1

درحالی‌که ایران سطح کاهش معاهدات پادمانی (NPT) را کاهش داد؛ آمریکا به تبادل و آزادسازی منابع بلوکه‌شده رضایت داد، این معادله اقدامی فرا دیپلماتیک و ناشی از وزن‌گیری تهران است.

سرویس سیاست مشرق- درحالی‌که هواپیمای رئیس‌جمهور تهران را به مقصد نیویورک ترک کرده تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، هم‌زمان یک هواپیمای قطری نیز با شماره پرواز QTR۷۳۱۳ از شرکت قطرایرویز، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد تا در فرودگاه بین‌المللی حمد بر زمین نشیند، هواپیمای دوم شامل ۵ زندانی آمریکایی بود که در آن ساعت تهران را ترک کرده بود.

مسئله تبادل زندانی میان ایران و آمریکا و نیز دسترسی تهران به برخی اموال به‌ناحق بلوکه‌شده از هفته قبل در برخی رسانه‌ها منتشرشده بود، ازجمله خبرگزاری رویترز گزاش داده بود که طرف ایرانی به‌محض دریافت تائید تراکنش شش میلیارد دلاری خود در بانکی در قطر آماده است تا چند مهره سوخته را تحویل آمریکایی‌ها دهد، در این گزارش قیدشده بود که این افراد اغلب دوران محکومیت خود را سپری کرده و فاقد ارزش هستند اما بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند آن‌ها را خریداری کند.

در حالی ایران و آمریکا تبادل موفقی را در قطر انجام دادند که تا لحظه آخر بسیاری از گمانه‌زنی‌ها خبر از کنسل شدن ماجرا می‌داد زیرا تا همین چند هفته قبل سطح تنش میان دو طرف افزایش‌یافته و علاوه بر مسائلی چون عدم پیشرفت در مذاکرات احیای برجام و جنگ اوکراین طرف اروپایی نیز در آستانه سالگرد اغتشاشات یک بسته تحریمی نیز روی میز قرار داده بود، اما در لحظه آخر تهران ترمز آمریکایی‌ها را کشیده و توانسته بود در یک معامله یک‌طرفه چند جنس بنجل و تاریخ‌مصرف گذشته را با دلارهای بلوکه‌شده تاخت بزند، این معامله دو سر برد باعث شگفتی بسیاری شده است.

در دوشنبه تاریخی میان ایران و آمریکا در فرودگاه حمد چه گذشت؟ / روایتی از بن‌بست شکنی دیپلماتیک سازمان اطلاعات سپاه

تبادل پله به پله با آمریکایی‌ها چگونه شکل گرفت؟

شکل تبادل نیز جالب‌توجه بوده است و نشان از دست بالای ایرانی‌ها در این معامله دارد، زیرا هواپیمای قطری حامل ۵ زندانی آمریکایی در حالی ایران را ترک کرد که قبل از دستور پرواز از برج مراقبت واریز وجه انجام‌شده است، در این عملیات مالی رئیس‌کل بانک مرکزی واریز پنج‌میلیارد و ۵۷۳ میلیون ‌و ۴۹۲ هزار یورو به‌حساب شش بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر را تأیید کرد.

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در شرح این ماجرا گفته است که شش بانک ایرانی در دو بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات انجام‌شده تمام‌پرداخت‌ها از طرف کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت. فرزین این را هم عنوان کرد که روز یکشنبه از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب شش بانک ایران فعال‌شده و روز بعدازآن معادل پنج‌میلیاردو ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به‌حساب بانک‌های ایران و دو بانک قطری واریزشده است.

توضیحات رئیس بانک مرکزی نشان از آن دارد که عملیات تبادل میان ایران و آمریکا به‌صورت «پله به پله» انجام‌شده است، با این شرح که پس از احراز انتقال منابع مالی ایران به قطر از طرف بانک مرکزی ایران، فرایند تبادل زندانیان آغازشده و به همین منظور و طبق توافقات صورت گرفته شش حساب بانکی برای شش بانک ایرانی که دسترسی به سوئیفت داشتند، افتتاح‌شده و واریز در این حساب‌ها انجام‌گرفته است، پس از واریز منابع مالی ایران به این حساب‌ها در دو بانک قطری، بانک مرکزی قطر به تهران اعلام می‌کند که این منابع قابل‌استفاده است. پس از پاسخ کتبی، اقدامات دیگر توافق صورت گرفته است. در تمامی این مراحل طرف آمریکایی حق چانه‌زنی نداشته و هر نوع تخلف از این پروتکل به معنای لغو توافق تبادل بوده است.

در دوشنبه تاریخی میان ایران و آمریکا در فرودگاه حمد چه گذشت؟ / روایتی از بن‌بست شکنی دیپلماتیک سازمان اطلاعات سپاه

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، هم دیروز و در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود که به‌محض اجرای بخش مالی توافق زندانیان آمریکایی تهران را ترک کرده و توافق به تراکنش مالی بستگی داشته است. محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، هم دیروز دوشنبه در واکنش به آزادی پنج جاسوس آمریکایی گفت که از همه شرکا که در موفقیت توافق آمریکا و ایران (در آزادی جاسوسان آمریکایی) نقش داشتند، به‌ویژه سلطنت عمان تشکر می‌کنیم. او در ادامه سخنانش از کمک قطر به هر چیزی که امنیت منطقه و جهان را افزایش می‌دهد، خبر داد و درعین‌حال امیدوار بود که توافق آمریکا و ایران درباره مبادله زندانیان، زمینه را برای تفاهمات بیشتر فراهم کند.

در این تبادل هم‌زمان با آزادی جاسوسان آمریکایی به طور موازی ۵ شهروند ایرانی نیز که به‌صورت ظالمانه و به دلیل دور زدن تحریم‌ها در آمریکا زندانی بودند نیز آزاد شدند، اما این تبادل رو در رو یک نکته کلیدی نیز داشته است، در توافق گام‌به‌گام آمریکایی‌ها با ایران بر سر آزادی زندانیان کفه ترازو به سود تهران بوده است.

زیرا در این تبادل پنج جاسوس تاریخ مصرف گذشته و تخلیه شده به آمریکایی ها تحویل داده شده و در برابر آن پنج شهروند ایرانی که نقش مهمی در دور زدن تحریم‌ها داشته‌اند آزاد شده‌اند؛ آسوشیتیدپرس در شرح این تبادل نوشته است که در این تبادل کلیدهای باز کردن تحریم دوباره به دست ایران افتاد!

دست ایران در مذاکرات پُر است/ توپ برجامی در زمین آمریکایی‌ها

تبادل تاریخی میان ایران و آمریکا در آستانه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک حکایت از سنبه پرزور ایران داشت، در حالی آمریکایی‌ها زیر بار تبادل یک‌طرفه با ایران رفته است که پیش‌ازاین تهران مجوز یک‌سوم بازرسان آژانس را لغو کرده است، این شرایط نشان از وزن ایران در مناسبات دیپلماتیک دارد؛ آثار این وزن گیری در سفر رئیس‌جمهور به مقر سازمان ملل خود را نشان خواهد داد.

درحالی‌که طرف غربی روی چندلایه با ایران با تکیه‌بر اثرات اغتشاشات پاییزی حساب بازکرده بود، حالا علاوه بر پذیرش شروط تبادل در پیشنهاد جلسات مشترک با سید ابراهیم رئیسی را نیز روی میز بگذارد. طرف غربی در دو هفته اخیر چند ضربه سخت از تهران خورده است از سویی طرح‌های تروریستی باهدف روشن کردن دوباره آتش آشوب شکست‌خورده، از سوی دیگر بازرسان آژانس از نقاط حساس اخراج شده‌اند و درنهایت زیر بار تبادل یک‌سویه نیز رفته است.

این وزن بالای دیپلماتیک به تردید روی سفر رئیس‌جمهور به نیویورک اثرگذار بوده و برای ادامه گفتگوها با محوریت برجام توپ را در زمین آمریکایی‌ها نگه می‌دارد، تحت‌فشار قرار دادن بایدن در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نشانه یک بازی با ویژگی جنگندگی از جانب طرف ایرانی است.

در دوشنبه تاریخی میان ایران و آمریکا در فرودگاه حمد چه گذشت؟ / روایتی از بن‌بست شکنی دیپلماتیک سازمان اطلاعات سپاه

رفتار درخشان ایران در طول چند ماه اخیر قابل‌توجه و تحلیل است:

۱- تا پیش‌ازاین رفتار ایران در برابر اقدامات تهاجمی غربی‌ها منفعلانه بود، اما این بار پس‌ازآنکه آژانس بیانیه ضد ایرانی صادر کرد با اقدام قاطع دولت روبه‌رو شد. تهران پاسخ غرب را به‌صورت تهاجمی و چند برابری داده و مشتش در برابر رقیب پُر است.

۲- درحالی‌که ایران سطح کاهش معاهدات پادمانی (NPT) را کاهش داد؛ آمریکا به تبادل و آزادسازی منابع بلوکه‌شده رضایت داد، این معادله اقدامی فرا دیپلماتیک و ناشی از وزن‌گیری تهران است.

۳- ایران پاسخ بیانیه نویسی را به صورت عملی داده و غرب را مجبور به انجام انتخاب سیاسی کرده است، بایدن برای حفظ حیات سیاسی در وضعیت انتخاب طبیعی قرار دارد!

۴- در نشست مسقط آمریکایی‌ها حاضر بودند غنی‌سازی ۶۰ درصدی را بپذیرند اما نظارت فرا پادمانی را افزایش دهند، در آن مذاکرات آمریکا پلیس خوب و اروپا نقش پلیس بد را داشت، این تقسیم‌کار پس از تبادل در قطر شکست خورد.

وزن گیری دیپلماتیک ایران علاوه بر مؤلفه‌های تعیین‌شده در مذاکرات دبی، مسقط و دوحه یک شاخص باارزش دیگر نیز داشته است، اقدامات به‌موقع سازمان اطلاعات سپاه به‌عنوان ضابط هوشیار به این مجموعه انقلابی نقشی فراتر از یک رصد کننده دقیق داده و جایگاه آن را به‌عنوان یک بن‌بست شکن پیش سیاسی و دیپلماتیک بالا برده است.

ضربه سخت سربازان گمنام امام زمان (عج) به شبکه‌های نفوذی و انهدام این ماتریس‌های چند وجهی باعث شد تا دست دولت در مذاکرات پرشده و آن‌ها با داشتن کارت‌های متعدد روی مدل مواجه با آمریکایی‌ها در آوردگاه‌هایی چون شورای حکام، مجمع عمومی سازمان ملل و نیز مذاکرات نیمه محرمانه برنامه‌ریزی کنند. درحالی‌که دولت پیشین دستگیری جاسوس‌ها را «مزاحم برجامی» می‌خواند مرور زمان نشان داد که بازی درخشان با طرف غربی شانسی نیست، کافی است که در زمان خوب تصمیم‌های درست گرفته شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    5 2
    جاسوس بدین ارزبیارین نه اون افراط نه این تفریط خفت الود
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      4 4
      خانه ۲۵ متری خوش نقشه برا جوانان تو تهران خوبه ، اگه می تونید بسازید ، نمی تونید نگید بده و پیفه . ما یه سقف می خواهیم
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      8 12
      5 تا مهره سوخته دادیم 6 میلیارد دلار و 5 نفر زندانی ایرانی آزاد شدند به این میگن دیپلماسی عزتمندانه.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      3 4
      با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار آزاد شد حالا بدون تعلیق و تخریب هسته ای بیش از 20 میلیارد دلار از پولهای ایران در کره جنوبی و عراق و برخی دیگر کشورها آزاد شدند.
  • بنده خدا IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    51 13
    سلام علیکم خسته نباشید تحلیل خوبی بود.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      17 3
      خدایی بنفشها آبروی کشور را حراج زده بودند ایول به آقای رییسی
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      6 9
      سلام من یک کارگرم کچندوقته سرگذرکاربهم نمیخوره دوتابچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده خیلی مهتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      13 7
      به کوری چشم عمله انگلیس و همدستان تبهکارش که در طول 8 سال همه کار کردند تا حکومت ایران را لب پرتگاه ببرند و از داخل ساقط کنند.
    • ایرانی درمانده IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      6 5
      هموطن گرامی این تحلیل فقط یک متن تمرینی بود. خدمت شما عرض کنم متأسفانه ما از 7 میلیارد دلار پول خودمان کمتر از 6 میلیارد دلار گرفتیم که ضرر سختی بود.یادمه اوج کرونا بانک جهانی حاضر نشد یک میلیارد دلار وام به ایران بدهد اما حالا مفت مسلم یک میلیارد و نیم کم کردیم. بخدا همین مبلغ کسر شده میتونست خیلی از مشکلات جوانان را برطرف کند(البته اگر به مردم می‌دادند).
    • Abbas IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      5 2
      اقای ایرانیه درمانده مفلوکه خود تحقیر اول یورو را تبدیل به دلار کن بعدا ببین به دلار چقدر شده. چرا سواد یک ضرب و تقسیم ساده رو نمیدونی زر مفت میزنی.والله اگه حرف نزنی کسی نمیگه لالی
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      3 0
      اونی که گفته کارگرم. دقیقا عین همین متنو چند وقت پیش یه جاهای دیگه دیده بودم نوشته بودی بس کنید مزدوران رجوی چرا ول کن نیستین.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    52 16
    کره جنوبی باید کلا تحریم شود به امید نابودی کره جنوبی توسط کره شمالی
    • محمود IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      2 0
      یکی از نخهای عروسک گردان آمریکا درجهان به پای همین دولت کره جنوبی بسته شده که شیطان بزرگ هر موقع اراده کند این نخ را تکان و جابجا می کند پس کره جنوبی پیشرفته هم عروسک خیمه شب بازی آمریکا هست و اینقدر بی اختیار در سیاست خارجی که حق فروش یکدستگاه تلویزیون ۱۴ اینچ را هم به ایران ندارد.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      1 0
      باید ادغام شن اونم به نوعی که به ضرر آمریکا باشه
    • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      6 1
      امیدت به خدا باشه مومن
    • NL ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      9 7
      مردم واقعیات را خیلی خوب می فهمند و درک میکنن. نیازی به بازی با کلمات ودروغگویی نیست
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 3
      باید عموی رئیس جمهور کره جنوبی با خواهر رئیس جمهور کره شمالی ازدواچ کنه و فرزندشان بنام کیم چون کره حاکم دو کره بشود
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 1
    تیتر بامتن یکی نبود. تیتر های فریبکاری نزنید
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 2
    اینقدر بلدید چرا پس اوضاع مردم اینقدر داغونه
    • ناشناس IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      1 0
      اگر ما مردم ایران هستیم اونقدرها هم که که آلبانی نشینها فکر می کنید اوضاعمان داغون نیست خدا را هزاران بار شکر که زندگیمان خیلی بهتر از شماهاست که بخاطر یک لقمه نان شرف وطن فروشی کردید ودر آغوش بیگانه قرار گرفتید
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    4 0
    تشکر فراوان از زحمات دلسوزان ملت
  • من ایرانیم IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 4
    در دوحه هر چه گذشته باشه برای مردم ایران نه آب داره نه نون.
  • بازنشسته ایرانی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    3 0
    درود برسربازان گمنام امام زمان (عج)دلاوران امنیتی کشور عزیزمان ایران اسلامی ولعنت برشیاطین وطرفداران داخلی و خارجی بدبخت بیچاره وطن فروش کثیف غربگدایان وهمدستان شیطان صفت وبی غیرت
  • اکبر IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 3
    به چه ذلتی انداختید مملکت را ۶ میلیاد پول فقط برای غذا و دارو ازاد بشه اونم با گروگان گیری و ازادی گروگان و ...
  • احمد IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    1 0
    چقدر ما خوبیم!!!
  • ایرانم ارزوست IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    3 4
    خوش به حال سوریه حزب الله انصارالله حشداشعبی .....این روزا وضعشون خوب میشه
    • ناشناس IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      1 0
      خدا لعنت کند شما آلبانی نشینها رو انشاالله بزودی بدست سپاهیان غیور به درک واصل خواهید شد با این دروغ پراکنیها هیچ غلطی نمی توانید بکنید ۴۰ سال هست که با این دروغ پراکنیها نتوانستید مردم ایران را از نظام جمهوری اسلامی جدا کنید ومردم هر روز بیشتر از دیروز این ضات پلید شماها را می‌شناسند وبه از شما نفرت دارند مرگ بر منافقین کوردل
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    بر خلاف مذاکرات و دستیابی به شاخص های بالاتر از تصور و پیروزی ایران در برابر آمریکا، اخبار نگران کننده ای از بازی خطرناک و نوریه عبری - پان ترکیسم در ژئو پلوتیک مرزهای شمالی و انفعال به گوش میرسد.
  • محبوبی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    49 6
    کره و فرانسه و انگلیس والمان را برای همیشه تاریخ از اقتصاد ایران بیرون کتیدر
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      8 9
      لامصب تکنولوژی دارند که ما نداریم
  • حسین IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    آفرین دولت مقتدر ومردمی فقط یک سوال زندانی های آزاد شده ایرانی کی به آغوش وطن باز می گردند .
    • مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      بزرگوار . سه نفرشون اصلا حاضر نشدند بیان ایران و در کشور داغون آمریکا موندند
    • مجت IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      دوست گروگانهای ما ترجیح دادند در سرزمین کفر باقی بمانن
  • Amir IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 5
    طرف واجا رو تحریم میکنه بعد شما مینویسی ساس!!!؟؟؟؟ ماذا فاذا!!!؟؟؟
  • حسین IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 4
    هفت میلیارد شده پنج میلیارد بعد خوشحال هم هستید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    5 6
    حالا این پولها دوباره اختلاس میشه یا اقازدها بالا میکشن
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 3
    انگاری شاهکار کردن
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 1
    سازمان اطلاعات سپاه! تمام ماسون ها و جاسوس های کاسیه لیس و امردان استاد اعظم لژها در ایران ددر پشت پرده همه تصمیم ها بویژه در حوزه فرهنگی و آموزشی که کانون اصلی بیداری ایران است قرار دارند! مثلا یک مورد: داریوش بوربور...و بوربورها... ، تنها به اسناد ساواک منتشر شده توسط وزارت اطلاعات مراجعه کنید، آنها چه کسی هستند؟ اما الان در بنیاد ایرانشناسی در کنار رجبی های شیخی تنها به عنوان استاد بوربور- طراح بازار رضای مشهد- معرفی می شود! البته منظور از استاد!..استاد لژ است...
    • ایرانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      بهایی کافر، جاسوس ابر جاسوس هستی!
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 5
    ۷میلیارد شد پنج نیم میلیارد یکو نیمش چی شد
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      فک کنم گفت یورو . به دلار میشه هفتا به یورو پنج و خورده ای
  • حسن IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 7
    پولهای نفت خودمون رو بعد ازمدتها گرو کشی درازای پنج تا زندانی امنیتی سیاسی حالا شما بگوبنجل به خودمون پس دادندروبهش میگید معامله دوسربرد وذوقم میکنید؟!
  • مهندس IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 0
    در حالی بایدن به دروغ گفت شهروندان آمریکایی به ایران نیایند که دولت این کشور مستقیم یا غیر مستقیم در آمدن این شهروندان به ایران نقش داشت گویا مشتی انسان مظلوم بودند! انشالله به ویژه درباره مشخصات و فعالیت های آن خانم فعال در افغانستان که متصل به بهائیت و رژیم غاصب صهیونیستی بود مقاله ای بنویسید...
  • IQ ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 1
    آره خداییش مردم ایران با این نظام دولت همش داره سود.میکنن
  • محمد IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 8
    چه فایده حالا تا برسه به ایران این پول اختلاس میشه دزدیده میشه میره پی کارش چی عاید مردم ایران میشه جز حسرت و افسوس
  • فرزاد IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    7 3
    غربگدایان اصلاحات و نفاق طی ۸سال کشور رابه لبه پرتگاه بردند تا ایران اسلامی را ماننددوران ستم شاهی مجددانوکربی جیره آمریکای جنایتکارکنند لعنت خدا برروحانی و اطرافیان منافقش.
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      0 0
      بیشعور جمع نبد
  • امیری IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    9 1
    جالب است این همه التماس برجام آخرش ایران کلی امتیاز داد حساب بانکی را هم باز نکردند و هیچ امتیازی ندادند الان چون از موضع قدرت وارد شدیم آنچه خواستیم مجبور شدند کاملا انجام دهند باعث افتخار است
  • حسین IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 4
    بایدن برای ارزان کردن نفت جهانی و کاهش تورم برای رای آوردن مجدد به ایران امتیاز داده سال دیگه که در اومد پنجاهتا تحریم اضاف میکنه
  • علی IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 5
    معامله ای برای کمک ایران برای برنده شدن دوباره بایدن! پول حق خودمون در برابر جاسوسانی که کلی اطلاعات از ایران دارند!
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    13 14
    اگر سپاه نبود کشور نبود
  • هاتف IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    8 4
    سوزش و شکست سنگین در جبهه افسادطلبان بنفش فریاد میزند.
    • مهدی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      4 3
      امثال سرکار که حتماً دستت تو جیب ملته با این تقسیم بندی های مسخره جامعه و ملت و فرهنگ و دین ملت را به فنا دادید. بس کنید بخاطر خدا. به نظرتون وقتش نیست دیگه دست از این همه نفاق و دو دسته کردن مردم بیچاره بردارید؟
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      آقا مهدی چه تهمتی بود بهش زدی ؟ این بنده خدا ازکجا میدونی دستش تو بیت الماله. اگه راضی نباشه اون دنیا یقه ات رو میگیره هاا
  • بهنام IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 4
    سطح تحلیل شما به سنگینی همین چند تا نظری هست که نوشته شده😂😂 نابودی کره جنوبب توسط شمالی😂 خود گویی و خود خندی عجب یار هنرمندی
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      آقای بهنام سطح بینش و نگاه شما هم در سطح همین اموجی هایی است که گذاشته ای🤣🤣🤣
    • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      0 0
      اینایی ک کامنت اینجوری میذارن که ادم تصور میکنه از فضا اومدن و داخل ایران زندگی نمیکنن
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 3
    روحانی برجام کجاست چی شدچه کرد
  • ناشناس IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    8 1
    زنده باد به این غیرت حسینی که در تک تک وجود مبارکتان که برگرفته از سرسفره اهلبیت عصمت و طهارت میباشد الحق و ال انصاف به اندازه یک قطره از خون مبارک امام حسین علیه السلام را زنده کردید دست مریزاد به این غیرت دینی زنده باد.
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    5 3
    ان شالله اثرش را در کاهش قیمت ها ببینیم مخصوصا قیمت خودرو، گوشت ولوازم خانگی
  • حمید IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 5
    خجالت خوب چیزی پول خودمان مثل گدا دادن دست ی کشورک دیگه اونم خودشون برامون تصمیم میگیرن چه بخریم اینو تو دست پر میدونی
    • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      نگتیو بثه دیگه خدا رو شکر کن
  • ابراهیم IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    7 1
    مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین.خدا قوت به دولتمردان انقلابی
  • محمدایوب IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    5 0
    درود بر شرف غیور مردان میدان نبرد دیپلماسی و اطلاعاتی و نظامی که در برابر شیطان بزرگ سر خم نکردند نفرین ونکبت بر کسانیکه 8سال کاسه گدایی دردست پشت درب خانه کدخدا زانو زدند و کشور را تعطیل کردند
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    6 0
    آفرین و احسنت بر دکتر رئیسی که با یک سیاست کارآمد و عملگرا توانست چند مهره سوخته را با دارایی های بلوکه شده ایران مبادله نماید و باعث احقاق حق جمهوری اسلامی و مردم ایران شود. مذاکرات و مبادله ای که فراز و نشیب های فراوانی داشت و تا لحظات آخر معلوم نبود به نتیجه برسد. پوزه حریف را به خاک مالیدی شیر مادر نان پدر حلالت پهلوان
    • مهدی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      هموطن عزیز پیامت واقعاً خنده‌دار بود،آقای رییسی و سیاست؟! شما احتمالاً سیاست را به دلخواه خودتان معنی کردید..
  • سامراد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    حقوق کارکنان شرکت نفت را ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان کردن نوش جونشون اما آیا بقیه کارمندان دولت آدم نیستن این بود آقای رییسی عدالت خواهیتون این بود
  • علی آقا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 1
    چقدر شبیه سریال گاندو بود
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    4 4
    افسوس برای ملتی که افرادی بر این ملت حاکم هستند که در طول این چند سال مدیریتی نشان می دهد که نه از مدیریت چیزی بارشون است ونه ازمملکت داری
  • خواجه عارف بلوچ IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 2
    ایران اگر به امر مقام معظم رهبری مستقیم با امریکا ایها بر سر میز مذاکره بنشیند زودتر به اهدافش خواهد رسید ودر اینده ازبزرگ شدن کشورهای کوچکی که به اندازه یکی از شهرهای متوسط ما هم نیستند در جوامع بین المللی پیش گیری خواهد کرد دیپلماسی یعنی بده بستان قطر عمان یا هر کشور حوزه خلیج فارس محظ رضای خدا برای ما کار انجام نمیدهند.
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    4 1
    باید کشور کروه جنوبی از سبد اقتصادی ایران برای همیشه کنار گذاشته بشه یا ضمانتی و خسارتی بده که درس عبرت همگان بشه. در غیر این صورت گزینه اول بهترین راه حل خواهد بود
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 2
    خوب پول ها رسیدن حق مردم بدین اگه واقعا میگن
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 0
    بن بست شکنی دیپلماتیک سازمان اطلاعات سپاه؟ بسیار شاد شدم‌از‌این‌تیتر با نمک یاد گاندو و ازادی جیسون‌افتادم
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 3
    مردم که میدونن چه خبره .
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    چرا مدام اطلاعات سپاه را داد می زنی؟؟؟؟ درستش ساختار امنیتی کش.ر است همین . بین اطلاعاتی ها نمی توانی تفرقه ایجاد کنی.
  • سلام IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    3 0
    باعث امید و امیدواری بود.
  • حسین IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 3
    اصلا تحلیل خوبی نبود . و یک تحلیل همراه با احساس بود . شما چیزهایی که ایران از دست داد رو ذکر نکردید
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      مثل چی؟ چی از دست دادیم؟
    • علیرضا IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 0
      مال سما احساسی نبود!
  • مجید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 3
    به قول فرزین این پولها حتی زمان برجام هم قابل برداشت بود ولی افسادطلبهای مفسدفقط به فکراختلاس ودزدی.جاسوسی خرابکاری واخلال در سیستم ارزی کشوربودن
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 3
    علی برکت الله واقعی اینجاست، به امید محاکمه ابرجاسوس انگلیس (دکتر قلاب فریدون) که در صورت محکومیت اش ، آمریکا حاضر خواهد شد کلیه اموال توقیفی ایران را آزاد کند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    4 4
    قدرت اول منطقه
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 1
    خداروشکر بابت خبرهای خوب وانشاالله خبرهای خوش بیشتری درراه است
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 3
    یک نکته هر چند دیر گفتم اما برای آینده مد نظر باشه این جاسوسان در مدت حضور در ایران یاد گرفتند چگونه ایرانی ها از انها بازجویی می کنند و همچنین به اطلاعات آنها افزوده شده است و الان قیمتی تر شده اند چون وقتی پایشان به اونطرف برسد از تجارب جاسوسی انها مجددا در برنامه ریزی امریکا و اسرائیل بهره خواهند برد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 1
    کامنتارو میخونم یاد‌ وقتی می افتم که عباس آخوندی یه هواپیما دست دوم آورده بود همه براش دست و سوت میزدن الان سر پول بلوکه شده میگن پول خودمون بوده ال بوده :) آقا درست میگید شما پول خودمون بود که به برکت رئیس وقت بانک مرکزی هفت میلیاردش شد پنج و نیم اگر اینا لشکر سایبری هستند که هیچ اما اگر واقعا مردم عادی این کامنتا رو میذارن باید برن و فکری به حال خوراک فکرشون کنند و کمی هم تحلیل کنند !
  • CA ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 3
    بزرگترین لطف سپاه در حق اسلام
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    فرقه بهائیت داروخانه‌های مهم را تحت سلطه خود قرار می‌داد و ایجاد نارضایتی می‌کرد، از کجا می دانید در دانشگاه ها و هیئت علمی ها نفوذ نکرده و از پایه نفرات خود را در سیتم پزشکی و علمی کشور شبکه سازی نکرده اند ؟!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    فرقه بهائیت داروخانه‌های مهم را تحت سلطه خود قرار می‌داد و ایجاد نارضایتی می‌کرد، از کجا می دانید در دانشگاه ها و هیئت علمی ها نفوذ نکرده و از پایه نفرات خود را در سیتم پزشکی و علمی کشور شبکه سازی نکرده اند ؟!
  • علیداد NL ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    برادر من هیچ کس نمیگه. ماست من ترش است. تاجایی ما میدانیم ارزش یک جاسوس خیلی بیشتر از این حرفهای
  • مهدی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 5
    اگر این اراجیف رانگویید،‌می ترکید،درچه چیزی ایران دست بالا داشت که دراین معامله دست بالا داشته
  • سامراد IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 1
    آخی یه خرده آروم شدم وقتی دیدم پیام من را گذاشتید دستتون درد نکنه
  • جواد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 3
    به به آدم لذت میبره از خواندن خبر هایی از این دست سلامتی و رحمت از سوی خداوند برای اون انسان های با شرفی که زحمات انجام این وقایع رو کشیدند
  • سعید IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    چه سودی بحال ملت داره ؟یک اصطلاحی یاد گرفتید توپ در زمین آمریکا ست !!توپ در زمین هر که هست ضررش رو ملت ایران میبینه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    چندنکته که دم خروس بیرون میزند مبادله هرانسان باپول زیبنده نظام است؟ اگر بیگناهند که وای اگر گناهکار رواج این کارهم درست نیست که فکرکنید کالای بنجل شرم نمیکنید این چه اقتداری است که پول ملت را گرفته اید انگار که این آمریکا ازخزانه خودش داده نمیگویید دراین ۲۱سال چقدر به کشور ضرر وارد شده
  • کاظم IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    استعمار یکی برا من بگه فرق مستعمره چین و روسیه بودن با مستعمره انگلیس و آمریکا بودن چیه
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    آفرین...مگر ما حیله گریم... آمریکا پول داد ما هم افراد که زندانی تمام شده بود و مهره سوخته بود تحویل دادیم.
  • جعفر IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    این کار را دوسه سال پیش خیلی بهتر داشتیم انجام می دادیم، اما متاسفانه کاسبان تحریم نگذاشتند.
  • سعید مسلمان IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    خدایی پول خودمان را طلب کردن کجاش برای ما برد
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    همین،اش،وهمین کاسه هست
  • رضا IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    چرا کلیپ های رئیسی را نمیزارید
  • ۳۳ IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    خاک
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    ی عده خوشحالن چون با ازاد شدن منابع بلوکه شده باز سفرشون رنگین میشه به حال ماکه فرقی نمی‌کنه
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 3
    علی برکت الله واقعی اینجاست، به امید محاکمه ابرجاسوس انگلیس (دکتر قلاب فریدون) که در صورت محکومیت اش ، آمریکا حاضر خواهد شد کلیه اموال توقیفی ایران را آزاد کند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    ظاهرااین بیانیه راباید محسن رضایی نوشته باشد
  • ناشناس IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    درود بر دولت انقلابی و سربازان گمنام آقا امام زمان درود بر آقای رئیسی که در برابر غربی‌ها عزت آفرینی می کند وحق مردم ایران را از حلقوم آنها بیرون می‌کشد مثل دولت روحانی خائن نبست که همه چیز را به برجام گره بزند
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    یه خبر خوندم با یه سری نظر اونقدر داغون هستین که فکر کنم امثال دنیا جهان بخت و این دلقک های مجازی سطح شعور و سوادشون از شما خیلی بیشتره. یعنی خدا شاهده مرزهای بی شعوری را جا به جا کردین. به جای توهم ما خوبیم برین یکم فکر کنید در مورد طرز فکر طرز بیان و همه چیزتون بعد چهل و اندی سال مسلمون که نمیشین سعی کنید یکم با شعور بشین دست کم.
  • مروک IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    2 0
    برای جان انسانها همین قدر ارزش قائلید؟بنجل و از تاریخ گذشته؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    بیاین وفیلم گاندو برای آزاد سازی جاسوس های آزاد شده آمریکایی بسازین
  • کامیکازه IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    تمام کشور های عربی میلیارد ها پول نفت را هر هفته بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند اما ایران گرفتار
  • ایران IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    چه تحلیل مغرضانه و ضعیفی
  • اسی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    1 0
    تقسیم بر ۸۵ م کنید واریز کنید به حساب مردم.اگه امکان دستر سی دارید به پولها .اخه ی حرف حدیث های میگن
  • اسی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    تقسیم بر ۸۵ م کنید واریز کنید به حساب مردم.
  • اسی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    تقسیم بر ۸۵ م کنید واریز کنید به حساب مردم.اگه امکان دستر سی دارید به پولها .اخه ی حرف حدیث های میگن
  • حسن IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    آخه چرا مردم را مثل خودتون فرض میکنید
  • بنده خدا IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    چی کار کردین کو آثار کارهایی که کردین من کارگر که یه حقوق بخور نمیر می گیرم تاسر برج هم نمیرسه مردم باید آثارشو سر سفره هاشون ببینن یا تو زندگی شون دولت قبل بعد بعدتر همتون یکی هستین
  • ابدالی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    خسته نباشند دلاوران سپاه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس