کد خبر 1539631
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
سقوط آزاد بورس با دست فرمان خودروسازان

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، تاثیر گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها که در دقیقه ۹۰ منتشر شده است، به تدریج نمایان خواهد شد.

به گزارش مشرق، معاملات امروز بازار سهام با قدرت نمایی فروشندگان همراه بود و شاخص‌های بورسی قرمز بسته شدند. امروز برای دومین روز متوالی بود که خودرویی ها بازار سهام را با خود وادار به سقوط کردند.

ریزش بازار و افزایش خروج سرمایه در شرایطی رخ داد که اغلب گزارش‌های مالی ۶ ماه شرکت‌ها مثبت بود و ناظران در انتظار رشد بازار بودند.

در این میان، برخی از کارشناسان بازار سهام معتقدند، ریسک‌های سیستماتیک بازار برای معامله‌گران اهمیت بیشتری دارد و برخی نیز معتقدند، بازار به گزارش‌های منفی وزن بیشتری می‌دهد، گویی که نیمه خالی لیوان بیشتر دیده می‌شود.

در چنین شرایطی، فعالان بازار نگران تداوم روند کاهشی ارزش معاملات و کاهش بیشتر شاخص و در نتیجه شکست حمایت دو میلیونی هستند.

* اثر گزارش های ۶ ماهه به تدریج نمایان خواهد شد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: افزایش تحولات منفی بین المللی، افزایش نااطمینانی و ریسک‌های سیستماتیک، در کنار گزارش‌های ضعیف صنعت خودرو از علل اصلی ریز بورس طی معاملات امروز و دیروز بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گزارش‌های ۶ ماهه سایر شرکت‌ها نیز در دقیقه ۹۰ منتشر شدند و با توجه به حجم بالای این گزارش‌های اثر واقعی عملکرد شرکت‌ها به تدریج در بازار دیده می‌شود.

وی افزود: امروز برخی تک نمادهای بانکی مورد توجه بازار قرار گرفتند. چند روز پیش بود که شایعاتی در خصوص تسعیر ارز و به روز رسانی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها منتشر شد. این مسئله باعص شده است بانکی در معرض توجه سهامداران قرار بگیرند.

جعفری تاکید کرد: رفتار شاخص کل نشان می‌دهد که همچنان تمایل دارد در محدوده دو میلیونی مستقر بماند. در ادامه، باید دید اخبار مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۳ بازار را به چه سمتی هدایت می‌کند.

* معاملات در رکود

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس ۲۱ هزار و ۷۲۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۹ واحد رسید. این دومین سقوط بزرگ بورس تهران در پاییز ۱۴۰۲ است. بازدهی این شاخص منفی ۱.۰۷ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۹ هزار و ۷۶۸ واحد در رقم ۶۷۶ هزار و ۱۳۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۴۲ درصد بود.

شاخص کل فرابورس با افت ۲۹۶ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۵۶۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با نزول ۲ هزار و ۳۳۲ واحد به سطح ۱۱۹ هزار و ۸۲۳ واحد رسید.

* تداوم رشد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و ۴۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز ۳۲ درصد بیشتر شده است.

امروز نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و کرازی (کارخانجات ‌تولیدی ‌شیشه ‌رازی‌) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، گروه‌های پالایشی، بانک‌ها و شیمیایی‌ها بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وسدید (گروه صنعتی سدید)، خودرو (ایران خودرو) و نیان (نیان الکترونیک) تعلق داشت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان بود که ۲۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش۱۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

تعداد نمادهای مثبت ۱۰۵ نماد و تعداد نماد های منفی ۶۹۱ نماد بوده است. ۸۶ درصد نمادها سرخ پوش بودند.

در معاملات سه‌شنبه، ۲۸ نماد صف خرید داشتند و ۱۲۸ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۶۸ درصدی به ۵۸۵ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۲ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۹.۳ میلیون رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    خاک تو سر بورس کردین رفت
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    6 3
    دولت قول داد بورس رو درست می کنه ولی مدام داره دستکاری میکنه و مدام به سرمایه مردم ضرر میزنه صد رحمت به روحانی
  • محمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    5 1
    با تصمیمات غیر اصولی دولت،بورس داره نابود میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس