چارچوب هماهنگی: بغداد مانع از نقض حریم هوایی عراق توسط ترکیه شود

یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» در واکنش به حمله پهپادی ترکیه به سلیمانیه گفت که این اقدام جنایتکارانه هیچ توجیهی ندارد و باید متوقف شود.

به گزارش مشرق، جبار عوده از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» بعد از ظهر امروز سه‌شنبه تأکید کرد که حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه «عربت» در سلیمانیه، نقض حاکمیت ملی عراق به شمار می‌رود.

ترکیه، عصر روز گذشته (دوشنبه)، در حمله‌ای پهپادی فرودگاه کشاورزی عربت در شمال عراق را هدف قرار داد که به دنبال این حمله ۳ نیروی مبارزه با تروریسم عراق کشته و ۳ تن دیگر مجروح شدند.

عوده به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: حمله ترکیه به عربت، تخطی از همه عرفهای دیپلماتیک و حسن همجواری است. این اقدام جنایتکارانه، هیچ توجیهی ندارد و محکوم است. دولت هم باید اقداماتی انجام دهد تا مانع از نقض حریم هوایی عراق شود.

وی همچنین خبر داد که چارچوب هماهنگی، پیامدهای بمباران این فرودگاه را در جلسه آتی خود بررسی خواهد کرد؛ زیرا «آنچه رخ داد، حامل پیامهایی است که مهمترین آن، تداوم نقض حریم هوایی عراق توسط ترکیه و بی‌توجهی به مطالبات مکرر مبنی بر توقف ز بمباران اهداف در داخل منطقه [کردستان] است».

این سیاستمدار عراقی در پایان خاطر نشان کرد: آنچه رخ داد، یک تحول است؛ زیرا یک گروه امنیتی در سلیمانیه هدف قرار گرفت و در جریان آن، چند نفر کشته شدند. این حادثه نشان می‌دهد که آنکارا همچنان به ایجاد تنش در منطقه کردستان به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان ادامه می‌دهد».

ریاست جمهوری عراق هم امروز با انتشار بیانیه‌ای، تأکید کرد: «هر روز، حملات نظامی سیستماتیک به خاک عراق و به طور مشخص به منطقه کردستان بدون هیچ گونه توجیه نظامی یا امنیتی تشدید می‌شود. در این تجاوزات، غیرنظامیان بی‌گناه، مقرهای نظامی و امنیتی هدف گرفته شده‌اند. ما پیشتر به نهادهای ذیربط ترکیه‌ای بارها توضیح داده‌ایم عراق به منظور پر کردن خلأهایی که ترکیه فکر می‌کند محل نفوذ افرادی هستند که می خواهند به امنیتش خدشه وارد کنند، برای برگزاری نشست با نهادهای امنیتی ذیربط آماده است؛ اما دریغ از یک پاسخ واقعی به درخواست‌هایمان».

در ادامه این بیانیه آمده است: «برخی تخلفات امنیتی و بعضا عملیات نظامی بین کشورهای همسایه امری محتمل است؛ اما حمله نظامی پی‌درپی به شهرها، غیرنظامیان و همچنین نظامیان، مسئله‌ای که حقوق بین‌الملل آن را مردود می‌داند و با اصل حسن‌همجواری در تعارض است، بخصوص اگر این حملات با تسلیحاتی مانند پهپاد انجام شود که تنها در جنگ‌های علنی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پهپادهایی که به ابزار عادی برای تجاوزات ترکیه در خاک عراق مبدل شده‌اند. این مسئله امنیت و ثبات عراق امروز را که از سال ۲۰۰۳ تاکنون شاهد آن نبوده، تهدید می‌کند و ما قویا این تجاوزهای مکرر به شهرهای امن کردستان را محکوم می‌کنیم».

دفتر ریاست جمهوری عراق در پایان تاکید کرد: «عراق سنگین‌ترین بهای مبارزه با سازمان‌های تروریستی را پرداخت کرده، چراکه داعشِ تروریست که نه‌تنها به عنوان غنیمت به عراق اکتفا نمی‌کرد، بلکه تلاش خود را به کار می‌بست تا از خاک کشور برای آغاز حملات تروریستی به همسایگان استفاده کند. طی سال‌های گذشته عراق با بهترین فرزندان و داشته‌های خود با این سازمان تروریستی مقابله کرده تا اینکه طرح این گروه تروریستی را ساقط کرده و از خاک خود و خاک کشورهای همسایه دفاع کرده است. بعد از تمام این جانفشانی‌ها، خاک عراق روزانه با حملات سیستماتیکی مواجه است که از سوءنیت و عدم تمایل به داشتن روابطی امن و مستقر حکایت دارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خدا رو شکر که بلای تروریسم کرد از مرزهای ایران دفع شد و امیدوارم این بلا از کل عراق برچیده شودتا خاورمیانه در صلح زندگی کند
  • FR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خدا رو شکر که بلای تروریسم کرد از مرزهای ایران دفع شد و امیدوارم این بلا از کل عراق برچیده شودتا خاورمیانه در صلح زندگی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس