.

ضد حمله ارتش اوکراین که از اوایل تابستان آغاز شده بود تقریبا بدون نتیجه خاصی برای سال میلادی ۲۰۲۳ به پایان رسیده است.

سرویس جهان مشرق _ ششصد و بیست و یکمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

تحولات روز ششصد و پنجم جنگ اوکراین:

تهدید مقام صهیونیست: از روسیه در اوکراین انتقام خواهیم گرفت/ سهم اوکراین از بسته ۱۰۰ میلیارد دلاری بایدن برای ادامه جنگ افروزی در دنیا +نقشه و تصاویر


با آغاز فصل سرما از شدت نبردها در خاک اوکراین کاسته شده و دیگر شاهد تلاش ارتش این کشور برای پیشروی در استان زاپوریژیا و عبور از خط دفاعی سورووکین نیستیم؛ تلاش ۵ ماهه قوای اوکراینی برای عبور از دفاع ارتش روسیه متشکل از میادین مین، خندق های ضد تانک، خطوط گسترده سنگرها با حضور دسته های ضد زره و تیم های هدایت پهپادی ناکام ماند و بعید به نظر می رسد در طول ماه های سرد زمستان و همچنین پس از آن در طی دوره بارش های شدید بهاره شاهد عملیات تهاجمی اوکراین باشیم.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر


در سوی مقابل نیز آخرین تلاش ارتش روسیه برای پیشروی و تصرف شهر مهم آودیوکا تقریبا با شکست مواجه شد و تلفات و خسارات بالای قوای روس بدون پیشروی قابل توجهی از ۱۰ تا ۳۱ اکتبر تنها موجب تضعیف توان تهاجمی این کشور در جبهه شهر دونتسک شد؛ به طور کلی هر دو طرف تنها در موضع دفاعی قادر به عملیات موفق هستند و تهاجم معمولا با پیشروی اندک و خسارات بسیار زیاد همراه است.

چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟

ضد حمله ارتش اوکراین که از اوایل تابستان آغاز شده بود تقریبا بدون نتیجه خاصی برای سال میلادی ۲۰۲۳ به پایان رسیده است؛ بر خلاف تصورات بسیاری که گمان می کردند این کشور قادر خواهد بود با دریافت تجهیزات نظامی مدرن غربی خطوط دفاعی ارتش روسیه را در هم شکسته و خود را به ساحل دریای آزوف برساند.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر
حد نهایی پیشروی ارتش اوکراین در ضد حمله سال ۲۰۲۳

کارشناسان نظامی غربی دلایل مختلفی را برای شکست ضد حمله عنوان می کنند که مهمترین موارد آن به شرح زیر است:

۱- فقدان سامانه های پدافندی متحرک: از نخستین روزهای شروع ضد حمله، قوای مهاجم اوکراینی زیر ضربات سنگین بالگردهای رزمی کاموف۵۲ و حتی در برخی مناطق جنگنده های روسی قرار داشتند؛ مشاورین غربی بارها در خصوص انجام ضد حمله عجولانه به فرماندهان اوکراینی هشدار داده بودند اما آنها اصرار بر ادامه کار داشتند؛ در نتیجه تا حدود ۱ ماه پس از آغاز ضد حمله که سامانه های پدافندی متحرک غربی به دست ارتش اوکراین رسید و فشار بالگردهای کاموف را کمتر کرد، صدها دستگاه زره پوش اوکراینی نابود شده بودند.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر
سامانه پدافندی آسرام اهدایی بریتانیا به اوکراین

۲- اعتماد به نفس بالا و نبود برنامه ریزی: هم فرماندهان اوکراینی و هم مشاورین ناتو به خوبی از خطوط فشرده و چند لایه دفاعی روسیه و مین ریزی گسترده آنها باخبر بودند؛ تخمین زده می شد به شکل میانگین در هر کیلومتر مربع از خطوط تماس ۱۵۰۰ مین روسی کاشته شده باشد که عبور از آنها را بسیار دشوار می کرد، اما اعتماد به نفس بیجا، نبود برنامه ریزی دقیق و دست کم گرفتن خطوط دفاعی رقیب موجب شد در چند روز نخست ضد حمله خسارات بسیار سنگینی بر قوای مهاجم در میادین مین وارد شود.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر

۳- کمبود خودروهای سنگین، تجهیزات انفرادی و مهمات: پیش از آغاز ضد حمله ارتش اوکراین تنها ۱۸۰ دستگاه تانک و ۳۵۰ دستگاه نفربر زرهی از کشورهای غربی دریافت کرده بود که برای شکستن خطوط دفاعی فشرده ارتش روسیه کافی نبود؛ همچنین وابستگی شدید ارتش اوکراین به مهمات توپخانه غربی و ناتوانی این کشورها در تامین مقادیر مورد نیاز اوکراین موجب کاهش حجم آتش توپخانه این کشور شد که اثر مستقیمی بر ناتوانی قوای زمینی برای پیشروی داشت.

۴- تضاد آموزه‌های شرقی-غربی: با شروع ضد حمله، اختلافات شدید میان فرماندهان اوکراینی و مشاورین غربی بر سر تاکتیک های جنگی آغاز شد؛ مشاورین عضو ناتو تصور می کردند با ارسال مقادیری تجهیزات غربی و چند سال آموزش، می توانند ارتش اوکراین را که چندین دهه بر اساس دکترین نظامی بلوک شرق آموزش دیده و عمل کرده بود با تاکتیک های نظامی غربی به میدان نبرد بفرستند، اما موج اول حمله ارتش اوکراین با فاجعه همراه شد و پس از آن فرماندهان اوکراینی تصمیم گرفتند تاکتیم های غربی را کنار گذاشته و بر اساس آموزه های سنتی خود به نبرد بپردازند اما ارسال دسته های کوچک زرهی و پیاده با اتش توپخانه محدود اگرچه تلفات و خسارات اوکراین را شدیدا کاهش داد اما برای عبور از خطوط دفاعی فشرده روسیه کافی نبود.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر

۵- حل چالش های تکنولوژیک توسط روسیه: در جریان ضد حمله، روسیه توانست بر تنگناهای تکنولوژیک خاص خود غلبه کند، برد پهپادهای لانست را گسترش دهد، استفاده انبوه از بمب های گلاید کننده را آغاز کند و تولید خودروهای زرهی را افزایش دهد.

در این سال، کارخانه های روسیه ۴۵۰-۶۰۰ دستگاه نفربر زرهی و بیش از ۵۰۰ تانک (شامل T۹۰M، T۷۲B۳M، T-۸۰BVM، و T۶۲M) تحویل داده اند؛ اگرچه نیمی از این اعداد از ناوگان قدیمی T۶۲M تشکیل شده است، اما همچنان نشان دهنده تحویل مستمر و ظرفیت بالای این کشور برای جبران خسارات است.

افزایش تولید تأثیر بسزایی در شکست ضد حمله اوکراین داشت؛ ارتش روسیه در ماه های گذشته هیچ برتری قابل توجهی از نظر تاکتیکی و استراتژیک از خود نشان نداده است، اما در جنگ فرسایشی، تلفات زیاد اجتناب ناپذیر است و کلید جبران آن در ظرفیت ثابت برای جایگزینی آن خسارات است.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان. بی. سی گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته که ظرف ۲۴ ساعت می‌تواند درگیری در اوکراین را مدیریت کرده و به این جنگ پایان دهد؛ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین سفر کرده و به نظرم یکسری جزئیات را فهمیده که شما فقط زمانی آن را درک می‌کنید که به اوکراین بیایید، برای همین هم من از شما دعوت می‌کنم تا به کشور من سفر کنید.

واکنش زلنسکی به ادعای ترامپ برای پایان ۲۴ ساعته جنگ / چرا ضد حمله اوکراین شکست خورد؟ +نقشه و تصاویر


وی همچنین گفت: این جنگ بهترین افراد را از ما گرفته است؛ بهترین مردان و زنان، بهترین کودکان؛ اما ما نمی توانیم آزادی خود را به پوتین بفروشیم، ما هرگز این کار را نخواهیم کرد؛ این دلیلی است که ما به مبارزه ادامه می دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    20 9
    با آرزوی موفقیت برای جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و ارتش آزادی بخش روسیه!!
    • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      3 13
      درود بر زلنسکی‌ رئیس جمهور با تدبیر اوکراین💙💛
    • پدی از پیج همسایه🙂 ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      4 14
      برای اربابت دم تکون بده شاید یه استخوون جلوت بندازه . چشمتو روی قتل عام شیربچه های گردان ازوف وملت مظلوم ومتمدن اکراین ببند😑
    • عمیر ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      2 8
      لعنت به اربابت
    • ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      0 0
      لبیک یا مهدی ع و خامنه ایی عزیز مرگ بر آمریکا و اسراییل....
    • ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      4 2
      زلنسکی با تدبیر رو خوب اومدی ما هم به روحانی می‌گفتیم دولت تدبیر و امید اتفاقا هردو اینها با تدبیر کشور رو به فنا میدن
  • ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    6 22
    به همون دلیل که حمله ارباب پوتین شما شکست خورد
    • ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      4 14
      درود بر زلنسکی‌ مرگ بر پوتین
    • پدی از پیج همسایه🙂 ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      3 9
      تا دیروز میگفتن:«۷۲ساعته دمپایی،کی ف رو میگیره». الان روز۵۷۶۸۹۷جنگ ازکلمات«مدافعین روسی»و«ضدحمله اکراین» حرف میزنن😃.
    • ناصر ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      11 2
      بر پدر آمریکا و اسرائیل و انگلیسی که تو طرفدارشی و مال و داشته هات رو هم بهشون هدیه میکنی لعنت
    • ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      12 2
      به این دلیل که اربابای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش غربگداها شکست خوردن و دماغشون سوخته!!!
  • سلام ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    24 5
    زلنسکی بیچاره با سر رفت تو دستشویی و بایدن هم قراره سیفون و بکشه
    • ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      7 2
      نه فقط بایدن که ترامپ و اوباما و بوش و.‌.... همه خائنین را به سرنوشت سیفون دچار میکنند، عاقبت تکیه کنندگان به بیگانه مخصوصا غربی ها سیفون و طناب دار هست
  • ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    9 3
    راستی جنگ روسیه و اوکراین چی شد؟؟؟دیگه فراموش شدن هااااااااااا
  • ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    12 3
    دلقک مزدور
    • ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      3 8
      پوتین رو میگی؟😂
  • ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    13 5
    لبیک یا مهدی و خامنه ایی مرگ بر آمریکا ....
  • ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    13 3
    لبیک یا مهدی و خامنه ایی مرگ بر آمریکا ....
  • ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    15 4
    دلقک مفلوک نئونازی.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    8 2
    تعجب می کنم وقتی مردم اوکراین روسیه را رها کردند و به سمت غرب متمایل شدند ،دیگه چرا باید جلوی آنها را گرفت. آنها انتخاب کردند که یک دلقک سیرک همجنس باز رئیس جمهور آنها شود،آنها خود انتخاب کردند که برده جنسی آمریکایی ها شوند، صنعت ساخت فیلم های پورن در اوکراین از سال ۲۰۱۴ به بعد رونق چشم گیری داشته و بیشتر اوکراینی ها را جذب این صنعت غربی کرده . دیگه چه دلیلی داره جلوی چنین مردمی را بگیریم .بگذارید به حال خودشان ،مثل ژاپنی ها و آلمانی ها که سالهاست برده آمریکایی ها شدند.
  • ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    9 4
    اللهم عجل لولیک الفرج ووالعاقبه والنصر الهی درعاقبت و در پیروزی این انقلاب پیروزی عطافرما لبیک اللهم لبیک لبیک اللهم لبیک!
  • ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    3 5
    روس ها قبل از جنگ با خود ناتو ، یک قوای ۲۳ هزار عراده ایی موتوری زرهی داشتند یعنی برابر با تمام داشته های کل اروپای غربی و امروز هم حداقل ۱۴ هزارتایی را دارند و البته تشکیلات و کارخانه های عریض و طویل ساخت و ارتقا انواع تانک و زره پوش و موتوری و ... که شاید ۲ ۳ کشور در دنیا داشته باشند در نتیجه به سرعت هم جایگزین خواهند کرد یک فرصت ۵ ساله می خوان تا به قبل جنگ برگردن مشکل بودجه هم ندارند چون روس ها صاحب انبار غله جهان ، مخازن انرژی و ... هستند در بخش نیروی هوایی هم با وجود دیدن خسارات بسیار اما هنوز دومین نیروی هوایی قدرتمند جهان هستند اما بدترین خبر برای ناتو این ها نیست بدترین خبر اینه که روس ها تحت تاثیر آموزه های مستشاران ایرانی به تغییر بخشی از دکترین خود رسیدند و نبرد نامتقارن ارزان قیمت را هم دارن گسترش می دن که همین پهبادهای انتحاری لانست بخشی از آن است روس ها دارن یک چیزهایی را یاد می گیرن و توسعه می دن که قاتل برگ برنده های ناتوست و شما خیلی زود خواهید دید که جنگ جدید روس ها ، فهم و تحلیل ناتو را به خطای ادراکی خواهد کشاند فعلا دارن پایه هاشو می ریزن و این تاثیر ایران است دیگر فقط جنگ کلاسیک و پرهزینه از سمت روس ها نخواهید دید چنانکه همین حالا هم دیگر خلبانان خود را کمتر به دل بحران می فرستند .
  • عمیر ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    4 8
    زنده باد اوکراین مقتدر ، جنگ هنوز ادامه دارهه
    • ا// ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      0 0
      مشخصه ایرانی نیستی
  • عمیر ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    5 6
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی !
  • عمیر ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    2 8
    زنده باد اوکراین مقتدر
  • عمیر ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    3 8
    ششصد روزه ک روسی توی اوکراین گیر کردن 😉
  • سروش ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    7 1
    زلنسکی گفت: این جنگ بهترین افراد را از ما گرفته است؛ اشغالگران فلسطین هم همین کار را کردند!!! بهترین مردان و زنان اکراین، بهترین کودکان اکراین؛ بهترین مردان و زنان فلسطینی و بهترین و زیبا ترین کودکان فلسطینی هم توسط رژیمی غاصب شهید شدند!!! اما ما نمی توانیم آزادی خود را به پوتین بفروشیم، فلسطینی ها هم به همین دلیل نمی توانند ازادی و خاک آباء و اجدادی خود را به رژیمی جنایتکار به نام اسرائیل بفروشند!!!ما هرگز این کار را نخواهیم کرد؛ فلسطینی ها هم هرگز این کا را نخواهند کرد!!! این دلیلی است که ما به مبارزه ادامه می دهیم این دلیلی است که فلسطینی ها هم به مبارزه خود ادامه می دهند. یکی نیست به این دلقک بگه که تو که اشتراکاتی با فلسطینی ها داری چرا از اونها حمایت نمی کنی؟؟؟ دلیلش اینه که برادران فلسطینی ما ارباب ندارند خدا پرستند و خداوند منفعت انسان پاک نها را می خواهد فلسطینی ها در راه خداوند قربانی می دهند که جملگی شهید هستند ولی جناب دلقک کد خدا دارد و باید از آن اجازه بگیرد و کد خدا هرجا منفعتش حکم کنه فرمان می راند و کشته هایشان به دلیل هماهنگی با شیاطین صرفا کشته شده اند و ارزشی ندارند حکم جهادی در راه خداوند در کار نیست هدفی ندارند در راه دنیا پرستی و اهداف اربابها جان باخته اند بازنده ای بیش نیستند.
  • هاتف ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    11 3
    با این حجم از کمک های غرب به اوکراین راحت میشد یک ارتش نو درست کرد ولی معلوم نیست این پول ها و تسلیحات کجا رفت.
  • ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 1
    زلنسکی ثابت کرد مردم کشورت ازت متتفر باشن کل دنیا هم با تو باشه ولی نمیتونی یک نفرو هم شکست بدی شما تصور کن این تجهیزات دست شیر بچه های حماس بود 1 هفته ای اسرایل رو نابود میکردن چون غیرت دارند
  • حسین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    چون پوتین برای کشور و مردمش برنامه داره،بیش از دوسال روسیه داره با کل ناتو میجنگد، ۲۰ درصد خاک اوکراین رو فتح کرده ارزش پول ملی روسیه هم پایین نیومد ،مردم روسیه هم در رفاه هستند،شما ها چیکار کردید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس