کد خبر 1528625
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
ترکمنستان مشتری تراکتورهای ایرانی

سفیر ترکمنستان در ایران گفت: اقتصاد غالب ترکمنستان حول محور بخش کشاورزی و پنبه است و علاقمند توسعه مراودات تجاری با کارخانه تراکتورسازی تبریز هستیم.

به گزارش مشرق، احمد قربان‌اف سفیر ترکمنستان در ایران امروز در دیدار با شهردار تبریز ضمن ابراز علاقمندی تجار کشور متبوع خود برای آشنایی بیشتر با مراکز اصلی صنعتی و تجاری ایران به ویژه شهر تبریز گفت: تبریز به عنوان قطب صنعتی، ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه مراودات بین کشور ایران و ترکمنستان دارد.

وی افزود: همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز این امکان را برای تحقق توسعه روابط تجاری و مشارکت در ظرفیت های سرمایه گذاری تبریز فراهم کرده است و برای حضور همه جانبه در این همایش آماده ایم.

قربان‌اف خاطرنشان کرد: اقتصاد غالب ترکمنستان حول محور بخش کشاورزی و پنبه است و علاقمند توسعه مراودات تجاری با کارخانه تراکتورسازی تبریز هستیم.

تحصیل ۱۰۰ هزار دانشجو در تبریز

شهردار تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه تبریز شهر اولین ها بوده و اثرگذاری مطلوبی در طول تاریخ ایفا کرده است، گفت: تبریز چندین دوره پایتخت ایران بوده و به سبب اشتراکات فرهنگی بین دو کشور از سفیر ترکمنستان دعوت می کنیم به شهر تبریز سفر کنند.

یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه پس از افول اپیدمی کرونا، آمار گردشگران افزایش مطلوبی داشته است، تصریح کرد: تبریز ظرفیت های گردشگری متعددی مخصوصا برای کشورهای مسلمان دارد چرا که اماکن تاریخی و فرهنگی همچون مجموعه مقبره الشعرا، بزرگترین بازار سرپوشیده و ... از داشته های بی نظیر کلانشهر تبریز است.

وی با بیان اینکه همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه باعث افزایش ظرفیت های تجاری، صنعتی و صادراتی شده است، ادامه داد: تبریز با وجود صنایع متعدد ظرفیت مطلوبی در حوزه های خودروسازی، صنایع غذایی، بخش معادن و پتروشیمی دارد به طوری که از این نقطه به بیش از ۸۰ کشور صادرات انجام می گیرد.

هوشیار با اشاره به اقدامات عمرانی انجام گرفته طی دو سال اخیر در تبریز، خاطرنشان کرد: طی این مدت پروژه های عمرانی در حوزه احداث پل، پسماند شهری، فضای سبز شهری و پروژه های زیست محیطی به سرانجام رسیده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی متعددی بین ایران و ترکمنستان وجود دارد، گفت: وجود ۱۰۰ هزار دانشجو و دانشگاه های متعدد با کیفیت بالا ظرفیت مطلوبی برای افزایش تبادلات با ترکمنستان است و بر همین اساس پیشنهاد می دهیم پس از احصا شرایط، یکی از شهرهای ترکمنستان برای انعقاد خواهرخواندگی با تبریز معرفی شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری تبریز ۲۰۲۳ در سال جاری، خاطرنشان کرد: از سرمایه گذاران ترکمنستان برای بهره مندی از ظرفیت های سرمایه گذاری تبریز و مبادلات دوطرفه دعوت می شود.

هوشیار با تاکید بر توسعه مراودات تجاری و فرهنگی تبریز و ترکمنستان، حوزه های دانش بنیان و هوای پاک شهری را از مهمترین ظرفیت ها برای تعمیق روابط مدیریت شهری میان ایران و ترکمنستان برشمرد.

شهردار تبریز همچنین برای دعوت از وزرا و شهرداران شهرهای مختلف کشور ترکمنستان برای حضور رسمی در این همایش اعلام آمادگی کرد و افزود: بهره مندی از توان علمی و عملی طرف ترکمنستانی برای مشارکت در فرصت های سرمایه گذاری تبریز از دیگر اهداف این دیدار برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    ۲۰یا ۳۰سال پیش توهر جمعی بحث سر این بود که افتابه هم نمیتونیم بسازیم.ولی الان به هر شهری که میری پر از شهرک های صنعتیه .مثل همین تبریز که پر از شهرکهای صنعتیه وهمه چی تولید میکنن.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    1 3
    خوبه، با درایتی که از مسئولین سراغ داریم هزینه تحصیلشون رو ما میدیم برداشت محصول با ترکیه است!! یه مشت پانترک رو با هزینه ما تحویل میگیره...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس