گوترش: وضعیت زنان افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل بررسی می‌شود

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت وضعیت زنان در افغانستان میان رهبران ده‌ها کشور جهان که قرار است سه‌شنبه هفته آینده در مجمع عمومی حضور پیدا کنند، به بحث گرفته می‌شود.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا) آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به وضعیت زنان در افغانستان ابراز کرد و گفت به این مسأله در مجمع عمومی سازمان ملل رسیدگی خواهد شد.

گوترش افزود : «حقوق زنان و دختران در افغانستان محور همه نگرانی‌ها است و یکی از موضوعاتی خواهد بود که در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد.»

نشست هفتاد و هشتمین مجمع سازمان ملل سه‌شنبه هفته آینده درنیویورک برگزار خواهد شد و موضوع آن احیای اعتماد و همبستگی جهانی و تشدید اقدامات حکومت‌ها در تطبیق دستورکار و برنامه سال ۲۰۳۰ برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

هرچند تصمیم‌گیری درباره وضعیت زنان افغان در نهایت در مجمع میان رهبران کشورها صورت نمی‌گیرد اما این هفته وضعیت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شده است و کشورهای عضو از عملکرد طالبان نسبت به زنان انتقاد کرده‌اند.

با این حال، طالبان بارها اعلام کرده متعهد به رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی است، اما از جامعه جهانی خواسته در بحث‌ها و ابراز نظرهایی که در مورد افغانستان صورت می‌گیرد، اجازه دهند نماینده ای از زالبان نیز حضور داشته باشد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در این مورد گفته است: «افغانستان باید با کشورهای اروپایی و غربی مقایسه نشود، افغانستان کشوری آزاد و مستقل است.۹۹.۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان هستند، یک نظام اسلامی حاکم است، حقوق تمام مردم افغانستان مطابق اصول اسلامی و ارزش‌های ملی تأمین می‌شود.»

ازسوی دیگر کرین دیکر وابسته سفارت آمریکا در امور افغانستان گفت ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا مقام‌های حاکم در افغانستان را به تغییر رفتار در برابر زنان وادار کند.

وی افزود : «در هیچ نشستی این فرصت را از دست نداده‌ایم که به طالبان نگفته باشیم در راهبردشان در برابر زنان تغییر ایجاد کنند. راهبردهایی که آینده کشور را ویران می‌کند و امکانات معیشت را از خانواده‌ها می ‌گیرد، از جمله آنهایی که برای تغذیه، از فرزندان‌شان برای درآمدزایی سوءاستفاده می کنند.»

کرین دیکر همچنان در بخشی از سخنانش گفت ایالات متحده خواهان ایجاد حکومت همه گیر در افغانستان است. او مانند سایر مقام‌های آمریکایی تاکید کرد آمریکا از آغاز یک جنگ دیگر در افغانستان حمایت نمی‌کند.

مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را شکستی استراتژیک خواند.

مارک میلی گفت: «چگونگی خروج از افغانستان یک شکست استراتژیک بود، ما بیست سال با طالبان جنگیدیم اما در نهایت میدان را به آن‌ها واگذار کردیم. این چیزی است که در ملاء عام به آن شهادت دادم. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان خروج از افغانستان را به عنوان یک موفقیت استراتژیک توصیف کرد.»

فرانک مکنزی، ژنرال سابق ارتش آمریکا نیز اظهارات مشابه مارک میلی در مورد حضور بیست ساله آمریکا و خروج از افغانستان داشت. مکنزی نیز به شدت از آنچه وی و تیمش هنگام خروج از افغانستان مرتکب شدند، ابراز ندامت کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس