جنگنده‌های «اف-16» آمریکا در رومانی به زمین نشستند

پنتاگون از استقرار شماری جنگنده «اف-۱۶ بلاک» در رومانی برای تقویت حریم هوایی ناتو از بیم روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق، منابع خبری سه شنبه به وقت تهران گزارش کردند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) شماری جنگنده «اف- ۱۶» خود را برای محافظت از حریم هوایی ناتو در رومانی مستقر کرده است.

به گزارش وبگاه «تایمز ایندیا» پنتاگون این جنگندهای اف-۱۶ را با ادعای تامین امنیت حریم هوایی رومانی و از بیم حملات موشکی و پهپادی روسیه به این کشور واقع در اروپای شرقی اعزام کرده است.

ناتو مدعی است که این جنگنده‌های اف-۱۶ گشت هوایی ناتو در دریای سیاه را تقویت می‌کنند. این اقدام پس از حملات هوایی اخیر روسیه به بنادر وز یر ساخت‌های اوکراین انجام شد. اخیرا نیز رومانی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرزهای شرقی خود خبر داد.

این چهار فروند جنگنده‌ اف-۱۶ بلاک پنتاگون در پایگاه هوایی «فتستی» در شرق رومانی مستقر شده‌اند.این جت‌ها به موشک‌های ‌«آمرام» و مخازرن سوخت اضافی مجهز هستند.

استقرار جنگنده‌های غربی در اروپای شرقی ا نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. هر دو طرف خواستار گفت‌وگو و ارتباط بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده شده‌اند.

چندی قبل رسانه‌ها از استقرار و آماده باش جنگنده‌های ارتقا یافته میگ-۳۱ نیروی هوایی روسیه در شمال این کشور جهت دفع هرگونه تجاوز خبر دادند. جنگنده‌های فراصوت میگ-۳۱ روسیه در «نوایا زیملا» پایگاه هوایی این کشور در منطقه دور افتاده در شمال روسیه در حالت آماده باش رزمی هستند.

میگ-۳۱، یک هواپیمای شکاری، رهگیر فراصوت است.این جنگنده از یک رادار بمراتب پیشرفته تر از رادار «میگ- ۲۵» برخوردار و دارای موشک هدایت راداری با دستکم ۲ برابر برد «موشک آر -۴۰» است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    غلط کردند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بسیار عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس