کد خبر 1541376
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
توافق اولیه باکو و ایروان درباره مفاد پیمان صلح

نخست‌وزیر ارمنستان گفته که باکو و ایروان بر روی سه اصل پیمان صلح توافق کرده و اگر به آن پایبند باشند، این توافق به امضا درمی‌آید.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (دوشنبه) تصریح کرد که در تحولات و گسترش توافق صلح با جمهوری‌ آذربایجان، بر روی سه اصل اساسی توافقحاصل شده است.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرده است که در صورتیکه هر دو طرف ایروان و باکو به اصول توافق شده متعهد باشند، این سند به زودی به امضا درمی‌آید.

پاشینیان تأکید کرد، اصل اول، به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی است بنابریان بنابراین، باکو قلمرو جمهوری ارمنستان را ۲۹.۸ هزار کیلومتر مربع به رسمیت می‌شناسد در حالی که ایروان قلمرو آذربایجان را ۸۶.۶ هزار کیلومتر مربع به رسمیت می‌شناسد.

نخست‌وزیر ارمنستان ادامه داد: «می‌خواهم بگویم که دقت این اعداد، دلیلی برای انتقاد شده است. بی اعتمادی قدیمی نسبت به ارقام دقیق در این‌جا نیز صدق می‌کند. توافق در سطح سیاسی حاصل شده است. ایده، ارجاع به منبعی بود که تحت تأثیر احزاب نباشد».

پاشینیان توضیح داد که این ارقام از دایرةالمعارف ۱۹۷۷ جماهیر شوروی اتخاذ شده است و گفت: «در عین حال، دو طرف، متوجه شدند که مرزبندی و تعیین حدود، باید بر اساس این منابع باشد».

طبق گفته پاشینیان، دومین اصل به این شکل است: طرفین برای تحدید مرز بر اساس اعلامیه آلماتی موافقت کردند که این به معنای آن است که مرزهای اداری جمهوری‌های شوروی اکنون مرزهای دولتی کشورها هستند و بنابراین باید مصونیت آن ها به رسمیت شناخته شود.

وی بر اهمیت داشتن نقشه‌هایی تأکید کرد که بازتابی از حقایق آن زمان باشد و گفت که چنین نقشه‌ای موجود است.

پاشینیان با اشاره به این موارد ادامه داد: «اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، پیشرفت‌هایی در مذاکرات قابل حصول است».

بر اساس این گزارش، پاشینیان از گشایش ارتباطات منطقه‌ای بر اساس اصل برابری و عمل متقابل، بعنوان سومین اصل نام برد.

پیش از این، پنجشنبه هفته گذشته (۲۶ اکتبر، ۴ آبان) پاشینیان گفته بود که ایروان امیدوار است توافق صلح با جمهوری آذربایجان در ماه‌های پیش‌رو منعقد و روابط دیپلماتیک برقرار شود. (جزئیات بیشتر)

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است.

ماه گذشته، جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد.

دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری‌های مداوم مرزی ادامه داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس