کد خبر 153269
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳

معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی از ایجاد بخش «کرسی‌های آزاد‌اندیشی» در سازمان سینمایی و احتمال تغییر اعضای شورای صدور پروانه ساخت و نمایش خبر داد.

به گزارش مشرق، پس از تشکیل سازمان سینمایی در 18 بهمن‌ماه، اواسط مردادماه رئیس سازمان سینمایی دو معاون این سازمان را مشخص کرد. این روزها شاهد انتظار سینماگران برای دریافت پروانه ساخت‌ها هستیم و همین امر روند تولید را در نیمه دوم سال کند خواهد کرد‌. گفت‌و‌گویی با «جلیل عرفان‌منش» معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی ترتیب دادیم و درباره جلسات شوراها و تغییراتی که ممکن است در شوراهای این معاونت ایجاد شود، گفت‌و‌گو کردیم.

گفت‌وگوی فارس با عرفان‌منش در ادامه می‌آید:

با توجه به تعداد محدود و اندک صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش درباره روال کار شوراها در سازمان سینمایی بفرمایید.

روال کار در سازمان سینمایی بی آنکه توقفی در آن ایجاد شود، در حال شکل‌گیری و ادامه است و تا این لحظه هیچ ‌پروانه ساختی به تعویق نیفتاده است. روال صدور پروانه ساخت در حال حاضر نه تنها به شکل متعارف بلکه به شکل فشرده‌تری انجام می‌شود؛ اگر صبور باشید شاهد اعلام صدور پروانه ساخت خواهید بود. با توجه به این که فصل کار در سینما است، ما هم وظیفه خود می‌دانیم که صدور پروانه‌ها را تسریع ببخشیم. ممکن است اصلاح روش داشته باشیم اما هیچ کاری را به دلیل اصلاح روش متوقف نمی‌کنیم.

درباره اصلاح روش‌ها که به آن اشاره کردید، توضیح دهید.

اصلاح روش در جهت کوتاه و سریع‌تر انجام دادن کارها و در عین حال با حفظ نظارت‌های لازم خواهد بود، بر اساس همه مولفه‌هایی که برای صدور پروانه نمایش  وجود دارد و از آن آیتم‌ها پیروی می‌کنیم. با تغییر روش‌ها در ماموریت‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود، تنها در روش‌ها است که ما روش‌هایی را بر اساس اقتضای زمان و با توجه به گسترش فعالیت‌های سازمان سینمایی تغییر می‌دهیم که این روش‌های نوین را رسما اعلام می‌کنیم.

این تغییرات چه زمانی اعلام خواهد شد؟

سازمان سینمایی از این به بعد سخنگو خواهد داشت و مطالب به طور رسمی از طریق سخنگو اعلام می‌شود.

درباره موارد جزیی که ممکن است سوال برای رسانه‌ها ایجاد شود، هم سخنگو صحبت می‌کند؟

موارد جزیی و موردی که ممکن است پیش بیاید، مدیران ادارات کل‌ پاسخگو خواهند بود.

خودتان شخصا به عنوان معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری پاسخگو نخواهید بود؟

ببینید واقعیت این است که اگر بخواهم درباره تمام جزئیات کار سخن بگویم فرصتی برای فکر کردن، تدبیر و مدیریت برای من نمی‌ماند. به بنده حق می‌دهید، من اگر بخواهم هر روز صحبت کنم از کارهای عادی‌ام باز خواهم ماند، ضمن احترام ویژه‌‌ای ‌که شخصا برای رسانه‌ها و برای اطلاع رسانی قائل هستم اما بخشی از اطلاع‌رسانی  که لازم باشد به اداره کل‌ها سپرده می‌شود اما موارد کلان و عمومی را سخنگوی سازمان که مشخص خواهد شد، اعلام خواهد کرد.

با توجه به انتظار طولانی فیلمسازان مطرحی مثل مهرجویی و کیمیایی برای صدور پروانه ساخت، چه برنامه‌ای برای تسریع صدور پروانه نمایش این افراد و دیگر فیلمسازان دارید؟

فیلمسازان بزرگ کشور که از مفاخر ملی ما محسوب می‌شوند، از افرادی هستند که همواره هم مورد توجه مردم و هم مورد توجه ما قرار گرفتند؛ به همین دلیل ما کارهایی که مربوط به این عزیزان است را مانند سایر کارها با توجه و با دقت‌ و توام با احترام می‌نگریم؛ همان‌گونه که به همه فیلمسازان به ویژه فیلمسازان نسل جوان این نگاه را داریم.

درباره اصلاح روش‌ها در شوراها کمی توضیح دهید.

بحث اصلاح روش‌ها به این معنا است که ما ابتدا وضعیت موجود را رصد کنیم و ببینم در چه جاهایی مواردی است که باید در روش‌ها تجدید نظر کنیم تا برای سهولت و تعامل بیشتر با همه فیلمسازان عزیز که همگی برای ما محترم هستند، قدم برداریم.

 بررسی‌ها انجام شده است؟

در حال رصد کردن هستیم. اگر بخواهیم‌ یک رویه تغییر کند، به یک‌باره این امکان وجود ندارد و نیاز به زمان و از همه مهم‌تر نیاز به کارشناسی دارد. قرار نیست این کار بر اساس سلایق شکل بگیرد، به همین دلیل کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده و کار کارشناسی انجام می‌دهند و نتایج ‌کار این کارگروه‌ها به بنده ارائه می‌شود. من هم با افراد زیادی در حال رایزنی و مشورت هستم. دیدگاه‌های صاحب‌نظران را می‌گیرم، با آن‌ها جلساتی تشکیل دادم و با برخی از صاحب‌نظران دیگر هم در حال گفت‌و‌گو و بحث هستم که انشاءالله همه موضوعات یک‌جا جمع شود، در این صورت روش‌های جدید را به عنوان اصلاح روش بیان می‌کنیم. اما این رعایت هم وجود دارد که هیچ چیزی را نمی‌توان تعطیل و متوقف کرد. یک قانون یا روش هرچند ضعیف باشد، به مراتب بهتر از بی‌قانونی و هرج و مرج است‌. در این مقطع گذاری که ما از معاونت سینمایی به سمت سازمان سینمایی داریم، طبیعی است باید یک فرآیندی با صبر و حوصله و درایت انجام شود، انشاءالله.

جلسات پروانه ساخت و پروانه نمایش برگزار می‌شود؟

مرتب این جلسات برگزار می‌شود، حتی جلسات فوق‌العاده هم برای تسریع در کارها داریم. ما جشنواره‌های کودک، دفاع مقدس، فجر و... را در پیش داریم، طبیعی است که هنگامی که تراکم جشنواره‌ها زیاد می‌شود، فعالیت اعضای شورای پروانه نمایش هم مضاعف می‌شود.

پروانه ساخت مهرجویی و کیمیایی صادر می‌شود؟

قطعا همین طور است. تا جایی که می‌توانم اطلاع بدهم، علاوه بر این دو فیلمساز محترم که نام می‌برید، در ‌برنامه‌ داریم سایر فیلمسازهای دیگر هم که تلاش دارند فیلم‌شان به جشنواره فجر برسد را در کوتاه‌ترین زمان با حفظ ضوابط و مقررات، کار پروانه ساخت آن‌ها را به سرعت انجام دهیم. ما همیشه تابع قانون هستیم.

موضوعات ارزشی در اولویت قرار می‌گیرد یا خیر؟

اولویت مباحث ارزشی موضوع جدیدی نیست که در سیاست‌های جدید اعلام کنیم. پیش از این نیز تشکیلات معاونت سینمایی هم به موضوعات ارزشی توجه خاصی داشته است و طبیعتا در سازمان سینمایی هم به صورت مضاعف به این موضوعات توجه خواهد شد. مباحث ارزشی برای وزارت ارشاد چه به شکل معاونت سینمایی یا سازمان سینمایی موضوع جدیدی نیست و دغدغه مدیران و مسئولان سینمایی بوده و هست و طبیعی است که مورد توجه ما هم قرار خواهد گرفت.

اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش تغییر خواهند کرد؟

در حال حاضر تغییری در اعضا حاصل نشده است. طبیعی است که مدیرکل‌های جدید بخش معاونت آثار که مطرح می‌شوند از اختیارات‌شان این است که در مورد اعضای شوراها تجدید نظر کنند. این تجدید نظر به معنای این است که اعضا با کارآمدی بالاتر در شوراها حاضر شوند اما در حال حاضر هیچ تغییری نداریم تا کارشناسی‌ها صورت گیرد. اعضایی که تاکنون در شوراها حضور دارند، از بهترین‌ها هستند، همگی افراد اندیشمند، دردمند و افرادی با نگاه کلان فرهنگی در باب موضوعات هستند.

مدیرکل‌های جدید که معرفی می‌شوند ممکن است بنا به اقتضائات برای هم‌افزایی بیشتر، اعضای شوراها را تغییر دهند و یا کارشناسان جدیدی جایگزین ‌شوند. البته بخش‌های جدیدی وجود دارد که پیش از این نبوده است و برای آن بخش‌ها که ماموریت‌های جدیدی خواهند داشت اعضای جدید معرفی خواهد شد که با نظریات هوشمندانه و جامع‌نگر که نوعا دغدغه اعتلای سینمای ایران دارند، گرد هم خواهند آمد.

در مورد بخش‌های جدید هم توضیحاتی بفرمایید.

بخش‌هایی به عنوان «کرسی‌های آزاداندیشی» خواهیم داشت. در این بخش که توجه ‌ویژه‌ای به نخبه‌های جامعه دارد، از کسانی که صاحب نظر، فکر و اندیشه هستند و حرفی برای گفتن در ساحت سینما دارند، دعوت می‌کنیم که این عزیزان از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه خواهند بود و به کمک اهالی سینما می‌آیند و ما از تفکر  اندیشه آن‌ها برای اعتلای سینمای ایران کمک می‌گیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس