1

راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان که روز گذشته مقابل لانه جاسوسی با حضور پرشور مردمی و دانش آموزان در تهران برگزار شد، با سانسور و باکوت رسانه های زنجیره ای اصلاحات همراه بود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۴ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب راهپیمایی ۱۳ آبان، سفر هیأت اقتصادی افغانستان به ایران و آتش‌سوزی کمپ اعتیاد لنگرود با ۳۲ کشته و ۱۶ مصدوم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان که روز گذشته مقابل سفارت سابق آمریکا (لانه جاسوسی) با حضور پرشور مردمی و دانش آموزان در تهران برگزار شد، با سانسور و باکوت رسانه های زنجیره ای اصلاحات همراه بود. روزنامه‌های اصلاح طلب، پیش از این نیز تشییع شهدای گمنام و شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان را نیز سانسور کرده بودند. سانسور راهپیمایی سراسری مردم ایران در محکومیت اغتشاشگران، سانسور راهپیمایی سراسری ۹ دی در محکومیت فتنه ۸۸، سانسور اظهارات ضدآمریکایی مقامات ارشد دولت و سانسور دستاودهای دولت از دیگر اقدامات تأمل برانگیز رسانه‌های اصلاح طلب است.

روزنامه هم‌میهن با کنایه به مارجای تسخیر لانه جاسوسی نوشته است:

بسیاری از سفرای جمهوری اسلامی در کشورهایی خاص، متعلق به وزارت خارجه نیستند و از دستگاه‌های نظامی یا اطلاعاتی به این ماموریت رفته‌اند. این مسئله نه‌تنها عجیب و پنهان نیست، بلکه مطلوب و طبیعی است. قطعا ماموریت یک سفارت در برلین، با بغداد یا تیرانا یا اسلام‌آباد متفاوت است. همین الگو برای کشورهای خارجی نیز وجود دارد. البته نمی‌دانم رسانه‌های آن‌ها وقتی سفیری با پیشینه‌ای مشخص به کشورشان می‌رفت، رفتارهایی مثل بعضی رسانه‌های داخلی ما از خود بروز می‌دادند مبنی بر اینکه فلان کشور یک سفیر اطلاعاتی به تهران فرستاده، یا نه. این‌ها قواعدی هستند که نمی‌شود نادیده گرفت و در بازی‌های سیاسی و امنیتی، رعایت می‌شوند!

سانسور یک راهپیمایی ضدآمریکایی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب/ رونمایی از لیست روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان

روزنامه‌های مختلف همچنان جنگ در غزه را پوشش داده و برای آن تحلیل می‌نویسند؛ روزنامه اعتماد تز عدم دیگری با آمریکا را در جنگ غزه را برررسی کرده و می‌نویسد:

ورود غیرمستقیم ایران به جنگ جاری حتی حضور حزب‌الله لبنان به صورت خودجوش به صورتی پای ایران را به معرکه و احتمالا کمک امریکا به اسراییل در حمله به ایران بکشاند. موضوعی که اسراییلی‌ها سال‌ها دنبال آن بوده‌اند. همه به یاد داریم که در زمان حمله امریکا به عراق با عنوان محور شرارت اسراییل با اعزام نماینده به امریکا خواهان حمله به ایران به جای عراق با عنوان ریشه شرارت بوده است.

در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است:

هم‌اکنون اشغالگر صهیونیستی در دام ورود به غزه افتاده است و باید سعی کرد در همین دام آن را زمینگیر کرد تا با تدبیر و با کمترین خسارت به مقاومت و ایران از بین برود. خوشبختانه سیدنصرالله ضمن اینکه از همه احتمالات روی میز و امکان‌پذیر گفت ولی از بازدارندگی هم گفت. او هم به عنوان یک دولتمرد لبنانی و هم یک رهبر میلیشای مقاومت در این تعارض هوشمندانه ظاهر شد. این خویشتنداری اشغالگران را در موضع ضعف قرار خواهد داد و در باتلاق غزه ان‌شاءالله غرق خواهد کرد.

سانسور یک راهپیمایی ضدآمریکایی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب/ رونمایی از لیست روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان

روزنامه شرق نیز با اشاهر به جنایت و کشتار بی‌رحمانه کودکان توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نوشته است:

این روزها در غزه بیش از ۴۰۰ کودک زخمی یا کشته می‌شوند. شاید هرگز نام هیچ‌کدام از آنها را ندانیم و آنها را هرگز نشناسیم یا به خاطر نسپاریم؛ اما برخی تصاویر در روح و جان‌مان خواهد ماند. تصویری که محمد سالم برای رویترز گرفته است، شاید یکی از این تصاویر باشد؛ جسدی که پس از دو هفته توانستند نامش را شناسایی کنند. هرچند ارتباطات به‌سختی در غزه وجود دارد؛ اما دو هفته پس از گرفتن این عکس، رویترز توانست زن حاضر در عکس را شناسایی کند و با او در خانه‌اش در خان یونس مصاحبه کند. او ایناس ابو معمار است و جسدی که در عکس در دست داشت، جسد خواهرزاده پنج‌ساله‌اش، سالی بود. ایناس با شنیدن صدای اصابت موشک به خانه فامیلش دوید و سپس به سردخانه رفت. او گفت: وقتی سالی را دیدم، او را در آغوش گرفتم. دکتر از من خواست رها کنم... اما من به آنها گفتم که او را نزد من بگذارند.

سانسور یک راهپیمایی ضدآمریکایی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب/ رونمایی از لیست روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان

لیست روحانی برای انتخابات خبرگان لو رفت!

ررسی رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان در مطالبی می کوشند تا به تحلیل کنشگری های سیاسی- انتخاباتی حسن روحانی پرداخته و گمانه هایی را در خصوص فعالیت های انتخاباتی وی مطرح سازند.

این رسانه ها با تاکید بر ارتباطات و جلسات دوره ای روحانی با سیدحسن خمینی، خاتمی و لاریجانی عزم وی را برای مشارکت فعال در انتخابات بررسی کرده و تاکید دارند روحانی با نیم گاهی به انتخابات مجلس وخبرگان رهبری به دنبال زمینه چینی برای نقش آفرینی در انتخابات ۱۴۰۴ می باشد.

رسانه های اصلاح طلب در این رابطه معتقدند احتمال حضور روحانی در انتخابات خبرگان رهبری دور از ذهن نیست و تقریبا محتمل است، اما نگاه او فقط به این انتخابات نیست و بسیاری معتقدند او با نیم‌نگاهی به انتخابات مجلس برای نقش‌آفرینی چه مستقیم و چه نامحسوس و غیرمستقیم برای پاستور ۱۴۰۴ در تکاپو است و با برگ‌های برنده خود می‌تواند در لحظات حساس انتخابات نقشی مؤثر در چیدمان بهارستان و در نهایت پاستور داشته باشد.

روزنامه آرمان امروز در تشریح تحرکات انتخاباتی روحانی نوشته است:

در بررسی آخرین اخبار مرتبط با انتخابات دور ششم خبرگان برخی اسامی مانند حسن روحانی در این میان مطرح می‌شود تا بتواند علمای معتدل را ذیل یک خیمه واحد شکل دهد. انتخابات دور پنجم خبرگان رهبری در شرایطی برگزار شد که فضای عمومی جامعه برآمده از تحولات مرتبط با انتخابات سال ۹۲ و پیروزی اعتدالگرایان، نوع خاصی از شور و نشاط عمومی را تجربه می‌کرد. با این وجود او فردی است که اگر وارد میدان انتخاباتی شود علاوه بر حمایت اعتدالیون به احتمال زیاد از سوی اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت حمایت خواهد شد. برخی از تحلیلگران روحانی جانشینی برای مرحوم هاشمی می‌دانند. او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد او در میدان انتخابات خبرگان حاضر خواهد شد.

سانسور یک راهپیمایی ضدآمریکایی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب/ رونمایی از لیست روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان

بنا بر تاکید رسانه های اصلاح طلب، آشتی‌دادن مردم با صندوق‌های رأی مهم‌ترین دغدغه روحانی خواهد بود و هرنوع ائتلاف، لیست‌بندی و... منوط به نحوه تصمیم‌گیری شورای نگهبان درباره نامزدهای نزدیک به جریان مدنظر روحانی است. ازاین‌رو بیش از تلاش روحانی، نقش شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو برای جلب مشارکت بالا در انتخابات حائز اهمیت است تا با تأیید چهره‌هایی از جناح‌های مختلف امکان حضور نامزدهایی مطابق سلایق مختلف فراهم شود و این‌گونه شاهد تشکیل مجلسی با آرای حداقلی مانند مجلس یازدهم نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    7 5
    پرشور مردمی!!!
    • ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      8 1
      منظور شما حتما مردم اسرائیل است. اینطور نیست؟
    • ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      8 2
      داداش تو هم بیا قولت میدیم بهت ساندیس بدیم
    • ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      2 3
      هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید امام خمینی ره # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... فصل : اجتناب از کذب ، و طریقه خلاصی از آن چون حرمت کذب را دانستی ، پس اگر اعتقاد به خدا و رسول ، و ایمان به روز جزاداری ، باید از آن اجتناب کنی و خود را از آن نگاه داری . و طریقه خلاصی از آن ، این است که : پیوسته آیات و اخباری که در مذمت آن رسیده در پیش نظر خود داشته باشی و بدانی که : دروغ گفتن ، باعث هلاکت ابدی و عذاب اخروی است . پس از آن ، ملاحظه نمایی که هر دروغگویی در نظرها ساقط ، ودر دیده ها خوار و بی اعتبار ، و احدی اعتناء به سخن او نمی کند ، و پست و ذلیل و خوارمی گردد . راستی کن که راستان رستند در جهان راستان قوی دستند دروغ گفتن مایه رسوایی و اغلب اوقات آن است که : دروغ گفتن ، باعث رسوایی و فضیحت ، و بازماندن ازمقاصد و مطالب می گردد . و عزت آدمی تمام می گردد . در کتاب «حبیب السیر» [27] مسطور است که : «سلطان حسین» ، [28] میرزای بایقرا که پادشاه خراسان و زابلستان بود ، امیر حسین ابیوردی را به «ایلچی گری» [29] نزد «سلطان یعقوب میرزا» ، [30] پادشاه آذربایجان و عراق فرستاد ، و امر کرد که : سوغات بسیار وهدایای بی شمار با او همراه نمایند . و مقرر کرد که : از کتابخانه خاصه ، کتب نفیسه به اوسپارند که به جهت سلطان یعقوب ببرد . از آن جمله امر کرد که : «کلیات جامی» [31] راکه در آن وقت ، تازه و بسیار مطلوب بود و در نظرها مرغوب ، به او دهند . در وقتی که ملا عبد الکریم کتابدار ، کتابها را به امیر حسین تسلیم می نمود سهوا «فتوحات مکی» [32] را که در حجم و جلد ، به کلیات مذکور مشابهت داشت به امیر داد و امیر آن کتاب رااحتیاط نکرده مضبوط نمود و روانه شد . چون به تبریز رسیده به حضور سلطان رفت ، سلطان تفقد بسیار به او فرمود ، از رنج راه پرسید و گفت : در این مسافت بعیده از طول مسافت ملول گشته خواهی بود . امیر حسین چون اشتیاق سلطان یعقوب را به کلیات جامی شنیده بود جواب داد که بنده رادر راه ، مصاحبی بود که در هر منزل به آن مشغول بودم و به آن جهت ملالت پیرامون خاطرم نمی گذشت . سلطان از حقیقت ، استفسار نمود ، جناب امیر گفت که : کلیات مولانا جامی که حضرت سلطان هدیه به جهت سرکار پادشاه فرستاد چون اندک ملالتی رخ م
    • ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است. نه فقط نسبت به ما؛ نسبت به کشورهای دیگر هم همینجور است. اینجور نیست که رژیم صهیونیستی از کشورهای دور و اطراف خودش خرسند باشد. آن‌ها به مصر و عراق و سوریه هم کینه دارند. چرا؟ چون هدف آن‌ها از نیل تا فرات بوده و این نشده؛ این کشورها در دوره‌ها و به دلایل مختلف نگذاشتند. این‌ها سرشار از کینه و غیظ هستند. خوب البته قرآن می‌فرماید قل موتوا بغیظکم. بله خشمگین باشید و بمیرید از خشم. همین هم خواهد شد. دارند می‌میرند. بعون الله این «قل موتو بغیظکم» در مورد رژیم صهیونیستی در حال تحقق است. رژیم صهیونیستی به دست مردم فلسطین ریشه‌کن خواهد شد نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند، ضرر خواهند کرد، باخت منتظر این‌هاست دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوق نزدیکی به او باشد، نباید این اشتباه را بکنند.
  • میلاد ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    16 5
    معلومه جیره خوار کی هستن، نتانیابو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه ما در ایران هستند.
  • ایرانی اصیل ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    3 2
    صهیونیست های داخلی در لباس اصلاح طلبان و همه روزنامه های زنجیره ای انها غیر از این هم نباید انتظار داشت
  • غزه مظلوم ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    2 3
    سلام، براساس مطالعات و تحلیل کارهای اصلاح طلبان اینان 13 آبان 1357 نقش مهمی داشتند انقلابی بودند زحمات زیادی در پایداری انقلاب اسلامی کشیدند ولی عاقبت بخیری بسیار مهمی در سرنوشت دنیوی و سعادت اخروی است. موضوعات اصلاح طلبان بنده را به تاریخ اسلام و اصحاب و صحابه پیامبر عظیم شان(ص) انداخت. در دوران اوایل پیامبر اسلام عده ای دین اسلام را در اواخر عمر پیامبر قبول کردند احتمالا اونم لفظی بوده و نه قلبی ، بعداز رحلت پیامبر اسلام، دنیاطلبان چه کارهای بر سر دین اسلام آوردند. آیه قران را نهی کردند بدعت آوردند با اهل بیت پیامبر چگونه رفتار کردند حرمتها را شکستند آیات قران را بنفع خویش تفسیر کردند و شجره خبیثه را بر منبر رسول الله نشاندند ودر نهایت چه شد؟ و نتایج اصحاب سقیفه چه بود؟ الان که کج فهمی وهابیت انگلیسها - بهائیت صهیونیستها کل فرمول دنیا را بهم زدند. اصلاح طلبان همان صحابه پیامبر هستند که برعلیه خانواده پیامبر اسلام شمشیر برداشتند.به انقلاب و رهبری وفادار نماندند و دنیا را گرفتند و آخرت را رها کردند. چون با تفکر غربی و خیال بافی ها را خود گنجاندند و اموال ملت را چپاول کردند فردی در اصلاح طلبان محتاج 100 تومانی الان از میلیارد حرف می زنند اینا را از کجا آ.وردند بخدا ماه حصل مال حرام ها هست که برعلیه نظام ورهبری قدم برمی دارند. ما هرچه رنج و سختی می کشیم از عملکرد اصلاح طلبان است نتیج شان را الان نشان می دهد. از خداوند متعال خواستارم که اصلاح طلبان را به راه راست هدایت فرماید.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    8 2
    چشمانی که برای دیدن حقیقت کورند و دروغ را بزرگ میشمارند تا جائی که بزرگ بودنش را باور می کنند
  • محمدایوب ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    6 1
    شورای نگهبان این دوره با تصمیم گیری سختی روبروست عضو مجلس خبرگان که بر رهبری نظارت میکند ودر انتخاب رهبری نظر میدهد باید فردی راستگو عادل خوشنام خدا شناس ومطیع پیامبر باشد آیا روحانی این صفات را دارد با یک نگاه به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری که آنقدر دروغ گفت که زاکانی به او گفت تو درچشم آدم نگاه می‌کنی دروغ می‌گویی یا صبح جمعه فهمیدن افزایش قیمت بنزین یک نمونه دیگر رساله دکترای او که دردی علمی است .شاکی خصوصی دارد و متاسفانه چون از قبیله قدرتمندان وباند رفسنجانی است کسی کاری به او ندارد شکایت صدها نفر از مردم از او در کمیسیون اصل نود بماند دزدی برادر او که برهمگان ثابت و محاکمه و زندانی شد که او درحمایت برادرش قبل دستگیری گفته بود دست به او بزنید جنگ راه می اندازم آیا این فرد عادل است ویا در قضیه برجام قرآن راتحریف کرد وواقعه کربلا را برای مذاکره سیدالشهداء.ع با یزید تحریف کرد وده ها نمونه دیگر حال شورای نگهبان واست خدا
  • عبدالله ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    6 2
    عملکرد فجیع روحانی نامرد و کذاب ، مردم رو نسبت با انتخابات دلسرد کرد.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    6 2
    نوکری افسادطلبان برای اربابان امریکایی اسرائیلی شفاف شده است!خداروشکرتمام منابع اطلاعاتی دنیاخروش علیه اسرائیل راپوشش داده انددردنیای اینترنت چیزی مخفی نمی ماند!بخداقسم حجت برمردم تمام است!خائن کسی است که به افسادطلبان نوکرخونخواران رای بدهد!اینهاسنگهایی لای چرخ پیشرفت اهداف انقلاب وعلم واقتصادند
  • ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    5 2
    کل اگرطبیب بودی /سرخوددوانمودی!شماانگاهای خونخوارفرصت طلب بایدسپاسگزارملت نجیبی باشیدکه برای حفظ حرمت رهبرشان شمارانکه تکه نکرده اند!فتنه ی سبزراازیادنبردهرابم
  • 8ععععععقفققققاااااممممم ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    9 4
    احتمال حضور روحانی در انتخابات خبرگان رهبری دور از ذهن نیست...(/ راستی جریان و نتایج شکایت دهها و صدها هزار نفر ار روحانی چی شد؟!/
  • ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 12
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 2
    متاسفانه اخراج دانشجویان مقاطع تحصیلی بالا و دلیل بسیاری از انصراف های دانشجویی خود دانشگاه و اساتید آن است که بسیار بی مسئولیت رفتار کرده . چرا پرداخت جریمه انصراف و اخراج دانشجو را بین دانشجو و استاد و دانشگاه تقسیم نمی کنید تا بفهمند باید بخاطر حقوق و بودجه ای که دریافت می کنند مسئولیت پذیر باشند و دانشجو را منبع درآمد فرض نکنند
  • سهراب ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    3 4
    به هر حال اصلاح طلبان سرمایه های نتانیابو در ایران هستند ونتانیابو هم نوکر آـمریکا...
  • مرصاد ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    روزی نامه های اصلاح طلب ؛ رسانه های داخلی دشمن !!
  • !! ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    عمله رسانه ای دشمن !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس