کد خبر 1526102
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
پوتین شخصیت ایلان ماسک را ستود

رئیس جمهور روسیه در سخنانی ایلان ماسک را یک فرد برجسته و تاجر موفق خطاب کرد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از «ایلان ماسک»، تاجر متولد آفریقای جنوبی به‌عنوان یک «شخص برجسته» و تاجری که شرکت اسپیس‌ایکس را به بازیگر اصلی صنعت حمل‌ونقل فضایی تبدیل کرده، تمجید کرد.

تمجید علنی پوتین از ماسک چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که این کارآفرین مستقر در آمریکا گفته بود که سال گذشته درخواست اوکراین را برای فعال کردن شبکه ماهواره‌ای استارلینک در شهر بندری سواستوپل کریمه برای کمک به حمله به ناوگان روسیه در آنجا رد کرد و گفت که او از همدستی در یک اقدام جنگی بزرگ می ترسد.

«دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهور سابق روسیه نیز در اوایل این ماه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس برای ستایش ماسک به خاطر این تصمیم، ایلان ماسک را به عنوان آخرین مغزی که در آمریکای شمالی کار می‌کند، ستوده بود.

پوتین که در یک مجمع اقتصادی شرق دور روسیه صحبت می‌کرد، به حادثه استارلینک اشاره نکرد، اما وقتی در مورد موفقیت شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک برای پرتاب موشک به فضا از او سوال پرسیده شد، گفت: «تا جایی که به تجارت خصوصی و ایلان ماسک مربوط می شود… او بدون شک یک فرد برجسته است. این باید به رسمیت شناخته شود و من فکر می‌کنم در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است.»

پوتین افزود: «او (ماسک) تاجر فعال و با استعدادی است و موفقیت‌های زیادی از جمله با حمایت دولت آمریکا دارد.»

رئیس جمهور روسیه در سخنان خود همچنین این را نیز گفت که مسکو قصد دارد به برنامه فضایی خود با وجود شکست در مأموریت ماه گذشته خود ادامه دهد.

هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شده بود که ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس قبل از تصمیم به قطع کردن ماهواره اینترنتی «استارلینک» در کریمه که به خنثی شدن حمله اوکراین به این شبه‌جزیره منجر شد، با آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا صحبت کرده بود!

این روزنامه آمریکایی درباره تصمیم ماسک برای قطع کردن پوشش ماهواره‌ای استارلینک به منظور جلوگیری از حمله شهپادهای اوکراینی به ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه واقع در «سواستوپول»، جزئیات بیشتری منتشر کرد. اتفاقاتی که در آن برهه رخ داد، در کتاب زندگی‌نامه میلیاردر آمریکایی که والتر ایساکسون، مورخ آمریکایی آن را نگاشته، توضیح داده شده است.

ایساکسون در کتابش نوشته است که «همزمان با آماده‌سازی نیروهای کی‌یف برای حمله، ماسک با آنتونوف حرف زد و او نیز به ماسک گفت که حمله به کریمه که بعد از همه‌پرسی سال ۲۰۱۴، بخشی از روسیه شده است، می‌تواند به واکنش هسته‌ای (مسکو) منجر شود.»

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: ماسک در تماس‌های بعدی با چند نفر دیگر، به نظر می‌رسد که به طور غیرمستقیم به مکالمه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره می‌کند اما او به من گفت که مکاتباتش از طریق سفیر انجام شده است.

به نوشته ایساکسون، ماسک به این نتیجه رسید که «اجازه دادن برای استفاده از استارلینک جهت حمله، می‌تواند به یک فاجعه جهانی بیانجامد»؛ در نتیجه او تصمیم می‌گیرد که کنترل امور را به دست گرفته و به طور مخفیانه به مهندسین دستور بدهد تا پوشش استارلینک را در شعاع ۱۰۰ کیلومتری ساحل کریمه قطع کنند. در نتیجه این اقدام، «اتصال ۶ شهپاد اوکراینی حامل مواد منفجره که برای جهت‌یابی به استالینک نیاز داشتند، قطع شد و امواج دریا بدون هیچ خطری آنها را به ساحل رساندند.»

ایساکسون نوشته است که کی‌یف بلافاصله پس از آگاهی از قطع شبکه استارلینک، تماس‌های «آشفته» ای با ماسک برقرار می‌کند. آنها سعی کردند برای میلیاردر آمریکا توضیح دهند که پهپادها در «نبرد آنها برای آزادی» حیاتی است اما ماسک همچنان از اتصال مجدد استارلینک خودداری کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 2
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس