارد دلاری فرانسویها، توتال از اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار رفت.
در سال ۱۳۸۸، چینیها برای توسعه این فاز مرزی با پیشنهاد مالی ۴ میلیارد دلار پیشقدم شدند.
شرکت چینی موظف بود در مدت زمان ۵۲ ماه فاز ۱۱ را به تولید برساند اما این شرکت نیز بعد از گذشت مدت زیادی از توسعه این فاز کنار گذاشته شد.
اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ بود که تفاهمنامه توسعه دریایی این فاز میان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با هدف ساخت و راهاندازی یک جکت، دو سکو و دو رشته خط لوله دریایی انتقال گاز به پالایشگاه خشکی امضا شد.
اواخر مردادماه ۱۳۹۲ نیز قرارداد توسعه این میدان در قالب بیع متقابل به شرکت پتروپارس واگذار شد.
هنوز ۸ ماه از امضای قرارداد نگذشته بود که شرکت پتروپارس به طور کامل از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار رفت و بیژن زنگنه وزیر نفت وقت به صراحت اعلام کرد که فاز ۱۱ فعلاً در اولویت کاری وزارت نفت نیست.
بازگشت دوباره توتال به فاز ۱۱
زمان گذشت و توسعه فاز ۱۱ همچنان گرفتار در بلاتکلیفی؛ تا اینکه در سال ۱۳۹۵ توتال بار دیگر برای توسعه فاز ۱۱ پیشقدم شد و موافقتنامه اصولی این طرح توسعهای در همان سال و قرارداد آن هفت ماه بعد (۱۲ تیرماه ۱۳۹۶) در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی جدید قراردادهای نفتی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه (۵۰.۱ درصد)، شرکت ملی نفت چین (سیانپیسی ۳۰ درصد) و پتروپارس (۱۹.۹ درصد) امضا شد.
۲۹ مردادماه ۱۳۹۷ بود که شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال در بیانیهای تأیید کرد که در پی ناتوانی از دریافت معافیت از تحریمهای ضدایرانی ایالات متحده امریکا، خروج خود را از پروژه چند میلیارد دلاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام میکند از این رو فرایند انتقال مسئولیت توسعه این فاز به CNPC رسید.
مدتی بعد از خروج توتال از برنامه توسعه فاز ۱۱ درست در تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۳۹۸ بود که بهطور رسمی اعلام شد شاخه بینالمللی شرکت ملی نفت چین هم از این پروژه کنار رفت و پتروپارس به تنهایی این پروژه را توسعه میدهد.
واقعیت این است که دولت گذشته با معطل گذاشتن توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی طی ۸ سال، مجموعاً کشورمان را از ۴۰ میلیارد دلار درآمد محروم کرد.
دولت یازدهم سه سال و تا سال ۱۳۹۵ معطل توتال ماند تا این شرکت فرانسوی برای انعقاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی راهی ایران شود.
با توجه به برآورد درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری ایران از استخراج گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی، معطلی ۸ ساله دولت روحانی سبب عدمالنفع ۴۰ میلیارد دلاری ایران در این بخش شد.
فاز ۱۱ در دولت سیزدهم
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز فعالیت رسمی آن در مردادماه ۱۴۰۰ با شعار پیشبرد طرحها با تکیه بر توان داخل و اینکه هیچ طرحی نباید معطل تحقق برجام باشد، توسعه فاز ۱۱ با جدیت بیشتری دنبال شد.
مهرماه ۱۴۰۱، با اعلام قید فوریت به منظور پیشگیری از مشکل ناترازی گاز در زمستان و با هدف تولید زودهنگام گاز از این میدان مقرر شد با کاربست تمام توان و تجهیزات، حفر ۴ حلقه چاه تکمیل شود؛ همچنین با هدف نهایی کردن تولید از این میدان مقرر شد تا با انتقال سکوی بهرهبرداری فاز C۱۲ میدان گاز پارس جنوبی به موقعیت فاز ۱۱B، خلأ ناشی از ساخت سکو که معمولاً سه سال به طول میانجامید جبران شده و تولید از این میدان هرچه زودتر نهایی شود.
ضرورت تولید زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی و وجود محدودیتهای بینالمللی سبب شد تا پیمانکار پروژه با بعضی مشکلات عملیاتی جابهجایی سکو روبهرو شود اما در نهایت با پذیرش ریسک از سوی مدیران و کارکنان صنعت نفت و با کمک متخصصان و کارشناسان ایرانی اقدامهای اولیه و برش پایههای سکو انجام شد و سکوی فاز ۱۲ روی شناور قرار گرفت تا برای نصب منتقل شود.
با اولویتگذاریهای انجام شده در دولت سیزدهم، فروردین ماه امسال (۱۴۰۲) اعلام شد که چاهها تکمیل و خطوط لوله زیردریایی نیز احداث شده است و بخشهای مرتبط با سهپایه مشعل و بریج نیز در حال نصب است.
۱۴۰۲؛ سال برپایی جشن تولید از فاز ۱۱
مروری بر روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان مرزیترین فاز به لحاظ مجاورت با منطقه تحت حاکمیت قطر، در دولتهای گذشته نشان میدهد که هر چند طی این سالها همواره بر طبل ضرورت بهرهگیری از توانمندیهای داخلی کوبیده شد اما در عمل اجرای پروژهها به دلیل محدودیت مالی داخلی یا هر دلیل دیگری معطل خارجیها ماند.
دولت سیزدهم اما سعی کرده واقعگرایی، اولویتگذاری و کارآمدی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و با تمرکز بر منابع و امکانات موجود به دنبال حداکثر منفعت و کارایی باشد.
فاز ۱۱ پارس جنوبی در همه این سالها بلاتکلیف مانده بود و حتی با وجود اجرای برجام و انعقاد قرارداد با شرکتهای بزرگ نفتی جهانی، کاری برای توسعه آن انجام نشد.
اگر این بار هم دولت سیزدهم کاری نمیکرد و نبود تکنولوژی و شرایط پیچیده توسعه و تحریمهای بینالمللی را دستاویز تعلل میکرد، شاید هنوز هم توسعه این فاز مغفول مانده بود و در اولویت نبود.
در واقع دولت سیزدهم کاری را که ظرف ۲۰ سال گذشته انجام نشده بود، ظرف ۲۰ ماه به سرانجام رساند.
نتیجه اولویتبندیها و برنامهریزیهای عملیاتی دولت سیزدهم این شد که فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی پس از دو دهه سفر پرزحمت و پشت سر گذاشتن چالشهای مختلف مالی، فناوری و سیاسی، بالاخره تابستان امسال به ایستگاه پایانی میرسد و این گره چند ده ساله از بخت توسعهای این فاز مرزی باز میشود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۸۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی اتفاق افتاد، گفت: پرونده پارس جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است و تا پایان امسال قراردادش امضا میشود.
جواد اوجی در مراسم آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور در عسلویه با اشاره به اینکه این دومین بار در ۶ ماه گذشته است که رئیسجمهور برای بهرهبرداری از طرحهای صنعت نفت به استان بوشهر میآید، افزود: اسفندماه پارسال، آیتالله رئیسی برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عسلویه آمد که در همان مراسم تأکید شد فاز ۱۱ پارس جنوبی در این دولت به بهرهبرداری برسد، زیرا رئیسجمهور بر توسعه میدانهای مشترک بویژه تکمیل فازهای پارس جنوبی تأکید بسیار دارند.
وزیر نفت تأکید کرد: امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهرهبرداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکتهای خارجی مانند توتال، شل و سیانپیسیآی (شاخه بینالمللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.
اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکتهای ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و... با پشتیبانی دولت به بهرهبرداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که این شرکت بهدلیل تحریمها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهرهبرداری از این پروژه هستیم.
وی با اشاره به اینکه در هفته دولت قرار داریم و همه دستگاهها و وزارتخانههای کشور پروژههای خوبی آماده افتتاح دارند، افزود: اما بهدلیل اهمیت موضوع، مشترک بودن میدان پارس جنوبی و کار بیسابقه و بینظیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، رئیسجمهور برای افتتاح و بهرهبرداری رسمی در عسلویه حاضر شدند و عملیات بهرهبرداری و تولید گاز از فاز ۱۱ را آغاز کردیم.
وی با اشاره به اینکه از آغاز دولت سیزدهم و با توجه به تکالیف به وزارت نفت، تکمیل پروژههای نیمهکاره در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳۴۷ پروژه نیمهکاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهرهبرداری رسید.
واقعیت این است که در فاز اولیه برداشت تولید گاز به ۱۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و پیشبینی میشود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاهها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزایش چشمگیری پیدا کند.
این طرح روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ متریک تن گوگرد در روز تولید خواهد کرد. تخمین زده میشود که این پروژه تا ۱۰۰۰۰ شغل ایجاد کند و ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشته باشد.
ایران با وجود اینکه تقریباً یک دهه دیرتر از قطر بهرهبرداری از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرده و تنها ۳۰ درصد مساحت میدان را در اختیار دارد، اما امروز برداشت روزانه گاز و میعانات ایران از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته این در حالی است که در طرف قطری، عملاً شرکتهای بزرگ نفتی جهان مالک بخشی از مخزن هستند و ایران با بزرگترین شرکتهای جهان رقابت میکند نه کشور کوچک و کم جمعیت قطر.