روسیه: اروپا فورا سیاست اعمال محدودیت‌های یکجانبه علیه ایران را کنار بگذارد

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره پایان محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن محکوم کردن رویه غیرمنصفانه کشورهای غربی، از اروپایی‌ها خواست که فورا سیاست اعمال محدودیت‌های یکجانبه علیه ایران را کنار بگذارند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) ۲۶ مهر ماه درباره پایان محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

براساس مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تأیید برجام، ۸ سال بعد از تصویب برجام در مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳)، محدودیت سازمان ملل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین تحریم‌های نفتی، مالی و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه عنوان شده است: در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه)، الزامات مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه موشکی ایران و همکاری‌های بین‌المللی با تهران در این زمینه و همچنین «انسداد» دارایی‌های برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران پایان می‌یابد.همزمان ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی موظفند مجموعه کاملی از اقدامات عملی در راستای لغو نهایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران انجام دهند. این اقدامات شرایط را برای طرف ایرانی به منظور تصویب پروتکل الحاقی به توافقنامه جامع پادمان‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هموار می‌کند.

در این بیانیه آمده است: قاطعانه بر این باوریم که تصمیمات شورای امنیت باید با رعایت دقیق مفاد آنها و پارامترهای مورد توافق اجرا شود. تلاش‌های کشورهای غربی برای بازنگری یا تجدیدنظر در مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد غیرقانونی و مخرب است. منظور از کارشکنی غربی‌ها، تنها عدم پایبندی مداوم ایالات متحده آمریکا به این قطعنامه نیست، بلکه تصمیم اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) مبنی بر حفظ محدودیت‌های ضد ایرانی برخلاف تعهدات خود و قدم گذاشتن در «مسیر لغزنده» خودسری که توسط واشنگتن هموار شده، نیز اقدامی برخلاف قطعنامه مذکور به شمار می‌آید.

این بیانیه می‌افزاید: ما به شدت رویه غیرمنصفانه کشورهای غربی را محکوم می‌کنیم. شورای امنیت پس از مذاکرات طولانی و با رعایت دقیق منشور سازمان ملل متحد، در مورد یک کشور خاص تصمیم گیری می‌کند و سپس ایالات متحده و اقمارش تحریم‌های یکجانبه‌ای را بدون تصویب شورای امنیت به آن اضافه می‌کنند. کشورهای اروپایی باید فورا سیاست وضع محدودیت‌های یکجانبه خود علیه تهران را کنار بگذارند. هر گزینه دیگری چشم انداز برجام را زیر سؤال برده و منجر به تشدید تنش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

به گزارش فارس، روز سه‌شنبه و یک روز قبل از پایان این محدودیت‌ها شاهد صدور بیانیه‌ای از سوی شورای اروپا بودیم. در بیانیه این شورا آمده است: شورای اروپا تصمیم گرفته گام‌های ضروری را برای حفظ محدودیت‌ها تحت «رژیم منع اشاعه اتحادیه اروپا علیه ایران» اتخاذ کند. در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۲۵ مهر روی سایت شورای اروپا قرار گرفت، ادعا شده «شورا ارزیابی کرد که دلایلی معتبری برای خودداری از برداشتن این محدودیت‌ها در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، ۲۶ مهر) وجود دارد». در بیانیه مذکور آمده است: «شورا همچنین توافق کرد محدودیت‌های فردی یا مرتبط با بخش‌ها را که تحت رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا وجود دارد، به ویژه مرتبط با اشاعه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را حفظ کند».

بیانیه شورای اروپا واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و این تصمیم را نقض صریح تعهدات اتحادیه و ۳ کشور اروپایی ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی همراه با سوءنیت خواند و آن را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت این تصمیم، آن را عملی یکجانبه، غیرقانونی و از لحاظ سیاسی غیرقابل توجیه خواند و تصریح کرد: چنین اقدامی، با ادعاها و رویکرد اتحادیه و سه کشور اروپایی مبنی بر تعهد به اجرای کامل برجام مغایرت دارد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از این تاریخ، هیچ محدودیتی در حوزه نقل و انتقال اقلام، خدمات و فناوری‌های موشکی به و از ایران وجود نخواهد داشت و همکاری‌ها در همه حوزه‌های دفاعی و تسلیحاتی، براساس صلاحدید و نیازهای کشور و در چارچوب قراردادهای دوجانبه با سایر کشورها، بدون هیچ محدودیتی قابل انجام خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس