خسارت 10 میلیارد دلاری هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل ۰.۵ دلار، سالانه درآمدی معادل ۱۰ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، واردات گسترده واکسن و افول کرونا در ایران از اواسط سال ۱۴۰۰ منجر شد که فنر فشرده شده مصرف بنزین در سال‌های قبل از آن به ناگهان و با سرعت زیادی رها شود و این موضوع در کنار بی‌توجهی به احداث پالایشگاه جدید و رشد تولید بنزین، در نهایت منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

طبق محاسبات، با بررسی روند ۱۰ سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر ۱)، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها ۱۰۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی ۱۵ میلیون لیتری در روز است.

خسارت ۱۰ میلیارد دلاری هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت

*آسیب ناترازی ۱۳.۵ میلیون لیتری بنزین به اقتصاد کشور

به نظر می‌رسد پیش‌بینی مصرف بنزین بر مبنای رشد ۱۰ ساله مصرف دقیق بوده و تا نیمه سال اعداد واقعی مصرف با این پیش‌بینی تطابق دارد. علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین ارقام مصرف بنزین تا شهریور عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون، روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر است ولی در دوره مشابه ۱۴۰۱ این عدد ۱۰۲.۵ میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد ۱۳.۵ میلیون لیتری است.

طبق آمار گمرک، ایران در سال گذشته (سال ۱۴۰۱) هیچ صادرات بنزینی نداشته و در حالت خوشبینانه در حالت تراز قرار داشته است و در نتیجه با افزایش ۱۳.۵ میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری، این عدد به ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

البته ظاهرا وزارت نفت با استفاده از راهکارهایی تاکنون مانع از واردات بنزین شده است که این راهکارها می‌تواند شامل مواردی مانند افزایش کمیت تولید با کاهش کیفیت در پالایشگاه‌های موجود، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه بنزین، سوآپ بنزین و غیره باشد.

اما به هر حال، این موضوع بدان معناست که عدم‌النفع ناشی از افزایش مصرف ۱۳.۵ میلیون لیتری بنزین به نحوی به اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر به صورت واردات بنزین نباشد قطعا به صورت افت تولید پتروشیمی‌ها و کاهش کیفیت بنزین تولیدی خواهد بود.

*تامین مالی احداث یک پالایشگاه با اصلاح صنعت خودروسازی

اما آیا راهکاری برای حل ناترازی بنزین وجود دارد؟ قطعا راهکار اساسی حل این مشکل، اصلاح صنعت خودروسازی کشور است، صنعتی که خودروهایی تولید می‌کند که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش‌روی احداث پالایشگاه‌ها و افزایش تولید بنزین، کمبود منابع مالی است. احداث یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن حتی در شرایط غیرتحریمی نیز مشکل است.

طبق محاسبات اگر صنعت خودروسازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت، هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل ۰.۵ دلار، سالانه درآمدی معادل ۱۰ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!

به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودروسازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    همین موضوع به همراه تصادفاتی که خودرو های بی کیفیت باعث میشن وجان کلی آدم از بین می‌ره و خیلی مسایل دیگه باعث میشه که این سوال تو ذهن آدم بیاد که چقدر دیگه باید تاوان حماقت های این مدیریت رو ملت بدن،اگر کمی،فقط کمی با مغز و شعور بیشتر به زوایای این مسئله خودرو نگاه میشد واقعا بخشی قابل توجهی از مشکلات جاده ای و حمل نقل و...حل میشد.ولی افسوس که نه دلسوزی هست و نه عقل و منطقی
  • شریفی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    وقتی مجلس دست یک عده نجومی بگیران و شاسی بلند سواران بیسواد است خود استاندارد وارد نمیشه تقصیر ملت چیه؟
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    دنا پلاس توربو ایران خودرو 45 روز بعد از تحویل قفل در راننده و در عقب چپ از کار افتاده و هر دو در قفل شده. قطعه بیکیفیت تا چه حد. الان هم قفل در عقب را ندارند.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    10 میلیون دلار رو ماشین کم مصرف وارد کنید دو یه سه پارت کلی مصرف بنزین کم میشه پالایشگاه نمیخواد
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    خیلی میگن افزایش کیفیت ؟ چیو افزایش کیفیت بدن هر چقدر بدن موتور که نمیشه ، ef7 و مشتقات پلاسش و tu5 و مشتقات پلاسش و موتور پراید رو بدنه بنز بزاری مصرفش بالاست ارگونومی ماشین تیبا پارس و دنا و... همه قدیمی است که تو حرکت و مصرف بنزین تاثیر داره
  • وحید IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    مدیریت نداریم فقط پول مفت میگیرن EF7 پایه گاز سوز رو بدون گاز نصب میکنه روی دنا و دنا پلاس بعد میگه مصرف بنزین زیاده ماشین‌ها رو رایگان دوگانه کنید مصرف بنزین میاد پایین 10 میلیارد دلار نوش جونتون طمع پول نمیزاره از هزینه دوگانه سوز کردن بگذرین
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    وقتی به بهانه تولید خودروهای بی کیفیت و قدیمی در خط تولید حضور دارند نتیجه همین میشه
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    اینو به اون اقایی بگید که میگفت 206 فرقی با ماشین های خارجی نداره.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    خسارت چند میلیارد دلاری مافیای خودرو به کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس