بایدن

پس از مخالفت کنگره با تخصیص بودجه برای کمک آمریکا به اوکراین، واشنگتن از ماه بعدی قادر به پرداخت حقوق و هزینه اوکراینی‌ها نیست.

به گزارش مشرق، مقام‌های اوکراینی و آمریکایی می‌گویند که در صورت عدم تزریق پول از کنگره به دولت فدرال، سیستم بودجه ایالات متحده برای حقوق‌ اوکراینی‌ها و هزینه‌های دولت کی‌یف ماه آینده به پایان می‌رسد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد، در حالیکه تعطیلی دولت فدرال نزدیک می‌شود، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۴ سپتامبر (دوم مهر ماه) به «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا هشدار داد در صورتیکه کنگره کمک به کی‌یف رامتوقف کند، اوکراین در بحبوحه ضدحملات خود با یک شوک اقتصادی و سیاسی شدید مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده و سایر کشورهای کمک کننده، به طور مؤثر حقوق ۱۵۰ هزار کارمند دولتی در اوکراین و بیش از نیم میلیون معلم، استاد و کارکنان مدارس را پرداخت می‌کنند و به غیر از آن دیگر هزینه‌های دولتی از مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی گرفته تا یارانه مسکن را نیز پرداخت می‌کنند.

بنا به گفته کارکنان وزارت خارجه آمریکا، تماس تلفنی بلینکن، درحقیقت درخواستی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بوده است تا بودجه اوکراین را در اقدامات موقتی برای بازنگه داشتن دولت لحاظ کنند.

با این‌حال، ۶ روز پس از تماس تلفنی بلینکن با مک کانل، کنگره لایحه بوجه را بدون تخصیص بودجه کمک به اوکراین، تصویب کرد. هم‌اکنون مقام‌های واشنگتن و کی یف در حال بررسی این موضوع هستند که این کاهش بودجه چه تأثیری بر توانمندی اوکراین برای سرپانگه داشتن دولت و اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

بحث بر سر کمک اقتصادی واشنگتن به اوکراین به بروز شکاف و اختلاف در کنگره آمریکا منجر شده است به طوریکه برخی جمهوری‌خواهان می‌گویند که بودجه آمریکا باید صرف اقتصاد آمریکا و نه اوکراین شود.

با افزایش نگرانی‌ نمایندگان کنگره درباره فساد در اوکراین، مشخص نیست که حتی پس از تعطیلی دولت فدرال، چه حد از کمک‌های واشنگتن به کی‌یف احیا شود.

روز گذشته (سه‌شنبه)، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با سران جهان از جمله رؤسای کشورهای انگلیس، کانادا،ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی و وزیر خارجه فرانسه و دبیرکل ناتو برای هماهنگ‌سازی حمایت از اوکراین گفت‌وگو کرد.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفت: «همانطور که رئیس‌جمهور بایدن به وضوح گفت، ما نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی اجازه دهیم که حمایت‌های آمریکا از اوکراین متوقف شود.زمان دوست ما نیست».

دولت بایدن که نقش چشمگیری در دامن زدن به جنگ اوکراین از طریق عرضه انواع حمایت‌های نظامی و غیرنظامی از اوکراین داشته است، می‌گوید که هدف آمریکا، تقویت مالی و نظامی اوکراین است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه درباره حمایت از اوکراین گفت: «آ«‌ها تا ابد همسایه روسیه خواهند بود. به اقتصادی نیاز دارند که بتواند از یک دستگاه امنیتی حمایت کند که بتواند تجاوزات آتی روسیه را مهار کند».

«مارجری تیلورگرین» نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا در شبکه «ایکس» گفت: «ما تقریباً هزینه همه‌چیز را در اوکراین می‌پردازیم».

یکی از مقام‌های اوکراینی گفته است که وزارت داراییاوکراین انتظار تأخیر در تأمین بودجه اوکراین را به واسطه جنگ تعطیلی دولت فدرال داشته است و منابعی برای مواجهه با نیازهای بودجه اکتبر داشت استاما پس از نوامبر (ماه آینده میلادی)، دولت اوکراین احتمالاً مجبور خواهد بود تصمیماتی را درباره کاهش یکسری خدمات و حقوق و دستمزد اتخاذ کند و شاید مجبور شود پول قرض بگیرد تا با این مشکلات مواجه شود.

این مقام اوکراینی می‌گوید که توقف پرداختی‌ها به دولت اوکراین احتمالاً نارضایتی‌ها در داخل کشور اوکراین را افزایش می‌دهد و پس از آن فشار سیاسی را به «ولودییر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین افزایش میدهد.

دولت زلنسکی اما با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیز IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 3
    درود بر اوکراین مقتدر
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس