سوم خرداد؛ اولین سامانه بومی پدافندی که دریاپایه شد+فیلم و تصاویر

یکی از دستاوردهای مهم و قابل توجهی که در مراسم رژه ۳۱ شهریور امسال در معرض دید عموم قرار گرفت، مدل جدید سامانه پدافندی برد بلند "سوم خرداد" نیروی هوافضای سپاه، با در اختیار داشتن موشک‌های بیشتر بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مراسم گرامیداشت سالگرد آغاز هفته دفاع مقدس روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد و مطابق هر سال انبوهی از پهپادها، سامانه‌های پدافندی و انواع موشک‌های نیروی مسلح بویژه دستاوردهای جدیدی از نیروی هوافضای سپاه پاسداران از مقابل جایگاه عبور کردند. در یکی از مهمترین بخشهای این رژه بزرگ، سامانه‌های پدافندی سوم خرداد، اطلس، رعد، تور ام یک، انواع سامانه های راداری و همچنین ۱۸ موشک بالستیک از نوع عماد، سجیل، خرمشهر و قیام به نمایش در آمدند.

یکی از دستاوردهای مهم و قابل توجهی که در این مراسم، در معرض دید عموم قرار گرفت نسل جدید سامانه های پدافندی ایرانی بود که بر اساس آن، مدل جدید سامانه پدافندی برد بلند "سوم خرداد" با در اختیار داشتن ۶ لانچر معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب ۳ و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس


آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

سوم خرداد از رونمایی رهبر انقلاب تا شکار گلوبال هاوک

موشک های سطح به هوا، بخش مهمی از سیستم دفاع هوایی هر کشوری را تشکیل داده و با توجه به نیاز نیروهای رزمی، طی سالهای اخیر مدل های مختلفی بر اساس نوع سیستم هدایت و برد آنها، توسط کشورها و صنایع نظامی مهم دنیا ساخته شده است؛ از سامانه های دوش پرتاب کوتاه برد با هدایت فروسرخ تا موشک های هدایت راداری برد بلند، همگی لایه های مختلفی از چتر پدافند هوایی کشور را تشکیل می دهند اما طبق یک قاعده قدیمی اما جاری، هرچه دوربردتر و بالاتر، مهم تر و استراتژیک تر.

یکی از برجسته ترین و درخشان ترین بخش های صنعت دفاعی کشورمان که در سالهای اخیر، دستاوردهای فراوانی را به نمایش گذاشته، بخش پدافندی بخصوص پدافند موشکی جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل تلاش های صورت گرفته، کشورمان را از خرید سامانه های خارجی، تا حد بسیار زیادی بی نیاز کرده است. یکی از این حوزه های مهم، طراحی و ساخت نسل جدید سامانه های پدافندی کاملا متحرک است. سامانه‌ پدافندی سوم خرداد از جمله اولین و مهمترین محصولات کاملا بومی در حوزه دفاع موشکی است که نخستین بار، در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای هوافضا در ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳، به صورت رسمی و علنی رونمایی شد.

سوم خرداد؛ اولین سامانه بومی پدافندی که دریاپایه شد+فیلم و تصاویر

بازدید رهبر انقلاب از نسل اول سامانه سوم خرداد

در توضیحی که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری (Leader.ir) درباره سامانه سوم خرداد به نمایش درآمده در این نمایشگاه درج کرده است، آمده بود: «امروز با حضور حضرت آیت الله خامنه ای از سامانه پدافندی سوم خرداد که بدست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد. این سامانه پدافندی که طراحی و ساخت آن یک سال و نیم طول کشیده، دارای برد ۵۰ کیلومتر است و همزمان چهار هدف را رهگیری و همزمان هشت موشک را شلیک می‌کند.» البته این برد در سالهای بعد، ابتدا به ۱۰۰ کیلومتر و سپس بیشتر رسید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رونمایی از نسل جدید شکارچی مشهور «گلوبال هاوک» آمریکایی/ «سوم خرداد» زهرآگین‌تر و کارآمدتر از گذشته به میدان آمد +عکس

عاقبت یکی از گرانترین پهپادهای جهان پس از شلیک یک موشک از سوم خرداد

شهرت این سامانه از زمانی جهانی شد که در خرداد سال ۱۳۹۸، سوم خرداد موفق شد پهپاد گرانقیمت و مشهور گلوبال هاوک ارتش آمریکا را در سواحل جنوبی ایران، شناسایی و فقط با یک شلیک موفق، منهدم کند. از آن زمان، نگاه ها به این محصول ایرانی، بسیار بیشتر و توانمندی آن، بیش از گذشته اثبات شد.

کدام موشکها از سامانه سوم خرداد شلیک می شوند؟

سامانه پدافند موشکی سوم خرداد از چند بخش تشکیل شده است که همه آن ها روی یک خودرو قرار گرفته است. یک گردان از این سامانه شامل ۴ فروند TELAR(پرتابگر با رادار)، ۸ فروند TEL(پرتابگر بدون رادار)، یک رادار آرایه فازی، یک مرکز فرماندهی کنترل و انتقال‌دهنده‌ها را شامل می‌شود. با نگاه به یکی از ساختارهای اعلام شده برای سامانه موشکی سوم خرداد، شاهد هستیم که هر فروند TELAR از دو TEL تشکیل شده است، یعنی هر فروند TELAR قادر است تا هنگام نیاز به صورت مستقل عملیات انجام دهد.

سوم خرداد؛ اولین سامانه بومی پدافندی که دریاپایه شد+فیلم و تصاویر

یکی از ساختارهای اعلام شده برای گردان سامانه سوم خرداد

در نمونه های اولیه، اعلام می شد که این سامانه توان رهگیری ۴ هدف را داشته و موشکهای آن شامل "طائر" و صیاد - ۲ است. ضمن آنکه مقاومت در برابر جنگال دشمن، ۳۶ موشک آماده به کار در یک گردان سوم خرداد، استفاده از موشک‌هایی با قابلیت شلیک کن و فراموش کن (FIRE & FOREGET) و با توان انجام همه امور رصد، رهگیری و دستور به انهدام، از جمله مزیت های این سامانه محسوب می شد. مهم‌ترین مزیت سامانه سوم خرداد را باید تجمیع همه امور رصد، رهگیری و دستور انهدام در یک سامانه دانست، در واقع، این سامانه می‌تواند به عنوان یک سامانه پدافندی همه فعالیت‌ها را به طور خوداتکا انجام دهد.

در بخش موشک های پدافندی زمین به هوای برد متوسط و برد بلند، صنایع دفاعی کشور دو موشک اصلی و چندین سامانه را عملیاتی کرده اند. سامانه هایی مثل طبس و سوم خرداد مجهز به موشک های سری طائر و در سوی دیگر هم سامانه های تلاش، ۱۵ خرداد و باور ۳۷۳ با موشک های سری صیاد مجهز شده اند.

برد موشک‌های سامانه «سوم خرداد» به اس ۳۰۰ رسید/ شکارچی مشهور گلوبال هاوک آماده عملیات‌های بزرگتر و مهمتر شد +عکس

در بخش مربوط به پدافند هوایی در نمایشگاه دائمی و بزرگ نیروی هوافضای سپاه، موشک‌های پدافندی خانواده طائر به نمایش گذاشته شده است که شامل طائر-۲B، طائر-۲C و سوم خرداد فرمانی است و نشان می دهد از ابتدای طراحی و ساخت این موشکها، تلاش برای ارتقاء و بهینه سازی آنها در دستور کار بوده و مدلهای مختلفی از این موشک، آماده عملیات شده و خواهند شد. البته در مواردی شاهد این بودیم که موشک های خانواده صیاد روی سامانه ای مثل سری طبس و یا سوم خرداد نیز نصب و پرتاب شده که این نشان از سطح بالای انعطاف پذیری این موشک های ایرانی دارد.

به طور کلی باید گفت سامانه سوم خرداد از چند نوع موشک بهره می‌برد که عبارتند از؛ طائر-۱، طائر-۲، طائر-۲ بی، طائر-۲ سی، صیاد - ۲ سی و موشک سوم خرداد. برد این موشک ها محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری نیز در حدود ۲۷ کیلومتر را شامل می‌شود. البته نوع دیگری از موشک‌ها نیز در نمونه دریاپایه سامانه سوم خرداد مشاهده شد که مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی است.

سوم خرداد؛ اولین سامانه بومی پدافندی که دریاپایه شد+فیلم و تصاویر

اولین شلیک موشک در سامانه سوم خرداد(موشک میانی ابتدا شلیک می‌شود)

لانچر جدید سوم خرداد چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از دستاوردهای مهم و قابل توجهی که در مراسم رژه روزهای گذشته، در معرض دید عموم قرار گرفت نسل جدید سامانه های پدافندی ایرانی بود که بر اساس آن، مدل جدید سامانه پدافندی برد بلند "سوم خرداد" با در اختیار داشتن لانچرهای بیشتر معرفی شد. این لانچر، محصول جدیدی از "تِل" (پرتابگر بدون رادار) سامانه سوم‌ خرداد بود که از ۶ کنیستر پرتاب موشک بهره می برد.

رونمایی از نسل جدید شکارچی مشهور «گلوبال هاوک» آمریکایی/ «سوم خرداد» زهرآگین‌تر و کارآمدتر از گذشته به میدان آمد +عکس

لانچر جدید سوم خرداد در رژه ۳۱ شهریور که محل فلش، دو کنیستر کوچکتر را نشان می دهد

بررسی ظاهری این سامانه جدید نشان می دهد چهار کنیستر، دارای طول بیشتری بوده و دو عدد، کوتاه تر هستند که با توجه به تجارب و نمونه های گذشته، می توان اینگونه حدس زد که احتمالا کنیسترهای بلندتر متعلق به موشک‌های دوربرد طائر-۳ با برد ۲۰۰ کیلومتر بوده و کنیسترهای میانی باتوجه به طول کمتر آن‌ ها، متعلق به موشک‌های طائر-۲ با برد ۱۰۵ کیلومتر باشند. طبیعتا در اختیار داشتن شش موشک روی هر لانچر، موثرتر و کارآمدتر از نمونه های اولیه برخی سامانه های پدافندی تولید داخل است که از ترکیب دو یا چهار موشک بهره می بردند.

بررسی نبردهای سالهای اخیر در منطقه و جهان نشان می دهد حجم تهدیدات هوایی در برابر سامانه های پدافندی و به ویژه در بخش تهدیدات پرتابه ها، به شدت افزایش داشته که این به معنی ضرورت وجود مهمات قابل شلیک بیشتر در سامانه های پدافند هوایی بوده و این محصول جدید، پاسخ به یکی از همین نیازهای مهم با شناسایی دقیق تهدیدات و محصولات بومی است.

رونمایی از نسل جدید شکارچی مشهور «گلوبال هاوک» آمریکایی/ «سوم خرداد» زهرآگین‌تر و کارآمدتر از گذشته به میدان آمد +عکس

نمونه به نمایش درآمده از لانچر جدید سوم خرداد در مقابل وزیر دفاع روسیه

با این اقدام و طراحی جدید و این حجم از آتش، تهدیدات پهپادی یا موشکی دشمن با قابلیت دور ایستایی، به شدت کاهش یافته و ضریب حفاظت از هر منطقه خاص، افزایش می یابد که به همین خاطر، این تدبیر جدید نیروی هوافضای سپاه اقدام موثری برای گسترش و حجم آتش پدافندی محسوب می شود. نکته دیگر اینکه این سامانه پدافندی، در روزهای قبل طی بازدید سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از نمایشگاه هوافضای سپاه نیز دیده شد که نشان می داد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، به چنان اطمینان و بلوغی در ساخت این سامانه بومی رسیده اند که با افتخار، آنرا در معرض دید مسئولان ارشد یکی از کشورهای صاحب سبک و معروف در حوزه ساخت محصولات پدافندی قرار می دهند.

ضمن آنکه با توجه به تجارب گذشته نیروی هوافضای سپاه در ساخت سامانه ۹ دی که شامل ۸ لانچر پرتاب موشکهای پدافندی بردکوتاه است، با یک بررسی مختصر می توان حدس زد روی این کشنده و لانچر فوق، می توان بین ۱۶ تا ۲۴ موشک ۹ دی نیز در صورت نیاز نصب کرد که تنوع و قدرت آتش قابل توجهی را در اختیار سامانه ها و یگانهای کشورمان قرار می دهد. ضمن آنکه با توجه به تست موفق سامانه سوم خرداد روی برخی شناورهای نیروی دریایی سپاه، می توان اعلام کرد به زودی این سامانه موثر و دقیق به صورت ماژولار روی شناورهای مختلف نیروهای مسلح نصب شده و به زودی شاهد انقلاب پدافندی واقعی در توان نیروی دریایی نیروهای مسلح کشورمان باشیم؛ امری که در کنار دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری های مربوط به پرتابگر عمودی، دور از دسترس نخواهد بود؛ انشاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 141
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 47
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    هههههه
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      یخ چسبوندی روش یخ کردی خخخخخخخ
    • آرتین IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      مرگ و ههههه، خائنین بالفطره زنده باد ایران جان
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    الان به وجد میان هههههه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      4 0
      جوابت فقط یک جمله است :مرگ بر آمریکای کافر فاسد جنایتکار بی شرف
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    56 0
    13
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کشور روسیه و چین 💪لبیک یا خامنه‌ای درود بر رئیس جمهور گرامی آقای سید ابراهیم رئیسی
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    عه. سردار حاجی زاده که ایرانه! الاغای بیشرف طویله عنترآشغال که می گفتن همه مقامات جمهوری اسلامی با روزی 2 پرواز رفتن ونزوئلا!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • اصلاح طلب IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    جای تولید این موشک ها به فکر تنش زدایی و رفع خصومت باشید
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    توپ تانک فشفشه شاهین باید گم بشه
  • محمد عظیمی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    در هر صورت درود بر آمریکا
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      11 15
      نه درود نه مرگ
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      20 1
      مرگ تو سر اربابت
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      18 1
      خاک توسرت کنن
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      11 3
      ای شیطان پرست بدان که درودبر امریکا یعنی درود بر شیطان .کشوری که با چپاول و جنایت دیگر ملت ها را به بردگی میگیرد . نفت عربستان را مفت میبرد و در اخر هم انها را گاو شیرده خود میداند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      19 3
      بازم بگین عمله های آمریکا کجان؟ آمریکا خون 200 هزار جوان ایرانی رو ریخته و سال 32 در ایران کودتا کرده و نوکرش رو در ایران دوباره شاه کرده اونوقت ببین گاگول پای ماهواره چی میگه.بیشرفی پیشه بیدین هاست.
    • BE ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      14 5
      مرگ بر آمریکا و تو
    • مهدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 0
      درود به اربابت
    • LT ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      8 3
      در هر صورت اف تو روح امریکا
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      18 5
      خیلی خری
    • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 1
      واقعا اگه یکی بی غرض نگاه کنه حرفت این معنی رو میده: در هر صورت من خیلی ابله و نادان هستم.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      12 3
      خائنین وطن فروش در هر صورت از دشمن خارجی بدترن
    • حجازی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      22 8
      به هر حال وطن فروش
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 3
      در هر صورت استعمار چیز بدی هست چه از آمریکا چه فرانسه چه انگلیس یا هر کشوری .مثل اینکه یکیش رو ذهن شما اثر گذاشته شاید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 2
      بعد از این همه پارص کردن برای ارباب تهش تحویل ما می دنتون خخخ
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 2
      خیلی جالبه ، یک ابلهی میاد همچین نظری میده و مشرق تایید میکنه ولی بارها شده من کامنت دادم و مشرق میزنه غیر قابل انتشار و یا بدتر از اون بیشترشو پاک میکنه :[ کسی اگر میدونه چرا همینجا بنویسه ماهم بدونیم
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      5 0
      اینقدربدبخت شدیم یکی یه شعارمیده توهرکانال می افتن جون هم بااین همه بیکارومجردوتورم
    • Gorbani IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 0
      خاک بر سر خائن وطن فروش
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 1
      ارزش شما به اندازه ی پیامت هست و بس
    • علی ترک تبریز FR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 2
      سلام برسون وطن فروش
    • مرگ بر آمریکا IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 2
      در هر صورت خیلی وطنفروشی
    • !! IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      6 4
      مزدور نوکر اجنبی !!
    • محمد قزل IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 4
      عظیمی به گور سیاه رفتی ... اطلاعات سپاه شناسایی ات کرد
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      0 2
      درهرصورت کارسگ کاسه لیس است و بس!!؟ خخخخخخ
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      ۱۱:۱۷ -اخه بلژیکی به تو چه؟! سرپیازی ته پیازی!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      مرگ بر آمریکا
  • سوخته IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    خدا قوت
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 1
    ازاینا بهترشو روسیه وچین دارن این کپی اس 400
  • سوخته IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    بکوری هرآن کس که نتواند ببیند مخصوصا خائنین داخلی که از دشمن بیرونی بدتر است
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    نباید بجنگیم
  • US ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    جنگ زنگزور بهترین موقعیت برای ساخت بمب اتم ایرانی،
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      60 3
      بسم الله. اگه مردی برو جلو
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 0
      ان شاءالله
  • حسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    91 54
    فقط بمب اتم.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 1
      اجازه نمیده داشته باشید
  • FI ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    22 47
    لانچر نه ، پرتابگر
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      10 2
      حرف حساب، مشرق رعایت کن
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    قدیمیه حریف بیرقدار ترکیه نمیشه
    • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 3
      جنگ اکراین نشون داد بیرقدار در یک جنگ واقعی هیچ کاربردی نداره و همون ابتدای جنگ روسها انقدر بیرقدار ساقط کردن که دیگه از دور خارج شده شما نگاه نکن آذربایجان فیلم تبلیغاتی بیرقدار میزاره این بخاطره این هست که ارتش ارمنستان خیلی بیعرضه هست و استراتژی دفاعی درستی نداره.
    • میلاد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 3
      نسخه قدیمی سوم خرداد ترایتون امریکارو به راحتی لح کرد بعد نسخه جدیدش حریف پهپاد منتاژی ترکیه که رادار گریزم نیست نمیشه ؟ عجب
    • میلاد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 2
      نسخه قدیمی سوم خرداد ترایتون امریکارو به راحتی لح کرد بعد نسخه جدیدش حریف پهپاد منتاژی ترکیه که رادار گریزم نیست نمیشه ؟ عجب
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 1
      نخندون مارو خخخخ
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 3
      قدیمیه رو ارتقاء -upgrade- دادیم🤣 از سال 60 بیا بیرون😘
    • amir ali IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 1
      برو مشقاتو بنویس مگ مدرسه ب مامانت نگفته ک وقتی گوشی میدی دست بچه ات روش نظارت داشته باش
    • علی تبریز FR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      6 2
      ترکیه از خودش هیچی نداره خردوغان رو اگه ایران نبود تو کودتا آغزینا یوموراخ قویموشدولار !!!
    • کیوان IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 2
      خخخخخخ بیرقداراکه نسلشون تواکراین منقرض شد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    4 1
    یادمه وقتی سپاه پهپاد گلوبال هاوک رو زد ،هند قرار داد خرید ۳۰ فروند از این پهپاد رو که با امریکا بسته بود و ارزشش ۶ میلیارد دلار بود لغو کرد،چه موشک با برکتی که یه قرار داد ۶ میلیارد دلاری رو لغو کرد
  • AU ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    15 39
    پدافند هوایی چقدر تو با صفایی
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    خوراک یک بمب ضد رادار هست
    • علی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 1
      کشوری با این وسعت و سامانه ای متحرک مثل سوزن توی انبار کاه میمونه .پیدا کردنش ممکنه اما فقط همون ممکنه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 3
    این وسایل مقابل اف ۳۵
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 2
    صدام هزاران موشک و هواپیما داشت
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 3
    فقط به درد نمایشگاه و رژه میخوره
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    دلخوش باشید
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    مواظب باشید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    مواظب باشید
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 1
    خخخ
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 5
    روسیه صد برابر شما موشک و پدافند داشت و قویتر بود اما آخر روسیه مقابل تجهیزات ساده آمریکایی کم آوردن
  • طاها IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    6 6
    مراقب باشید فقط اسرائیل نزنه شما رو بترکونه خخخ
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 3
      اسراییلی ها کودک کشند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    4 4
    از چین و روسیه خریدید؟ فعلا با همین آهن قراضه ها سرگرم باشید
    • محمد مهدی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 1
      پهپاد شاهد ۱۳۶ ندیدی صادر کردیم روسیه؟؟؟؟؟؟ بعد اونوقت از چین و روسیه خریدیم؟؟؟؟؟؟؟خیلی وقته حتی معاند ترین افرادم برای سوزوندن نمیتونن همچین حرفی بزنن چون تمسخر خودشونه
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 4
    یک پهپاد آمریکایی رو زدید بعد از چند سال هنوز خوشحالید؟ اونوقت اوکراین هر روز ۲۰ تا از پهپاد شاهد ۱۳۶ رو منهدم میکنه خخخخ
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    یک پهپاد آمریکایی رو زدید بعد از چند سال هنوز خوشحالید؟
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 4
    اف ۳۵ یه جوری میاد و میره
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    سوخو ۳۵ چی شد ؟ روسیه هم سرتون کلاه گذاشت خخخ🤣
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 2
      احیانا شما از ارادتمندان زلنسکی معتاد هم جنس باز نیستی؟ حالا اگه دادن که میدن اونوقت از خجالت باید دنبال سوراخ موش بگردی، راستی مگه قیامت شده و دنیا به آخر رسیده که میگی ندادن ندادن، چقدر شماها ضایع هستین آخه؟!!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 3
      تو از کجا میدونی سوخو۵۷ الان در ایران نیست؟ مگه همه چیز رو باید وطنفروشها بدونن؟
    • مرگ بر وطنفروش IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 2
      روسیه هم عوضیه ولی از آمریکا خیلی بهتره. از حلقومش هر وقت کشیدیم بیرون خفه خون میگیرن ايشالا
    • حسن IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 2
      جواب ابله خاموشیست
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    موقعی که آمریکا حمله کنه
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    اگه جنگ به همین راحتی بود روسیه تا حالا صد برابر اوکراین اشغال کرده بود ولی فعلا فقط چندتا روستا رو گرفته😂
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 2
      مصداق بارز کسی که سواد حرف زدن نداره و شعور حرف نزدن هم از نظر این شخص بی سواد شرق اوکراین چندتا روستا هست
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 2
      فعلا که این سامانه پرنده ی مشهور آمریکایی زده
    • پبکان جوانان IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 1
      20 درصد میشه چند تا روستا ؟ اگه راست میگن همون 4 تا روستا رو پس بگیرن.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 1
      دقیقا درسته، جنگ به همین سختیه ... چون اوکراین بیش از ۲۵۰ آتشبار اس ۳۰۰ داشت روسیه نتونست برتری هواییش رو به اکراین دیکته کنه ... پس پدافند چیزیه میان مرگ و زندگی
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      9 1
      چندتا روستا گرفته :/ عمیر برا چندتا روستا داری ... خودتو پاره میکنی
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 2
      اونی که روستا گرفته بود اوکراین بود چلاغ🤣🤣🤣🤣، تیتیر خبر "اوکراین مدعی بازپس‌گیری سه روستا شد"🤣🤣🤣 خدایا شکرت! راحتی جنگم بزار واسه ارباب چلاغ آمریکاییت که میخواست با صدام یک هفته ای تهران رو بگیره! نچایی🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 1
      تو به بیست درصد میگی چند تا روستا؟ اگه ارباباش نبودن که الان سقوط کرده بود.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      0 0
      ۱۲:۲۳ بی سوادی
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    4 3
    برای موشک یک جعبه درست کردید رو کامیون گذاشتید فکر کردید ماه رو فتح کردید ؟ واقعا عقل ندارید خوشحالید
  • عباس IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    بد نیست ولی به درد مقابله با جنگنده نمیخوره در کل خوبه
  • محمدعلی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    از همون رادار قبلی استفاده میکنه ؟ اینطوری که فایده ای نداره فقط تعداد موشک بیشتر شده
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    فرق این با سامانه ۱۵ خرداد و صیاد تاکتیکی چیه ؟ فقط تعدا موشکش بیشتره
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    در مورد رادار این سامانه هیچ نکته این نگفتید از رادار قبلی باشه که هیج ارزشی نداره
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 1
    توهرجنگ واقعی کاراییها مشخص میشود تنها راهش اینه که گاهی درمنازعات بین المللی وارد بشود برای نمونه و میزان تواناییهایش را بررسی کنند الان که ما با کسی جنگ نداریم پس تنها راه ورود به جاهای دیگه است .قدرتهای بزرگ همین کاررا میکنند حتی یکی ویا چندتا نمونه حتی رایگان بهشون میدهند تا ارزش یک سلاح کاربردی را محک نزنند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 1
    صرفا پدافند زمین پایه محکوم به شکسته تا حمایت هوایی و رادار هوایی نباشه در برابر نیروهای هوایی قدرتمند. همسایه شکست حتمیه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    ماشاءالله به شما...الحق که دشمن رو ناامید کردید ان شاالله
  • FR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    انشاء الله
  • مهدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 3
    ما می توانیم
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 3
    بیش از دو هزار و پانصد حساب بانکی در زیر مجموعه های وزارت نفت که زیر نظر حساب خزانه نیست ، برسید به داد مردم که از همین حساب ها تامین مالی آشوب گرها و اغتشاش گران را بر عهده می گیرند و امنیت اقتصادی و اجتماعی و روانی مردم را ازبین می برند . وزارت نفت چهل سال است با عدم شفافیت به مردم ظلم می کند برسید به داد جوانان که برای یک خانه بیست و پنج متری زندگی هایشان به گره خورده است. اخه به چه دینی زندگی می کنید مسئولان بالای نظام ! دین سستی و بی خردی !
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    به راحتی به اساتید دانشگاهی ارتقا رتبه ندهید . به راحتی به اساتید رتبه استاد تمامی ندهید . در رتبه اساتید دانشگاهی بازنگری شود . اساتیدی که بدون ثبت اختراع و کار صنعتی شاخص ارتقا رتبه میگیرند درست نیست . دانشگاه ها را از مقاله محوری خارج کنید . چرا ارز های هنگفت صرف انتقال تکنولوژی های قدیمی صنعتی در نفت و گاز و پتروشیمی می شود . چرا به جای محققان چینی ، دانشگاه های کشور مجری طرح ها نمی شوند . چرا اساتید دانشگاه ها مقاله محور شده اند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 0
    هزار ماشالا یکی دوتا ازین اینا را بدهید مرزهای آذربایجان وزنگزور به زودی لازمه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 3
    حواستون باشه از دشمن شکست نخورید
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 2
    اینهمه به فکر تهیه موشک لانچر مانچر بزرگترین قدرت یک دولت قدرت حمایتی ملتش است یه فکری هم به حال تورم و زندگی و آسایش ملت مومن باشید.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    7 17
    روسیه با سامانه های اس ۴۰۰ و اس ۵۰۰ جلوی تجهیزات ساده آمریکایی زانو زده اونوقت شما برای این آهن قراضه اینقدر تبلیغ میکنید؟
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 2
      زیاد زور نزن اینها همش فتوشاپه، کلا 40 ساله فتوشاپه، 40 ساله با فتوشاپ آهن قراضه های آمریکایی رو میارن پایین، برگای رئیس Adobe ریخته وقتی فهمید فتوشاپ اینجا توی سطح دیگه ای از فتوشاپیسمه!🤣🤣🤣 آمریکایی که اشتباه چین رو با ساختن دوباره دیوار چین تکرار کرد، اربابتون از تاریخ درس عبرت نگرفته از شما که دیگه هیچ انتظاری نیست.
    • DE ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 1
      اگر بخاطر این آهن پارها نبود اسقاطیل و گاوچرانها صد مرتبه حمله میکردند.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      5 1
      هنوز گند کاری پاتریوت یادمون نرفته خخخخ
    • علی FR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 2
      تا امثال تو وطن فروش رو داریم هیچی نمیشیم فکر میکنی غرب حمله کنه بهت ماهی سه هزار دلار حقوق میده اگه این تجهیزات نبودن الان سینه قبرستان بودیم
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 1
      همین آهن قرازه پهپاد گران قيمت اربابت سرنگون کرد (شکارچی چابک که جرات حمله را ازدشمنان ايران گرفته‌
    • علیرضا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      5 1
      فقط کارتون شده چ ت گویی! با همین سامانه ایرانی گلوبال هاوک امریکایی که فناوری معادل اف ۳۵ را داره سرنگون کردند بعد تو میگی اس ۴۰۰ فلان؟ این سامانه های ایرانی از روسی بالاترن و بهترند زیاد فیلم هالیوودی نگاه نکن
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 1
      اگه اینا بی ارزش هستن، چرا معطلید، حمله کنید! و کارو تموم کنید، مگه نه اینکه امریک<-- فقط به کشورهای ضعیف بلده حمله کنه؟
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 1
      حالا از زیرپتو بیا بیرون
    • یا علی مدد IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      3 0
      آره داداش فتوشاپه فقط چرا ارباب های یانکی گاوچرونت با دیدن این آهن قراضه های فوتوشاپی پوشک لازم شدن؟ اون سالها که جورج بوش به عراق و افغانستان حمله کرد قرار بود به ایران و کره شمالی هم حمله کنه اما دیدن اگه حمله کنن اما دیدن با همین آهن قراضه های فوتوشاپی چه غوغایی میکنیم دیگه پشیمون شدن. حالا برو به مریم رجوی بگو یکم براتون بيشتر توضیح بده که چجوری بايد اینجا دروغ بگید. آخه انقد ضایع؟ خودم اونها دارن به قدرت ما اعتراف میکنن بعد تو میای اینجا چی بلغور میکنی؟
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 1
    این رو ببرید سوریه
  • مجید IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    حالا اینقدر جوگیر نشید
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 2
    یک پهپاد آمریکایی رو زدید بعد چند سال هنوز دارید تبلیغ میکنید ؟
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    5 5
    آمریکا قدرتمند ترین ارتش و تجهیزات جهان رو داره
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 3
      خدا از همه قوی تر است.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 1
    امارات هر روز درباره جزایر سه گانه داره بیانیه میده
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    اعتماد به نفس خوبی دارید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 2
    برای این پدافند اینقدر خوشحالید ؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 1
    اما آنچه مهم است عدم آگاهی ماست که بر هزینه های جبهه حق خواهد افزود و تلفات بیشتری خواهیم داد و حتما در تاخیر ظهور هم تاثیرگذار خواهد بود
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 3
    قبل از اینکه بخواهید استفاده کنید اف ۳۵ همه رو بمباران میکنه
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 2
      ژنرال اینقدر فسفر به خرج نده . اف ۳۵ که هیچی اف ۲۲ ها هم در تور پدافندی ما هستند . هر روز باید شما راخفت بدیم . اونهایی که باید بدونن میدونند که توانمندی ساقط کردن اف ۲۲ ها و اواکس ها را ماه هاست که بدست اوردیم اف ۳۵ که چیزی نیست . مردم عزیزمان هم مطمین باشند که این ها همه تهدید پوشالی هست .
  • US ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 1
    خب تعداد بالای لانچر بر یک حامل، هم خوب است و هم بد. از نظر لجستیک و زمان بارگذاری در هنگامی که انبوهی از پرنده های دشمن در حال هجومند، خب این یعنی امکان موفقیت بیشتر و آسانتر و سریعتر، و کاهش زمان بارگذاری مجدد، ولی در صورت تهاجم پهپادی و سیستمهایی که پرتابگر را مورد هدف قرار میدهند، مثل بیرقدار ترکیه بعنوان مثال اونوقت یک ضایعه و نقطه ضعف جدی‌تر هست و در صورت مورد هدف قرار گرفتن، یا حتی در صورت بروز حادثه رانندگی (که با افزایش وزن و ابعاد و ارتفاع حامل، مرکز ثقلش هم دچار تغییر و خودرو در مقابل مانورهای شدید آسیب‌پذیرتر میشه) تعداد بیشتری موشک از بین خواهد رفت. اینها صد درصد به سیستم‌های دفاع نزدیک نیازمند میشن.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 4
    هی بساز وقتی جرأت نداریم توی سوریه جواب تجاوزات اسراییل رو به ایران و سوریه بدیم به درد چی می خوره
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 3
    ایران اگر می خواهد بر امریکا و حتی اسراییل پیروز شود. باید کشت خشخاش و تولید تریاک را در مکزیک، امریکا و کانادا، عادی سازی کند و همین طور استفاده از ان را/ این نسخه برای کشورهای عربی و وهابی و آذربایجان نیز قابل استفاده است/ مکزیک را فراموش نکنید به عنوان یک دوست هر لحظه می تواند ما را یاری کند و به امریکا حمله کند و یا تریاک برای امریکایی ها ببرد/ از منافع پزشکی تریاک برای اروپایی ها و امریکایی ها بگویید/ حیف دشت های کانادا و امریکا است که در ان خشخاش کاشته نشود
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    7 5
    اینا برای مروم نون و آب نمیشه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      4 5
      ولی برا تو که خوب نون و آب داشته مزدور سایبری
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      ۲۰:۵۶ اشتباه منفی دادم اون بالاییت مزدوره
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 6
    درود خدا بر مجاهدان راه خدا انشاءالله باش f35 میزنیم
  • CA ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    2 2
    جنگ روسیه و اوکراین نشان داد بدون آواکس و دستیابی لحظه ای به اطلاعات بهترین سیستم های دفاعی ناکارآمد هستند حالا چه برسه به سیستمهای ماله ۵۰ سال پیش . علاوه بر این نیروی هوایی قوی که اکثر رقیبان منطقه ای دارند خیلی راحت پدافند های ما را از میدان مبارزه خارج می‌کنند
  • یک پیشنهاد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    چرا این موشک نه دی رو به صورت موشک هوا به هوا در نمیارن و هواپایه استفاده نمی کنن با توجه به وزن کم و رادار فعال بودن
  • یک پیشنهاد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 0
    چرا این موشک نه دی رو به صورت موشک هوا به هوا در نمیارن و هواپایه استفاده نمی کنن با توجه به وزن کم و رادار فعال بودن
  • اا IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 4
    دردوبلای موشکی بخوره تو سره خودروسازی
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 1
    شکارچی گلوبال هاوک و هک شدن سیستم پدافندی توسط هواگرد همراه اون که چند ماه بعد فاجعه پرواز اوکراینی را پدید آورد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    1 0
    ازینا به ارمنستان هم بدین
  • اصغر IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    1 0
    اینو بدونید دشمن هیچ وقت از شما تعریف نخواهد کرد مگر مجبور به اقرار باشد
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    هواپیما تا مس تونیم بخریم که جنگ در پیشه رسانه های ترکیه از دسیسه ارد‌وغان با اسراییل پرده برداشتن این بار از چین انبوه بخریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس