کد خبر 1526533
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
توافق غلات؛ محور رایزنی اردوغان و گوترش در نیویورک

رئیس‌جمهور ترکیه بنا دارد در جریان مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع آینده توافق غلات را با دبیر کل سازمان ملل پیگیری کند.

به گزارش مشرق، رئیس‎‌جمهور ترکیه درباره وضعیت توافق صادرات غلات از بنادر دریای سیاه با دبیر کل سازمان ملل گفتگو می‌کند.

یک منبع دیپلماتیک در آنکارا روز پنح شنبه گفت که در دستور کار مذاکرات برنامه ریزی شده میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان مجمع عمومی سازمان ملل، شرایط خاص لازم برای ازسرگیری توافق غلات قرار دارد.

این منبع آگاه همچنین یادآور شد که رئیس جمهور ترکیه پیش تر نیز به تحقق شرایط برای احیای صادرات غلات و ادامه کار پرداخته است. انتظار می رود که شرایط خاص برای احیای موثر و سریع توافق در نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد بحث قرار گیرد.

به گفته این منبع آگاه آنکارا قصد داشت از سازمان ملل بخواهد که پیشنهادات روسیه را در چارچوب معامله غلات تکمیل کند و اقداماتی را که باید انجام شود را تعیین کرد. دستور کار دیدار اردوغان و گوترش شامل ارسال نامه جدیدی در مورد این توافقات به روسیه است.

دبیر کل سازمان ملل نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره توافق غلات گفتگو خواهد کرد.

توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه بین روسیه و اوکراین که پارسال با وساطت ترکیه و سازمان ملل امضاء شد، ۱۸ ژوئیه امسال پایان یافت و دولت روسیه اعلام کرد تمایلی به تمدید اجرای این توافق ندارد. ولادیمیر پوتین تأکید کرد با وجود تلاش‌های سازمان ملل، غربی‌ها شرایط توافق و مفاد مربوط به مسکو را اجرا نکردند. رئیس‌جمهور و مقامات ارشد روسیه بارها اعلام کردند که بیشتر غلات اوکراین به غرب صادر می‌شود و هدف اصلی این توافق، یعنی کمک به کشورهای نیازمند، از جمله کشورهای آفریقایی، هرگز محقق نشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DK ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 1
    یاشا رئیس، چشم امید جهانیان هستی‌ رئیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس