.

با گذشت ۱۱۰ روز از آغاز ضد حمله ارتش اوکراین و بر اساس تصاویر منتشر شده توسط روسیه، بیش از ۱۰۰ دستگاه از ادوات زرهی ارتش اوکراین توسط بالگرد کاموف۵۲ و موشک های هدایت لیزری ویخر منهدم شده‌اند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

بالگرد رزمی کاموف ۵۲ (Ka-۵۲)

در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، ارتش شوروی نیاز به ساخت یک بالگرد تهاجمی جدید با اولویت مقابله قوای زرهی ائتلاف ناتو و با توانایی و تحرک و مانورپذیری بیشتر نسبت به بالگرد مشهور Mi-۲۴ داشت که در زمان خود عملکرد درخشانی به جا گذاشته بود.

در ابتدای دهه ۸۰ میلادی دو شرکت کاموف و میل طرح های خود را بر اساس تجارب گذشته و جزئیات درخواستی ارتش شوروی ارائه کردند یعنی Mi-۲۸ و V-۸۰.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
پیش نمونه طرح V-۸۰

طرح V-۸۰ که بعدها تحت عنوان کاموف۵۰ رونمایی و تولید شد، در کلیه آزمون های فنی و رقابت با میل۲۸ برتری خود در توان آتش، تحرک و مانورپذیری را اثبات کرده و قیمت پایین تر و کاربری آسانتری را داشت و مورد تحسین عمده کارشناسان هوانوردی شوروی قرار گرفته بود؛ در اواخر دهه ۹۰ میلادی تصمیم بر آغاز تولید انبوه بالگرد کاموف۵۰ گرفته شد اما به دلیل شرایط نابسامان سالهای نزدیک به فروپاشی شوروی (۱۹۹۱) و همچنین مشکلات مالی گسترده روسیه در دهه ۹۰ میلادی، در نهایت تنها ۱۵ فروند بالگرد کاموف۵۰ تولید شد.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
بالگرد کاموف۵۰

علی رغم تولید محدود، این بالگرد در دو جنگ چچن در دهه ۹۰ مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد خوبی نیز از خود نشان داد؛ اما در اواخر دهه ۹۰ میلادی وزارت دفاع روسیه به بهانه اینکه بالگردی با تنها ۱ خلبان در میدان نبرد با تهدیدات بالا توانایی هدایت بالگرد همزمان با استفاده از سیستم تسلیحاتی علیه اهداف را ندارد، بالگرد تهاجمی میل۲۸ را برای تولید انبوه انتخاب کرد.

این موضوع موجب شد طراحان شرکت کاموف اقدام به طراحی مدل دو سرنشینه این بالگرد تحت کد Ka-۵۲ بکنند که توسط ناتو به Alligator به معنای "تمساح" نامگذاری شود؛ وزارت دفاع روسیه به منظور دلسرد نشدن شرکت کاموف دست به سفارش تعداد محدودی از این بالگرد زده و تلاش برای بازاریابی خارجی آن را شدت بخشید؛ عملکرد درخشان کاموف۵۲ در جنگ سوریه با اجرای صدها ماموریت رزمی، شلیک موشک های هدایت لیزری جدید "ویخر" و تنها یک مورد سرنگونی از سال ۲۰۱۵ تا زمان حال، موجب شد ارتش روسیه تعداد بیشتری از این بالگرد را سفارش داده و دریافت کند.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
کاموف۵۲

ورود به آسمان جهنمی اوکراین

در همان نخستین ساعات آغاز جنگ اوکراین، یکی از مشهورترین عملیات های هوابرد تاریخ جنگ‌های نوین با هدف کنترل فرودگاه گوستومل در شمال کی‌یف اجرا شد؛ حدود ۸۰ فروند بالگرد تهاجمی و ترابری-رزمی روسی از مدل های میل۸، میل۳۵ و کاموف۵۲ به این پایگاه هوایی یورش برده و موفق به کنترل آن شدند که نقش مهمی در پیشروی قوای روسی به سمت پایتخت اوکراین داشت؛ در این عملیات بالگردهای ترابری رزمی اقدام به تخلیه نیروهای عملیات ویژه و قوای هوابرد VDV روسی در گوستومل کرده و بالگردهای کاموف۵۲ ماموریت داشتند تا امنیت حریم پایگاه را برای این گروه تامین کنند.


موج سنگین حملات بالگردهای روسی برای تصرف فرودگاه گوستومل

با توجه به ناکامی نیروی هوایی روسیه در سرکوب دفاع هوایی اوکراین و همچنین ارسال هزاران تیر موشک پدافندی دوش پرتاب نظیر استینگر، مارتلت و ... توسط غرب برای اوکراین، تعدادی از این بالگردها در همان موج نخست حمله سرنگون شدند.


در ماه های بعد و دورانی که روسیه در فاز تهاجمی قرار داشت نیز ده ها فروند بالگرد دیگر از جمله تعداد قابل توجهی از بالگردهای کاموف۵۲ توسط موشک های دوش پرتاب اوکراینی سرنگون می شدند Y زیرا قوای زمینی ارتش روسیه تحت فشار شدید بوده و درخواست پشتیبانی از نیروی هوایی داشتند، اما به دلیل عدم توانایی در سرکوب پدافند اوکراین، جنگنده های روسی قادر به نزدیک شدن به خطوط نبودند و این وظیفه خطیر به بالگردهای رزمی سپرده می شد.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
بالگرد کاموف۵۲ که پس از آسیب شدید در اطراف کی‌یف فرود اضطراری کرده و رها شده است

همچنین در یک اشتباه عجیب از فرماندهی ارتش روسیه، در روز بیست و یکم جنگ تعداد زیادی از بالگردهای رزمی ارتش روسیه در فضای باز در فرودگاه چورنوبیوکا در حومه خرسون مستقر شده بودند که مورد حمله سنگین توپخانه ارتش اوکراین قرار گرفتند؛ در این حمله دست کم ۱۴ بالگرد روسی از جمله ۶ فروند کاموف۵۲ منهدم شدند.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
بالگردهای روسی نابود شده در فرودگاه خرسون در ماه مارس ۲۰۲۲

عملکرد درخشان کاموف۵۲ در فاز تدافعی

با آغاز ضد حمله بزرگ ارتش اوکراین در جنوب این کشور، با توجه به ارسال صدها دستگاه ادوات مدرن زرهی غربی برای کی‌یف نظیر لئوپارد۲، چلنجر۲، استرایکر، ماردر، بردلی و ... پیش بینی می شد شاهد یک حمله بزرگ زرهی در ابتدای نبرد باشیم؛ اتفاقی که در جبهه استان زاپوریژیا رخ داده و منجر به فاجعه تمام عیار برای ارتش اوکراین و تغییر کامل استراتژی این کشور در ادامه نبرد شد.

بالگرد کاموف۵۲؛ از ناکامی در حمله تا عملکرد درخشان در فاز دفاعی/ با تمساح بی‌رحم روسی و قاتل زرهی ناتو آشنا شوید +تصاویر
تانک لئوپارد و نفربری های بردلی نابود شده در حملات روسیه

میادین گسترده مین، دسته های ضد زره و پهپادهای انتحاری لنست روسی اقدام به شکار ادوات زرهی اوکراینی میکردند؛ اما بیشترین شکارها به ویژه به هنگان نبردهای شبانه توسط بالگرد کاموف۵۲ ثبت شد.


مجموعه شکارهای ادوات زرهی اوکراین توسط کاموف۵۲

این بالگرد توانمند که در زمان فاز تهاجمی به دلیل سطح بالای تهدیدات پدافندی نتوانست کارایی خود را به خوبی نشان دهد، این بار به هنگام دفاع در برابر حملات بزرگ ارتش اوکراین، با پرواز در ارتفاع پست و زیر خط راداری، با استفاده از موشک های ضد زره "ویخر" با برد ۸ کیلومتر به سادگی اقدام به شکار تانک و نفربرهای اوکراینی می‌کرد.

با گذشت حدود ۱۱۰ روز از آغاز ضد حمله ارتش اوکراین و بر اساس تصاویر منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه بیش از ۱۰۰ دستگاه از ادوات زرهی ارتش اوکراین توسط بالگرد کاموف۵۲ و موشک های هدایت لیزری ویخر منهدم شده یا آسیب شدید دیده اند.


در کل دوره زمانی فوق نیز بر اساس اسناد تصویری معتبر تنها ۲ فروند از این مدل بالگرد توسط سامانه های پدافندی دوش پرتاب اوکراینی سرنگون شده که با توجه به تعداد سورتی های پروازی بسیار زیاد و سطح تهدیدات بالا، عملکرد بسیار درخشانی را از خود به جای گذاشته است.


سرنگونی بالگرد کاموف۵۲ توسط موشک RBS-۷۰ اوکراینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    12 30
    اولن که این بالگرد نسبت به نمونه های غربیش آشغالی بیش نیست مابقی تسلیحات روسی هم همینطورن دومن تو‌جنگ‌اوکراین از بروزترین سلاحهای روسی استفاده میکنه ولی تسلیحات اوکراین عمدتن مدلهای قدیمی و از رده خارج تسلیحات غربی است نظیر مدلهای اولیه تانک های لئوپارد اونم به تعداد کم،فک کن اگر تسلیحات بروز غربی و به تعداد بالا به اوکراین میدادن چی میشد مثلن هزار تانک غربی اگر میدادن دخل روسیه اومده بود
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      12 1
      بقول عبدالحمید:چقدر ملخهای این بالگرد،دارای قُططره و دارای ضخامت
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      12 3
      بعد پیروزی روسیه معلوم میشه مال کی بهتره
    • قلی میرزا IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      5 7
      خطاب به اونی که گفت پس از پیروزی روسیه معلوم می شه؟ مگر اوکراین یوروکاپتر تایگر یا لانگ بو آپاچی دراختیار داره که مثلن معلوم هم بشه!
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      6 0
      تانکها چقدر جالب میترکن
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    10 2
    چه بازی خفن گرافیک بالایی ، رو سیستم من اجرا میشه؟ سی پی یو: پوتیتو رم: 1 لیتر گرافیک: کوکومبر تی آی
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    7 10
    جنگ زنگزور بهترین موقعیت برای ساخت بمب اتم ایرانی یا واردات بمب اتم تاکتیکی از روسیه
    • US ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      8 14
      سمت بمب اتم قدمی بردارید به کل شخم میخورید حالا هی بیا بگو بمب اتم ایرانی
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 1
      اوهوی، گوساله ای که از پرچم آمریکای نازنین ما سواستفاده میکنی. کوپن ات تموم شد. امروز 200 تا کامنت گذاشتی. برو یونجه ات را بخور. خسته شدی.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      طالبانی و آمریکایی تو غلط کردی. ایران بمب اتمش را می سازد به هیچ کسی هم هیچ ربطی ندارد
    • حسین ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 0
      تو حتما جاسوس اسراییل و آمریکایی
  • US ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 7
    جنگ زنگزور بهترین موقعیت برای ساخت بمب اتم ایرانی یا واردات بمب اتم تاکتیکی از روسیه
  • US ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    13 2
    روس ها ادوات نظامی خیلی عالی دارند اما یکجاهایی نشان می دن که در دکترین نظامی و چیدمان طرح های دفاعی یا هجومی مشکل دارند درواقع یک دهم امکانات نظامی روس ها دست فرماندهان نظامی ما باشد ما ۱۰ برابر بیشتر از روس ها نتیجه مثبت می گیریم این ها ادعا نیست تاریخه چنانکه ما درگیر جنگ جهانی به نمایندگی صدام شدیم خیلی جاها کسری داشتیم و نبرد کاملا نابرابر بود اما نبوغ و طرح های نظامی فرماندهان ایرانی ورق را برمی گرداند خیلی از عملیات های نظامی ما در تاریخ نظامی جهان به عنوان عملیات نظامی درخشان ثبت شده
  • US ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    11 2
    روس ها ادوات نظامی خیلی عالی دارند اما یکجاهایی نشان می دن که در دکترین نظامی و چیدمان طرح های دفاعی یا هجومی مشکل دارند درواقع یک دهم امکانات نظامی روس ها دست فرماندهان نظامی ما باشد ما ۱۰ برابر بیشتر از روس ها نتیجه مثبت می گیریم این ها ادعا نیست تاریخه چنانکه ما درگیر جنگ جهانی به نمایندگی صدام شدیم خیلی جاها کسری داشتیم و نبرد کاملا نابرابر بود اما نبوغ و طرح های نظامی فرماندهان ایرانی ورق را برمی گرداند خیلی از عملیات های نظامی ما در تاریخ نظامی جهان به عنوان عملیات نظامی درخشان ثبت شده یکیش حمله به پایگاه های الولید در مرز عراق و اردن که طراحیش شاهکار به تمام معنا بود و تقریبا آسیب هم ندیدیم فرماندهان روس ، یک دهم نبوغ و طراحی عملیات الولید را می داشتند براحتی می توانستند زیرساخت های پشتیبانی اوکراینی ها در غرب این کشور را بزنند یا شما می بینید که ما دسترسی خیلی باز به ماهواره های نظامی نداریم اما بهترین خروجی ها را از قوای پهبادی موشکی می گیریم یا در دریا ، رزمناوهای ۷ تا ۱۰ هزار تن ۲۰۰ متری یا ناوهای هواپیمابر نداریم با دکترین فوق العاده و طراحی بی نظیر به اشکال دیگر این خلا ها را پر کردیم بازدارندگی هم ایجاد کردیم برای همینه که غرب ، اسرائیل و بعضی کشورهای منطقه از جانب دریافت تعداد محدودی سوخو ۳۵ توسط ایران به شدت وحشت کردند در حالیکه یک اسکادران جنگنده تهدید خاصی حساب نمی شه اما همین اسکادران دست فرماندهان ایرانی باشد ۱۰۰ مدل عملیات فوق العاده ازش می کشن بیرون که به فکر کس دیگر نیفته .
  • US ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 11
    اون عکس بردلی و لئوپارد رفتند روی مین ، ربطی به این هلیکوپتر مسخره نداشتند
  • US ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    3 6
    اون عکس بردلی و لئوپارد رفتند روی مین ، ربطی به این هلیکوپتر مسخره نداشتند
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 8
    50 درصد از بالگردهای کاموف از دست رفته
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      5 4
      واقعا؟ 5 درصد؟ اشکال نداره دوباره میسازه چون خودش سازندس تو نگران نباش
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      4 6
      میسازن بازم از دست میدن آشغالسازی افتخار نیست
  • جواد IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 8
    در مجموع ۸۰ فروند از این بالگرد سرنگون شدن تو جنگ اوکراین که افتضاح نظامی برای ارتش دومه
  • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    5 9
    این کلیپهای مانور تمساح برای اوایل«عملیات ویژه نظامی» «مدافعین روس» هست. بعد که جاولین💪واستینگر💪 بدست «مهاجمین اکراینی» رسید تمساح های دمپایی سقوط میکردن.یادمون نرفته روزی ۳تا فیلم از اصابت تمساح میومد🙂
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      5 2
      با جاولین باگرد میزن سطح شعور شما عرب پرستا بیشتر از این نیست خخخخ
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      1 0
      عرب‌ پرست اون چاهنچاه عاریایی بود که اروند رود و بحرین رو شوهر دادن. راستی چرا تو رسانه های خارجی به عراقی ها میگن ایرانی ها دارن منابع شما رو به چپاول میبرن؟ زیرا اونجا هم امثال شما ساده لوح های غربگدا وجود داره.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    5 1
    یعنی با این مقاله الان بریم قرارداد خرید ببندیم
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    7 3
    مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش مرگ بر آمریکا و نوکران بدبختش
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      9 6
      مرگ بر روسیه و نوچه هاش
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      5 1
      فشار بخور کمونیست
  • GB ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 2
    امپراطوری فرانژادی ایران زنده شده است‌.
  • GB ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    7 1
    آقای رئیسی عزیز لطفا کوریدور جنوب شمال را به سرعت بیشتری ادامه دهید وقت نیست‌.
  • یزدان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 4
    برا اهن پاره ها پوتین هم باید تبلیغ
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    صنایع نفت تولید مواد خام پر حجم که دارند حقوقا کمشون چهل یا پنجاه ملیونه ولی صنایع دیگر چون تولید کم حجم دارند حقوقا بسیار پایین است. این درست نیست حقوق صنایع نفت دولتی بی عدالتی است ، حقوق شرکت های دولتی نفتی را درست کنید. ظلم صنعت نفت را متوقف کنید. صنعت نفت دولتی را شفاف کنید، وزارت نفت را شفاف کنید. می گویند مدیران سفارشی، نه با این مدل کار بدون همت علمی و صرف مصرف گرایی کالای بیگانه ، سفارشی می شوند . سفارش کالای اروپایی و امریکایی برایشان لذیذ تر می شود. به دوران لعنتیه فروش نفت و پول های هنگفت نفتی بدون توسعه صنایع پایین دستی برنگردید. به خوشی های ناپایدار پول نفت تکیه نکنید
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 3
    خود امریکایی ها بهتر ازهمه میدونن زلنسکی و نیروهاش قافیه را باخته اند اما ادامه ارسال تجهیزات به معنای تحقق بیشتر اهداف در ضربه زدن به اروپا مخصوصا المان و انبار غله اکراین و روسیه است هژمونی سرمایه داری همواره با جنگ از مرگ میگریزد
  • مسعود IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 6
    اصلا حریف بیرقدار نمشه بیرقدار به راحتی یکی از این تمساحها رو بر فراز جزیره مار سرنگون کرد و جسدش درست افتاد رو سر سربازای روسیه و اتیش گرفتن
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    5 1
    بزرگترین اشتباه است که از هلی کوپتر برای تهاجم در مناطقی که اکراینی ها حضور دارند استفاده کرد . امکان دارد از هر سنگری مورد هدف قرار گیرد . ولی برای دفاع از تک اکراینی ها بالای سر نیروهای روسی پرواز کند کمتر امکان مورد هدف قرار گرفتن دارد . ضمن انکه محل درگیری دشت است و امکان پناه گرفتن هلی کوپترها پشت موانع طبیعی وجود ندارد فلذا انها اسیب پذیر ترند . بهترین وسیله هواگرد در میدان جنگ پهبادها هستند
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 3
    کمتر چرت بگو این تصاویر همش تکراریه
  • گل رز IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    7 1
    حقوق کارکنان شرکت نفت را خیلی افزایش دادن خواهشاً پیگیری کنید بقیه کارمندان دولت هم آدم هستند زن و بچه دارند بخدا آه شون دامنتون را میگیره آقای رییسی ما به شما رای دادیم اما این تبعیض و بی عدالتی چیه که انجام میدید
    • نفتی مستاجر IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      6 0
      دیروز افزایش دادن یا عید؟ فعلن که دشنام اش را شرکت نفت می خورد کامش را دادگستری، توانیر، بانک، شورای مناطق آزاد، ادارت عریض و طویل وزارت صمت
  • سورن اشکانی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 5
    بهترین هلیکوپتر جنگی جهان با اختلاف زیاد ah 64 apachi هستش بعد از آپاچی میشه میل 28 روسیه رو در رتبه دوم قرار داد..
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      کارشناس کی بودی تو یوروکاپتر تایگر پس کجاست اینترنت بزن جستجو کن
  • رضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    3 3
    مشرق به غربگداها برخورده
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 2
    این هلیکوتر اسباب بازی هنگام فرود اصلا بالانس نیست ویدیوهاش تو اینترنت هسن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 1
    اسراییل میاد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 1
    طوفان دو رو تولید کنین با موشک آذرخش هوا به هوا ارزش بیشتری از این تمساح کند زنگ زده داره
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    3 0
    ایرانیا بیشتر از طرح بدنه و نوع چرخیدنش خوششون میاد وگرنه جنگنده برای ایران خیلی مهمتره
  • کاموف بیا سوخو ک اومد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 1
    همون گونه که روسیه سوخو۳۵ ها رو داد این رو هم حتمن می ده
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 1
    اصلا نباید برای مردم اوکراینو مخصوصا زلنسکی دل سوزوندن فرض کنید اصلا روسیه بهش حمله نمیکرد و عضو ناتو میشد بعدش اگر امریکا به ایران حمله کنه اولین کشوری که بهش سرباز میداد همین اوکراین بود پس برای این جماعت دلسوزندن یعنی خریت
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      داداش خیلی خودمونو دست بالا نگرفتی؟امریکا بیاد ۳روزه شخم میزنه دیگه کار به ناتو واکراین نمیرسه.الان گیرت برای پیروزی درمقابل امریکا، فقط 4تا سرباز زپرتی کمکی اکراین هست؟.من غربگدای البانی نشین ریش گرو بزارم پیش زلنسکی و ناتو نیان امریکارو تنهایی میزنید به امید خدا؟!😮
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      چراباید امریکا به ایران حمله کنه؟! وقتی میدونه ملتش این رژیم را قبول ندارن وپشتش را خالی کردن چرا بایدخودشو پیش ملت ایران خراب کنه.... مطمعن باشید دیگه نمیتونید از نو یه دفاع مقدس دیگه شکل بدین......
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 5
    اگه این بالگرد ساخت غرب بود الان غرب پرستها از خوشحالی تن پوست خود نمیگنجیدنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس