کد خبر 1524835
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
1

قیمت مصالح و هزینه ساخت در مرداد نسبت به تیر ماه کاهش محسوسی دارد که موجب کاهش قیمت مسکن شده است.

به گزارش مشرق، بازار مسکن روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد، این آرامش به خاطر ثبات و کاهش قیمت است که در این بازار حاکم شده است. آمارهای رسمی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

بر اساس گزارش اتاق تعاون ایران، تصویری که بر اساس فعالیت شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان از ساخت و ساز مسکن در مردادماه ترسیم شده است (شامخ کل ساختمان)، شاخص‌های قیمتی در این ماه نسبت به ماه قبل نزولی است.

بر اساس این گزارش در مردادماه ساخت و ساز و تولید مسکن افزایش وشرایط بهتری دارد و همزمان با آن هزینه ساخت، قیمت مصالح ساختمانی و قیمت فروش مسکن نیز کاهشی است.

نتایج آماری از فعالان ساختمانی نشان می‌دهد که شامخ ساختمان ۵۵ بوده است که نشان‌دهنده ثبات رو به بهبود وضعیت صنعت ساختمان در مردادماه نسبت به ماه قبل است. برآیند فعالیت‌های ساختمانی عدد شامخ کل را مشخص می‌کند.

در گزارش شامخ کل ساختمان، قیمت واحدهای نوساز بررسی می‌شود، بنابراین بر اساس این گزارش قیمت این دسته از واحدهای مسکونی رو به کاهش است، کاهش واحدهای نوساز که قیمت بیشتری نسبت به واحدهای چندسال ساخت دارد، نشان می‌دهد که باید کاهش بیشتری در قیمت واحدهای غیر نوساز را انتظار داشته باشیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد قیمت مسکن که در ۳ ماه اخیر کاهشی بوده، ادامه دار است. گزارش شامخ کل ساختمان نشان می‌دهد قیمت عدد فروش واحدهای نوساز از ۶۳.۵۹ در تیر به عدد ۴۸.۹۰ در مرداد ریزش کرده است.

به گزارش روزنامه ایران، بررسی شرایط بازار مسکن از نگاه کارشناسان این بخش نشان می‌دهد، کاهش قیمت در بازارهای موازی و تثبیت نرخ دلار بر کاهش قیمت در بازار بسیار مؤثر است. کاهش قیمت مسکن، سمت عرضه و فروشندگان ملکی را مجاب کرده تا قیمت واحدها را نسبت به ابتدای سال ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

در عین حال، به خاطر کاهش انتظارات تورمی و در عوض افزایش انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، در سمت تقاضا نیز برای خرید مسکن عجله‌ای دیده نمی‌شود و به همین دلیل بازار در حالت سکون یا رکود است.

در بنگاه‌های معاملات مسکن، فایل‌های فروش رو به افزایش است این در حالی است که در ابتدای امسال، فایل‌های فروش به حداقل رسیده بود.

بررسی فایل‌های بنگاهای املاک نشان می‌دهد تمایل مالکان برای فروش واحد بیشتر از ابتدای امسال است.

با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و زمستان و کاهش تقاضای مسکن، به نظر می‌رسد ترجیح فروشندگان، انجام معامله در همین دو هفته باقیمانده تابستان است.

با مقایسه قیمت فروش مسکن در سال گذشته و اوایل امسال، کاهش قیمت پیشنهادی در بسیاری از واحدهای عرضه شده دیده می‌شود، بسیاری از واحدها با حداقل تا ۱۰ درصد افت قیمت برای فروش فایل شده است.

با وجود کاهش قیمت‌ها اما به خاطر جهش قیمتی در چند سال اخیر، همچنان قیمت مسکن بالاتر از توان مالی متقاضیان است.

قیمت مسکن بر اساس آمار رسمی از این بازار، در دهه گذشته بیش از ۹ برابر شده است و با افزایش تورم عمومی، قدرت خرید مردم نسبت به قیمت مسکن فاصله گرفت و این فاصله در سال‌های پایانی دهه ۹۰ بیشتر شد.

ثبات کنونی قیمت مسکن و کاهش تدریجی آن، هرچند اندکی این فاصله را کاهش داده است اما نتوانسته متقاضیان را روانه بازار کند.

کاهش قیمت مسکن برای سومین ماه متوالی

فعالان بازار توصیه می‌کنند که اکنون زمان مناسبی برای خرید و یا فروش واحد مسکونی است و افرادی که قصد معامله دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

در حال حاضر بازار در ثبات است و این ثبات دلالان را از بازار مسکن خارج کرده است. خروج سوداگری از بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

دلایل افت قیمت واحدهای نوساز نیز همین کاهش تقاضا و چشم‌انداز کاهش بیشتر قیمت‌ها با ادامه سیاست دولت در حوزه دیپلماسی است.

از سوی دیگر برخی واحدهای نهضت ملی مسکن به‌صورت تدریجی در حال تحویل به متقاضیان است. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، تاکنون ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در قالب مسکن روستایی، نوسازی بافت فرسوده شهری و واگذاری اراضی ۹۹ ساله آغاز شده است.

در هفته دولت ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شد و بنیاد مسکن هم اعلام کرد تاکنون ۱۶۲ هزار واحد را تحویل متقاضیان داده است.

بنابر این گزارش واحدهای مسکونی شروع شده و در حال ساخت در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم در مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد است که شامل ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستایی است.

همچنین ظرفیت واحد مسکونی زمین‌های دولتی واگذار شده به‌صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ۹۹ ساله معادل ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی و واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به‌صورت انبوه‌سازی روی اراضی اجاره ۹۹ ساله دولتی، معادل ۵۸۷ هزار و ۳۹۴ واحد است.

یکی از سیاست‌های دولت در قالب نهضت ملی مسکن، تسهیل شرایط برای ساخت و ساز است که در همین راستا واگذاری زمین بخصوص در روستاها شروع شده است.

در این خصوص مهردادبذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و عضو کابینه سیزدهم گفت: یکی از فعالیت‌های مهمی که در همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست واگذاری زمین در روستاها در کنار واگذاری زمین در شهرهای کوچک است که به شکل تک طبقه و ویلایی ساخته می‌شود. در واگذاری زمین به شهرها و روستاها وام نهضت ملی مسکن نیز به متقاضیان تعلق می‌گیرد تا بتوانند به احداث بنا اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    کنتور که نمیندازه.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    نکته اینجاست که فقط بخاطر اینکه مردم پول ندارند، خرید و فروش راکده و الا قیمت مسکن کاهش پیدا نکرده، افزایش هم پیدا کرده.
  • عرفان DE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    دقیقا بگید تو کدوم شهر یا منطقه مبنای شماست ؟؟؟ قبل از گژارش یه سر برید ۲ تا املاکی ببینم خرید ارزون تر شده یا اجاره ؟ بابا به خدا با این تیترای عجیب و غریب بدتر آتیش میزنید به اعصاب و روان مردم
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    این آمار کاهش از کجا میاد الله اعلم؟
  • امید ج IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    بنده دارم یه آپارتمان میسازم. در خرداد بتن آماده رو خریدم ۱۱۸۰۰۰۰ هزار تومان و دو هفته پیش خریدم ۱۳۵۰۰۰۰هزار تومان. کیسه سیمان در خرداد ۵۰ تومن بود الان شده ۷۵. میلگرد از کیلویی ۲۲ هزار تومن شده ۲۷ هزار تومن. توهمه چی افزایشی بوده. چطور میگید کاهش داشته. چرا دروغ میگید. مشرق تورا به امام حسین ع منتشر کن.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    الحمدلله رب العالمین.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    رییسی تو ۲ سال اندازه ۸ سال روحانی گرون کزد تازه اون ۵ سال قیمت‌ها و ثابت نگه داشت رو که نیست...
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    دلالان از بازار مسکن خارج نمی شوند مگر بر این سوداگری مالیات سنگین قرار بدهند و سایت های مثل دیوار و شیپور و املاکی ها را سامان دهد و تحت نظارت شدید قرار دهند ، بانک های خصوصی که در بازار املاک به دلالی مشغولند را منحل کند ، آنوقت بیایید حرف بزنید ، اینقدر مردم را ........ خسته شدیم
  • صمصام IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    حق با شماست من سه ماه پیش میخواستم یه خونه بخرم پولم کم بود نشد که بخرم ملک حتی یک ریال هم تخفیف نداد ! اما الان که رفتم بخرم مالک گفت حالا شما یه میلیون تومتش رو هم نده ..دمش گرم.. اصلا دم اقای رییسی گرم .فهمیدم که قیمت خونه کاهشی شده و یک میلیون تومن ارزون شده !!!
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    توهم های مشرق در حمایت از دولت منتخبش رو ببینید در حالیکه تمام ما مردم عادی داریم با هزینه های سرسام آور افزایش زندگی بالخص اجاره بها دست و پنجه نرم می کنیم مشرق از کاهش قیمت مسکن حرف می زند چه آشی چه دوغی
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    تشکر تشکر
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    این کاهش کجاست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس