.

ارتش اوکراین طیف متنوعی از تسلیحات ضد زره را تحت خدمت دارد اما در این میان ۳ مدل موشک بیشترین استفاده و درخشان ترین عملکرد را در میان آنها ثبت کردند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

ارسال سلاح برای اوکراین؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب

خندق بکنید و تا جایی که توانستید سربازان روس را بکشید!

اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع پیشین اوکراین می گوید این جمله ای است که فرماندهان ناتو در پاسخ به درخواست کمک ما از آنها پیش از شروع تهاجم ارتش روسیه بیان کردند؛ در حالی که از زمان جدایی مناطقی نظیر دونباس و کریمه از خاک اوکراین ۸ سال کی گذشت، هیچ کدام از کشورهای غربی تمایلی به بازسازی ارتش اوکراین و ارسال سلاح برای آنها نداشتند؛ در تمام سالهای پیش از آغاز جنگ جدید تنها یک محموله موشک ضد زره جاولین توسط امریکا برای اوکراین ارسال شد و بریتانیایی ها نیز بخشی از نیروهای ویژه ارتش اوکراین را آموزش دادند.

۲ ماه پیش از شروع جنگ، تجمعات بزرگ ارتش روسیه در بلاروس، کریمه و مناطق شرقی اوکراین نیز موجب نشد تا غرب به کمک کی‌یف بیاید؛ تصور مقامات ناتو این بود که تجمعات مذکور برای قدرت نمایی بوده و با یک مانور نظامی بزرگ به پایان خواهد رسید، اما از روز ۲۰ فوریه (۴ روز پیش از آغاز جنگ) منابع اطلاعاتی ناتو متوجه عزم جدی مسکو برای حمله به اوکراین شدند و با عجله فراوان شروع به ارسال تسلیحات برای ارتش اوکراین کردند.

معرفی جامع سه موشک ضد زره جاولین، NLAW و استوگنا/ موشک‌هایی که شهر کی‌یف را از خطر سقوط نجات دادند +فیلم و تصاویر


با توجه به کمبود وقت، امکان ارسال تسلیحات سنگین برای این کشور (نظیر تانک، هویتزر و ...) وجود نداشت و آنها به ارسال موشک های پدافندی دوش پرتاب نظیر استینگر و موشک های ضد زره هدایت شونده یا راکت غیر هدایتی اکتفا کردند؛ اگرچه روی کاغذ این تسلیحات برای متوقف کردن ماشین جنگی روسیه کافی نبودند اما ترکیب اشتباهات فرماندهی روسیه و وقوع یک معجزه نظامی موجب شد تا شهر کی‌یف پایتخت اوکراین از سقوط نجات پیدا کند؛ اگرچه تمرکز تمامی قوای نظامی اوکراین بر دفاع از پایتخت موجب شد تا سواحل استراتژیک دریای آزوف در استان های خرسون، زاپوریژیا و دونتسک به کلی سقوط کرده و آنها اکنون در تلاشی ناکام برای بازپس گیری آنها مشغول نبرد فرسایشی با ارتش روسیه باشند.

کدام موشک های ضد زره بیشترین نقش را در دفاع از کی‌یف داشتند؟

ارتش اوکراین طیف متنوعی از تسلیحات ضد زره را تحت خدمت دارد اما در این میان ۳ مدل موشک بیشترین استفاده و درخشان ترین عملکرد را در میان آنها ثبت کردند؛ دو موشک نخست ارسالی از سوی غرب و سومین مورد سلاح بومی ساخت این کشور است.

موشک ضد زره جاولین: موشک ضد زره FGM-۱۴۸ جاولین طراحی دهه ۸۰ میلادی است که از دهه ۹۰ تحت خدمت ارتش امریکا قرار داشته و به چندین کشور جهان نیز صادر شده است.

معرفی جامع سه موشک ضد زره جاولین، NLAW و استوگنا/ موشک‌هایی که شهر کی‌یف را از خطر سقوط نجات دادند +فیلم و تصاویر
سرباز اوکراینی و موشک جاولین

موشک جاولین، نخستین موشک ضد زره در دنیا با توانایی "شلیک کن-فراموش کن" بود؛ به این معنی که پس از قفل اولیه سیستم اپتیکی موشک روی هدف دیگر کاربر نیازی به هدایت موشک در میانه مسیر نداشت و موشک با دقت بالایی به هدف خود اصابت می کرد؛ این موشک در چند مدل مختلف تولید شده که بردی بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ متر دارد و با توانایی حمله از بالا به اهداف زرهی (ناحیه با کمترین حفاظت زرهی) و توان نفوذ بیش از ۸۰ میلیمتر در زره تخت، با احتمال بالای ۹۰ درصد موفق به انهدام هدف خود خواهد شد.


انهدام تانک روسی توسط موشک جاولین


موشک جاولین نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به تعداد چند صد تیر به اوکراین تحویل داده شد و در واپسین روزهای پیش از شروع جنگ نیز حدود ۲ هزار تیر دیگر از این موشک به دست قوای اوکراینی رسید که استفاده بسیار گسترده ای به خصوص در نبرد دفاع از شهر کی‌یف برای آنها داشت.


با توجه به اینکه در ماه های پس از شروع جنگ نیز چند هزار تیر دیگر از این موشک به دست اوکراینی ها رسید آنها با خیالی آسوده از ذخایر گسترده این موشک، دست به شلیک آنها به سوی اهداف مختلف نظیر تانک، نفربر، کامیون، سنگر دفاعی و ... ارتش روسیه می زدند؛ به جرات می توان گفت موشک جاولین از اصلی ترین دلایل توقف ستون های زرهی پرتعداد روسی پشت دروازه های پایتخت اوکراین بودند.

موشک ضد زره NLAW : موشک ضد زره "انلاو" حاصل یک پروژه مشترک میان بریتانیا و سوئد در سال ۲۰۰۲ برای ساخت یک موشک "شلیک کن فراموش کن" هدایت اپتیکی (مشابه جاولین) برای استفاده در مسافت های کوتاه (زیر هزار متر) بود؛ موشک برد موثری علیه اهداف زمینی در فاصله ۸۰۰ متری داشت و می توانست تا ۵۰۰ میلیمتری در زره تخت نفوذ کند.

معرفی جامع سه موشک ضد زره جاولین، NLAW و استوگنا/ موشک‌هایی که شهر کی‌یف را از خطر سقوط نجات دادند +فیلم و تصاویر
سرباز اوکراینی در حال شلیک موشک انلاو

تا روز قبل از شروع حمله ارتش روسیه، هواپیماهای ترابری انگلیسی مشغول ارسال این موشک برای ارتش اوکراین بودند؛ مجموعا ۲ هزار تیر موشک انلاو پیش از شروع جنگ و ۱۹۰۰ تیر نیز تا مارس ۲۰۲۲ به قوای اوکراینی تحویل داده شد؛ در دوره ای که ارتش اوکراین در وضعیت تدافعی قرار داشت، در نبردهای نزدیک کوچه به کوچه و خانه به خانه در حومه کی‌یف، خارکیف و سایر شهرهای بزرگ شمال این کشور، موشک انلاو عملکرد بسیار خوبی داشته و موفق به نابودی صدها هدف شد.


انهدام زره پوش روسی توسط موشک انلاو

امروز که ارتش اوکراین در وضعیت تهاجم و تلاش برای بازپس گیری خاک از دست رفته قرار دارد، با توجه به برد کم این موشک، استفاده از آن محدود شده و مدت زمان زیادی است که تصاویری از شلیک موشک انلاو در جنگ اوکراین دیده نشده است.

موشک ضد زره Stugna-P : موشک "استوگنا" با نام صادراتی "اسکیف" موشک ضد زره هدایت لیزری ساخت صنایع دفاعی اوکراین است که پیش از شروع جنگ سفارشات زیادی را برای صادرات دریافت کرده بود اما با آغاز جنگ و جلب موافقت مشتریان این سلاح، عمده سفارشاتی که در آستانه تحویل به کشور خارجی مربوطه بودند در اختیار مدافعان اوکراینی قرار گرفته تا سدی در برابر تهاجم قوای زرهی روسیه باشند.

معرفی جامع سه موشک ضد زره جاولین، NLAW و استوگنا/ موشک‌هایی که شهر کی‌یف را از خطر سقوط نجات دادند +فیلم و تصاویر
موشک ضد زره استوگنا

موشک استوگنا با بردی حدود ۵ کیلومتر، دارای یک پنل هدایت مجزا از پرتابگر بوده که به کاربر اجازه می دهد در فاصله امن از محل استقرار پرتابگر موشک مستقر شده و دست به شلیک و هدایت موشک به سمت هدف بزند.


موشک استوگنا با نفوذی به میزان ۱۱۰ میلیمتر تقریبا توان نابودی هر مدل تانک غربی و شرقی را داراست و با انهدام تانک هایی نظیر T-۹۰M و T-۸۰BVM در جنگ اوکراین این موضوع را به اثبات رسانده است؛ همچنین این موشک در دو مورد موفق به هدفگیری و انهدام بالگرد رزمی کاموف۵۲ شده است که در ارتفاع پایین و پرواز ایستا در حال عملیات علیه قوای اوکراینی بود.


انهدام بالگرد کاموف۵۲ روسی توسط موشک استوگنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    16 52
    دهلاویه 2 ایران 12 کیلومتر برد داره و 1000 میلیمتر نفوذ میکنه و پهپاد هواپیما هم میزنه تا 8 کیلومتر همه اینا قدمی هستن
    • مهرداد IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      31 12
      1000 میلیمتر یعنی 100 سانتیمتر یا 1 متر نفوذ توی زره ، مگه بمب اتمیه
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      2 6
      ببین اکراین چقدر خوب جلوی دمپایی🤮ایستادگی کرده💪
    • FR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      5 1
      مهرداد گوگول تست شد تو جنگ 33 روزه از یه مرکاوا در میومد مرکاوا کناریش سوراخ میکرد خود اسرایل اون موقع میگفت حاالا میخای بشینی بگی پهپاد همش فوتوشاپه یه بحث دیگست
    • م IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      2 5
      دهلاویه اصن مال ایران نیست همون کورنته اسم ایرانی میذاریم که ایرانی نمیشه راست می گیم بریم جنگنده های قزاقستان رو تمامن بخریم
  • ب IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    6 6
    اوکراینی ها برای موشک جاولین سرود درست کردند.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      11 1
      اگر روس ها هم مثل صهیونیست ها و امریکایی جنایتکار بودند و جنایات انها را غزه بر سرمردم اکراین می اوردند و از شهرهای اکراین ویرانه ای بجا نمی گذاشتند معلوم میشد این موشک ها چقدر کارایی داشت .
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    25 9
    موشک دهلاویه از انلاو و جاولین بهتر هست . من هر سه شون دیدم
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    35 26
    ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله....
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      11 31
      یاساشین ملت مظلوم و متمدن اکراین♥️ و شیربچه های گردان ازوف♥️ که یه تنه جلوی ارتش دمپایی🤮ایستادن.جیبتون پر ازF22و استینگر و هیمارس و جاولین💪دووم بیارید تا پرزیدنت ترامپ سال بعد بیاد💪
    • نظر IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      33 8
      طرفداران وطنی شیطان بزرگ خیلی زیادن مرگ بر شیطان بزرگ
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      10 4
      سگ زرد برادر شغاله یکی اوکراین مظلومه یکی اسراییل یکی هم آمریکا ضمنا همشون از تمدن جلو هستند باور نداری ؟ برو یکی از اعضا یکی از ارتش این کشورها شو ، ببین چطور بهت تجاوز میکنند که عرش رو میبینی
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    4 5
    این جملات رو عینا از یکی از مقاله های شما قبل از حمله به اوکراین برداشتم: ژنرال «والری زالوژنی»، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین عنوان داشت: ۴۲۰ هزار سرباز اوکراینی و هر فرمانده، بدون استثنا از قبل به چشمان مرگ نگاه کرده‌اند. ما حتی یک تکه از خاک اوکراین را نخواهیم داد! وی افزود: من اطمینان می‌دهم که نیروهای مسلح اوکراین آماده جنگ و سربازان اوکراینی آماده دیدار با دشمنان خود هستند؛ آن هم نه با دسته گل، بلکه با موشک‌های استینگر و جاولین. این اظهارات در حالی بیان شد که به خوبی واضح است که اگر روسیه قصد حمله تمام عیار به خاک اوکراین را داشته باشد، تسلیحات ساده و انفرادی نظیر موشک جاولین یا استینگر توانایی متوقف کردن ماشین جنگی عظیم این کشور را نخواهند داشت و تنها به مثابه یک دست انداز کوچک برای خودرویی بزرگ عمل خواهد کرد.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    7 4
    راهنما به چپ میزنی ، ولی به راست میپچی ؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    4 0
    با ارسال این جنگ افزارها فقط امریکایی ها سود میبرند بعلاوه تا این جنگ افزارها بخواد جا بیفته عده زیادی هم کشته میشوند که باز هم به نفع فراموسونری و امریکا و اسراییل است
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    9 13
    دم اوکراینی ها گرم
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      1 4
      دفاع جانانه مردم اوکراین در مقابل تجاوز روسیه
  • بهزاد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    27 2
    متاسفانه جبهه مقاومت فقط داره نگاه میکنه و دشمنان مسلمین در حال نهایت کمک به اسراییل هستند
  • 34403 IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 5
    اینا که معرفی کردین که بدرد هدفهای ثابت و با تحرک کم میخوره والا این اهداف و با آرپیجی هم میشه زد!!!! چیزی بگین که جنگنده رو بزنه و در ثانی دوش پرتاب باشه؟
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    2 2
    بمب اتمی ایرانی را بسازید
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    3 3
    منتظر ساخت بمب اتم ایرانی هستیم
    • پایدار IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 0
      مگر نشنیدی که رهبر فرمودند هر حمله‌ای از اسرائیل بشه، ما در همون سطح پاسخ خواهیم داد
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 2
    F 35 به اوکراین دادن؟ سلاح در حد دفاع داده شد والا الان شرایط طور دیگری بود
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 2
    یه نکته خیلی مهم اینه که ما توی سالهای اخیر روی برد و قدرت نفوذ موشکهای دوش پرتاب کار کردیم. اما موشک nlaw یک موشک جالب بود. موشکی با برد زیر 100 متر موشکیه که حتما ابعاد کوچکتری داره و سبک تره و به درد جنگ شهری میخوره. توی جنگ شهری شما نیاز به موشکی با برد 8 کیلومتر نداری بلکه بخاطر فضای محدود درگیری فاصله ها کمه. پس یک موشک با برد کم بخاطر ابعاد و وزن کمترش کابری ساده تری خواهد داشت و چابکی نیروهای مدافع رو هم کم نمیکنه.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    اگرفارغ از این مطالب گذری داشته باشیم به بمبارانهای رژیم منحوس صهیونیستی با موشکهای لیرری وسنگرشکن ودر کلیپهای اخیر که دیده میشه ارتش ایران تو رزمایشهاش قدرت انفجارهایش را به ابعاد آن موشکها ندیدیم .تسلیحات ایران شدید النفجار ودقیق باید باشند . سپرهای موشکی وجنگهای الگترونیک وبازداشتن تهاجم هوایی ویا تله های هوایی برای دشمن و.و.و ازنان شب برای ارتش مهمتر است درجنگ زمینی همه چیز مهیاست ومشگلی ازین دست برای ایران وجود ندارد جنگ سگیونیزمها برای نظامیها هم باید بدقت هزاران برابری ومیکرونی تحت رصد قرار گیرد .درابعاد دریا پایا وجنگهای دریایی وآبی خاکی معادل تواناییهای چندین کشور بایدکارکند وهمه آنها باید درداخل تامین شود .یگانهای چترباز حرفه ایی ورنجری بیش ازپیش وسعت بیشتری پیدا کنند ریرا نیاز فردای امنیت کشور محسوس ترست
  • عباس IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    5 0
    مواضع آمریکایی مبارک باشد بانی جنگ در اوکراین آمریکا و غرب است جنگ در اوکراین ادامه سیاست های ضد روسی و ضد چینی و ضد ایرانی امپریالیسم و شیطان بزرگ در راه تسلط بر جهان است.
  • DE ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    2 0
    در فوریه 2022 روسیه با 90 هزار نظامی فقط قصد ارسال این پیام بود که غرب نبایست هشدارهایشان را نادیده بگیرد. روسیه به ساختار امنیتی لازم با غرب را طلب می‌کرد و هیچوقت نه نیازی به کشور گشایی داشت ونه برنامه‌ای برای تسخیر کی اف.
  • حسین IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    موشک جاولین کیف رو از سقوط حتمی نجات داد،سلاح های آمریکایی در دنیا همتا نداره.
  • adrian DE ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    تنها کشوری که الان از لحاظ قدرت سیاسی و پشتوانه مردمی می تونه به اسرائیل حمله کنه یمن هست. امیدوارم لااقل چار تا موشک بدن به یمن بزنه
  • نیما IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    عملیات های موفقیت آمیز حماس و محور مقاومت رو پوشش بدید و ول کنید روسیه و اوکراینو
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    واقعا نمی خواهی از رزمایش ارتش بنویسید
  • حمله ایذایی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    باوجود اینکه روس ها اشتباهاتی و بعضا جاهایی دکترین غلط نظامی داشتند اما آن ها ابدا قصد تصرف کیف را نداشتند به دلایل بی شمار و واضح از جمله اینکه کیف 3 میلیون نفر جمعیت داره که عمدتا احساسات ضد روسی دارند حالا فرضا کیف را هم می گرفتند زلینسکی را هم می نداختند بعدش که باید در کوچه پس کوچه های کیف تو جنگ چریکی و فرسایشی می افتادند و نهایتا دولتی که می نشاندند مهمان انقلاب رنگی بعدی غرب می شد حمله روس ها به شمال و کیف درواقع "ایذایی" بود درسته که خسارات زیادی دادند اما تمام توان نظامی اوکراین و ناتو را هم به سمت شمال کشیدند و جنوب که هدف اصلی بود را اتوبانی گرفتند 2 ماه هم فرصت داشتند که استحکامات ویژه بچینند درواقع ارزش اوکراین به جنوب آن است و نه شمال آن به بیش از 30 علت مهم و استراتژیک که تو کامنت بعدی چند تاشو می نویسم برای کسانی که علاقه دارند :
  • حمله ایذایی 2 IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    2 1
    1 . بحث تامین آب شرب کریمه و رسیدن به رودخانه دنیپر 2 . تثبیت کریمه و تسلط بیشتر بر دریای سیاه 3 . دراختیار گرفتن دریای آزوف و سرکوب نیروهای افراطی در این مناطق 4 . حرکت طولی به سمت رومانی و عمق اروپای غربی تا موشک های روسی , سامانه های پدافندی و پیش اخطار و ... را در خطوط جلوتر داشته باشند 5 . حرکت به سمت منطقه ترانس نیستریای مولداوی که دست روس گراهاست 6 . بستن دسترسی اوکراین به دریای سیاه و خفت کردن کریدورهای ترانزیتی اروپای غربی 7 . در اختیار گرفتن نیروگاه اتمی زاپوریژیا انرهودار که 6 برابر نیروگاه اتمی بوشهر ماست 8 . در اختیار گرفتن زمین های با ارزش معدنی و فسیلی 9 . در اختیار گرفتن زمین های کشاورزی مرغوب (شمال اوکراین خاکش مناسب دامداریه و جنوب آن خاک سیاه داره خاک سیاه مرغوب ترین خاک کشاورزی جهانه از جنوب قزاقستان شروع می شه تا جنوب روسیه تا جنوب اوکراین و کرانه های دریای سیاه و مقداری در رومانی و ... و مقداری در کانادا , آمریکا , چین و ... برای همین روسیه و اوکراین و قزاقستان انبار غله جهان هستند روس ها به این خاک چرنوزم می گن) و فشار بر امنیت غذایی اروپای غربی و ... حالا شما بگید روس ها برای چی باید کیف را می گرفتند ؟ که چی بشه ؟
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    لعنت بر اوکراین که شده بود محل تکثیر ویروس کرونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس