افشاگری سازمان «آیکان» از همکاری محرمانه هسته‌ای آمریکا با ناتو

سازمان جهانی «آیکان» در ژنو از برنامه خطرناک محرمانه آمریکا در آموزش خلبانان عضو سازمان ناتو برای استفاده از سلاح‌های مرگبار هسته‌ای در صورت وقوع جنگ پرده برداشت.

به گزارش مشرق، کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای موسوم به آیکان (ICAN) مستقر در ژنو در گزارشی فاش ساخت که خلبانان ۵ کشور از اعضای ائتلاف سازمان نظامی ناتو در حال آموزش محرمانه به کارگیری سلاح هسته‌ای در پایگاه‌های نظامی این کشورها بدون هیچ گونه شفافیتی ذیل مفاد الزام آور توافقات نظامی کشورهای متعهد به قانون عدم اشاعه گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند.

بر پایه این گزارش، «آلیستر برنت» رئیس واحد روابط عمومی این نهاد بین‌المللی در حضور خبرنگاران با ابراز نگرانی از استفاده بی ضابطه از تسلیحات هسته‌ای برای مقاصد نظامی فاش کرد که در حال حضور، خلبانانی متشکل از کشورهای آلمانی، هلندی، بلژیکی، ایتالیایی و ترکیه برای استفاده از این تسلیحات (هسته‌ای) در زمان جنگ آموزش می‌بینند.

در همین راستا، «دانیل هگست» معاون مدیر ICANN، اعلام کرد که به عنوان مثال، دو پایگاه در ایتالیا وجود دارد که سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در آنها نگهداری می‌شود که یکی از آنها تحت کنترل ارتش ایتالیا است، در حالی که هیچ جزئیاتی در مورد توافق‌های مربوط به نگهداری این سلاح‌ها بین دو کشور فاش نشده است.

وی تاکید کرد: طبق توافق ایتالیا و واشنگتن، خلبانان آمریکایی و ایتالیایی در صورت وقوع جنگی هسته‌ای، مجاز به تجهیز جنگنده‌های خود به سلاح هسته‌ای خواهند بود.

گفتنی است در ماه ژوئن گذشته، «آلیسیا سندرز-زاکر»، هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات برای کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای (ICAN)، در گزارشی فاش ساخت که آمریکا بدون اعلام رسمی حدود ۱۵۰ سلاح هسته‌ای را در پایگاه‌های هوایی عضو ناتو در قاره اروپا مستقر کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس