کد خبر 1530880
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام رانت‌ها در حوزه خودرو حذف می‌شود، افزود: خودروسازان باید روی پاهای خود بایستند.

به گزارش مشرق، عباس علی‌آبادی روز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار داشت: تمرکزها را به سمت خودرو برده اند، چرا باید به چند خودروساز رانت داده شود و بعد حساب‌کشی کنیم.

وی با بیان اینکه خودرو برقی در دنیا تبدیل به ماشین روز شده و دیگر ماشین آینده نیست و به زودی ماشین‌هایی وارد بازار می‌شوند که با هیدروژن کار می‌کنند، افزود: سالی دو میلیون خودرو در کشور افزوده می‌شود، اگر به هر کدام روزانه ۵ لیتر بنزین بدهیم روزی ۱۰ میلیون لیتر می شود، ۲۴۰ میلیون لیتر گازوییل و بنزین روزانه در حال تامین است، یعنی ۲۴۰ میلیون لیتر روزانه در حال سوختن است.

علی آبادی ادامه داد: در حالی می‌توان انرژی‌ها را با بهره گیری از خورشید و باد تامین کرد و در واقع به منابع تامین سوخت تنوع داد. با توجه به اینکه امروز دنیا روی این موضوع به صورت جدی در حال کار کردن است ما نیز باید بر روی آن تمرکز کنیم که در این بخش نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

وی استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: برخی در ایران گاز را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند چون گاز اکسید آهن را از طریق متان احیا می کنیم؛ این در حالی است که دنیا به این سمت رفته که با هیدروژن این کار را انجام دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این رابطه به خوبی ایفای نقش کنند.

علی آبادی با تاکید بر نقش شرکت‌های بزرگ در کاهش ریسک وپیشران بودن در اقتصاد، تصریح کرد: این شرکت‌ها مانند ایدرو، ایمیدرو و شهرک‌های صنعتی بیشترین نقش را در توسعه دارند و جایگاه‌ آنها در زمینه کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی حائز اهمیت است.

وزیر صمت در خصوص آمار ارتقا و راندمان روبه رشد شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ضرورت دارد. البته تمرکز کشور به گونه‌ای بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک مقیاس توسعه پیدا کرده‌اند.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم اعلام کردند و رییس جمهور بر این موضوع تاکید دارد، خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و معدن کشور، باید در این راستا اقدامات مناسبی انجام دهیم تا به اهداف ترسیمی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نخستین چالش‌های تولید را احصا و راهبردارها و سیاست‌های پیشرانی را برای آن در نظر گرفتیم، افزود: با بررسی چالش‌های موجود در حوزه تولید، شاخص‌هایی را درنظر گرفتیم که کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت کسب و کار، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی، تعهد به محیط زیست از جمله این اقدامات است.

وزیر صمت، ارتباط گیری دانش‌بنیان‌ها با شرکت‌های بزرگ را ضروری دانست و افزود: راهبردها و حوزه‌های تمرکزی را مشخص کرده‌ایم. تامین مالی، تحول دیجیتال، تمرکز روی ابرشرکت‌ها، احیای واحدها، توجه به زیرساخت‌ها و.... برخی از این راهبردها هستند.

وی درباره برخی پروژه‌های پیشران نیز بیان کرد: احیا و فعال‌سازی، توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی و... برخی از این پیشران‌ها هستند که در این زمینه فراخوان مشارکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها را ارائه کرده‌ایم.

علی آبادی در ادامه تصریح کرد: احیا و فعال‌سازی و تکمیل و افزایش ظرفیت در طرح‌های واجد شرایط صنعتی و معدنی (راکد و نیمه تمام) را دنبال می‌کنیم و توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های یکپارچه صنعتی و معدنی و شهرک‌های نوآوری و تخصصی با نگاه به ملاحظات آمایش صنعتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

۹ هزار مجموعه و واحد راکد در کشور

وی با تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای این اهداف، در کنار شرکت‌های بزرگ برای رفع شکلات موجود، یادآور شد: احیای واحدهای راکد از اهداف اساسی وزارت صمت است. در حال حاضر حدود ۹ هزار مجموعه و واحد راکد در کشور وجود دارد که برای بازگشت آنها به عرصه تولید باید اقدامات لازم را انجام داد.

وزیر صمت سهم هزینه دولت در تحقیق و توسعه را ۳۸ درصد و در بخش دانشگاهی ۲۹ درصد اعلام کرد و افزود: بسیاری از شرکت های راکد در حوزه دانش بنیان بودند که بنا داریم توسعه شهرک های صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.

علی آبادی با بیان اینکه به جای واردات و مونتاژکاری به سمت نوآوری صادرات محور برویم، تاکید کرد: سیاست ما کاهش ارزبری و جلوگری از خام فروشی است.

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان صبح امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 0
    یا حسین هر وقت میگن میخوان رانت حذف کنن یعنی میخوان گرون کنن. حذف رانت اسم رمز گرونی و محرومیت بیشتر قشر ضعیف و متوسط هست
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 0
    جناب وزیر دیر آمده ای زود میخوای بری افرادی که به اسم خودرو نون درآورده اند آنقدر قدرت دارند که به این سادگی ها منبع درآمدی خودشون رو از دست ندهند شما همین که بتونی آیین نامه واردات خودرو دست دوم رو به نحوی که واقعا بشه خودرو اقتصادی وارد کرد آن هم همه مردم بتوانند واردات خودرو رو انجام دهند باید به شما مدال افتخار داد، حذف رانت مافیای خودرو پیش کش
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 0
    دوتا به اصلاح کارشناس ولی وکیل مدافع خودروساز آوردن که داریم ساعتی سه میلیارد ضرر میکنیم درشو گل بگیرید اون بهانه کارگر با اونهمه سوبسید که میدین حل میشه بیست ساله سالی دوبار گریه میکنن و مطمن باشین بازم افزایش بدن سال دیگه شروع میکنن کریه کردن
  • مولا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    منظور مقام معظم رهبري در باره رشد توليد ، رشد توليدات با كيفيته نه توليداتي مثل ايران خودرو و سايپا كه كسي رو نميتونيد پيدا كنيد كه اه از نهادش از اين توليد كننده ها بلند نباشه .توليداتي كه خسارتشون از نفعشون براي مردم و مملكت بيشتره، و فقط حجم زيادي از ثروت مملكت رو در جيب عده اي وانت خوار و فاسد ميكنه. توليد كننده اي كه همه هزينه هاش رياليه و همه درامدش با دلار و قيمتهايي تا سه برابر قيمت تمام شده. با لوازم خانگي كه توليد كننده ها هيچ گونه مسئوليتي بعد از فروشش رو قبول نميكنن.
  • هادی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    مافیای فولاد و سیمان و کامودیتی رو حذف کن.
  • خلیل IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    شما مدیر عامل ایرانخودرو رو که رئیس شهرک های صنعتی کردی رو برکنار کن اول تا ما باور کنیم رانت خودرویی حذف میشه مدیر عامل شرکت ایران خودرو هم از سرکت پول میگیره هم از وزارت صمت، این بیت المال حرامتان
  • وحید IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 1
    به سپاه ارتش و وزارتدفاع اجازه بدین خودرو تولید کنن همه مشکلات خودرو حل میشه
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      یک تارا که ایرانیه می خواهند بدهند ۶ ماه از تاریخمون گذشته
  • راسخون IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    خودرو سازان و گروه مدافع و ذی نفعان اجازه نمی دهند کشور پیشرفت کند و مردم نفس بکشند چرا که سهام داران خودرو ساز متضرر می‌شوند لذا این خودرو ها آش کشک خاله می‌باشد .
  • BR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    موضوع انشا چه چیزی در صنعت خودرو حذف میشود ؟
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    دروغ سیزده
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    خنده ام گرفت هر دولتی و وزیر میاد حرف از درست شدن می‌زند درست نمی‌شود که هیچ هر روز هم بدتر،اینجا فقط عمر و جوانی ما نابود کردن
  • درخشان IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام حرف درست جواب ندارد ولی قیمت گذاری هم دیگر نکن نمیشه هم خدا را بخواهی هم خرما را تشکر
  • DE ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    ما اشتباه کردیم به غرب نگاه کردیم در موضوع تولید انرژی اونا افتاب ندارن نود درصد ابری حواشون
  • رضا IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    4 0
    خودرو سازها مدتهاست با انحصار تولید و فروش خودرو روی دوشهای مردم سواری می کنند فقط کافیه به حقوق مدیران نالایق خودروسازها یه نیم نگاهی بندازید. حدود 50 سال مونتاز خودروهای قدیمی دنیا بدلیل منفعت طلبی مدیران کارخانه های خودردسازی بدون ذره ای پیشرفت.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 0
    خواب دیدی خیر باشد
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    میخواد گرون کنه
  • ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 0
    همون بروبچه‌های شریفی که امروزه ماهواره به فضا میفرستند باید مشکل خودرو در ایران رو هم حل کنند چون از سرمایه دارا و مهندسهای ممل‌آمریکایی در طی ۴۰ سال گذشته بجز رانتخواری و دزدی و جاسوسی و مهاجرت کار اساسی بر نیومده!
  • حیدری IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    مزاح فرمودن خیلی جدی نگیرید حرف ایشون رو
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    جناب وزیر این همه خودرو دپو شدن تا قیمت رو بالا ببرن پس این وسط وظیفه شما چیه؟چرا منفعلانه عمل میکنین
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ‌احتکار ۲ خودروساز بزرگ کشور با هدف اخذ مجوز افزایش قیمت پس وزیر صمت مگه نداریم؟چرا اجازه این کار رو میده؟
  • م.ر IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ای کاش افرادی با دانش مانند مهندس علی آبادی زودتر در سمت وزیر صنعت حتی در سمت وزارت نفت قرار می گرفت هرچند از دانش مهندس زنگنه در صنعت نفت و گاز بیشتر بکار نی اید با دانش و تعهدی که دارد میتواند به نو سازی صنعت نفت کمک کند ' و امیدوارم مملکت از تکرار احمدی نژادها و اداره پوپلیستی کشورمان با اقتصاد ۹هانی جلوگیری شود احمدی نژادها مایه ثابت ضربه به مملکت هستن ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس