به گزارش مشرق، یک قطار زیتونی کره شمالی، مزین به نواری طلایی رنگ امروز با گذر از مرز وارد روسیه شد؛ این «دژ متحرک» به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تعلق دارد؛ کسی که به منظور ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با این قطار راهی روسیه شده است.
کیم جونگ اون از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۱، در مجموع هفت سفر بینالمللی داشته و برای سفر به کره جنوبی دوبار از از مرز دو کره عبور کرده است و برای عمده سفرهای خارجی خود از این قطار خاص استفاده میکند.
رهبر کره شمالی از سفر سال ۲۰۱۸ به پکن و سفر ۶۰ ساعته به هانوی برای حضور در اجلاسی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در بسیاری دیگر از سفرهای مهم خود از قطارش استفاده کرده است.
عشق به لوکوموتیو در خاندان کیم موروثی است؛ کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون به هراس از هواپیما شهرت داشت و در نتیجه سفرهای خارجی او به مسافرتهای زمینی به چین و روسیه با قطار زرهی محدود میشد.
کیم بزرگ یک بار در سال ۲۰۱۱ قطارش را برای سفر از پیونگیانگ به مسکو استارت زد؛ یک ماراتن رفت و برگشتی ۲۰ هزار کیلومتری که حدود ۲۴ روز طول کشید.
با این حال، به گفته کنستانتین پولیکفسکی، مقام روس که در آن سفر همراه کیم بزرگ بود، این قطار بسیار مجهز بود و از خرچنگ تازه تا انواع و اقسام نوشیدنیها در آن پیدا میشد.
براساس روایت رسمی کره شمالی، کیم جونگ ایل زمانی که در سال ۲۰۱۱ به علت حمله قلبی درگذشت، برای «بازدید میدانی» در قطارش حضور داشت.
قطاری که کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ، پدرش و اجدادش از آن استفاده میکردند، حالا در کاخ «یادبود کومسوسان» واقع در پیونگیانگ به نمایش گذاشته و جسد هر دو رهبر پیشین کره در داخل عمارت دفن شده است.
گفته میشود خاندان کیم، چندین قطار ویژه تقریباً مشابه دارند که کارخانهای در پیونگیانگ آن را تولید میکند. به گفته وزارت اتحاد سئول، قطار فعلی کیم جونگ اون، که به «دژ متحرک» مشهور است، پنجرههای ضدگلوله دارد و دیواره و سقف آن هم برای مقاومت برای مواد منفجره، تقویت شده است.
این وزارت با اشاره به اینکه این قطار به «تسلیحات تهاجمی و بالگرد برای مواقع اضطراری مجهز بوده» و علاوه بر این «به دلیل حمل تجهیزات اضافی، تنها حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد.»
با این حال، قطار مذکور به رغم سرعت کُند، مزایای مهمی در مقایسه با هواپیما دارد؛ به ویژه اینکه در موقعیتهای غیرقابل پیشبینی از جمله حمله ناگهانی، از انعطافپذیری به مراتب بیشتری برخوردار است.
به نوشته وزارت اتحاد سئول، اگر هواپیمایی حامل کیم باشد و به آن حمله شود، «شانس نجات به شدت پایین است. همچنین پیشبینی مسیر حرکت قطار و ریلها چالشبرانگیزتر است.»
پیونگیانگ به منظور تقویت تدابیر امنیتی داخل قطار، خواستار اعزام محافظ در طول مسیر و ایستگاهها شده بود؛ درست همان کاری که کیم در سفر هانوی در سال ۲۰۱۹ انجام داد. کیم هفت سفر خارجی داشته؛ چهار بار عازم چین شده و به روسیه، ویتنام و سنگاپور هم هرکدام یک بار سفر کرده است. دو سفر آخر برای نشست با ترامپ بود. او همچنین دوبار هم برای سفر به کره جنوبی از مرز گذشت.
او خلاف پدرش، ترسی از هواپیما ندارد و سه بار با هواپیما سفر کرده است؛ دوبار به چین و یک بار هم به سنگاپور و در سال ۲۰۱۴ هم تصاویری از او در حال هدایت هواپیما منتشر شد.
جت شخصی او که در سال ۲۰۱۸ با آن به چین رفت، «چامائی ۱» نام دارد و از نام پرندهای بومی کره شمالی برگرفته شده و ساخت شرکتی متعلق به شوروی سابق به نام «ایلیوشین» است.
این هواپیما در سال ۲۰۱۸ زمانی که کیم جونگ اون برای دیدار با ترامپ به سمت هانوی میرفت، به مقصد سنگاپور به پرواز درآمد اما رهبر کره شمالی در آن نبود و به جای آن سوار هواپیمای «ایر چاینا ۷۴۷» ساخت پکن بود.
براساس گزارش تارنمای «فلایترادار»، این هواپیما با شمار پرواز CA۱۲۲ به هوا برخاست (شمارهای استاندارد برای پروازها از پیونگ یانگ به پکن) و در میانه مسیر شناسه پرواز به CA۰۶۱ و مسیر به سمت جنوب تغییر کرد. برخی تحلیلگران مدعی هستند که چین برای آنکه در اجلاس واشنگتن-پیونگیانگ به حاشیه نرود و به نوعی در جریان مذاکرات باشد، امنیت کیم را با این هواپیما تضمین کرده بود.