1

رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و اصلاح‌طلب در حالی سناریوهای ساختگی اخراج اساتید را به بهانه پایان همکاری «علی شریفی زارچی» عضو هیأت علمی دانشگاه شریف کلید زده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۹ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که آخرین تحولات سیاسی در قفقاز، منشاء شایعه اخراج اساتید از دانشگاه و ماهیت ضدایرانی براندازان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

انتشار اخباری در هفته‌های اخیر مبنی بر اخراج یا بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه برانگیخت؛ شایعه‌ای که با اهداف و اغراض سیاسی منتشر شد تا ضمن مخدوش و کمرنگ کردن اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در دو سال اخیر، فضای دانشگاه‌ها را در آستانه سال تحصیلی جدید ملتهب کند اما با واکنش صریح نهادهای مربوطه مواجه و تکذیب شد.

با این وجود روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچنان روی این سناریوی دروغین تاکید خاص دارند، روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «امواج اخراج» نوشته است:

هرچه تلاش در راستای دفاع از حفظ اساتید به‌عنوان نخبگان جامعه و بهره بردن از توانمندی و اطلاعات آنها در دوره پیش از انقلاب در سخنان رؤسای دانشگاه آن زمان به چشم می‌خورد اما متاسفانه این نگاه حمایتی این روزها کمتر دیده می‌شود. اگرچه نتیجه اتفاقات شاید چندان تفاوت نکند اما دانشگاه به‌عنوان خانه‌ای برای نخبگان و دانشگاهیان جایگاهش با همین برخوردها مشخص می‌شود. این روزها استقلال دانشگاه که به نظر می‌رسد در تمام دوران تاریخ ایران، با شدت‌های متغیر تحت فشار و تهدید قرار گرفته، یک‌بار دیگر نیز از دست‌رفته فرض می‌شود اما این بار اینگونه به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها به این اخراج‌های گسترده نسبت به هر دوره دیگری شدیدتر و جدی‌تر است؛ از مدیران و مسئولان دولتی سابق و اسبق گرفته تا دانشگاهیان و مردم عادی، طیف‌های مختلف روحانیت و حوزویان و برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این اخراج‌ها و عواقب آن به شدت معترض و خواهان پهن شدن چتر استقلال بر سر دانشگاه‌ها هستند.

محمد فاضلی به این روزنامه گفته است:

در دانشگاه پر از آدم‌هایی است که برای دو واحد می‌توانند زندگی تو را نابود کنند. بر سر یک پایان‌نامه تا آخر خط بروند و به همان اندازه هم البته آدم‌های شریف وجود دارد اما هرچه جلوتر رفتیم، بدتر شده است. یک لبه قیچی درون دانشگاه است. من تردید ندارم که در تک‌تک اخراج اساتید، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تا ۷۰ و ۸۰ درصد کارکرد باقی اساتید است، یعنی قبیله‌گرایی سایر اساتید است. البته کسانی که این کار را می‌کنند، ظرفیت این را دارند که ظرفیت سیاسی و ایدئولوژیکی به خود بدهند. نباید به این شغل آکادمیک تن داد و به آن امید بست و برای اساتید علوم انسانی توصیه‌ام این است که زیستن در شرایط دشوار را تمرین کنید.

 سناریوی اخراج اساتید دانشگاه در کجا نوشته شده است؟/ لایحه حجاب را به رفراندم بگذارید!

روزنامه آرمان ملی نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز در گزارشی با اشاره به ماجرای اخراج اساتید می‌نویسد:

آینده دانشگاه به آینده مدیریت کشور و انتخابات آینده گره خورده است. امروز کشور در شرایطی قرار دارد که اگر قرار است انتخابات برگزار شود شرایط و جوانب این انتخابات باید مورد تأیید نخبگان و کارشناسان کشور باشد. اگر چنین شرایطی فراهم نباشد نمی‌توان شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد و پرشور بود. به هر حال در سال‌های اخیر مردم با چالش‌های متعددی در زندگی خود مواجه بوده‌اند که در سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به جای اینکه کاهش پیداکند افزایش نیز داشته است. در چنین شرایطی تصمیم‌گیران جامعه باید این نکته را در نظر داشته باشند که شرایط کشور به شکلی است که همه دلسوزان و نخبگان باید در صحنه حضور داشته باشند و اگر کسی مانع حضور نخبگان و کارشناسان در صحنه انتخابات شود برخلاف منافع ملی رفتار کرده است. در اصل اول قانون اساسی به رأی و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود استناد شده است.

 سناریوی اخراج اساتید دانشگاه در کجا نوشته شده است؟/ لایحه حجاب را به رفراندم بگذارید!

روزنامه شرق نیز مدعی سوال از وزیر علوم در مجلس شده و نوشته است:

این اقدام وزارت علوم و دانشگاه‌ها که برخی از آن به عنوان «خالص‌سازی» در دانشگاه‌ها نام می‌برند و به عبارتی از فضای سیاسی کشور در مجلس شروع شده و به دانشگاه‌ها رسیده است، اگر بدون نقد بماند احتمالا به حوزه‌های دیگری گسترش خواهد یافت. مسئله‌ای که منجر به نگرانی دلسوزان این کشور شده است. از این رو، برخی استادان دانشگاه تربیت‌ مدرس، طی نامه‌ای از موج اخراج استادان به عنوان «اتفاقات ناخوشایند و مایه خسران برای جامعه علمی کشور» یاد کرده‌اند. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف نیز در مخالفت با اخراج استاد علی شریفی‌زارچی کمپینی راه‌اندازی و تاکنون ۱۳ هزار امضا جمع‌آوری کرده‌اند!

 سناریوی اخراج اساتید دانشگاه در کجا نوشته شده است؟/ لایحه حجاب را به رفراندم بگذارید!

رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و اصلاح‌طلب در حالی سناریوهای ساختگی اخراج اساتید را به بهانه پایان همکاری «علی شریفی زارچی» عضو هیأت علمی دانشگاه شریف کلید زده‌اند که واقعیت ماجرا چیز دیگری‌ست و دلیل این پایان همکاری بی‌توجهی شخص او به هشدارهای دانشگاه بوده است. در آستانه سالگرد وقایع پاییز ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد عناصر رادیکال با اسم رمز «اخراج اساتید» به دنبال پیوند زدن «دانشگاه» به «کف خیابان» هستند تا زمینه را برای ورود ولو حداقلی خود به مجلس را فراهم آورند، اما پرسش اصلی آن است که با فردی که در محیط علمی مقابل ارزش‌ها و انقلاب ایستاده و پا روی خون شهدا گذاشته و با استادی که به‌جای ایفای رسالت دانشگاهی خود، دانشجو را به اغتشاش تحریک می‌کند، چه برخوردی باید کرد؟

آخرین وضعیت لایحه حجاب در مجلس

لایحه عفاف و حجاب برای رای‌گیری درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن در دستور کار این هفته نمایندگان مجلس قرار دارد؛ روزنامه اعتماد به بهانه این ماجرا در گزارشی نوشته است:

یکی از دستور کارهای این هفته مجلس شورای اسلامی، لایحه‌ای جنجالی است؛ لایحه موسوم به «عفاف و حجاب». البته آمدن این لایحه به صحن مجلس، نه برای بررسی مواد آن از سوی نمایندگان، بلکه برای رای‌گیری درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن است؛ چراکه این لایحه پس از آنکه وارد مجلس شد، نمایندگان مجلس به بررسی آن در کمیسیون تخصصی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی رای دادند؛ مصوبه‌ای که انتقادات زیادی را روانه مجلس کرد؛ از جمله ارسال این لایحه به کمیسیون برای بررسی مواد آن، دور از چشم مردم و رسانه‌ها و شفاف نبودن روند بررسی آن.

این روزنامه می‌نویسد:

ارسال طرح یا لایحه برمبنای اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون تخصصی، برای موارد فوری و شرایط خاص درنظر گرفته شده است؛ اما نمایندگان با این توجیه که پیشنهادات زیادی برای این لایحه مطرح شده است، آن را به کمیسیون قضایی ارسال کردند؛ با وجود اینکه دلیل آنها برای اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه، پیشنهادات زیاد بود، کمیسیون قضایی در کمتر از یک هفته این لایحه را به تصویب رساند. ازسوی دیگر مجلس نیز اقدام به انتشار نسخه نهایی لایحه نکرده است و افکار عمومی هنوز درباره مفاد و تغییرات انجام شده در این لایحه، با ابهام روبه‌رو است.

 سناریوی اخراج اساتید دانشگاه در کجا نوشته شده است؟/ لایحه حجاب را به رفراندم بگذارید!

این ادعا در حالی مطرح شده است که متن کامل لایحه عفاف و حجاب؛ از تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان به صورت رسمی منتشر شده و متخصصان می‌توانند به اصل آن رجوع کنند، به نظر می‌رسد اصرار بر انتشار مصوبات میسیون که هیچ ضمانتی برای انتشار آن وجود ندارد از سوی اصلح‌طلبان بیش از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد بهانه سیاسی دارد، هفته گذشته یکی از اعضای حزب اتحاد ملت گفته بود که بهتر است لایحه حجاب به رفراندوم گذاشته شود! عجیب آنکه تحریمی‌های سال ۹۸ حالا مدافع اجرای برخی بندهای قانونی ‌شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    41 6
    دروغي در کار نيست
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      3 18
      اگر به اصلاح طلبان تهوع آور باشد برای هم جنس گرایی و مصرف مسکرات و ازدواج سفید و ....... پیشنهاد همه پرسی خواهند داد!!! کم کم هم ممکن است نعوذ باللّه برای اساس دین هم همین خواسته را مطرح کنند!!!!
    • سعید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      3 22
      کدام کشور و رژیم این همه سیاه نمائی و مخالفت را قبول می کند کدام کشور این همه امتیاز به مخالفین خود می دهد
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      19 0
      سعید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ بعد از نوشتن، ساندیس رو سر بکش
    • وطن پرست DE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      3 0
      باید حکم دادگاه کرباسچی رو به رفراندوم گذاشت.
  • امیر کرینی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    40 4
    دقیقا موج اخراج اساتید و خالص سازی نشون میده
    • 110 IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 24
      سلام برادر گرامی از پشت پرده اخراج اساتید های که مدرک جعلی داشتند خبری ندارید.این58 استاد دانشگاه تهران با اعتراض دانشجویان و در هنگام تحصیل و تدریس دروس های فنی معلوم بوده که از نظر علمی حتی درحد دیپلم سواد علمی نداشتند اکثریت ازآلمان و انگلستان وفرانسه مدرک گرفته بودند از لیسانس تا دکترا در خارج بودند در دولت قبلی از طریق حیات خلوت وارد دانشگاه شده بودند با استعلام از مجامع بین المللی مدرک دکترایشان تائید نشد و جعلی درآمد.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      4 14
      بخاطر مماشات و کوتاهی های دولت بعضی ها پررو شدند و طلبکار
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      18 0
      110 IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ اگه دروغ میگی همین الان سقط بشی ان شاالله
  • عبدالله IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    11 50
    قانون خدا را به رفراندوم نمی گذارند! چرا برخی با قوانین الهی مشکل دارند؟ واقعاً چرا؟ این ها به دنبال چه هستند؟
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      24 7
      حجاب اجباری قانون خدا نیست.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      22 9
      خدا این حکم را صادر نکرده مشرق منتشر کن
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 16
      حجاب اجباری همون نوع پوشش که امثال شما می خواهید به مردم تحمیل کنید با اغتشاش و رسانه و... حجاب قانون خداست، اسلام دین خدا و قانون کشور بر اساس اسلام نوشته شده، حجاب قانون کشور است، کمی تفکر و اندکی سواد گویای واقعیتی است که نمی خواهید بپذیرید، چون فقط حرف شیطان برایتان فصل الخطاب است
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    5 28
    معاند اخراج کنن
    • سعید IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      4 21
      حکم حجاب صریح قران است و واجب فردی و اجتماعی
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    6 7
    نجف هم جای خوبی است
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    4 33
    آقای زارچی درخواست استخدام دادن چون قبلا استخدام نبودن که اخراج بشوند ابلهان بفهمید
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      8 0
      به خدا قسم تو ابلهی
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    10 30
    اخراج زارچی درست بوده و از این نوع تصفیه های باید سریعتر در بدنه دولت اتفاق بیفتد. نباید با هیچ فرد یا گروهی مسامحه و مداهنه داشت.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    4 23
    متاسفانه این اخلاق باند بازی در دانشگاه است در جاهای دیگه ام هست این اخلاق ایرانیها است که باید اصلاح بشه به خصوصیات درونی افراد و ذاتیشون برمیگرده حکومت نمیتونه تک تک اینهارو شناسایی کنه خداوند متعال اخلاق مارو اصلاح کند
  • LV ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 1
    چکار کرده اید
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    28 1
    والا من و همکارانم حدود۱۶۰۰ استاد پیمانی و رسمی دانشگاه پیام نور کشور از ابتدای فروردین حکم جدید برامون صادر نشده و قراره بعد از بیرون کردن ما استاد جدید استخدام کنن اینه روش دولت داری نوین که نیروهای ۱۵ سال سابقه رو با حقوق ناچیز بیرون کنن و به اسم اشتغال نیروی جدید بیارن حالا خالص سازی یا هر چی فعلا تو پیام نور بیداد میکنه فقط ما رسانه نداشتیم بیاد بررسی کنه چه خبره
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    30 2
    شما که همیشه تکذیب میکنید.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    17 1
    پس کسانی که تعلیق شدن از تدریس چی؟ لابد اونا رو اخراجی حساب نمی کنید.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    14 2
    پس خانم آذین موحد هم مرخصی همیشگی گرفته؟ اخراج نشده؟
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    4 10
    باز دوباره اونها سر و صدا کردن و حضرات بهانه برای عقب نشینی پیدا کردن!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    13 1
    مشرق خفه شو مشرق بمیر مشرق گمشو
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 14
    هراستادی باعت تنش دردانشگاه شود وپادویی دشمنان بکند بايد اخراج بشود کسانی که ازاستاد خیانت پيشه حمايت کنند باید جوابگوي بشوند چرا با هنجارشکنان همراهی کردند
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    9 11
    لباسهای اینها هم که لباس خاخامهای یهودی از اب دراومد یعنی کاری انگلیس با شما کرده که حالا حالاها باید راجبش بخندیم
  • سعید IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 20
    قابل قبوله که کشوری به معاند و مخالف خود و برانداز خود حقوق بدهد کرسی درسی بدهد و ان هم اساتید معمولی و عادی
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    4 32
    اگر قرار باشدبی حجاب را به رفراندوم بگذارند مثل این است که برای قضای حاجت در فضای باز و معابر رفراندوم بر گزار شود. داشتن یک جو عقل هم نعمت است.
  • سید فروزان CH ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 28
    روزنامه کثیف شرق ،چنان عکسی از مسعود چاپ و شعر نوشته ،انکاری او امامزاده بوده ، مسعود مبارز بود جای خود اما و اکر فراوان هم داشت ، رفاقتش با هانری لوی (پسر مسعود هم دنباله آن دوستی) از نقاط بسیار سیاه مسعود بوده و هست
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    2 29
    سلام علیکم؛ بالاخره لایحه‌ی حجاب و عفاف کی به صحن مجلس می‌آید؟!!! یک سال از جنبش فواحش و دواعش گذشت و بعد از شش ماه دست‌به‌دست شدن طرح و لایحه بین مجلس، دولت و قوه‌ی قضائیه متأسفانه هنوز معلوم نیست محتوای نهایی آن چیست و سرنوشت آن چه خواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس