image-20231110211320-1.jpeg

آمریکا خواستار اتمام چند هفته‌ای جنگ غزه است در حالی که صهیونیست‌ها بر ضرورت ادامه جنگ تا چند ماه تأکید می‌کنند.

به گزارش مشرق، یک رسانه صهیونیستی از اختلاف میان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی بر سر فرصت زمانی ارتش رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف نظامی خود در غزه خبر داده است.

روزنامه هاآرتص گزارش داده در حالی که ارتش رژیم اسرائیل می‌گوید برای تحقق هدف نظامی خود درزمینه نابود کردن حماس به چند ماه زمان نیاز دارد اظهارات مقام‌های آمریکایی حکایت از آن دارد که اسرائیل حداکثر روی چند هفته می‌تواند حساب باز کند.

در حالی که عملیات رژیم اسرائیل در غزه صبح امروز وارد سی و پنجمین روز خود شده، هاآرتص نوشته این جنگ تا همین حالا یک روز بیشتر از جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ به طول انجامیده و این بار شرایط برای اسرائیل سخت‌تر است.

اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر فرصت اتمام عملیات جنگی در غزه

در این تحلیل آمده است: «اسرائیل به دلیل شکست اطلاعاتی و عدم آمادگی در روز ۷ اکتبر با نقائص وحشتناکی وارد این جنگ شد. زمانی که نیروهای ارتش اسرائیل تجدید قوا کردند و شروع به مبارزه کردند نزدیک به ۱۲۰۰ سرباز اسرائیلی کشته شده و ۲۴۰ نفر از آنها توسط حماس ربوده شده بودند.»

در عمل رژیم اسرائیل برای ارسال نیروهای زمینی خود به نوار غزه ۳ هفته صبر کرد. هاآرتص نوشته این تصمیم به دلیل محدودیت‌های متعددی بوده که ارتش اسرائیل با آن مواجه بوده است. با شروع شامگاه جمعه ۱۰ نوامبر، دقیقا دو هفته است که نیروهای اسرائیل عملیات زمینی در غزه را آغاز کرده‌اند.

ارتش اسرائیل بعد از ارسال نیروهای زمینی خود به نوار غزه بار دیگر دستور قبلی خود را تکرار کرد و از ساکنان شمال غزه خواست هر چه سریعتر به سمت جنوب بروند. از لحظه‌ای که از نیروی هوایی خواست از نیروهای زمینی حمایت دقیق به عمل آورند حملات هوایی رژیم در داخل غزه حتی نسبت به قبل هم شدیدتر شد.

هاآرتص نوشته پیشروی نیروهای اسرائیل از آن زمان به بعد بسیار آهسته بوده است اما نیروهای زرهی و توپخانه‌ای اسرائیل به محض مواجهه با کوچکترین نشانه مقاومت به آتش سنگین متوسل می‌شوند.

هاآرتص نوشته احتمالا علت تصمیم حماس در موارد متعدد برای بقی ماندن در تونل‌ها و اجتناب از درگیری‌های نظامی مستقیم با نیروهای اسرائیلی نیز همین است.

مقام‌های ارشد در ستاد مشترک ارتش صهیونیستی به هاآرتص گفته‌اند منطقه‌ای که ارتش اسرائیل هم‌اکنون در حال انجام عملیات در آن است متراکم‌ترین منطقه در غزه است. مشکلات برای عملیات در این منطقه به دلیل دو عامل پیچیده‌تر شده است: اولی، وجود شبکه تونلی حماس در زیر زمین و وجود ساختمان‌های بسیار بلندی که البته بسیاری از آنها در حملات اسرائیل تخریب شده‌اند.

سازمان ملل برآورد کرده که نزدیک به نیمی از ساختمان‌ها در شمال غزه آسیب دیده و یا با خاک یکسان شده‌اند.

هاآرتص در ادامه نوشته که باید به خاطر داشت که پیروزی در جنگ زمانی حاصل می‌شود که یکی از طرف‌ها توان عملکرد خود را خواه به دلیل تسلیم یا به خاطر فروپاشی سیستم‌هایش از دست می‌دهد.

این روزنامه نوشته است: «حماس با آن نقطه فاصله زیادی دارد. این گروه در حال انجام وظایف خود در شمال نوار غزه است و با آنکه آسیب بدی خورده اما تسلیم در چشم‌انداز نیست. از طرف دیگر گفت‌وگوها بر سر توافقی برای آزادی اسرا از سر گرفته شده است.»

منابع قطری و مصری در حال گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق محدود هستند که حماس ۱۵ نفر از اسرا را در ازای یک آتش‌بس کوتاه‌مدت آزاد کند. روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده که حماس خواستار آتش‌بس چهار روزه و آزادی زندانیان فلسطینی در ازای آزادی اسرا است. ایالات متحده خواستار آتش‌بس دو روزه است و اسرائیل تنها مایل به پذیرش یک آتش‌بس یک روزه است.

به نوشته هاآرتص، نخستین هدف اسرائیل در این جنگ نابودی توانمندی نظامی و زیرساخت‌های حکمرانی حماس است. علاوه بر این از ارتش اسرائیل خواسته شده احساس امنیت فردی و مقاومت داخلی را در میان ساکنان اسرائیل افزایش دهد و حس امنیت را به ساکنان نواحی همجوار با نوار غزه بازگرداند و همزمان آماده تشدید احتمالی درگیری‌ها در جبهه شمالی نیز باشد.

هاآرتص نوشته این لحن (رایج در میان نیروهای ارتش) بسیار حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر از آن چیزی است که تصمیم‌گیرهای سیاسی آن را تکرار می‌کنند. هرزل هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل از برچیدن توانمندی‌های حماس صحبت می‌کند و بسیار محتاط است که درباره ریشه‌کن کردن این گروه حرفی نزند.

هاآرتص نوشته اما با وجود این، باز هم اهداف رسمی معین‌شده (برای این جنگ)، بسیار آرمانی هستند و توانایی دستیابی به آنها به سه عامل بستگی دارد: داشتن توان نظامی موثر، تخصیص زمان کافی و توانایی انجام عملیات در جنوب نوار غزه، جایی که حمله به حماس بسیار کم بوده است.

از منظر اسرائیل، بحث زمان در انجام این عملیات اهمیت حیاتی دارد. فرماندهان میدانی اسرائیل الان دارند برای حذف توانمندی‌های نظامی حماس در شمال غزه از چندین ماه زمان صحبت می‌کنند اما واشنگتن می‌گویند که بیش از چند هفته فرصت در دست نیست.

آویو کوچاوی، رئیس ستاد مشترک قبلی اسرائیل از زمان شروع جنگ کاملاْ از حضور علنی در رسانه‌ها خودداری کرده است. هاآرتص نوشته او طی روزهای گذشته به عنوان بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای جلب حمایت کشورهای اروپایی از عملیات طولانی مدت اسرائیل در نوار غزه به بریتانیا سفر کرد.

گروهی از افرادی که در جلسه کوچاوی با اعضای جامعه یهودیان لندن شرکت کردند به هاآرتص گفته‌اند که از اظهارات کوچاوی متوجه شده‌اند که اسرائیل به چند ماه زمان برای تکمیل عملیات خود علیه حماس نیاز دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم بامداد جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود رژیم اسرائیل برای انجام عملیات‌های خود در غزه زمان محدودی در اختیار دارد.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که مقامهای آمریکایی معتقدند افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در غزه افزایش خشم در کشورهای عربی منطقه و افزایش ناامیدی‌ در واشنگتن را در پی داشته و به ایجاد محدودیت در هدف اسرائیل برای نابودی حماس منجر خواهد شد.

یک مقام ارشد دولت بایدن از مقام‌های اسرائیلی خواسته اقدامات بیشتری برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام دهد. ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش روز چهارشنبه گفت نگران است که هر یک از غیرنظامیانی که در غزه کشته می‌شوند می‌توانند به عضوگیری حماس در آینده کمک کند.

نیویورک‌تایمز اظهارات این مقام آمریکایی را نشانه‌ای از اختلافات میان اسرائیل و دولت بایدن تفسیر کرده است. آمریکا علی‌رغم افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه حمایت خود را از اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

رژیم اسرائیل بعد از عملیات حماس در روز ۷ اکتبر که به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر منجر شد حملات سنگین خود در غزه را آغاز کرده و هدف نظامی خود را نابودی حماس اعلام کرده است.

چندین مقام در دولت بایدن گفته‌اند هر چه عملیات اسرائیل بیشتر ادامه پیدا کند احتمال گسترده‌تر شدن دامنه جنگ نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر این، چندین مقام آمریکایی گفته‌اند واکنش شدید اسرائیل به حملات حماس، افزایش همدلی در سراسر جهان با آٰرمان فلسطین را در پی داشته است.

طبق نوشته نیویورک‌تایمز،هر چه عملیات اسرائیل بیشتر ادامه پیدا کند، احتمال منزوی‌تر شدن آمریکا و اسرائیل، با توجه به افزایش‌ درخواست کشورها در سراسر جهان برای آتش‌بس، افزایش خواهد یافت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که تا زمان آزادی تمامی اسرا از دست حماس آتش‌بس در کار نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    چقدر بی غیرت هستیم که نمی‌توانیم جلوی رژیم صهیونیستی رابگیریم..وای بررر مااااا...بیچاره بچه های مظلوم فلسطین که تنهاوقریب ماندند و ما مسلمانان نمی‌توانیم از آنها دفاع کنیم
  • علیرضا ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    باید حمله به پاسگاههای آمریکا ده برابر شود تا فشار آمریکا بر رژیم صهیونسیتی بیشتر شود تا مردم غزه نفسی بکشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس