کد خبر 1545940
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
زیان و بدهی خودروسازان ۴۵۰ همت شد/ قیمت‌گذاری دستوری باید لغو شود

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: مجموع زیان انباشته و بدهی صنعت خودروسازی امروز به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش مشرق، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در نشست خبری اظهار کرد: صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند.

وی با بیان اینکه عامل این مساله شورای رقابت است، افزود: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود اما در حال حاضر که واردات خودرو حتی دست‌دوم آزاد شده است دیگر قیمت گذاری خودرو یی معنی است. نه تنها خودرو باید وارد بورس شود بلکه باید قیمت گذاری هم در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

به نیا تصریح کرد: زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کنند و توپ را به زمین قطعه سازان انداخته‌اند. قطعه سازان دیگر توانایی ندارند. وزیر صمت در حالی تاکید بر خودروهای برقی دارد که اصلاً قطعه سازان توان تولید را ندارند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه کرد: صنعت خودروسازی می‌توانست خودکفا شود و حتی صاحب خودروهای برقی شود اما حالا دولت باید هزینه‌هایش را بپردازد.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت گذاری دستوری لغو هم نشد اما تعداد تصمیم‌گیران در این بخش باید کاهش یابد؛ مثلاً یک یا دو دستگاه در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرند.

به‌نیا تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن فقط حدود ۳.۸ هزار میلیارد تومان از سوی ایران خودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از سوی سایپا پرداخت شد. نکته جالب اینکه از این ۳.۸ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.

وی گفت: صنعت قطعه‌سازی با رکود قیمتی و مطالبات نمی‌تواند حقوق کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است.

به‌نیا اضافه کرد: شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پولی که می‌تواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: ما مخالف واردات نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی می‌گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تارا ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    خودرو ساز متضرضر ملت ناراضی چه اصراری بر تولید خودرو دارید
  • گاری چی ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    ببندید در این طویله هارو که ضرر نکنید
  • حمید رضا ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اینا تولید نکنن ملت کمتر ضرر میکنن😂😂😂😂
  • سهیل ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    خودرو ساز نیستند رانت گیر هستند حتی با تعرفه های 90 درصدی و 130 و 170 درصدی دولت که موجب نارضایتی و تبدیل خودرو های اقتصادی 600 میلیونی به به خودرو های لوکس دو میلیاردی! شده اند، در حال ضرر هستند، کارخانه ها را تعطیل کنند، هم اکنون نیز هر خودروی وارداتی که مردم میخرند به اندازه دو و سه خودرو باید به دولت سهم بدهند(در قالب تعرفه) تا دولت پلاک دهد! پول یک خودرو را که از مردم گرفتید آن را به کارگران وجود نداشته ایران خودرو و سایپا اهدا کنید و دیگری هم نوش جان دولت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و مردم پول سه خودرو میدهند ولی فقط یک خودرو سوار میشوند علی برکت الله با همین قانون و تعرفه ای که گذاشته اید نیز مردم حاضر به خرید هستند و صف کشیدند،تعرفه ها هم بمانند همه موافق تعطیلی کارخانه های متقلب و دغل باز هستند
  • ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    با این قیمت های نجومی زیان دیگه چیه
  • ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    دروغه فاکتور سازیه احمق فرض کردید ما رو
  • ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    با این همه بدهی چطوری سر پان؟
  • ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    با این همه رانت ضرر کردن؟ بهتر درشو تخته کنند
  • مهدی ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    آنقدردزدی زیاده که هرچی گران می‌فروشند بازهم بدهی وکسری دارند!!!
  • محمد ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اعقل کل آخه حمایت تا کجا تا کی نزدیک پنجاه ساله دارید مثلا خودرو تولید میکنید،واقعا به جز مونتاژ و جابه جایی این موتور با اون شاسی و بدنه چیکار کردید،خیانتی که شما خودرو سازان کردید در حق ملت هیچ کس تا حالا نکره،چقدر مردم جونشون رو تو این قوطی حلبیا از دست دادن...شعور و شرف هم چیر خوبیه کمی داشته باشید.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا دولت جلوی زیانده بودن شرکت های دولتی را نمی گیرد انحلال آنان این فایده را دارد که این زبانها بیشتر نمی شود
  • جمال ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    دولت با پیوند زدن خود به خودروسازان جیره خور انگلیس در دام خودروسازان غرق خواهد شد، بکشید بیرون از این صنعت کثیف رانتی که آقازاده هایشان بنز و بی ام و سوار میشوند
  • ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    باید وزیر و مدیران عامل خودروسازی ها را تیرباران کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس