به گزارش مشرق از سازمان ملل، خانم رزمای دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، شانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را در نشست روز دوشنبه به وقت محلی (۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ ) درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره ایران و توافق هسته ای ( برنامه جامع اقدام مشترک) موسوم به برجام قرائت کرد.
شانزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در ۲۳ بند ارائه شده است.
در این گزارش آمده است: پیشرفت در رابطه با موضوع هسته ای ایران کمتر از انتظارات اعضای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و جامعه بین المللی بوده است. به رغم درخواستهای مکرر از همه طرفهای ذیربط برای تجدید گفتگو و تعامل با هدف بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برنامه و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)، تلاشهای دیپلماتیک در حال حاضر متوقف شده است. در حالی که چالشهای کنونی برای بازگرداندن این طرح پیچیده شده است، من همچنان بر این عقیده ام که این طرح بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصرا صلحآمیز برنامه هستهای ایران است و از همه طرفها میخواهم که بر اهداف مشترک خود در عدم اشاعه و امنیت منطقه ای تمرکز کنند.
درخواست ها از جمهوری اسلامی ایران برای خودداری از گامهای بیشتر که اجرای کامل برجام را دورتر می کند، همچنان وجود دارد. ما همچنین از ایران می خواهیم اقداماتی را که از ژوئیه ۲۰۱۹ انجام داده و متعهد شده برگشتپذیر باشد، لغو کند. آمریکا همچنین باید تحریمهای خود را همانطور که در این توافق مشخص شده است لغو یا معاف کند و معافیتها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند. این اقدامات برای حفظ اهداف اولیه برنامه ضروری هستند.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود گزارش داده که «فعالیت راستیآزمایی و نظارت آن بهطور جدی تحت تأثیر توقف اجرای تعهدات هستهای ایران تحت برجام قرار گرفته است.» آژانس بین المللی انرژی اتمی از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون قادر به راستی آزمایی کل ذخایر اورانیوم غنی شده در جمهوری اسلامی ایران نبوده، اما تخمین زده است که تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ۴۴۸۶.۸ کیلوگرم بوده است (که بیش از مقدار مجاز ۲۰۲.۸ کیلوگرم است.). این مقدار شامل ۵۹۹.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به خلوص ۲۰ درصد از نوع U-۲۳۵ و ۱۳۰.۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد از نوع U-۲۳۵. آژانس همچنین خاطرنشان کرده که «در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هستهای توسط ایران در چارچوب برجام»، باید «یک خط نظارتی جدید» در رابطه با تولید سانتریفیوژ و آب سنگین ایجاد کند.
سپس، سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل که به جای ایرلند تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام است، در سخنانی گفت: از تلاشهای همه کشورهای عضو برای مشارکت در گفتگو و اذعان به اهمیت برجام بهعنوان یک توافق چندجانبه در عدم اشاعه هستهای استقبال میکنم.
خانم ونسا فریزر (Vanessa Frazier ) سفیر و نماینده دائم کشور اروپایی مالت در سازمان ملل افزود: در طول دوره گزارش، کمیسیون مشترک برجام تشکیل جلسه نداد. هماهنگ کننده برنامه جامع اقدام مشترک به رایزنی با اعضای برجام و آمریکا برای رسیدگی به تحولات مربوط به این توافق، به منظور بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر آن ادامه داد.
وی تصریح کرد: من به عنوان تسهیل کننده برجام در شورای امنیت، عمیقاً به برنامه جامع اقدام مشترک که توسط شورا در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) تأیید شده است، متعهد هستم.
وی ادامه داد: من مانند تسهیل کنندگان پیشین خود به دنبال تسهیل، تقویت و ترویج اجرای قطعنامه خواهم بود و قاطعانه معتقدم که گفتگو، شفافیت و استفاده از کانال ارتباطی برای حال و آینده حیاتی است. من از تلاشهای همه کشورهای عضو برای مشارکت در گفتگو و اذعان به اهمیت برجام بهعنوان یک توافق چندجانبه در عدم اشاعه هستهای استقبال میکنم.
اما جان کلی دیپلمات آمریکایی در این نشست مدعی شد: ایران به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه داده است. ایران باید اقدامات لازم برای اعتماد سازی در جامعه جهانی و کاهش تنش ها انجام دهد.
این دپیلمات آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و خروج از این توافق بین المللی مدعی شد: آمریکا متعهد به رفع نگرانی بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی است اما متاسفانه این هدف ایران نیست.
وی ادعا کرد: ما کاملا آماده استفاده از همه ابزار لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.
دیپلمات آمریکایی مدعی شد: برنامه موشک بالستیک ایران تهدید برای صلح و امنیت منطقه ای است و ایالات متحده آمریکا به همراه شرکای خود به جلوگیری از اشاعه تسلیحات موشکی ایران ادامه خواهند داد. ما همچنین به تحریم شرکت ها که در این تهدید سهم دارند، ادامه خواهیم داد.
معاون نمایندگی چین در سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت: برجام نتیجه دیپلماسی چند جانبه مورد تایید شورای امنیت است و ستون مهم عدم اشاعه هسته ای بین المللی است. در شرایط فعلی گسترش تنش ها میان اسرائیل و فلسطین, برجام بسیار مهم تر شده است.
وی تصریح کرد: برجام از همه طرف ها می خواهد فورا اقدامات و تعهدات لازم برای بازگشت به اجرای کامل برجام را انجام دهند. برجام تنها مسیر صحیح برای حل مساله هسته ای ایران است. مذاکرات باید هرچه زودتر از سر گرفته شوند. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به کار خود در ایران به شکلی شفاف و بی طرف ادامه دهد. آمریکا به عنوان آغازکننده بحران هسته ای ایران, باید صداقت از خود نشان دهد، به مسولیت ها و تعهدات خود عمل و تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کند.
دیپلمات کشور چین همچنین ادامه داد: اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی در خصوص استفاده از سلاح هسته ای در غزه که بی مسوولانه است, نشان دهنده بحران مساله هسته ای در خاورمیانه است و برخی از کشورها باید استاندارد دوگانه خود در خصوص این مساله را کنار بگذارند.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: برجام نمونه توانایی دیپلماسی چندجانبه در جهان امروز است. اما با مرور زمان تعدادی از اعضای برجام به خصوص یک کشور که از آن خارج شد تمام تلاش خود را می کنند تا پیروزی دیپلماتیک ما را بی نتیجه کنند.
وی افزود: آمریکا تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع کرده است و پس از گذشت ۵ سال و نزدیک شدن انتخابات جدید در این کشور, واشنگتن هنوز اقدامی برای تصحیح اقدامات خود انجام نداده است.
سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل ممکن است چنین مفهومی ارائه دهد که ایران مسئول شکست برجام است. باید توجه داشته باشیم که بازگشت ایران به تعهدات خود تنها زمانی انجام خواهد شد که اقدامات مشابه توسط اروپایی ها و آمریکا انجام شود. تصمیم سه کشور اروپایی برای ادامه تحریم ها علیه ایران پس از لغو آنها در سازمان ملل, مانند اقدام آمریکا در خروج از برجام است.
نبنزیا همچنین با انتقاد از گزارش دبیرکل سازمان ملل بر اساس ادعاهای دبیرخانه این سازمان تصریح کرد: کشورهای غربی به ادعاهای خود در خصوص ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده از اوکراین ادامه می دهند. ما نگران گزارش دبیرکل در این خصوص هستیم. دبیرکل سازمان ملل در این گزارش به ادعاهای آمریکا اشاره کرده و با این حال از نمایندگان ایران یا روسیه برای بررسی شواهد ادعای دعوت نشده است. اختیارات قطعنامه ۲۲۳۱ شامل این موضوع نمی شود.
دیپلمات انگلیسی نیز در این نشست شورای امنیت با تکرار ادعاهای آمریکا مدعی شد که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران ۲۲ برابر بیشتر از حد مجاز در برجام است، هویت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را زیر سوال می برد.
وی با ابراز هراس از برنامه دفاع بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: برنامه موشکی ایران همچنان یک نگرانی اصلی برای عدم اشاعه هسته ای است.
این دیپلمات انگلیسی مدعی شد: انگلیس شواهدی به سازمان ملل ارائه داده است که نشان می دهند ایران به روسیه پهپاد ارائه کرده و مسکو از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده است. ارائه این تسلیحات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.
دیپلمات فرانسوی نیز همسو با دیگر کشورهای غربی و آمریکا و بدون کوچکترین اشاره ای به نقش آمریکا در نقض برجام در سخنانی مدعی شد: در ۴ سال گذشته ایران به نقض تعهدات برجامی خود ادامه داده است. در شش ماه گذشته این نقض تعهدات افزایش یافته به گونه ای که اقدامات هسته ای ایران هیچ توجیه صلح آمیز و غیرنظامی ندارند.
این دیپلمات فرانسوی با ابراز هراس غرب از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران ادعا کرد: ایران به غنی سازی اورانیوم در سطحی بسیار بالاتر از آنچه در برجام مشخص شده است، ادامه می دهد. ایران به محدود کردن فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کشور ادامه می دهد.
وی مدعی شد که ما به همراه سه کشور اروپایی تصمیم گرفته ایم به تحریم های تسلیحاتی ایران پس از انقضای آنها در سازمان ملل ادامه دهیم و آماده ایم بلافاصله پس از بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این تصمیمات را لغو کنیم.
پاسخ های سفیر ایران در سازمان ملل به ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی و نیز ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با عنوان «عدم اشاعه: اجرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)» که شامگاه دوشنبه به وقت محلی ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ سخن می گفت، افزود: مسئولیت وضعیت فعلی برجام به طور مستقیم و کامل بر عهده ایالات متحده و سپس اتحادیه اروپا/E۳ به دلیل موارد متعدد «عدم اجرای قابل توجه» تعهداتشان تحت برجام و همچنین نقض مستمر و سیستماتیک تعهدات حقوقی صریح بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است. علاوه بر این، بن بست در مذاکرات وین صرفاً ناشی از فقدان اراده سیاسی از سوی ایالات متحده و E۳ است که ناشی از ملاحظات سیاسی داخلی آنها است.
قطعنامه ۲۲۳۱ ربطی به مسائل منطقه ای ندارد
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ ربطی به مسائل منطقه ای ندارد و هرگونه تلاش برای ایجاد چنین پیوندی سوء استفاده از روند است. به این ترتیب، تلاش برای ایجاد ارتباط نادرست بین استفاده از پهپاد در درگیری اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد گمراه کننده و کاملاً بی اساس است. موضع ایران در قبال درگیری در اوکراین روشن و ثابت است.
ایروانی تاکید کرد: تهدید اصلی و دیرینه صلح و امنیت منطقه ما برای همگان شناخته شده است و تلاش برای کتمان آن از طریق اطلاعات نادرست، بدنام کردن یا اتهامات بی اساس به دیگران بیهوده و بی اساس است. برخلاف ادعاهای بی اساس، ایران پیوسته تعهد خود را به تقویت صلح و امنیت در منطقه نشان داده است. هیچ فرد، گروه یا کشوری به دستور ایران عمل نمیکند و به این ترتیب، ما مسئول رفتار هیچکس در منطقه نیستیم.
انتقاد شدید ایران از رفتار غیرحرفه ای، غیرقانونی و سیاست زده دبیرخانه سازمان ملل در قبال قطعنامه ۲۲۳۱
سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ حاوی نظرات مفصل ما در مورد شانزدهمین گزارش دبیرخانه درباره قطعنامه ۲۲۳۱ است، گفت: در این گزارش به بازدیدهای خاص و به اصطلاح یافته های آنها اشاره شده است. این فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی است که نشان دهنده نقض آشکار دستور تعیین شده دبیرخانه است. این مأموریت، همانطور که در بند ۷ تبصره S/۲۰۱۶/۴۴ رئیس شورا به صراحت بیان شده است، به شدت محدود به «حمایت اداری» است.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: علاوه بر این، در حالی که تیم ۲۲۳۱ دبیرخانه فاقد تخصص فنی لازم است، حتی چنین تحقیقات غیرمجازی در مورد یک سوال بسیار فنی توسط تعدادی از کارکنان اداری انجام شده است! باعث تعجب است! چنین رفتار غیرحرفه ای، غیرقانونی و سیاستزده دبیرخانه با قطعنامه ۲۲۳۱ و تبصره فوق رئیس شورا مغایرت دارد و مهمتر از آن ناقض تعهدات صریح دبیرخانه طبق بند ۱ ماده ۱۰۰ منشور ملل متحد است.
وی با تکرار موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حتی قبل از پایان برخی اقدامات محدودکننده مرتبط با موشکهای بالستیک در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، برنامههای فضایی و موشکی ایران خارج از محدوده و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ بود.
ایروانی در عین حال اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام را پس از احیای این برجام و پذیرفتن به موقع، مؤثر، کامل و صادقانه تمامی تعهدات خود، از سر گیرد. بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این در واقع به اراده سیاسی واقعی آنها نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، متن کامل سخنان امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان عنوان «عدم اشاعه: اجرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)» در نیویورک در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از زمان نشست قبلی شورا، جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم برای احیای برجام تلاش کرده است. با این وجود، علیرغم حسن نیت و تلاش ما، طرف های دیگر تاکنون هیچ گام ملموسی برنداشته اند. نه ایالات متحده و نه E۳/EU صادقانه و مصمم به پایان دادن به عدم اجرای قابل توجه تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند.
طبق معمول، امروز آنها با نادیده گرفتن عمدی دلایل اصلی وضعیت فعلی برجام، تلاش کردند تا روایت را تغییر دهند، جای قربانی و مقصر را تغییر دهند، کمپین اطلاعات نادرست به راه بیندازند و وارد بازی مخرب سرزنش کردن طرف دیگر شوند. شایان ذکر است طرفی که از برجام خارج شد، آمریکاست نه ایران!
ایران تنها یک سال کامل پس از خروج ایالات متحده از خروج آمریکا و ناتوانی اتحادیه اروپا/E۳ در متقاعد کردنش برای بازگشت به توافق و انجام تعهداتش، تعدادی اقدامات اصلاحی قانونی انجام داده است. هدف ما کاملاً واضح بود: بازگرداندن تعادل در تعهدات و منافع متقابل تحت برجام. این امر اجتناب ناپذیر بود زیرا توافق بر اساس تعهدات مرتبط هسته ای ایران در ازای لغو همه جانبه همه تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده و همچنین ارتقای روابط عادی اقتصادی و تجاری با ایران است، همانطور که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به تفصیل توضیح داده شده است.
مهمتر از آن، اقدامات اصلاحی ایران توسط بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مجاز شده است که بر اساس آن، در صورت «تحریمهای جدید یا اعمال مجدد تحریم ها»، ایران «حق» دارد، تکرار میکنم، ایران «حق توقف اجرای» تعهدات خود را به صورت «کلاً یا جزئی» دارد. با این حال، بر خلاف عواقب غیرقابل برگشت اقدامات غیرقانونی ایالات متحده، همه اقدامات ما به محض برداشته شدن همه تحریم ها به شیوه ای قابل راستی آزمایی قابل برگشت هستند.
بنابراین، مسئولیت وضعیت فعلی برجام به طور مستقیم و کامل بر عهده ایالات متحده و سپس اتحادیه اروپا/E۳ به دلیل موارد متعدد «عدم اجرای قابل توجه» تعهداتشان تحت برجام و همچنین نقض مستمر و سیستماتیک تعهدات حقوقی صریح بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است. علاوه بر این، بن بست در مذاکرات وین صرفاً ناشی از فقدان اراده سیاسی از سوی ایالات متحده و E۳ است که ناشی از ملاحظات سیاسی داخلی آنها است.
در عین حال، ایالات متحده همچنان سایر کشورهای عضو سازمان ملل را به طور علنی، صریح و تهاجمی مجبور به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ یا مجازات می کند. قابل توجه است که ایالات متحده خود یکی از قلمداران قطعنامه الزام آور بوده و به آن رای داده است. با توجه به تعهدات حقوقی روشن همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد بر اساس ماده ۲۵ منشور «پذیرش و اجرای تصمیمات شورای امنیت»، چنین رفتار غیرقانونی، قهری و گستاخانه یکی از اعضای دائم این شورا به شدت غیرمسئولانه و بی سابقه است.
به همین ترتیب، ایالات متحده به سرپیچی از دستور دیوان بین المللی دادگستری در ۳ اکتبر ۲۰۱۸ که به اتفاق آرا صادر شد، که شامل تعهد به رفع موانع تجارت بشردوستانه با ایران است، ادامه می دهد. این یک نقض دیگر قوانین بین المللی توسط ایالات متحده است.
توجه شما را به تفاوتهای واضح بین تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تعهدات ذیل برجام که ماهیتی متقابل و داوطلبانه دارند، جلب میکنم. ایران همواره به تعهدات خود بر اساس موافقتنامه پادمان پایبند بوده و حداکثر همکاری را برای قادر ساختن آژانس بینالمللی انرژی اتمی به اجرای مؤثر فعالیتهای راستیآزمایی خود در ایران انجام داده است. تاکنون برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به طور مداوم توسط "قوی ترین" نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته است.
در مورد سطح اورانیوم غنیشده توسط ایران، باید تاکید کنم که ایران با تأکید بر تعهدات الزامآور خلع سلاح هستهای و عدم اشاعه، مانند سایر کشورهای عضو NPT، بدون در نظر گرفتن سطح غنیسازی، از حق ذاتی غنیسازی اورانیوم برای مقاصد صلحآمیز برخوردار است؛ تمام! ایران با تعهد به تعهدات بین المللی خود مصمم است از این حق استفاده کند. با وجود این، ایران تاکنون هرگز اورانیوم بالای ۶۰ درصد غنی سازی نکرده است.
به دنبال خاتمه محدودیتهای مرتبط با تسلیحات و ممنوعیتهای سفر ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، خوشبختانه تمامی محدودیتهای مربوط به فعالیتهای مرتبط با موشکهای بالستیک و نقل و انتقالات به و از ایران و همچنین مسدود شدن داراییها بر افراد و نهادهای فهرستشده در قطعنامه ۲۲۳۱، به طور خودکار در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خاتمه یافت. بر این اساس، دبیرخانه سازمان ملل فهرست ۸۴ فرد و نهاد مشمول چنین تدابیری را از وب سایت شورا حذف کرد و رسماً این موضوع و خاتمه سایر اقدامات محدودکننده را به اطلاع همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد رساند.
در نتیجه، پایبندی و رعایت دقیق این الزام برای همه کشورهای عضو سازمان ملل ضروری است. هر گونه اقدامی که بر خلاف آن انجام شود با تعهدات مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد و بنابراین باید توسط کشور عضو مربوطه اجتناب شود.
قطعنامه ۲۲۳۱ ربطی به مسائل منطقه ای ندارد و هرگونه تلاش برای ایجاد چنین پیوندی سوء استفاده از روند است.
به این ترتیب، تلاش برای ایجاد ارتباط نادرست بین استفاده از پهپاد در درگیری اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد گمراه کننده و کاملاً بی اساس است. موضع ایران در قبال درگیری در اوکراین روشن و ثابت است.
تهدید اصلی و دیرینه صلح و امنیت منطقه ما برای همگان شناخته شده است و تلاش برای کتمان آن از طریق اطلاعات نادرست، بدنام کردن یا اتهامات بی اساس به دیگران بیهوده و بی اساس است.
برخلاف ادعاهای بی اساس، ایران پیوسته تعهد خود را به تقویت صلح و امنیت در منطقه نشان داده است. هیچ فرد، گروه یا کشوری به دستور ایران عمل نمیکند و به این ترتیب، ما مسئول رفتار هیچکس در منطقه نیستیم.
اما ایالات متحده به طور کامل مسئول تمام تجاوزات چند دهه ای و سایر جنایات و اقدامات غیرقانونی خود در منطقه ما است. علاوه بر این، آمریکا مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است، زیرا نمی تواند بدون رضایت، دستور و حمایت همه جانبه سیاسی، مالی و نظامی و همکاری با ایالات متحده، هیچ یک از این جنایات وحشیانه را در غزه مرتکب شود.
علاوه بر این، ایالات متحده مانع از تعهد شورای امنیت به اجرای تعهدات منشور در توقف ماشین جنگی اسرائیل علیه مردم غزه شد. یکی از نمونه های بارز استفاده آنها از حق وتو در اینجا در همین سالن است که با وجود درخواست جهانی جامعه بین المللی از آتش بس در غزه، مانع از تصویب آتش بس شد.
در حالی که نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ حاوی نظرات مفصل ما در مورد شانزدهمین گزارش دبیرخانه درباره قطعنامه ۲۲۳۱ است، مایلم نگاه کشورمان را در این خصوص مجددا بازگو کنم.
در این گزارش به بازدیدهای خاص و به اصطلاح یافته های آنها اشاره شده است. این فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی است که نشان دهنده نقض آشکار دستور تعیین شده دبیرخانه است. این مأموریت، همانطور که در بند ۷ تبصره S/۲۰۱۶/۴۴ رئیس شورا به صراحت بیان شده، به شدت محدود به «حمایت اداری» است.
علاوه بر این، در حالی که تیم ۲۲۳۱ دبیرخانه فاقد تخصص فنی لازم است، حتی چنین تحقیقات غیرمجازی در مورد یک سوال بسیار فنی توسط تعدادی از کارکنان اداری انجام شده است! باعث تعجب است! چنین رفتار غیرحرفه ای، غیرقانونی و سیاستزده دبیرخانه با قطعنامه ۲۲۳۱ و تبصره فوق رئیس شورا مغایرت دارد و مهمتر از آن ناقض تعهدات صریح دبیرخانه طبق بند ۱ ماده ۱۰۰ منشور ملل متحد است.
همچنین باید مجددا موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را تکرار کنم: حتی قبل از پایان برخی اقدامات محدودکننده مرتبط با موشکهای بالستیک در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، برنامههای فضایی و موشکی ایران خارج از محدوده و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ بود.
در خاتمه، آقای رئیس! جمهوری اسلامی ایران آماده است تا اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام را پس از احیای این برجام و پذیرفتن به موقع، مؤثر، کامل و صادقانه تمامی تعهدات خود، از سر گیرد. بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این در واقع به اراده سیاسی واقعی آنها نیاز دارد.