کد خبر 1489590
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
شکنجه زندانی سیا با آگاهی مقام های دولت وقت آمریکا

گزارش هایی که به تازگی از شکنجه یکی از زندانیان سیا در رسانه های آمریکایی منتشر شده نشان می دهد که مقام های ارشد دولت وقت آمریکا از شکنجه او آگاه بوده و بر ادامه آزار و اذیت این زندانی پافشاری کردند.

به گزارش مشرق، در گزارش اخیر تارنمای کامن دریمز (Common Dreams) آمده که دیک چنی معاون جرج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جرج تنت رئیس وقت سیا حتی پس از آنکه دریافتند ابوزبیده در حال همکاری با ماموران است، به شکنجه گران آمریکا چراغ سبز نشان دادند تا به آزار و اذیت وی ادامه دهند.

در جریان یکی از جلساتی که در مورد این زندانی فلسطینی تبار عربستان برگزار شده بود، جان اشکرافت، دادستان کل آمریکا، گفت: چرا در کاخ سفید در این مورد گفت و گو می کنیم؟ قضاوت تاریخ خوشایند نخواهد بود.

هفته پیش یک گروه حامی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اعلام کرد بازداشت یکی از زندانیان گوانتانامو که طولانی‌ترین دوران حبس را داشته و از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شکنجه می‌شود، غیرقانونی و به مثابه «جنایت علیه بشریت» است.

ابوزبیده یکی از نخستین زندانیان در «مقرهای سیاه» سازمان سیا متشکل از شبکه ای از زندان های مخفی آمریکا در خارج از مرزهایش بوده که در آنها بیش از ۱۰۰ نفر خارج از قوانین آمریکا و کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ نگهداری می شدند.

این زندانی که نام اصلی او زین العابدین محمد حسین است، در سال ۲۰۰۲ در یک حمله در پاکستان دستگیر شد و از سال ۲۰۰۶ بدون هیچ اتهامی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا نگهداری می شود.

این گروه هشدار داده که اقدامات نظام مند در محروم کردن بازداشت شدگان از حق آزادی در این زندان ها به مثابه «جنایت علیه بشریت» است.

آمریکا مدعیست که این زندانی را به دلیل مبارزه با تروریسم نگه داشته هر چند که ابوزبیده هرگز عضو گروه تروریستی القاعده نبوده و او قبل از حملات یازده سپتامبر به آموزش نیروهای جهادی در افغانستان کمک می کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، دو نفر از روانشناسان پیمانکار سیا برنامه شکنجه ای را ابداع کردند که «تکنیک های بازجویی گسترده» را شامل می شود و به ویژه در مورد ابوزبیده در زندان آمریکا در تایلند استفاده می شد. وی در این زندان با شیوه هایی از جمله غرق مصنوعی، محرومیت از خواب و محبوس شدن در تابوت شکنجه می شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس