فیصل مقداد: داعش و جبهه‌النصره، با حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه حضور دارند

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای لبنانی خود گفت که پدیده اشغالگری آمریکا و ترکیه اصلی‌ترین مانع در بازگشت پناهندگان سوری است.

به گزارش مشرق، «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه امروز (پنجشنبه) طی گفت‌وگوی تلفنی با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود گفت که دمشق از بازگشت پناهندگان سوری در لبنان به کشورشان استقبال می‌کند و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از تماس تلفنی عبدالله بوحبیب با فیصل مقداد خبر داد و نوشت که در این گفت‌وگو دو طرف در خصوص راههای هموار کردن مسیر بازگشت پناهندگان سوری گفت‌وگو کردند؛ پناهندگانی که بار سنگینی بر دوش دولت و جامعه لبنان هستند.

فیصل مقداد در این تماس تلفنی گفت که روابط تاریخی میان لبنان و سوریه برقرار است و آسیب و ضربه‌ای به هر یک از دو کشور، به مثابه خسارت به دیگری است. او همچنین گفت که اصلی‌ترین مانع پیش روی بازگشت پناهندگان، ادامه اشغالگری ترکیه و آمریکا در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت این کشور است.

وزیر خارجه سوریه همچنین تحریم‌های اقتصادی از سوی کشورهای غربی که آثار فاجعه بار در جامعه سوریه دارد را از دیگر موانع بازگشت پناهندگان بر شمرد.

در این تماس تلفنی، «عبدالله بوحبیب» نیز گفت که به زودی در رأس هیأتی برای بحث در خصوص موضوع پناهندگان سوری به دمشق خواهد رفت.

به گزارش فارس، طبق آخرین آمار کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در ۱۵ مارس ۲۰۲۲، حدود ۱۳ میلیون پناهنده سوری همچنان خارج از این کشور به سر می‌برند که بیش از نیمی از جمعیت سوریه را شامل می‌شود. (دولت سوریه این آمار را غیر واقعی می‌داند). اما بازگشت این پناهندگان به کشورشان با سیاسی‌کاری و مانع‌تراشی کشورهای غربی همراه شده است.

به گفته سازمان ملل ۵.۶ میلیون نفر از پناهندگان سوری در کشورهای همسایه سوریه از جمله ترکیه، لبنان و اردن به سر می‌برند. سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ترکیه، ۱.۵ میلیون در لبنان و ۱.۳ میلیون نفر نیز در اردن در شرایط بد اقتصادی و معیشتی زندگی می‌کنند. پناهندگانی که لبنان را متحمل شرایط سخت و دشوار اقتصادی و اجتماعی وسیعی کرده‌اند.

در مقابل نیز دولت سوریه بارها اعلام کرده است که شرایط بازگشت پناهندگان مهیا است؛ در این راستا تاکنون پنج کنفرانس بین‌المللی در دمشق با موضوع بازگشت پناهندگان برگزار شده است. در آخرین کنفرانس که در آبان سال گذشته برگزار شد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سخنرانی خود گفت که برخی از کشورهای غربی آوارگان را با هدف سیاسی نگه داشته و از آن سوء استفاده می‌کنند.

بشار اسد گفت: «برای بازگشت تمامی آوارگان به سوریه به صورت جدی فعالیت می‌کنیم، اما موانع بسیاری در این مسیر وجود دارد...بیشتر سوری‌های خارج از کشور راغب هستند که به کشور بازگردند».

پناهجویان سوری در لبنان نیز وضعیت اسفباری دارند؛ بنا بر نتیجه تحقیقات جدید «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل) که سال گذشته منتشر شده، در مجموع ۷۷ درصد خانوارهای لبنانی (به دلیل تحریم های ظالمانه غرب و اوضاع بد اقتصادی) غذا و یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند و این رقم در بین پناهجویان سوری، به ۹۹ درصد رسیده است.

از سوی دیگر کشورهای غربی طی سال‌های متمادی همواره مقابل بازگشت آوارگان به سوریه مانع‌تراشی کرده‌اند. در جدیدترین مورد که صدای بسیاری از مقامات و شخصیت‌های لبنانی را در آورده، نمایندگان پارلمان اروپا طی نشستی در تاریخ ۱۲ جولای (۲۱ تیر) تصویب کردند که کمک‌ها به لبنان در خصوص مدیریت پرونده آوارگان سوری ادامه یابد. آن‌ها همچنین مدعی شدند که هنوز مقدمات اولیه بازگشت آوارگان از لبنان به سوریه فراهم نشده است و آن‌ها باید در لبنان باقی بمانند؛ مصوبه‌ای که تقریبا تمامی گروههای سیاسی لبنانی از همه جناح‌ها آن را دخالت آشکار در امور داخلی لبنان توصیف کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس