کد خبر 1543007
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
.

معاون اول رئیس جمهور در حالی برای حضور در مراسم افتتاح نمایشگاه واردات به پکن سفر کرده که هر ساله این نمایشگاه با حضور بالاترین مقام اجرایی دولت چین به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش مشرق، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عصر شنبه سیزدهم آبان ۱۴۰۲ برای حضور و سخنرانی در ششمین اکسپو بین المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن تهران را به مقصد شانگهای ترک کرد.

معاون اول رئیس جمهور پیش از عزیمت به چین در گفتگو با خبرنگاران روابط ایران و چین را مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: در این سفر به دعوت رسمی مقامات پکن در نمایشگاه بزرگ واردات این کشور شرکت خواهیم کرد و مذاکراتی هم برای رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات انجام خواهیم داد.

مخبر با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین افزود: فاصله زیادی با اهداف مندرج در این سند داریم و امیدوارم این سفر بتواند گامی در جهت رفع موانع و تحقق برخی اهداف در مناسبات اقتصادی تهران- پکن بردارد.

وی با اشاره به حضور فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه واردات چین، اظهار داشت: در این نمایشگاه از غرفه‌های ایرانی بازدید خواهیم کرد و نخست وزیر چین نیز از غرفه‌های ایرانی و محصولات و تولیدات کشورمان بازدید به عمل خواهد آورد.

مخبر ادامه داد: سفر رئیس جمهور کشورمان به چین منجر به برخی توافقات و تفاهمات شد که برخی از این توافقات به قرارداد تبدیل شده و برخی نیز با موانعی همراه است که تلاش خواهیم کرد در این سفر موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

اکسپوی چین یا نمایشگاه واردات چیست؟

اکسپوی بین‌المللی واردات چین CIIE نمایشگاهی تجاری است که از سال ۲۰۱۸ هر ساله در شانگهای چین برگزار می‌شود. این نمایشگاه اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است.

این اکسپو به میزبانی مشترک وزارت بازرگانی چین و دولت محلی شانگهای برگزار می‌شود. شرکای این اکسپو شامل سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد هستند.

هدف از اکسپوی واردات، معرفی بازار داخلی چین به شرکت‌های خارجی و تقویت مصرف داخلی است. نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بستری برای همکاری کشورهای فقیر و غنی و همچنین اقتصادهای کوچک و بزرگ در قالب همکاری برد برد فراهم کرده است. همچنین امکان گفتگوی شرکت‌ها و کارشناسان را از نزدیک فراهم می‌سازد تا شرکای تجاری خود را پیدا کنند.

اولین دوره این اکسپو در سال ۲۰۱۸ شخصاً توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین افتتاح شد.

پنجمین دوره این نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ با حضور بیش از ۲۸۰۰ غرفه و ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد و گردش مالی روزهای نمایشگاه در سال گذشته ۷۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

امسال نیز ششمین دوره‌ نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE ۲۰۲۳) در تاریخ ۱۴ الی ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از چهار بخش شامل پاویون‌های ملی، پاویون‌های تجاری، بخش‌های اقتصاد بین‌الملل و فعالیت‌های مرتبط با تبادل فرهنگی تشکیل شده است.

مهمانانی از ۱۴۵ کشور، منطقه و سازمان بین‌المللی در این رویداد شرکت خواهند کرد. بیش از ۳۴۰۰ غرفه دار و ۳۹۴ هزار بازدید کننده حرفه‌ای برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که نشان دهنده بازگشت کامل به سطح پیش از وقوع کروناست. بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی نیز امسال در این نمایشگاه حضور دارند.

چین و سیاست درهای باز

با مرور پنج دوره گذشته این نمایشگاه، «درهای باز» و «اشتراک گذاری فرصت‌ها» همواره کلمات کلیدی در پنج سخنرانی شی جین پینگ رهبر چین بوده است.

شی جین پینگ بارها تاکید کرده است که درهای باز چین نه تنها بسته نخواهد شد، بلکه روز به روز بازتر می شود. چین همواره نیروی محرکه مثبت و پایدار برای رشد اقتصاد جهان صادر خواهد کرد و همیشه بازاری بزرگ و پویا برای کشورها به دنبال فرصت‌های تجاری خواهد بود.

شی جین پینگ در اکسپوی پارسال چه گفت؟

شی جین پینگ رئیس‌جمهور سال گذشته در مراسم افتتاح اکسپوی چین اظهارات مهمی داشت که بخشی از آن به شرح زیر است:

- گشایش، یک نیروی محرکه مهم برای پیشرفت تمدن بشری و تنها راه شکوفایی و توسعه جهانی است. در حال حاضر، جهان دستخوش تغییرات بزرگی است که در یک قرن گذشته دیده نشده است و اقتصاد جهانی فاقد شتاب برای بهبود است.

- ما باید از باز بودن برای رفع مشکلات توسعه استفاده کنیم، از باز بودن برای گرد هم آوردن قدرت همکاری، استفاده از باز بودن برای جمع آوری حرکت نوآوری و استفاده از باز بودن برای جستجوی منافع مشترک استفاده کنیم.

- چین همه کشورها را تشویق خواهد کرد تا فرصت‌هایی را برای تعمیق همکاری‌های بین‌المللی به اشتراک بگذارند، به طور کامل و عمیق در مذاکرات اصلاحات سازمان تجارت جهانی مشارکت کنند، آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری را ترویج کنند، هماهنگی سیاست‌های اقتصاد کلان بین‌المللی را ارتقا دهند، به طور مشترک انگیزه جدیدی برای توسعه جهانی ایجاد کنند، و به طور فعال الحاق به " موافقتنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک و توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال را گسترش خواهد داد، شبکه جهانی مناطق آزاد تجاری با استاندارد بالا را گسترش خواهد داد، قویاً از کشورهای در حال توسعه برای تسریع توسعه خود حمایت و کمک خواهد کرد و ساخت و ساز را ترویج خواهد کرد.

- جاده در پای شماست و نور در پیش است. چین مایل به همکاری با سایر کشورها برای تمرین چندجانبه‌گرایی واقعی، ایجاد اجماع بیشتر در مورد باز کردن، غلبه بر مشکلات و چالش های پیش روی توسعه اقتصادی جهانی است، و اجازه می‌دهد که باز شدن، آینده روشن جدیدی را برای توسعه جهانی به ارمغان بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس