کد خبر 1530191
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
علت بروز اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

یک روانشناس گفت: هر سال با بازگشایی مدارس، کودکانی هستند که برای اولین بار با یک موقعیت رسمی مانند مدرسی مواجه می‌شوند. رویارویی با این موقعیت اضطراب جدایی را در کودک تشدید می‌کند.

به گزارش مشرق، سیما فردوسی، روانشناس، سوم مهر ماه در استودیوی سلام تهران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند.

وی در این برنامه از عدم رغبت کودکان به حضور در مدرسه در زمان بازگشایی مدارس و نحوه برخورد صحیح با آن سخن گفت.

فردوسی گفت: هر سال با بازگشایی مدارس، کودکانی هستند که برای اولین بار با یک موقعیت رسمی مانند مدرسی مواجه می‌شوند. رویارویی با این موقعیت اضطراب جدایی را در کودک تشدید می‌کند. بعصا این موضوع به کمک خانواده و مسئولین آموزشی زودگذر بوده اما در موارد دیگر تشدید شده و منجر به بروز علائم جسمانی مانند سرگیجه، حالت تهوع، بی‌خوابی و شب ادراری می‌شود.

وی افزود: اینکه محیط خانواده خالی از تشنج باشد، نقش به سزایی در حل این مشکل دارد. لذا در این زمینه لازم است که والدین کودک را همراهی کنند. آن‌ها باید هم در صبح به بدرقه کودک بیایند و هم بعد از ظهر به دنبالش بروند و با این کار به کودک این اطمینان خاطر را بدهند که همراهشان خواهند بود.

وی ضمن تاکید بر نقش معلمین در فرایند عادت کردن کودک به فضای مدرسه گفت: معلمین نباید تندخو بوده و با صدای بلند حرف بزنند. برخورد با ملایمت بسیار در این زمینه حائز اهمیت است. داد زدن و صدای بلند کود را می‌ترساند و او را دچار اضطراب می‌کند. همچنین پرداختن به فعالیت‌های نشاط‌آور از راهکارهای دیگری است که می‌تواند موثر واقع شود.

فردوسی اظهار کرد: در مواردی ما شاهد دانش‌آموزانی هستیم که در مقاطع بالاتر نیز از شروع مدارس ترس دارند. در اینجا لازم است که آسیب‌شناسی به صورت دقیق‌تری انجام شود. لذا حضور مشاور در چنین شرایطی لازم است. بعضا نوجوانان بنا بر دلایل متعدد نگران وضعیت خانه هستند و نمی‌خواهند در مدرسه حضور داشته باشند. لذا به پدر و مادران پیشنهاد می‌شود که حتما شرایط آرامی را در خانه برقرار کنند.

وی افزود: کودکان به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. افسردگی، اضطراب، وسواس و ترس در روند زندگی فرد تاثیر به سزایی دارد. لذا ما نباید از دانش‌آموزی که در شرایط محیطی خوبی قرار ندارد، انتظار داشته باشیم که عملکرد خوبی را در فضای آموزشی از خود نشان دهند.

فردوسی پیرامون راهکارهایی برای مقابله با تنبلی در دانش‌آموزان گفت: باید این موضوع را در نظر داشت که همه بچه‌ها نمی‌توانند با یک سبک درس خواندن پیش بروند. لذا باید با شناخت کافی از کودک راهکارهایی را برای افزایش تمرکز وی در درس خواند ارائه داد. بعضی از بچه‌ها، به خصوص کسانی که نقص دقت دارند، حوصله درس خواندن را ندارند. چنین مواردی باید حتما با مشاور مطرح شود.

وی در آخر گفت: خواب و تغذیه برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. پیشنهاد می‌شود که کودک همواره بر سر یک ساعت مشخص و بر طبق برنامه تعریف‌شده‌ای بخوابد. همچنین در مورد تغذیه نیز استفاده از خوراکی‌هایی که انرژی آن‌ها را به شدن افرایش می‌دهد، توصیه نمی‌شود.

سلام تهران برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی میلاد حق‌پرست است که هر روز صبح ساعت ۷:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیوهای برگزیده برنامه و استفاده از تصاویر استیج و پشت صحنه به شبکه‌های اجتماعی به آدرس @salamtehrantv۵ مراجعه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    یکی از دلایل بی علاقگی دانش آموز به حضور در مدرسه ،راحتی و تنوع زیاد در خانه ها و نظم و مقررات در مدرسه ست و معمولا بچه های خانواده های سهل گیر از این موضوع ناراحتن ، برای حضور کلاس اولی ها هم دادن جایزه اشتیاقشان را زیاد میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس