اعلام آمادگی مجارستان برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین

وزیر خارجه مجارستان گفته است که آمادگی دارند در صورت تمایل روسیه و اوکراین، میزبانی مذاکرات صلح میان این دو کشور را برعهده بگیرند.

به گزارش مشرق، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان برای میزبانی مذاکرات میان روسیه و اوکراین در حالیکه دو طرف تمایل داشته باشند، اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور خارجه مجارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در پاسخ به سؤالی مبنی بر آمادگی اقدام بوداپست بعنوان میانجیگر و برعهده گرفتن میزبانی مذاکرات بین مسکو و کی‌یف در صورتیکه مجدداً از سرگرفته شود، گفت: «شما زمانی می‌توانید میانجی شوید که دو طرف بخواهند. به شما بستگی ندارد».

بنا به گفته سیارتو، در صورتیکه دو طرف درگیری‌ها در اوکراین چنین درخواستی را از مجارستان داشته باشند، بدون شک بوداپست پاسخ مثبت به آن خواهد داد.

وی ادامه داد که چند روز پس از آغاز بحران در اوکراین، با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «آندری ارماک» رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی»رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کرد.

سیارتو توضیح داد: «من به هر دو آن‌ها مجارستان را بعنوان یک مکان پیشنهاد دادم. یک مکان بی‌طرف و امن که یک زمین بازی برابر و یک محیط امن برای همگی آن‌ها فراهم می‌کند. این پیشنهاد همچنان بر جای خود باقی است. اگر آن‌ها به ما نیاز داشته باشند، ما خوشحال می شویم که به آن‌ها یک مکان امن بدهیم و بدون شک، شرایط ایمنی را برای آن‌ها فراهم آوریم».

مسکو همواره تأکید کرده است که آماده مذاکرات است اما کی‌یف در سطح قانون اساسی، برای مذاکره با روسیه ممنوعیت ایجاد کرده است. غرب به طور مداوم از روسیه می‌خواهد که وارد مذاکره با اوکراین شود اما در حالیکه روسیه برای مذاکرات اعلام آمادگی می‌کند، اوکراین از مذاکره امتناع می‌ورزد و غرب به این مسئله هیچ گونه توجهی ندارد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین تصریح کرد که اگر بسته دوازدهم تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل بخش‌های گاز، نفت و هسته‌ای روسیه شود، مجارستان با آن مخالفت خواهد کرد.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌تجمهور روسیه تصریح کرد که اگر اوکراین خواهان پیشبرد روند مذاکرات صلح است، پس نیازی به ژست‌های نمایشی نیست و فرمان منع مذاکره با روسیه باید لغو شود.

به گفته وی، روسیه هرگز مخالف حل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز نبوده است، بلکه همراه با ضمانت‌های امنیتی به روسیه باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس