کد خبر 1524401
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مخالفت بایدن با شروط زندانیان گوانتانامو

رئیس جمهور آمریکا شروط ۵ زندانی گوانتانامو را به عنوان بخشی از توافق با دادستان‎‌های فدرال مبنی بر اعتراف به نقش خود در حمله ۱۱ سپتامبر در ازای رهایی از اعدام، را نپذیرفته است.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فهرستی از شرایط پیشنهادی ۵ زندانی متهم به توطئه در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در توافق با دادستان‌‎های فدرال مبنی بر اعتراف به جرم و دریافت حداکثر مجازات حبس ابد و رهایی از اعدام را رد کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، پیشنهاد دادستان‌های نظامی آمریکا، که در مارس ۲۰۲۲ ارائه شد، مبنی بر اینکه در صورت اعتراف به نقش ادعایی این افراد در هواپیماربایی، آن‌ها را از مجازات اعدام معاف می‌کند، همچنان روی میز است، اما تصمیم بایدن برای رد شرایط بیشتر این زندانیان، احتمال دستیابی به چنین توافقی را کاهش می‌دهد.

این پرونده بیش از یک دهه است که در جریان دادرسی پیش از محاکمه در خلیج گوانتانامو، کوبا، بدون هیچ تاریخ محاکمه، گرفتار شده است.

شکنجه متهمان در اولین سال‌های بازداشت از سوی سازمان سیا که سؤالاتی را در مورد قابل قبول بودن شواهد کلیدی که دادستان‌ها می‌خواهند در دادگاه استفاده کنند و خطر لغو هر گونه حکم اعدام در دادگاه تجدید نظر، ایجاد کرده است.

حدود یک سال و نیم پیش از کاخ سفید خواسته شد تا یک توافقنامه پیشنهادی برای اقرار به دادخواهی را بررسی کند.

وکلای مدافع گفتند که «خالد شیخ محمد» که از سوی آمریکا به عنوان مغز متفکر حمله ۱۱ سپتامبر و ۴ متهم دیگر خواهان موارد بیشتری هستند، از جمله اطمینان از اینکه محکومیت خود را در سلول انفرادی سپری نمی‌کنند و در کنار دیگر زندانیان در گوانتانامو غذا بخورند.

این زندانیان همچنین به دنبال یک برنامه غیرنظامی برای درمان اختلالات خواب، آسیب‌های مغزی، آسیب‌های گوارشی یا سایر مشکلات سلامتی هستند که آن‌ها را به روش‌های وحشیانه بازجویی سیا در طول ۳ تا ۴ سال خود در بازداشت سیا و قبل از انتقال آن‌ها به زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۶ نسبت می‌دهند.

با این وجود گزارش مقامات آمریکا حاکی از آن است که جو بایدن به توصیه «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا از پذیرش این درخواست‌ها خودداری کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس