.

موج اولیه قوای زرهی پیشرو ارتش اوکراین قبل از آنکه حتی به خطوط دفاعی روسیه در استان زاپوریژیا نزدیک شوند اسیر میادین مین گسترده ارتش روسیه شدند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

لئوپارد۲؛ فخر صنایع زرهی آلمان

پس از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز دوران جنگ سرد، بلوک غرب و ائتلاف ناتو تا اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی همواره در زمینه رزم زمینی و به ویژه تانک های اصلی میدان نبرد از رقیب خود یعنی بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی عقب بودند.

در این زمان بهترین تانک امریکایی تحت خدمت در کشورهای ناتو از مدل ام۶۰ و بهترین تانک آلمانی نیز لئوپارد۱ بودند که هر دو در بسیاری از فاکتورهای مقایسه نظیر قدرت آتش، رانش به وزن و حفاظت زرهی از رقبای آن زمان خود نظیر تی۶۴ و تی۷۲ عقب بودند؛ تانک آلمانی لئوپارد۲ طرحی انقلابی بود به منظور جبران فاصله کیفی قوای زرهی بلوک غرب در برابر جدیدترین ساخته های شوروی.

نگاهی به عملکرد تانک‌ لئوپارد۲ در جنگ اوکراین/ وقتی بهترین تانک جهان در میادین مین روسیه تحقیر می‌شود +تصاویر
تانک لئوپارد۲

لئوپارد۲ نخستین تانک آلمانی مجهز به توپ L۴۴ با کالیبر ۱۲۰ میلی متری بود که به این تانک توان آتش در فاصله ۴ کیلومتری در روز و ۲۵۰۰ متری در شب را می داد؛ بر اساس تجاربی که ارتش اسرائیل در نبرد یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ در برابر ارتش مصر مجهز به بهترین تانک های ساخت شوروی در آن زمان کسب کرده بود، لئوپارد۲ به انواع سیستم های کنترل آتش مدرن، مسافت یاب های لیزری، سایت دید در شب و موتور قدرتمند ۱۵۰۰ اسب بخاری مجهز شد و نسل جدید زره کامپوزیتی این تانک نیز حفاظت بسیار بالایی در برابر انواع پرتابه های انرژی جنبشی و شیمیایی به آن می داد.

لئوپارد در تعداد زیادی از ارتش های اروپایی نظیر سوئد، یونان، ترکیه، لهستان، اسپانیا، پرتغال و ... وارد خدمت شده و تبدیل به یکی از بهترین نمونه های صادرات تسلیحاتی آلمان شد.

نگاهی به عملکرد تانک‌ لئوپارد۲ در جنگ اوکراین/ وقتی بهترین تانک جهان در میادین مین روسیه تحقیر می‌شود +تصاویر
لئوپارد۲ ارتش اسپانیا

در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی ارتش اوکراین از ناتو درخواست ارسال تجهیزات سنگین زرهی برای آغاز ضد حمله بزرگ خود علیه ارتش روسیه را صادر کرد و ائتلافی از چند کشور اروپایی به رهبری آلمان موافقت خود را با ارسال تانک های لئوپارد۲ برای اوکراین اعلام کردند.

وقتی بهترین تانک جهان در میادین مین روسیه تحقیر می‌شود

به ادعای بسیاری از کارشناسان نظامی غربی، تانک لئوپارد۲ از نسخه های جدید و به روز آن برترین تانک عملیاتی دنیا حتی بالاتر از آبرامز امریکایی یا چلنجر انگلیسی است (که دو مورد فوق نیز برای اوکراین ارسال شدند).

نگاهی به عملکرد تانک‌ لئوپارد۲ در جنگ اوکراین/ وقتی بهترین تانک جهان در میادین مین روسیه تحقیر می‌شود +تصاویر


با اعلام ارسال ده ها دستگاه تانک لئوپارد توسط کشورهای آلمان، لهستان، سوئد، اسپانیا و ... و همچنین ارسال صدها دستگاه نفربر و خودروی رزمی غربی دیگر برای ارتش اوکراین، بسیاری تصور می‌کردند که کی‌یف قادر خواهد بود با حملات انبوه زرهی خطوط دفاعی روسیه را پشت سر گذاشته و پیشروی عمیق صورت بگیرد.

اما در هفته نخست ژوئن ۲۰۲۳ (آغاز رسمی ضد حمله اوکراین) نا امیدی بزرگی برای اوکراین و متحدین غربی رقم خورد؛ موج اولیه قوای زرهی پیشرو ارتش اوکراین قبل از آنکه حتی به خطوط دفاعی روسیه در استان زاپوریژیا نزدیک شوند اسیر میادین مین گسترده ارتش روسیه شدند.

نگاهی به عملکرد تانک‌ لئوپارد۲ در جنگ اوکراین/ وقتی بهترین تانک جهان در میادین مین روسیه تحقیر می‌شود +تصاویر
تانک‌های منهدم شده لئوپارد۲ در روز نخست ضد حمله اوکراین

استفاده گسترده از تجهیزات مین روب نیز گره گشا نبود و خود این تجهیزات از اهداف حملات بالگردهای کاموف۵۲ و پهپادهای لنست۳ روسی بودند؛ حتی پس از عبور قوای اوکراین از میادین مین و کاهش حضور بالگردهای کاموف به دلیل فعالیت پدافند هوایی روسیه، باز هم استفاده گسترده از کوادکوپترهای انتحاری FPV و موشک های ضد زره کورنت مستقر در سنگرهای دفاعی ارتش روسیه خسارات گسترده ای به ناوگان لئوپارد۲ و سایر ادوات زرهی ارتش اوکراین وارد کرد.


هدف قرار گرفتن لئوپراد۲ اوکراینی توسط مهمات پرسه زن لنست


از مجموع ۷۱ عراده تانک لئوپارد۲ ارسال شده توسط کشورهای اروپایی برای اوکراین، ۳۳ عراده از آنها بر اساس مدارک قطعی تصویری در میدان نبرد، منهدم شده یا دچار آسیب شدید شده اند.


لئوپارد۲ اوکراینی (از نسخه اهدایی سوئد) که بر اثر حمله پهپادهای روسی منهدم شده است


در واقع حدود نیمی از ناوگان این تانک مدرن آلمانی پیش از آنکه اثر خاصی در میدان نبرد داشته باشند یا شاهد رویارویی مستقیم آنها با تانک های مدرن روسی نظیر تی۸۰ و تی۹۰ باشیم در میادین مین ارتش روسیه یا حملات پهپادی و بالگردی این کشور منهدم شده یا از کار افتاده اند.


از معدود نبردهای زرهی تانک لئوپارد با تانک های روسی در جبهه زاپوریژیا


فاجعه رخ داده برای تانک آلمانی موجب شد تا کشورهای امریکا و انگلیس که تانک های آبرامز و چلنجر۲ را به اوکراین تحویل داده بودند از متحد اوکراینی خود بخواهند تا از استفاده از این تانک ها در خط مقدم و احتمال بروز فاجعه مشابه برای سایر محصولات زرهی مدرن غربی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • علوی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    68 12
    این جنگ نشان داد که تبلیغات غرب از قدرت نظامی خود، نمایشی بیش نبوده و در میدان واقعی نبرد چیزی برای گفتن ندارند.
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      1 8
      باید برای بعضیا فقط تاسف خورد
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      17 3
      روسیه نیز بدون پهپادهای شاهد ایران حرفی برای گفتن ندارد همه راهها به خاورمیانه ختم میشود
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      19 2
      اینطور هم نیست که می فرمائید. اینکه تانک های آلمانی خوب نیستند اشتباه است درستش ابنه که ارتش روسیه راه درست و ابزار درست مقابله با اونا رو پیدا کردن و بصورت کاملا حرفه ای نابودشدن میکنند، همین تانک ها ممکنه در یک نبرد در کشور دیگه ای که دوش مقابله با اونو بلد نباشن شق القمر بکنه و اسم و آوازه ای بهم بزنه، بنابراین کارایی سلاح ها در میدان نبر را توانمندی ها و تاکتیک ها و سلاح متقابل جبهه مقابل معلوم میکنه
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 0
      حاجی به یه مثقال مین ترکیده پراید باز جلو مین میتونه فرار کنه این اونم نتونسته تچهیزات غربی هالیودی هستن تا تو واقعیت
  • متقد IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    16 20
    روسیه سقوط کنه برای ما هم بد میشه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      17 9
      برای یک کشور نرمال اصلا هم بد نمیشه، برای آدم های واداده و وابسته بد میشه
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      13 2
      الان معنی کشور نرمال یعنی کشوری که صفر تا صد برده غرب و آمریکا باشد واداده ترین و وابسته ترین موجودات هم همین دروغگوهایی هستند که به بردگی غرب و آمریکا میگن زندگی نرمال
    • mehdi IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 3
      حرف حساب
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    18 2
    جنگ اوکراین وغزه نشون داد که غربی‌ها بخصوص یانکی‌های گاوچرون تروریست 90% با تبلیغات سلاحهای خودشونو به کشورها قالب میکنن و در واقع اون بازدهی که باید اصلا ندارن!! یه مثل قدیمی آمریکایی هست که میگه: اگر یه دلار پول داری 90 سنتشو خرج تبلیغات کن و 10% شو خرج خود جنس!!
  • نه شرقی،نه غربی،جمهوری اسلامی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    6 30
    سفارشی و از ترس ارباب پوتین
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      23 1
      مثلاً می خواستی به یانکی ها قوت قلب بدهی یا به غرب پرستان داخلی هم کیشت؟!؟!!!!
    • شهروند IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      5 2
      امیدوارم جنگ روسیه با ناتوی متجاوز طولانی شود تا ناتوی متجاوز و خونریز قدرتش تحلیل رود و دچار فرسایش قدرت شود زنده باد ایران
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 14
    تو این فیلم های منتشر شده که اثری از انهدام تانک دیده نشد فقط انفجار پرتابه دیده شد نه انفجار خود تانک(چون خود تانک دارای تسلیحات و سوخت در مخرن می باشد انفجار اولیه باعث انفجار ثانویه می شود که دارای حجم بسیار بزرگی است)
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 18
      این روسو فیل های بی غیرت برای رضایت ارباب پوتین هر کاری می کنند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    21 0
    غربی ها عادت کرده اند از سلاح های خود زیادی تعریف کنند تا به کشورهای دیگر راحت تر بفروشند و سود بیشتری ببرند . مثلا وقتی هواپیماهای سوپراتاندارد را با موشک های اگزوسه به صدام کرایه دادند تا کشتی های نفت کش ایران را بزنند تبلیغ کردند که دیگر کار ایران تمام است و ایران تا چند ماه اینده فلج میشود ولی اشتباه میکردند
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 10
    مزخرف بود.بهترین تانک دنیا الان t14 بعد مرکاوا و لکرک.همون زمان هم لوپارد 1 بهتر از تی۷۲ بود
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 1
      خدایی تی 14 رو چطور بهترین تانک کردی شما ؟ ردهبندی نمیشه کرد ولی مرکاوا 4 ابرامز بلک پنتر تایپ 10 لئوپارد2 ای7 از بهترینها هستن به شخصه مرکاوا رو خیلی دوست دارم
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    5 20
    این متن حاصل تراوشات مسموم ذهن یک روسوفیل حقیر است و هیچ گونه ارزش دیگری ندارد
  • یعقوب لیث صفار IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 16
    یعنی آلان خوشحالید که تانک آلمانی (بخاطر اینکه تو جبهه اوکراین داره میجنگه) داره نابود میشه؟!!!! شما از نعمت عقل و اندیشه محرومین بخدا..
  • ایثارگر IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    9 2
    دراین جنگ تسلیحات ایران هم خوب آزمایش شان نشان داد. کار بکجا رسیده بود که زلنسکی به ایران التماس میکرد که پهپاد انتحاری شاهد ایرانی امان مان را گریخته بود. سیستم جنگ الکترونیکی موفق بود سیستم هارمونی که درجنگ سیستم کنترل تسلیحات را ازبین می برد تمام تجهیزات جنگی مدرن را تبدیل به یک تکه آهن قراضه میکرد.
  • RO ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 13
    آدم آزاده میبینه که صدام متجاوز بود. رژیم صهیونیستی متجاوزه و اشغالگره. روسیه هم متجاوزه. با غربگدا گفتن نمیتونید حقیقت رو خفه کنید.
    • حقگو IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      10 0
      دوست عزیز سلام . ادم ازاده می بینه که غربی ها در اکراین مردم را فریب دادند و انقلاب رنگی به راه انداختند تا جاسوس های غربی یا خودباختگان غربی را به حکومت برسانند تا برای روسیه تهدید جدیدی درست کنند . بعد از انقلاب نارنجی یک دلقک صهیونیست را بعنوان عروسک خیمه شب بازی خود سرکار اوردند تا عضویت ناتو را بهش بدهند و بر خلاف توافقات غرب با روسیه عمل کردند و روسیه بار ها تذکر داد و غربی ها از ماهها قبل می دانستند روسیه تحمل نمیکند و حمله خواهد کرد ولی برایشان مهم نبود که ملت اکراین اواره شوند ملت اکراین بمیرند چون فکر میکردند منافع غرب در این جنگ است وبرایشان مردم اکراین مهم نبودند همانطور که مردم فلسطین برایشان مهم نیست. من اعتقاد دارم نباید به غرب یا شرق اعتماد کنیم و باید فریب غرب یا شرق را نخوریم
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      5 0
      بله صدام و رژیم صهیونیستی و روسیه هر سه تجاوزکارند اما طرف مقابل صدام و رژیم صهیونیستی حق بودند و بیگناه در حالیکه طرف مقابل روسیه همون صهیونیستها و امریکا هستند که تجاوزکارتر و پلیدتر از روسیه هستند
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 3
    لباس تیم ملی فوتبال تقریبا مثل پرچم مقدس است بر روی لباس تیم ملی می توان خط نستعلیق استفا ه کرد از ایات و روایات تا شعر حافظ یا نماد الله روی‌ پرچم یا موارد مانند آن. آخه چرا یوزپلنگ؟ چرا رنگ پوست بدن یک حیوان بر روی لباس تیم ملی ایران باشد؟ این همه حیوان در جهان در حال انقراض است چرا یوزپلنگ؟ مگر لباس تیم ملی باغ وحش است؟
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 2
      همانطور که از اسم تیم مشخصه تیم ملی است و یوز پلنگ ایرانی هم نماد ملی است حالا چه اشکالی در زندگی شما ایجاد کرده؟؟؟!! این همه شعار و القاب و نماد های بی خاصیت گذاشتین کم بود؟! بیخیال بشین آقای محترم دنبال چی میگردی؟ خیلی از کشورهای دنیا برا خودشون یه نمادی تعریف و انتخاب کردن اینم یکی
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      1 0
      شیر نماد ملی ایران و انگلستان بود و با طرح و نقشه بریتانیا میخواهد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      1 2
      شیر نماد ملی ایران و انگلستان بود و با طرح و نقشه بریتانیا میخواهد شیر در‌ انحصار بریتانیا باشد.
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 2
    لابد بر روی پوست یوزپلنگ های ایران هم عکس تیم ملی را خال کوبی کنیم برای حمایت از تیم فوتبال!!!!
  • حسین IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 6
    بهترین تانک ابرامز هست.
    • ایرانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      3 0
      والبته بهترین ارباب برای شما آمریکا🤣🤣 جون به جونتون کنن آمریکا پرست هستید، سالها غرب بر جهل و حماقت خودحقیر پندارهایی چون تو دنیا را چاپیدند تا اینکه اَبرمردی بنام خمینی ظهور کرد تا نشان دهد اَبرقُدقُد شما حتی در مقابل پابرهنگان یمنی هم ذلیل هستند چه رسد به ملتی که اراده کرده روی پای خود بایستد و پوزه شیطان رو بخاک بمالد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    3 2
    دم شاهدهای خودمون گرم
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 3
    ما هم تانک خوب نداریم باید یک فکر اساسی بکنیم کرار که بیشتر ارتقا هست تا ساخت تانک جدید بنظرم شاسی چیفتن با برجک و توپ جدید و تعویض موتور میتونه الگوی مناسب باشه
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 1
      شاید تانک ربز جسته برای ایران بهتر باشه ، مثل ام 60
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    3 2
    دوران تانک های چند تنی، با کلّی خدمه و هزینه تمام شده است/ برای شرح خدمات تانک باید به فکر گلوله های سبک تر اما با نفوذ و قدرت انفجار بیشتر بود؛ و البته ربات هایی که با وزن سبک تر حتی نیازی به زنجیر نداشته باشند و مانند چهارپایان راه بروند که در میدان مین زِرتی منفجر نشوند/ کلّاً دوران تانک های گران قیمت، دیگر تمام شده است
  • ramin IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 8
    خبرهایتان همش دروغه پوتین دوست شما تو باتلاق اکراین گیر کرده،جز خود کشی راهی نداره
  • FR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    5 0
    از اینکه روسیه برنامه خباثت آمیز ناتو و غرب را کله پا کرد لذت میبریم
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 0
    روسیه متجاوز هست، چین متجاوز هست، اروپا متجاوز است، ولی آمریکا مادر تمام متجاوزین هست.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 10
    یعنی چه حالا؟میخای بگی تانکهای مزخرف T55 و T90 روسی از لئوپارد 2 بهترن!!!!!!! عزیزم این دو تسلیحات اصلا قابل قیاس نیستن با هم..
    • ساده اما صمیمی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      4 0
      جوری نظر داده که انگار سالها در حال طراحی تانک بوده و سالها هم در میدان جنگ آنها رو آزموده🤣🤪 ببین عمو هرچیزی تو دنیا براساس عملکردش تو میدان واقعی ارزیابی میشه نه بر اساس علاقه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 3
    تانک ها و زرهپوش های غربی بهترین عملکرد رو تو این جنگ داشتن . یه نگاهی هم به زرهپوش های روسی بندازین تا متوجه بشین که تانک تی 72 چطور با اتش برادلی نابود شد
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    عنوان گزارش احمقانس. یعنی بهترین تانک دنیا اصلا روسی تو میدان مین شنی پاره نمیکنه؟ شما بگو تو نبرد تانک با تانک چند تا لئوپارد رو زدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس