کد خبر 1539614
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی یادداشتی با عنوان شبح نبرد هسته‌ای که برگرفته از نوشته یوری‌بار جوزف، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه حیفا، در «فارن‌پالیسی» را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

یوری‌بار جوزف، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه حیفا، طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی» مورخ ۲۷ مهر ۱۴۰۲ به ارزیابی شکست اطلاعاتی تل‌آویو در عملیات طوفان‌الاقصی و نگرانی نسبت به واکنش شدید اسرائیل به آن پرداخته است. وی پیش از این در کتاب «خواب نگهبان» منشرشده در ۲۰۰۵، شکست اطلاعاتی اسرائیل در جنگ یوم‌کیپور را بررسی کرده بود.

وی با اذعان به «شکست بی‌سابقه اسرائیل» در طوفان‌الاقصی، بیان می‌کند که «حتی حماس نیز انتظار چنین موفقیتی را نداشت. حزب‌الله و ایران نیز از موفقیت حماس شگفت‌‍زده شدند».

جوزف دلیل غافل‌گیری شین‌بت و آمان را فقدان آینده‌پژوهی دقیق و عدم درک سناریوهای غیرقابل‌انتظار درباره حماس دانسته است. این دو سازمان اطلاعاتی به کارآیی سه لایه اطلاعات انسانی، تصویری و حس‌گرها امیدوار بودند ولی هر سه در روز حمله فرو ریختند.

طبق نظر نویسنده، رهبران این دو سازمان نسبت به بازدارندگی سلبی ناشی از برتری نظامی اسرائیل و بازدارندگی ایجابی ناشی از تجویز اشتغال ساکنان غزه در سرزمین‌های اشغالی، دل‌خوش داشتند.

به نظر جوزف، فرهنگ سازمانی شین‌بت بر رفع تهدیدات آنی و عمدتاً منفرد پایه‌گذاری شده و به همین دلیل فاقد رویکردی کلان‌نگر برای جمع‌آوری اطلاعات از یک عملیات بزرگ و یا حداقل حساسیت نسبت به هشدارهای موجود در اطلاعات پراکنده‌ای بود که حاکی از آمادگی حماس برای این عملیات بوده است.

یوری‌بار بیان می‌کند که «تشدید عمدی یا غیرعمدی تنش بین اسرائیل و حزب‌الله، با یا بدون ایران، می‌تواند سناریوهای جنگی خطرناکی ایجاد کند که منطقه تا به حال ندیده است». وی در ادامه اذعان می‌کند که منظورش استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات هسته‌ای علیه گروه‌های مقاومت است.

طبق پژوهش‌های پیشین یوری‌بار، در جریان یوم‌کیپور نیز موشه‌دایان، وزیر دفاع درخواست «بسیج تسلیحات هسته‌ای» را به گلدا مایر، نخست‌وزیر ارائه داد که با آن موافقت شد ولی با پایان سریع جنگ؛ کار به نبرد هسته‌ای نکشید.

نویسنده ابراز نگرانی می‌کند که این بار نیز نتانیاهو به سخن حامیانش در جناح راست افراطی مانند تالی‌گوتلیو، نماینده حزب لیکو در کِنِست گوش فرادهد که خواستار «استفاده از سلاح هسته‌ای علیه حماس» شده است.

گرچه نباید از چنین هشدارهایی غفلت کرد ولی به نظر می‌رسد تل‌آویو به دو دلیل عمده به سمت چنین جنایتی پیش نرود. اول اینکه ابعاد گسترده چنین جنایتی، وضعیتی را پیش خواهد آورد که افکار عمومی جهانی و حتی شورای امنیت سازمان ملل را علیه رژیم بسیج کند. ثانیاً رژیم اسرائیل را که تاکنون با سیاست «ابهام هسته‌ای»، رسماً از پذیرش وجود دارایی‌های تسلیحات اتمی در سرزمین‌های اشغالی خودداری کرده در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضرورت پذیرش ان‌پی‌تی قرار خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ارش IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    اینم بهترین دلیل بازدارندگی هسته ای
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    ما هم باید جنگ افزار هسته ای بسازیم.
  • Sydshoja IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 9
    بدآموزی جنگ غزه به سایر جنگ افروزان.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      جنگ غزه نه بگو طوفان الاقصی دهنت عادت کنه
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      مثلا اگه بخواد غزه را با هسته ای بزند، آثار تخریبی هسته کل فلسطین اشغالی را در بر نمیگیرد؟
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      3 0
      الگوی جنگ غزه به سایر مستضعفان...
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    وجدانی که در برابر کشتار مردم غزه بیدار نمی شود،در هسته ای هم بی تفاوت خواهد بود.
  • علی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    و سوم اینکه در صورت کاربرد سلاح هسته ای تبعات ان از نظر تشعشعات هسته ای و آلودگی ذرات رادیواکتیو گریبان اسراییل را هم خواهد گرفت
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    جمهوري اسلامي داشتن سلاح هسته‌ای بازدارنده الزامی است
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 0
    الگوی جنگ غزه به سایر مستضعفان...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس