به گزارش مشرق، مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی در کانال مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم در ایتا یادداشتی از سبحان محمدی کارشناس روابط بین الملل را منتشر کرد:

وضعیت به اصطلاحgovernment shutdown in the USA به شرایطی اشاره دارد که کنگره آمریکا به دلایلی مانند اختلاف داخلی نتواند لوایح دولت فدرال و بودجه سال مالی بعدی را سر موعد تصویب کند و دولت به صورت موقت تعطیل ‌می‌شود. در اینصورت دولت فدرال ایالات متحده مجبور میشود بخشی از کارکنان و نهاد های غیر حیاتی را موقتا تعطیل کند. این موضوع بارها در تاریخ امریکا به وقوع پیوسته و پیرامون آن، بحث های زیادی شکل گرفته است.

مواردی از این دست مانند دوره ریگان ۱۹۸۱، دوره اوباما ۲۰۱۳ و دوره ترامپ ۲۰۱۸ از مهمترین تعطیلی های موقت دولت فدرال ایالات متحده محسوب میشوند. در جریان تعطیلی ۲۰۱۸ دولت ترامپ که طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال محسوب میشود، موضوع تصویب لایحه بودجه " دیوار مرزی " از موارد مهم اختلافی دولت و کنگره بود. دولت بایدن به عنوان آخرین نمونه از این مساله، تا آستانه تعطیلی موقت پیش رفت اما با همکاری کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان در تصویب لایحه بودجه دولت، از تعطیلی نجات یافت.

همین مساله یعنی همراهی یک رییس مجلس جمهوری خواه با رییس دولت دموکرات به کام اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان که جمهوری خواهند خوش نیامد و برای اولین بار در تاریخ امریکا و با برگزاری رای گیری در ۴ اکتبر، به برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رای دادند. طرح رای گیری توسط مت گاتز، نماینده جمهوری خواه فلوریدا و از حامیان ترامپ مطرح شد و مک کارتی را متهم به همکاری با دموکرات ها کرده بود. این حرکت سیاسی در بحبوحه انتخاب ریاست جمهوری آمریکا به تشدید اوضاع سیاسی حزبی در آمریکا دامن خواهد زد.

به طور کلی می‌توان موارد ذیل را ناشی از تبعات قضایای فوق و تاثیر گذاری آن در سیاست داخلی آمریکا دانست: ۱- نقش پررنگ اختلاف سیاسی داخلی زمانیکه یکی از مجالس آمریکا در اختیار حزب رقیب دولت قرار دارد ۲- نگاه سلیقه ای دولت بر سر تعیین بخش ضروری- غیر ضروری دولت جهت تعطیلی موقت ۳- ابزار سیاسی قرار دادن این موضوع ( شات داون شدن دولت به طور کلی) از سوی دولت جهت تحت فشار قرار دادن کنگره پیش از انتخابات دور بعد ۴- تحت تاثیر قرار دادن و کاهش رشد اقتصادی و از دست رفتن مشاغل با تعطیل شدن موقت و ۵- یک پیروزی نسبتا تاثیرگذار برای ترامپ و حامیان وفادار هم حزبی اش؛ اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل قضیه مک کارتی گیت جدید در آمریکا چه بوده است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس