..

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در حالی است که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد.

به گزارش سرویس اقتصاد مشرق، تغییر قیمت لوازم خانگی نیاز به اخذ مجوز دارد با این حال تولیدکنندگان بدون اخذ مجوز نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده و صمت نیز در نامه‌نگاری با تولیدکنندگان، منتظر دریافت دلایل گرانی است.

آخرین بار تیر ماه سال جاری قیمت لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت؛ پس از آن وزارت صمت اعلام کرد که فعلاً قیمت این محصول دستخوش تغییر نخواهد شد زیرا در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.

حال برای نمونه خبرنگار مشرق از گرانی یک محصول شرکت لوازم خانگی داخلی به صورت مستند پرده برداری کرده است تا شاید مسئولان فکری به حال این بازار پر تقاضا داشته باشند.

۶ مردادماه سال ۱۴۰۱ شرکت پارس خزر که یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی است طی شفاف سازی، نامه ای را روی کدال قرار داد و از موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک و با هماهنگی سازمان محترم حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با افزایش میانگین قیمت ۱۳ درصدی انواع محصولات از جمله چرخگوشت کلیددار مدل MG ۱۶۰۰P خبر داد.

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند

در این نامه قید شد بود که این محصول از قیمت ۱۴,۷۵۹,۱۴۶ ریال با افزایش ۱۳ درصدی به قیمت ۲۱,۶۶۵,۰۶۱ ریال تغییر کرده است و از آن زمان تا به امروز دیگر خبری از موافقت نهادهای مسئول با افزایش قیمت این محصول روی کدال قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است که این شرکت باید هرگونه افزایش قیمتی را روی سامانه کدال شفاف سازی نموده و سهامداران شرکت را مطلع نماید.

نکته جالب قضیه این است که اگر گشتی در نمایندگی های مجاز فروش لوازم خانگی این برند بزنید می بینید که این محصول ۶۵ درصد گرانتر از قیمت اعلام شده یعنی ۳۵۷۸۶۰۰۰ ریال توسط شرکت در وب سایت خود شرکت لوازم خانگی پارس خرز و نمایندگی ها درج قیمت شده است.

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در حالی است که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد؛ اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این ارتباط گفته بود که «افت قدرت خرید مردم در تقاضا تأثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است، بنابراین افزایش قیمت می‌تواند به نوعی خودزنی باشد.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تولیدکنندگان لوازم خانگی از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند

روح الله عباس پور درباره صنعت لوازم خانگی، گفت: صنعت لوازم خانگی اقدامات خوبی درباره تحقق شعار سال، در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام داده و حمایت‌های بسیاری از این صنعت صورت گرفته و فعالان این عرصه توانستند خلاء نبود برندهای مشهور را برطرف کنند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد مردم نسبت به خرید لوازم خانگی داخلی و استقبال از این محصولات، افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی نباید از حمایت‌های صورت گرفته سوءاستفاده کنند اکنون بازار لوازم خانگی انحصاری است و تولیدکنندگان این حوزه نباید این تصور را داشته باشند که با تولید هر کالایی می‌توانند این بازار را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد:تولیدکنندگان لوازم خانگی باید به این موضوع توجه کنند که بازار این محصولات همیشه انحصاری نخواهد ماند، ممکن است زمینه واردات فراهم شود بنابراین باید با ارتقای کیفیت و استانداردسازی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای فرصت مناسبی است که تولیدکنندگان داخلی به ویژه صنعت لوازم خانگی باید با ارتقا کیفیت بتوانند به بازارهای این کشورها راه یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 3
    برخورد جدی و مجازات اساسی با متخلفان و گران فروشان تا دیگه هوس گران فروشی نکنند. ان شالله
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    6 5
    افزایش خودسرانه دیگه چیه؟ یعنی منی که اومدم کارخونه زدم اگه هزینه تولیدم زیاد شد باید بیام اجازه بگیرم واسه افزایش قیمت؟ الان می فهمم چرا کسی سرمایه اش رو سمت تولید نمی بره به جاش میره سمت ارز و سکه و ملک. اونوقت اعصابش راحت تره
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      5 2
      با هر حساب و کتابی که بسنجید این رسم معامله با خون شهدا و مردم شهید پرور ایران اسلامی نبود جناب کار آفرین !!!! خدا سرمایه ات را زیادتر کند شاید اینقدر برای دو روزه دنیا خون ملت مسلمان را تو شیشه نکنید!!!!!
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      3 2
      اگر ضرر میکنه تعطیلش کنه نکنه خیال کردی انحصار و مونتاژ از دلالی سکه کار بهتری هست ؟!
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    داستان همینه حتما خیلی سود داره که اینهمه شرکن زدن تو اینکار عینه خودروهای مونتاژی که آه و ناله میکنن ولی فقط بحاطر کم شدن درصد کمی از سود سرشار است سود نداشت شیرین عسل و زر ماکارون هم دنبال مونتاژ خودرو نبودند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    این جمله افزاش خودسرانه ... رو چقدر شنیدیم؟! خوب افزایش میدن دیگه. چطور میشه اقتصادمون باز و آزاد باشه و قیمتها همه با هم زیاد و زیادتر نشه؟ یا دست مونتاژکاران چینی اینقدر باز هست و ظلم میکنن بعد توقع دارید نانوا و لبنیاتی و ... افزایش قیمت ندن یا کم فروشی کنن.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    مشکل کشور نوع تفکر عده ای است، تفکر امثال آقای میرسلیم که تحت هر شرایطی میخوان بگن ما درست میگیم مملکت اذیت میکنه
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    به شخصه شاهد متلاشی شدن چندین خانواده به علت نبود امنیت شغلی و گرانی های افسارگسیخته مسکن و لوازم خانگی و مواد غذایی بودم. اگر همینطور پیش برود و کسی نتواند جلوی گرانی های این مملکت را بگیرد، باید به پایان سلام کنیم.
  • سارا IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    صنعت خودرو اینجوری نمی شد واردات آزاد
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    اینها همه نتیجه سیاست
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    حالا دیدید چوب انحصار و حمایت از مونتاژ کاران داخلی دودش به چشم کی میره؟
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    مشکلی نیست انشاءالله مجلس و دولت انقلابی بعدی بساط این خیانت ها را جمع خواهند کرد
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    این دولت به چه دردی می خورد نمی تونه جلوافزایش قیمت را بگیره بره کنار
  • Samir IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    یک و چهارصد با ۱۳درصد افزایش قیمت چجوری میشه دو و صد؟؟؟
    • مسعود IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 0
      ۱۳ درصد خیلی بهتر از ۴۷ درصد است ! در واقع قیمت از ۱۴,۷۵۹,۱۴۶ ریال به ۳۵۷۸۶۰۰۰ ریال یا ۲۴۲ درصد در وب سایت افزایش یافته !!
  • بدبين به ،،،،، IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    سازمان حمايت از مصرف كننده و هيئت هاى نضارتى ⁉️ شايد بندگان خدا هزينه هاى زندگيشون رفته بالا،،،،🫣
  • CA ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    هنوز متوجه نیستند که قیمتها دستوری کنترل نمیشن. تا زیر ساختها کشور فلج و مسأله امنیت سرمایه گزاری حل نشه وضعیت اقتصاد ، تورم ، گرانی و فلاکت حل نمیشه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    متاسفانه تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون خودرو‌سازان از سیاست و شعار اصولی نظام در خصوص حمایت از تولید ملی نهایت سواستفاده را به عمل می آورند و در این میان اقدام خاصی از جانب مراجع ذیصلاح برای دفاع از حقوق مصرف کننده صورت‌ نمی‌گیرد...
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 1
    چشم امر دیگه ای هست بفرمایید ما تولید کننده ها از فردا قول میدیم از انحصار سو استفاده نکنیم خخخخخخخ این بازی احمقانه رو جمع کنید
  • Amina IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    خب لوازم خانگی هم شد مثل صنعت خودرو
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 0
    باور کنید راه حمایت از تولید داخل ممنوعیت واردات نیست واردات را ازاد کنید اونوقت می‌بینید همین تولید کنندگان داخلی چقدر قشنگ جایگاه خودشون را در بازار مشخص میکنند
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    نمی دانم ما ایرانی‌ها چرا اینجوری هستیم. تا حمایت نمی شوند می گویند ما داریم ورشکست می شویم . وقتی دولت حمایت می کند و راه صادرات را برای آنها باز می کند هم از حق کارگر می زنند و هم تولیدات شأن را گران می کنند. کاش که کیفیت و خدمات پس از فروششان هم خوب باشه.
  • مجتبی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 2
    یک طرفه قضاوت نکنید. تولید کننده به صورت مداوم با افزایش هزینه تولید مواجه است. با قیمت ثابت فروش در صورت افزایش هزینه ها نمی توان به تولید ادامه داد. منابع طبیعی مانند فراورده های نفتی و فولاد و مس با افزایش قیمت و تورم نجومی مداوم کمر تولید کننده را خم می کند و تولید ملی متوقف می شود. رکود تولید خود عامل اصلی تورم نجومی است
  • حسن IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    راه چاره نظارت دقیق نه آبکی وزارت صنعت وکار وتعزیرات وبازرسی کل کشور درمبدا تولید وسایل خانگی وتوزیع برقیمت تولید وقیمت نهایی فروشنده هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس