1

گفته‌های محتاطانه وزیر صمت درباره احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی در حالی است که در بازار مصرف، قیمت‌ها روزبه‌روز در حال رشد است و مصرف‌کننده برای تهیه حداقل‌ها نیز با مشکلات شدید مواجه است.

به گزارش مشرق، وزیر صنعت، معدن و تجارت کمتر از یک ‌ماه پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با تأیید نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی از بررسی دلایل فنی و غیرفنی این نوسان در وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد که احتمالاً اقدامات سازنده‌ای برای تعدیل قیمت‌ لوازم خانگی در دستور کار داشته باشیم.

عباس علی‌آبادی بدون توضیح بیشتر درباره نوع اقدامات مورد اشاره درباره موضع دولت در قبال ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت: تصمیم‌گیری‌ها در دولت و وزارت صمت باید جامع باشد. در همه جای دنیا از وضع تعرفه استفاده می‌کنند تا تولید و واردات با مصرف و صادرات به تعادل برسد.

گفته‌های محتاطانه وزیر صمت درباره احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی در حالی است که در بازار مصرف، قیمت‌ها روزبه‌روز در حال رشد است و مصرف‌کننده برای تهیه حداقل‌ها نیز با مشکلات شدید مواجه است. قیمت بعضی اقلام لوازم خانگی ازجمله اجاق گاز، کولر آبی و برخی اقلام ریزتر تنها در یک ‌ماه بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است و این در شرایطی است که به‌گفته فروشندگان، بازار کالاهای خانگی هیچ‌گاه اینقدر خالی از مشتری نبوده است.

دولت اقدامات بلندمدت را در برنامه قرار دهد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی از سوی دولت برای تعدیل قیمت در بازار لوازم خانگی می‌تواند کارگشا باشد، به همشهری گفت: برنامه‌ریزی در این زمینه باید بلندمدت باشد و در کوتاه‌مدت هیچ اقدامی مؤثر نیست. اکبر پازوکی، هزینه بالای تولید را یکی از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل کشور دانست و با اشاره به وابستگی قیمت مواد اولیه به نرخ ارز گفت: تولیدکننده باید مواد اولیه را از بورس به قیمت دلار بخرد و به ریال به مصرف‌کننده بفروشد. این مسائل به هیچ عنوان با یکدیگر همخوانی ندارند و در کوتاه‌مدت نیز قابل حل نیستند.

وی افزود: چگونه می‌شود به کارخانه‌ای که مواد اولیه را با قیمت‌های امروز خریداری کرده، اعلام کنند که باید از فردا قیمت‌ محصولاتش را پایین بیاورد؟ اگر قیمت‌ها کاذب است، دولت باید تا امروز به آن رسیدگی می‌کرد، اما وقتی خود دولت بر این قیمت‌ها صحه گذاشته و کارخانه‌ها محصولاتشان را در ماه‌های اخیر با همین قیمت‌ها فروخته‌اند، دولت چگونه می‌تواند تعدیل قیمت کند؟

این فعال صنفی، مشکل اصلی بازار لوازم خانگی را پایین بودن قدرت خرید مردم دانست و اضافه کرد: در چنین شرایطی بانک‌ها به جای تولید، روی توزیع سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تولیدکننده به جای اینکه روی تولید تمرکز داشته باشد به توزیع‌کننده تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، راهکار تعدیل قیمت در بازار را برنامه‌ریزی درازمدت در زمینه ثبات قیمت مواد اولیه، تثبیت نرخ ارز و نظارت بر تولید دانست و اضافه کرد: درصورتی که دولت بر این موارد متمرکز شود، سطح عرضه و تقاضا به مرور متعادل می‌شود.

ازوکی درباره وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی نیز گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متعادل است، اما به‌دلیل پایین بودن قدرت خرید مصرف‌کننده، بازار در رکود ۹۰ درصدی است و فقط بعضی فروشگاه‌های خاص که تبلیغات گسترده و فروش اقساطی دارند، می‌توانند کالا بفروشند.

زیرفروشی در فضای مجازی

وی با اشاره به آسیب‌های خرید از این فروشگاه‌ها و همچنین خرید در فضای مجازی گفت: اجناسی که در برخی پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند زیر قیمت فروش تولیدکننده قیمت‌گذاری می‌شوند، اما وقتی برای خرید مراجعه می‌کنید اعلام می‌کنند کالا موجود نیست و به این شکل ذهنیت مصرف‌کننده را نسبت به قیمت‌ها تخریب می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره تأثیر واردات بر بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی نیز گفت: واردات به شرط تولید و وارد کردن تکنولوژی روز دنیا و وارد کردن کالاهایی که تولید داخلی ندارند باید انجام شود. پازوکی با انتقاد از ممنوعیت کلی واردات لوازم خانگی اضافه کرد: در حال حاضر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و دولت از حق خود گذشته، کالای بی‌کیفیت و درجه ۴ و ۵ به خانه مردم راه پیدا کرده و از سوی دیگر ارز در حال خروج از کشور است و همه این موارد به زیان کشور و مردم است. به ‌گفته این فعال صنفی در بعضی اقلام لوازم خانگی از جمله قهوه‌ساز، دستگاه‌های بخارپز، سرخ کن بدون روغن، کولر گازی، ظرفشویی رومیزی، غذاساز و ماکروفر تولید داخلی نداریم و یا به ‌تازگی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده که پاسخگوی تقاضا نیست.

گفتنی است طی ۲ هفته گذشته تماس خبرنگار با مقامات مرتبط با لوازم خانگی و صنایع عمومی در وزارت صمت برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص برنامه‌های دولت در این حوزه بی‌نتیجه ماند و هیچ‌یک از مسئولان دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری این وزارتخانه پاسخگو نبودند.

لوازم خانگی چگونه ارزان می‌شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    بیخود زحمت نده مشرق این هم کار حسن روحانی است کل مشکلات ایران تقصیر روحانی است.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    12 14
    گرونی های لوازم خانگی تقصیر حسن روحانیه‌ 😂
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 1
      شکی در آن نیست
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      2 0
      روحانی بره رئیسی بیاد همه چی هرزون میشه😂
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 1
      مگه نیست؟ روحانی قبح افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی رو شکست. آواربرداری هشت سال آزگار اون حالا حالاها ادامه داره
    • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 1
      مگه نیست؟ روحانی قبح افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی رو شکست. آواربرداری هشت سال آزگار اون حالا حالاها ادامه داره
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    15 5
    ولش کن این تقصیر حسن روحانی
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    وقتی نظام عوض شه
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    من اسکل فکر میکردم رفتیم تو بریکس قراره همه چی مفت شه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    واردات را آزاد کنید چون تولید کننده لوازم خانگی داخلی ، بسیار بی رحم و ... شده و انتخاب را به مردم بسپارید.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    15 1
    تولید کننده داخلی همانند خودروسازها از بازار انحصاری سوءاستفاده می کنند و کالاهای تولیدشون (که اکثر قطعاتش چینی هست) به دو سه برابر قیمت چین به مصرف کننده داخلی می فروشند. نمونه ش موتور هوندا 125 که داخل چین حدود 350 دلار قیمت داره و اینجا بالای شصت میلیون فروش می ره. یعنی سه برابر قیمت. لوازم خانگی هم همینطوره. گول حرف های تولید کننده رو نخورید که با ممنوعیت واردات حسابی در حال سود هستند...
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    لوازم خانگی حداقل باید 80۰/۰ تولید داخل باشد و گرنه آزاد شود بهتر هست
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    8 1
    بعدازاین طرفای شهریوربخاطربعضی چیزا ارزونی وخبرخوش میشه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    8 1
    بعدازاین طرفای شهریوربخاطربعضی چیزا ارزونی وخبرخوش میشه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    8 1
    بعدازاین طرفای شهریوربخاطربعضی چیزا ارزونی وخبرخوش میشه
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    10 1
    متاسفانه کارخانجات تولید لوازم خانگی از پشت به مردم با گران کردن کالاهای دپو شده و بی کیفیت در انبارها در زمانی که ورود کالاهای خارجی با کیفیت خیلی بهتر از اجناس آنها ممنوع شد خنجر زدند وبا قیمت خیلی خیلی بالایی نسبت به کالاهای خارجی همسان وارد بازار کردند و دولت ها هم فقط نظارت گر بودند
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    7 1
    متاسفانه کارخانجات تولید لوازم خانگی از پشت به مردم با گران کردن کالاهای دپو شده و بی کیفیت در انبارها در زمانی که ورود کالاهای خارجی با کیفیت خیلی بهتر از اجناس آنها ممنوع شد خنجر زدند وبا قیمت خیلی خیلی بالایی نسبت به کالاهای خارجی همسان وارد بازار کردند و دولت ها هم فقط نظارت گر بودند
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 1
    محصولات چینی پیچ شده در ایران که ازدم رانت ارزی و موقعیتی میگیرن کیفیت بسیار پایین بنجل و تکنولوژی قدیمی دارن اما قیمتشون از اجناس روز و باکیفیت جهانی بالاتره! همیشه هم دنبال مقصرن. گند زدین با بنجلاتون خسته شدیم.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    3 0
    سرمایه داران و صاحبان صنایع خانگی اکثرا بر گرده حمایت از مصرف کنندگان سوار هستند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 1
    خائن ترین صنف کشور که حتی رهبر کشور بهشون گفت جنس ها رو ارزانتر بفروشید حاضر به همکاری با مردم نشدن و بی کیفیت ترین اجناس رو به گران ترین قیمت می فروشند
  • جابر IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    لوازم خانگی فقط درصورت واردات آن بدون کلک به نفع مردم ارزان خواهد شد ولی زور تولید کنندگان خصولتی وحشتناک زیاد است؟
  • مولا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    3 0
    مشرق جان یکم تحقیق کن مالکان تولیدی های بزرگ لوازمخانگی کیا هستن میفهمی ( البته مونتاژ کار ) چرا اجازه نمیدن قیمت ها کاهش پیدا کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس